Aihe: Bassokaapin rakennus
1 2
Niskamies
19.05.2004 07:46:41
Itselläni on tästä paljon kokemusta, kun omaan settiini kuuluu 4*8" ja 1*15" kaapit. Ja olen kyllä korvat höröllä kuunnellut miltä ne kuulostaa eriksee, yksittäin. Ei vakuuta. Mutta silloin ku iskee molemmat kaapit kiinni: Voilã! Paras soundi mitä vaan voi olla! Ainaki mun tarpeisii ja mieltymyksii.

Oletkos koskaan päässyt kokeilemaan kahta 4*8" kaappia? Mun unelmana ois joskus vielä hommata toinen 4*10", koska rantasaunahan on rantasauna, vaikka sa olisi Ashdown ja kaks kaappia.
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
JK
19.05.2004 07:58:25
koska rantasaunahan on rantasauna, vaikka sa olisi Ashdown ja kaks kaappia.

Siis..... Mulla ON tosiaan lukihäriö kun en oikein taaskaan ymmärtänyt..

Rantasauna on Ashdown + 2 kaappia???

Eikö tossa lue niin???

Vai onko se Eestin kieltä... "Rantasauna on rantasauna vaikka sa olisiT Ashdown ja kaks kaappia..."
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Niskamies
19.05.2004 08:03:21
Siis..... Mulla ON tosiaan lukihäriö kun en oikein taaskaan ymmärtänyt..

Rantasauna on Ashdown + 2 kaappia???

Eikö tossa lue niin???

Vai onko se Eestin kieltä... "Rantasauna on rantasauna vaikka sa olisiT Ashdown ja kaks kaappia..."

Mulle Rantasauna on nuppi+ 2 4*10" kaappia tai 8*10" kaappi . Enkös mä tossa niin sanonu. Ashdown ja kaks kaappia. On se niin vaikeeta ymmärtää suomenkieltä. Mulle rantasauna on rantasauna, vaikka sen merkki on Ashdown, ja se olisi kaksi kaappia sen yhen perinteisen sijaan.

Teinkö pointin selväksi vai pitääkö vielä selventää?
Pitää syödä paljon että jaksaa kantaa vahvareita.
Teijo K.
19.05.2004 08:44:42

Mulle Rantasauna on nuppi+ 2 4*10" kaappia tai 8*10" kaappi . Enkös mä tossa niin sanonu. Ashdown ja kaks kaappia. On se niin vaikeeta ymmärtää suomenkieltä. Mulle rantasauna on rantasauna, vaikka sen merkki on Ashdown, ja se olisi kaksi kaappia sen yhen perinteisen sijaan.

Teinkö pointin selväksi vai pitääkö vielä selventää?

Juu, ja Presari on mikä tahansa japsiritsa jossa on vain p-mikki.

Tuolla tavalla soveltamallahan voi kyllä kehuskella vaikka miten hienoilla kamoilla, minullakin on sitten Telecaster, rantasauna ja asiaankuuluva kiuas päälle.

:) Kiitos ja onnea.
Ei me mitään musakaupaa tarvita, me ollaan jo se, keskenään.
- hemmo off-topic mumoista.
Karlsson
19.05.2004 09:12:32
Suomenkielen ymmärryksessäni ei ole mitään vikaa mikäli se on todellakin suomenkieltä eikä mitään siansaksaa, josta lukijan täytyy yrittää hahmottaa jutun pointti täyttämällä itse puuttuvia sanoja kuin sanaristikoissa. Ashdown on käsittääkseni tuotemerkki, jonka voi käsittää aika laajasti.

Ja mulle rantasauna on se sauna joka sijaitsee järven tai meren rannalla :)

Mulle rantasauna on semmonen juttu mitä kaverit ei suostu roudaamaan.

Oli se sitten se höskä treeeniksen nurkassa tai jalasmökki järvenrannalla...
Vedän tumpulla.
poppamies
19.05.2004 09:54:13

No minä sanoisin niin että Niskiksen vehkeet on "rantasaunan" malliset.(8x10" + nuppi).

Toivottavasti ei kukaan oo jättänyt sitä oikeaa "rantasaunaa" mihinkään järvenranalle. Se kannattaa kyllä ehdottomasti hakea sieltä pois. Oikea "rantasauna" minun (ja ehkä monen muunkin mielestä) on Ampegin 200w putkinuppi ja 8 x 10" kaappi. Tähän me pyrimme...
"G-strings are for strippers"
Sähköjänis
19.05.2004 10:14:23 (muokattu 19.05.2004 10:23:12)
No minä sanoisin niin että Niskiksen vehkeet on KORKEINTAAN "rantasaunan" malliset.(8x10" + nuppi).

Oikea "rantasauna" minun (ja ehkä monen muunkin mielestä) on Ampegin 200w putkinuppi ja 8 x 10" kaappi. Tähän me pyrimme...

just näin.

ampekki se on se oikea rantasauna, koko sanonnan isä.
kyllähän jotkut kutsuvat kupanruntelemia GTI-ooppeleitaankin urheiluautoiksi.
pardy
19.05.2004 10:37:47

Oletkos koskaan päässyt kokeilemaan kahta 4*8" kaappia?

No voin kyllä myöntää etten ole... Mutta en silti jaksa uskoa että se soundi niin paljoa muuttuis jos siihen pistää toisen samanlaisen kaapin lisäks. Mutta tuo 8*10" on jo eri asia. Tai vaikkapa se 2x 4*10". Sehän on muutenki melkosen suosittu yhdistelmä, ja se myös toimii varsin hyvin... Riippuen tietysti mieltymyksistä.
Kolme sanaa: "Olen basisti."
JK
19.05.2004 10:52:53
Ihan Topicciin.
Itse en kyllä lähtis rakentelemaan kaappia. Ei ole tuota Arvan puusepäntaitoa eikä tuuria :)
Sellaista voisin harkita että ostan jonkun halvan käytetyn kaapin, jota muutan elementtien osalta itseäni miellyttävämmäksi. Säästyis ainakin paljolta nikkaroinnilta ja olis jo valmiiksi päällystettykin. Ja luulen että jos puutavaraa ei saa ihan puoli-ilmaiseksi niin ei siinä juurikaan pääse säästämään rahaa, vaivasta puhumattakaan.

Tää oli vaan ihan oma mielipide ja todellakin nostan hattua niille jotka rakentelevat itse ihan toimivia laitteita..
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
Jesus Muerte
19.05.2004 14:01:36
Ihan mikroskooppisesti off-topic oma kokemus: Kymmenellä eurolla wanha (60-70-luku) Laneyn 4*12" kitarakaappi ilman elementtejä. Siihen Eminencen Beta12-sarjan elementit ja hyvin toimii. Yhteensä paketille tuli hintaa 230 euroa. Sanoisinpa että ei paha 1000W tehonkestosta ja hyvästä saundista. Asia erikseen sitten, että pääseekö/joutuuko tuota tehonkestoa koskaan hyödyntämään ihan äärirajoillaan. Jos Oulussa sortuu joskus pari kerrostaloa, niin tiedätte kuka oli asialla. :)
Leevi62
24.05.2004 16:43:17
Jooh.. en sitte tiiä.. ite rakensin kaapin vanhasta keittiön kaapista..
Wil-J
24.05.2004 18:38:08

Oikeesti?! :D
poppamies
24.05.2004 22:36:36

No te joudutte sitten pitämään treenit siellä keittiössä ...
"G-strings are for strippers"
HarrieR
24.05.2004 23:38:59 (muokattu 24.05.2004 23:39:15)
No te joudutte sitten pitämään treenit siellä keittiössä ...

Onneksi ei sentään vanhassa hississä. Instant hissi-jazz...
Back once again, Ken, with the ill behaviour.
Teijo K.
24.05.2004 23:50:37

Ihan mikroskooppisesti off-topic oma kokemus: Kymmenellä eurolla wanha (60-70-luku) Laneyn 4*12" kitarakaappi ilman elementtejä. Siihen Eminencen Beta12-sarjan elementit ja hyvin toimii. Yhteensä paketille tuli hintaa 230 euroa. Sanoisinpa että ei paha 1000W tehonkestosta ja hyvästä saundista. Asia erikseen sitten, että pääseekö/joutuuko tuota tehonkestoa koskaan hyödyntämään ihan äärirajoillaan. Jos Oulussa sortuu joskus pari kerrostaloa, niin tiedätte kuka oli asialla. :)

Onko sinulla sitten sille tehonkestolle olemassa 1000w puskeva vahvistin, jolla sitä hyödyntää...
Hurjasa noiruudessani poltin tupakkia. En enää.
Jesus Muerte
25.05.2004 15:50:24 (muokattu 26.05.2004 14:51:06)
Onko sinulla sitten sille tehonkestolle olemassa 1000w puskeva vahvistin, jolla sitä hyödyntää...

No ei vielä, tällä hetkellä täytyy tyytyä 500 wattiin :), josta vielä puolet menee laulukaapille, kun koko bändi on täynnä persaukisia, joilla ei oo varaa omiin lauluvahvistimiin. Onneksi on sentään kahdella erillisellä vahvistimella varustettu bassonuppi.
Itse asiassa, alunperin tarkoitus oli rakentaa kaapista 600 wattinen, ja siinä uskossa olinkin siihen asti, kunnes kävin Eminencen sivuilla kattelemassa elementtien speksejä. Jostakin kumman syystä elementtien pakkauksissa luki 150W, mutta kotisivuilla 250W. Sähköpostilla asiaa kyseltyäni tiedän nyt niiden olevan 250W/zipale.

Edit: Irviö sarkasmivammaisille.
Matsoni
21.09.2006 13:58:58
Huom! Olet kirjoittamassa yli 848 päivää vanhaan ketjuun!

kyä mutta eipä aloiteta turhaan uutta.

mulla on ollut tarkoitus rakentaa vielä tässä ennen joulua 2x10 kaappi. on lojunut vuoden päivät yksi vanha 100w trankkunuppi nurkassa joka on hoidellut lähinnä esivahvistemen virkaa. vaikka pelissä ei ole älyttömästi tehoja ja kaikki sanoo, että pitää olla vähintää 200w transistori watteja jne. niin haluaisin sille kuitenkin kaverin.

osaisko basistit neuvoa, että löytyskö sellasia 10" elementtejä jotka olis pirun äänekkäitä ja sen lisäksi oomeiltaan joko 4 tai 16, kun kaapin pitäs olla 8ohm? kummalla saadaan parempi hyötysuhde sarjaan vai "sillä toisella tavalla" kytkettynä. ja kumpi on kumpi?

tajuaako joku minun kuumeista puhettani?

itse kaapin koon ja mallin ajattelin miettiä vähän noitten elementtejen ehdolla sit kun/jos löytys jotku näppärät. olishan se silti ihan kiva ettei ne elementit vaadi mitään ihan käsittämätöntä kaappikokoa kun kuitenkin 2x10 olis tarkotus tehdä.

kiitos
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)