Aihe: XP-Hysteria
1 2 3
levesinet
13.05.2014 22:13:20
Windows 8 se vasta sairas on, mutta kyllä se siitä pahenee, ysi on jo tulossa.

Kohti uusia vastoinkäymisiä!
WanhaWetäjä
13.05.2014 22:31:17

jazzbass-73: Kyseessähän on Microsoftin ns. ' sähkölamppuhuijaus ' , josta on päätetty aikoja sitten , sehän on selvä . Valtaosa maailman väestöstä joutuu ostamaan uuden koneen , koska eihän ns. normaaliturakaiset osaa / pysty mitenkään vaihtamaan käyttistä esim. W7:aan

http://www.tietokone.fi/artikkeli/u … windows_7_n_ei_onnistu_enaa_suoraan
Itse saatan päätyä ostamaan pojalle takuuhuolletun käytetyn koneen jossa on Win 7 koska ymmärtääkseni mun vanha Pentium 2 kone ei täytä Win 7 minimivaatimuksia prossun eikä muistin osalta, näin oletan tilanteen olevan aika monella eli ei todellakaan pysty vaihtamaan käyttistä kun kone on liian vanha ja tehoton kuin myös käyttistä ei enää saa mistään, ainakaan laillisesti.

linuxiin etc ...
Vaihtoehtona varmaan ok...itse pohdiskelen edelleen kahen asian välillä eli joku Linux-versio vs käytetty kone Win seiskalla, uutta konetta puoltaa se että on asioita/softia (mm i Tunes) joita ei saa pelittämään Linuxeissa tai sitten säädön määrä on aikamoinen ja tavalliselle topille tekemätön paikka.

vaan median aiheuttaman hysterian johdosta marssivat kauppaan ja ostavat uuden myllyn kun on ' pakko ' .
Näinhän tämä maailma pyörii .

No ei se nyt mene ihan noinkaan, mulla on tosiaankin liian vanha XP kone johon ei saa Win seiskaa koska se ei sitä pysty pyörittämään, myöskään kaikki Linux-versiot eivät pelitä tuossa, näin olen ymmärtänyt asioita tutkaillessani.
jazzbass-73
13.05.2014 22:45:19 (muokattu 13.05.2014 22:55:23)
WanhaWetäjä: http://www.tietokone.fi/artikkeli/u … windows_7_n_ei_onnistu_enaa_suoraan
Itse saatan päätyä ostamaan pojalle takuuhuolletun käytetyn koneen jossa on Win 7 koska ymmärtääkseni mun vanha Pentium 2 kone ei täytä Win 7 minimivaatimuksia prossun eikä muistin osalta, näin oletan tilanteen olevan aika monella eli ei todellakaan pysty vaihtamaan käyttistä kun kone on liian vanha ja tehoton kuin myös käyttistä ei enää saa mistään, ainakaan laillisesti.

Vaihtoehtona varmaan ok...itse pohdiskelen edelleen kahen asian välillä eli joku Linux-versio vs käytetty kone Win seiskalla, uutta konetta puoltaa se että on asioita/softia (mm i Tunes) joita ei saa pelittämään Linuxeissa tai sitten säädön määrä on aikamoinen ja tavalliselle topille tekemätön paikka.

No ei se nyt mene ihan noinkaan, mulla on tosiaankin liian vanha XP kone johon ei saa Win seiskaa koska se ei sitä pysty pyörittämään, myöskään kaikki Linux-versiot eivät pelitä tuossa, näin olen ymmärtänyt asioita tutkaillessani.

Juuri noinhan se meneekin ... itellä iänikuinen käytettynä ostettu vanha 80€:n pönttö , johon kaverini vaihtoi lähestulkoon kaikki hilkkeet ( kovalevyä lukuunottamatta ). W7:aan päädyttiin ; W8 oli aivan liian outo meikäläiselle ;) hintaa operaattiolle tuli n. 120 € .
Ja hyvin pyörii netit ja cubaset sunmuut ...
Mutta harva viitsii edes alkaa puljaamaan kuten minä ( köyhä ) , vaan menee ja ostaa sen uuden myllyn . ;)
Hyvät keväänjatkot !
Einherjar
13.05.2014 23:17:56
WanhaWetäjä: ...mulla on tosiaankin liian vanha XP kone johon ei saa Win seiskaa koska se ei sitä pysty pyörittämään, myöskään kaikki Linux-versiot eivät pelitä tuossa, näin olen ymmärtänyt asioita tutkaillessani.

Voi kun saisikin näistä XP:n jälkeisistä versioista sellaisen version, jossa kaikki turha ja raskas on karsittu pois.
Välillä pistää jopa huvittamaan, kun 7:ssa Resurssinhallintakin mietti ja runkkaa itsekseen.

-Nim. Win2000 in my mind.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
pekkajau
14.05.2014 00:19:32
Einherjar: Voi kun saisikin näistä XP:n jälkeisistä versioista sellaisen version, jossa kaikki turha ja raskas on karsittu pois.
Välillä pistää jopa huvittamaan, kun 7:ssa Resurssinhallintakin mietti ja runkkaa itsekseen.

-Nim. Win2000 in my mind.

Win 2000 oli vakaa versio.
levesinet
14.05.2014 09:47:49
OS/2 käynnistyi aika hitaasti. Hyvällä muistelen DOSin aikaa... Käyttäjä komensi tietokonetta eikä toisinpäin.
baron
14.05.2014 09:49:59 (muokattu 14.05.2014 09:50:40)

levesinet: OS/2 käynnistyi aika hitaasti. Hyvällä muistelen DOSin aikaa... Käyttäjä komensi tietokonetta eikä toisinpäin.

Mä aloitin PC:t muistaakseni Windows 1 ja DOS 3:lla.

Sitä ennen oli jotain PDP 8 ja 11 versioita. joissa oli ikiomat käyttikset.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
baron
14.05.2014 09:55:52 (muokattu 14.05.2014 09:58:08)

Pauli Lappalainen: Kauhulla muistelen aikaa jolloin NT ja 2000 koneisiin asenneltiin video- ja audioeditointiohjelmistoja.

Voi sitä viritysten ja ongelmien määrää.

Tuttua hommaa, hampaat irvessä etsittiin codec'eja joilla saisi toimimaan.
Windows 95 aikana oli hardware-codec'eja kun koneet oli niin hitaita että eivät muuten pärjänneet videoitten kanssa.
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
Pauli Lappalainen
14.05.2014 10:29:12
baron: Tuttua hommaa, hampaat irvessä etsittiin codec'eja joilla saisi toimimaan.
Windows 95 aikana oli hardware-codec'eja kun koneet oli niin hitaita että eivät muuten pärjänneet videoitten kanssa.

Prosessorikortit ja softat oli naitettu toisiinsa ja auta armias jos joku meni asentamaan jotain sen jälkeen kun vehje oli saatu toimimaan, aloita alusta.

Onneksi tuli ohjelmia joilla sai otettua kovalevystä kopion talteen. Mutta ei nekään aina toimineet, eikä varsinkaan jos piti tehdä vaikkapa 20 samanlaista konetta.
WanhaWetäjä
14.05.2014 13:57:10 (muokattu 14.05.2014 13:57:36)

jazzbass-73: Juuri noinhan se meneekin ... itellä iänikuinen käytettynä ostettu vanha 80€:n pönttö , johon kaverini vaihtoi lähestulkoon kaikki hilkkeet ( kovalevyä lukuunottamatta ). W7:aan päädyttiin ; W8 oli aivan liian outo meikäläiselle ;) hintaa operaattiolle tuli n. 120 € .
Ja hyvin pyörii netit ja cubaset sunmuut ...
Mutta harva viitsii edes alkaa puljaamaan kuten minä ( köyhä ) , vaan menee ja ostaa sen uuden myllyn . ;)
Hyvät keväänjatkot !

Joo, onhan you tuubissa videoita pilvin pimein joissa Win 7 on saatu pyörimään todella vaatimattomilla koneilla.

Kysyin asiaa luotettavalta tuntemaltani ammattilaiselta eli huoltoliikkeestä joka tekee koneiden modauksia yms, toki tuohon mun koneeseen saa Win seiskan mutta kustannukset vs toimivuus/järkevyys on sitten eri asia. Perusjutut pyörii mutta siihen se taitaa jäädä.

Parilla sataa saa huomattavasti tuoreemman käytetyn takuuhuolletun tai uuden kloonikoneen joka on tehoiltaan ihan eri planeetalta kun mitä tuo mun yli 10 vuotta vanha mylly eikä tarvi pähkäillä toimiiko joku juttu vai ei, Win 7 tulee koneen kera.
EP
14.05.2014 16:47:46
baron: Mä aloitin PC:t muistaakseni Windows 1 ja DOS 3:lla.

Sitä ennen oli jotain PDP 8 ja 11 versioita. joissa oli ikiomat käyttikset.

Ihan eka tutustuminen tietokoneisiin taisi olla Mikromikko tms. minkä isäukko toi työpaikalta kotiin ihmeteltäväksi! :D

Koulussa oli sitten joku missä oli keskustietokone jossain piilossa ja meillä näyttö ja koskettimisto pöydillä, jotain ohjelmia tehtiin, olisko käyttöjärjestelmä ollu Basic?
Einherjar
14.05.2014 19:09:59
Pauli Lappalainen: Kauhulla muistelen aikaa jolloin NT ja 2000 koneisiin asenneltiin video- ja audioeditointiohjelmistoja.

Voi sitä viritysten ja ongelmien määrää.

Joo. 2k ei ollut helpoin sille hommalle, mutta kun sen sai toimimaan, niin sillä kyllä porskutti. Ei myöskään ollut raskaita multtimeedio-turhuuksia hidastamassa.
Tämä nykyinen seiska ei ole stabiiliudellaan silti vakuuttanut. Vanha Xp pyöri samalla koneella monta kuukautta ilman välikäynnistyksiä ja ongelmia. Tällä ei onnistu. Uptimet mahtaa jäädä alle viikon parhaimmillaan ja sitten alkaa jumia jo niin ettei mikään onnistu.
Kasiin taasen en lähde ollenkaan. Ei miellyttänyt sitten yhtään.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
baron
14.05.2014 19:43:40

Mä ostin vähän aikaa sitten uuden läppärin johon halusin käyttikseksi Win7 Pro 64-bit. Joutuivat downgreidaamaan ja mukana tulleet käyttis-asennuslevykkeet oli Win 8 ja valitin, mutta sanoivat että ei niin vanhoja kuin Win 7 ole enää saatavissa.
pekkajau
14.05.2014 22:45:13
baron: Mä ostin vähän aikaa sitten uuden läppärin johon halusin käyttikseksi Win7 Pro 64-bit. Joutuivat downgreidaamaan ja mukana tulleet käyttis-asennuslevykkeet oli Win 8 ja valitin, mutta sanoivat että ei niin vanhoja kuin Win 7 ole enää saatavissa.

Kummasti tuota Win7 asennusmediaa vaan löytyy kun osaa etsiä. Muutamille kavereille olen laittanut. Tosin ihan ikivanhoihin ei kannata laittaa.
EP
15.05.2014 06:23:39 (muokattu 15.05.2014 06:25:55)
baron: Mä ostin vähän aikaa sitten uuden läppärin johon halusin käyttikseksi Win7 Pro 64-bit. Joutuivat downgreidaamaan ja mukana tulleet käyttis-asennuslevykkeet oli Win 8 ja valitin, mutta sanoivat että ei niin vanhoja kuin Win 7 ole enää saatavissa.

Veikkaan, että uuden läppärin hankinta pian myös edessä, tää on nyt ollu 3-4 vuotta aika kovalla käytöllä.
Lisäksi tuuletin pitää välillä aika kovaa ääntä välillä, kerran puhdistanu ja hemmetinmoinen purkaminen ennen kun pääsee siihen käsiksi, edellisessä oli vielä helppoa sekin.

pekkajau: Kummasti tuota Win7 asennusmediaa vaan löytyy kun osaa etsiä..

Jaa, mistä? Nykyisenkään mukana ei enää tullu mitään levykkeitä :/
ferodoz
15.05.2014 09:14:40

EP: Veikkaan, että uuden läppärin hankinta pian myös edessä, tää on nyt ollu 3-4 vuotta aika kovalla käytöllä.
Lisäksi tuuletin pitää välillä aika kovaa ääntä välillä, kerran puhdistanu ja hemmetinmoinen purkaminen ennen kun pääsee siihen käsiksi, edellisessä oli vielä helppoa sekin.

Jaa, mistä? Nykyisenkään mukana ei enää tullu mitään levykkeitä :/

Eikai noissa pitkään aikaan oo asennuslevyjä tullut mukana? Mac-maailmaan siirtyminen lienee elämäni parhaita päätöksiä.
Just a face in the crowd.
baron
15.05.2014 10:04:05 (muokattu 15.05.2014 10:04:30)

pekkajau: Kummasti tuota Win7 asennusmediaa vaan löytyy kun osaa etsiä. Muutamille kavereille olen laittanut. Tosin ihan ikivanhoihin ei kannata laittaa.

No valitin myyjälle joka sanoi näin. Tein itse sitten asennusohjelmiston USB-tikulle ja hinnaksi tuli tikun hinta, piti olla 32 GB.
WanhaWetäjä
15.05.2014 10:32:19 (muokattu 15.05.2014 10:34:05)

ferodoz: Eikai noissa pitkään aikaan oo asennuslevyjä tullut mukana?

https://www.huuto.net/kohteet/windo … professional--64-bit-sp-1/313547455
Mistähän nuo ovat peräisin? Miten yksityisellä ihmisellä voi olla 5 pakettia käyttiksiä DVD-versiona jotka maksaa kaupoissa reilusti yli satasen/1 ?

Saahan noita näköjään vielä ostaa fyysisinäkin versioina, jotenkin haiskahtaa tuo yllä linkittämäni huuto.netin pro version halpa hinta kun vertaa näihin
http://hintavertailu.muropaketti.co … ssional-w-sp1-oem-64-bit-1pk-dvd-fi

Saahan noita sitten täältäkin, jos haluaa varastaa http://www.youtube.com/results?search_query=windows+7+pirated+edition

Mac-maailmaan siirtyminen lienee elämäni parhaita päätöksiä.
Samoin...enkä miettisi näitä Win 7 juttuja jos ei tarvisi pojan konetta päivittää.
Sanalla sanoin kaikki mikä viittaa vähänkin Windowsiin aiheuttaa päänsärkyä,
10 vuotta Mac-puolella on pitkä aika ja siinä ajassa on unohtunut kaikki tuska ja parku mitä on saanut XP:n kanssa aikoinaan kokea, TOSIN aika suuri osa on ollut omaa kokemattomuutta tai jonkun laitteen ajurien kanssa tappelua tms.

Ettei olisi aivan pelkkää auvoista autuutta tämä Mac-puolikaan niin lunta tupaan on tullut siinä että 2 Mac-läppäriä on hajonnut suhteellisen uusina, eka 4 vuotiaana, toinen vajaan vuoden käytön jälkeen, se meni onneksi takuuseen. Tuuripeliä, on kone sitten Mac tai PC.

2002 mallin PC puksuttaa edelleen ok, poislukien tuo XP ongelma, samoin 2005 mallin Mac Power PC, sen ongelma on myös se että käyttistä ei pysty enää päivittämään, muuten pelittää kyllä.
EP
15.05.2014 16:19:15
baron: No valitin myyjälle joka sanoi näin. Tein itse sitten asennusohjelmiston USB-tikulle ja hinnaksi tuli tikun hinta, piti olla 32 GB.

Joskus tuota kokeiltiin.. ai se siis onnistuu, hyvä tietää!
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)