Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 529 30 31 32 3374 75 76 77 78
Kefiiri
06.05.2014 09:38:43
iec: Joudut mittaamaan kyllä työntömitalla tai jollain mikrometrillä paksuudet. Vaikkapa tällaisella: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/M … tri/Digitaalinen-tyontomitta-16105/
tai sitten tällaisella: http://www.biltema.fi/fi/Tyokalut/M … ta-ja-mikrometri/Mikrometri-161140/

-iec

No mittaamaan sitten vaan. Mikrometrit eivät olleet noin halpoja siihen aikaan kun moista viimeksi käyttelin, pitääpä hommata ihan oma. Kiitokset vastauksista!
En ole musiikin asiantuntija.
Robert FIN
06.05.2014 22:02:29
Oukkei, olihan näitäkin, jotka diggaa D'Addarioita. Ehkä... ehkäpä sittenkin pitäisi.. ihan mielenkiinnosta vaan testata, että löytyykö sieltä sähkökitarasetin sisältä sama ylläri kuin mulla oli siellä punaisessa akustisen kielipakkauksessa, vaiko laatukamaa, kun siitä monet Mnettiläiset pitävät. Tai sitten ei :)!
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu), Yamaha THR10X
Gabe
06.05.2014 22:09:03
Robert FIN: Oukkei, olihan näitäkin, jotka diggaa D'Addarioita. Ehkä... ehkäpä sittenkin pitäisi.. ihan mielenkiinnosta vaan testata, että löytyykö sieltä sähkökitarasetin sisältä sama ylläri kuin mulla oli siellä punaisessa akustisen kielipakkauksessa, vaiko laatukamaa, kun siitä monet Mnettiläiset pitävät. Tai sitten ei :)!

Ernie Ballia käytin pitkään ennen kuin siirryin D`Addarioihin ja kyllä tuo jälkimmäinen on enemmän mieluinen.
JaaGeRMaisTeR
13.05.2014 00:04:21 (muokattu 13.05.2014 00:05:20)
Stalkah: Ootko muuten huomannut mitään laatupoikkeamia D'Addariossa? Joistain paikoista oon kuullu huhuja siitä, että merkin kielissä olisi jonkun verran huonoja yksilöitä seteissä mukana, mutta itselleni ei ole tullut vastaan. Käytän siis itsekin D'Addariota, koska se on käytännössä ainut merkki, jolta saa myös seiskakieliselle kaipaamaani .070" irtokieltä, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut tarvetta katsella muualle.

Väärä kaveri vastaa, mutta samakait tuo. Ite huomannut ettei D'Addarion seteissä juurikaan laatupoikkeamia löydy ja kielet kestää hyvin omissa happohanskoissa.

Käytin hetken roto:n settejä ja ne paukkui heti. Ihmekkään, että paketissa tulee mukana tuplana ohuin kieli. Löytyi tuolta merkiltä parit poikkeavat jotka kesti ihan hyvin. Toinen oli stainless ja toinen nexus.
antnis
13.05.2014 00:16:30
Yllättävän hyvin tuntuu Ernie Ballin 11-48 setti viihtyvän Telessä, taitaa olla seuraavakin samanlainen.
Gabe
13.05.2014 00:26:42
Stalkah: Ootko muuten huomannut mitään laatupoikkeamia D'Addariossa? Joistain paikoista oon kuullu huhuja siitä, että merkin kielissä olisi jonkun verran huonoja yksilöitä seteissä mukana, mutta itselleni ei ole tullut vastaan. Käytän siis itsekin D'Addariota, koska se on käytännössä ainut merkki, jolta saa myös seiskakieliselle kaipaamaani .070" irtokieltä, eikä ainakaan toistaiseksi ole ollut tarvetta katsella muualle.

D'Addariolla ollaan nyt menty jo jonkun aikaa eikä ole tullut vastaan minkäänlaisia laatupoikkeamia. Pistin juuri levytukulle taas kielitilauksen menemään, kätevää tilata kieliä sieltä kun ei mene postimaksuja.
jpjanhun
13.05.2014 00:48:15

LaMotta: Kokeilin ties kuinka monennen kerran GHS Boomereita. On ne vaan jäykät kielet soittaa D-Addarioihin verrattuna.

täh, oliko noin? mulla oli muistikuva että addariot on kireät ja siksi vähän paremmin intonoituvat. mutta ne katkeilivat helposti. ja ghs:t on musta tuntuneet aika löysiltä eivätkä katkenneet yleensä kovin helposti. joku ernie ball sitten vielä löysempi. mutta ehkä muistan väärin..? tai ehkä tää on vain mun oma psykosomaattinen kokemus, voi hyvinkin olla niin.

nykyisin nikkeliallergian takia tullut soiteltua näillä stratoa

http://www.thomann.de/fi/fender_350r_stainless.htm

-mielestäni aika kestävät, halvat, hyvät ja tietty kirkas stainless soundi.

-sitten les paul tyyppisiin lyhytkaalaisiin ernie ballin 11-setti. halpa ja hyvä. les paulin lyhyt skaala tekee kielistä niin lötköt että parempi laittaa paksumpi setti. 10-setti tai ohuempi les paulissa on kyllä ihan akkoja varten :) nojoo, älkää nyt ottako tätä mun heittoa liian vakavasti

http://www.thomann.de/fi/ernie_ball_eb_2245_stainless_power.htm
freakingenius
13.05.2014 08:12:09
Mulla ei oo ikinä ollut mitään tiettyjä kieliä mitä pitäis käyttää. D'addariot, Rotosoundit, Ernie Ballit ja DR:t varmaan ollut eniten käytössä. DR:iä jossain vaiheessa tuli käytettyä pitkään, koska isot pojat käyttää niitä, mutta nyt 10 setti tuntuu jotenkin erittäin hyvältä tai sitten sormeni ovat kovenneen kiviksi.
Stalkah
13.05.2014 12:40:36

JaaGeRMaisTeR: Väärä kaveri vastaa, mutta samakait tuo. Ite huomannut ettei D'Addarion seteissä juurikaan laatupoikkeamia löydy ja kielet kestää hyvin omissa happohanskoissa.

Käytin hetken roto:n settejä ja ne paukkui heti. Ihmekkään, että paketissa tulee mukana tuplana ohuin kieli. Löytyi tuolta merkiltä parit poikkeavat jotka kesti ihan hyvin. Toinen oli stainless ja toinen nexus.

Sama täällä. Ihmettelinkin aikanaan, kun jossain haukuttiin D'Addariota paskaksi bulkkivalmistajaksi, jonka kielistä löytyy tuon tuosta kökköjä tapauksia, jotka eivät intonoidu tms.

Itsellänikin on lähinnä hyviä kokemuksia. Koitin tässä taannoin Pyramidin halvempia käsin punottuja ja olivat mielestäni huonommat kuin D'Addarion kieletä. En tiedä, oliko vika Thomannin varasto-oloissa vai missä (ainakin osittain syyn voi vierittää Pyramidin löysähkön pakkauksen niskaan), mutta voisin vaikka vannoa, että noissa kielissä oli pieniä ruostetäpliä suoraan pakasta vedettynä. Soittotuntuma oli muutenkin ihmeellisen nihkeä.

Rohkenen silti epäillä, että Pyramidin Maximum Performance -kielet ovat hyvässä mielessä eri tavaraa, kuin nuo minun kokeilemani "karvalakkikielet", jotka maksavat reilut kolme euroa per setti: http://www.thomann.de/gb/pyramid_egitarre_saiten_009_042.htm

Gabe: D'Addariolla ollaan nyt menty jo jonkun aikaa eikä ole tullut vastaan minkäänlaisia laatupoikkeamia. Pistin juuri levytukulle taas kielitilauksen menemään, kätevää tilata kieliä sieltä kun ei mene postimaksuja.

Joo, itsekin tykkään ostaa kielisetit 10kpl tukkupaketeissa. Seiskaa varten ostan yleensä nipun sitä paksua irtokieltä siihen normisetin kaveriksi. D'Addarion kieliin olen päätynyt käytännössä sitä kautta, kun aikanaan se oli oikeastaan ainut, jolta sai 0.070 irtokieltä ylipäätänsä mistään ja aluksi sekin oli tilattava ulkomailta. En siis halunnut sekoittaa tai epätasapainottaa kielisettiäni sekoittamalla eri valmistajan kieliä, joten D'Addario jäi käyttöön muutenkin. Mielestäni ovat mukavan tasalaatuista ja muutenkin hyvää tavaraa. Lisäksi nykyisellään tuo erikoisempien irtokieltenkin saatavuus on parantunut.
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Arms
13.05.2014 13:01:07
Sama juttu täällä D'Addarioiden kanssa. Olen käyttänyt pääasiassa niitä koko soittoharrasteurani ajan. Välillä kokeillut muita merkkejä ja todennut, että esim. GHS:n peruskielet on kanssa oikein hyviä. Tällä hetkellä kitarassa on Optima Goldit, koska jostain tältä foorumilta luin niistä hehkutusta ja päätin tilata muutaman setin. Ne on ollut kohta kuukauden kitarassa ja hyvin ne toimii. Ei ole alkuun ehkä ihan niin kirkkaat kuin D'Addariot uutena, mutta Optiman tuntuma on jotenkin karhea tai nihkeä tms. Vire pitää kyllä erinomaisen hyvin. Johtuneeko tuosta pinnoitteesta - mene ja tiedä.

Luulen, että jatkossakin pitäydyn noissa edullisissa D'Addarion 10 kielisetin pakkauksissa, koska nekin saan itselläni kestämään kuukauden-puolitoista, kun pyyhkäisen ne aina soiton jälkeen Fast Fretillä ja rätillä.

Akustisessa olen nyt ihastunut John Pearse-kieliin. Käytössä on 510L:t, jotka toimii itselläni mainiosti. Pidän kyseisten kielten soundista ja mainiosta soittotuntumasta.
ja nimenselvennys
s8na
13.05.2014 15:37:33

Käytän edelleen Martin Darcoja. Ei ole ollut laatuvaihteluja ja kuluminen normaalia ja tasaista. Bonukseana sikamaisen halpoja.

En nää syytä ostaa tilalle esmes. Ernie balleja, Daddarioita tai DR:iä, olen noita aiemmin käyttänyt.
zedder
14.05.2014 10:50:27
Koskapa olen tottunut "akkojen" kielisetteihin 25,5" -skaalaisissa soittimissani, niin tuntui melko vieraalta ja liian jäykältä LP:ssä vakiona ollut 10-46 -kielistö.

Vaihdoin tilalle GHS:n 9.5-44 -satsin, ja nyt tuntuma on tismalleen sama kuin Jacksoneissani. Taitaa tulla enempi soitettua Les Paulilla tämän jälkeen, vaikkakaan tuo muutos ei poista sitä ongelmaa että 21. ja 22. nauha on yhä hiukan hankalakulkuisessa maastossa.

Vielä täytyy tehdä samainen muutos Edwards -flygariini, niin siitäkin tullee paljon paremmin ja mukavammin eri tilanteisiin venyvä "keppi"...
Jokaisella on oikeus kieltäytyä aikuisten kitaroista.
iec
14.05.2014 11:43:19

zedder: Koskapa olen tottunut "akkojen" kielisetteihin 25,5" -skaalaisissa soittimissani, niin tuntui melko vieraalta ja liian jäykältä LP:ssä vakiona ollut 10-46 -kielistö.

Vaihdoin tilalle GHS:n 9.5-44 -satsin, ja nyt tuntuma on tismalleen sama kuin Jacksoneissani. Taitaa tulla enempi soitettua Les Paulilla tämän jälkeen, vaikkakaan tuo muutos ei poista sitä ongelmaa että 21. ja 22. nauha on yhä hiukan hankalakulkuisessa maastossa.

Vielä täytyy tehdä samainen muutos Edwards -flygariini, niin siitäkin tullee paljon paremmin ja mukavammin eri tilanteisiin venyvä "keppi"...

Hieno juttu että olet löytänyt itsellesi sopivan kielisatsin. Itsehän mietin vastaavaa satsia 25,5" Strato-malliseen kitaraan, kun olen tottunut LP-mallisessa 10-46-satsiin. Tämä kokemuksesi vahvistaa ajatustani, että 9,5-44 LP:ssä vastaa 9-42 Stratossa ja myös 9,5-44 Stratossa vastaa suunnilleen 10-46 LP:ssä.

Edelleenkin muistutan, että ei ole mitään "akkojen" kielisatsia, vaan pitäisi soittaa sellaisella kielisatsilla joka sopii itselle. Aivan sama onko se .007 tai .012-satsi, kunhan se on omasta mielestä sopiva omaan kitaraan :)

-iec
Ja niin päin pois...
jpjanhun
14.05.2014 12:08:58 (muokattu 14.05.2014 12:10:42)

iec: Hieno juttu että olet löytänyt itsellesi sopivan kielisatsin. Itsehän mietin vastaavaa satsia 25,5" Strato-malliseen kitaraan, kun olen tottunut LP-mallisessa 10-46-satsiin. Tämä kokemuksesi vahvistaa ajatustani, että 9,5-44 LP:ssä vastaa 9-42 Stratossa ja myös 9,5-44 Stratossa vastaa suunnilleen 10-46 LP:ssä.

Edelleenkin muistutan, että ei ole mitään "akkojen" kielisatsia, vaan pitäisi soittaa sellaisella kielisatsilla joka sopii itselle. Aivan sama onko se .007 tai .012-satsi, kunhan se on omasta mielestä sopiva omaan kitaraan :)

-iec

-niin kyllä kyllä, mutkun tuossahan 2:07 tuodaan esille että lyhytskaalaisessa on akkojen tatsi niin mikäs mä olen vastaan väittämään. ajattelin sitten vähän kompensoida paksummalla kielisarjalla:

https://www.youtube.com/watch?v=GZjxEJ3Xamc
iec
14.05.2014 13:33:09

jpjanhun: -niin kyllä kyllä, mutkun tuossahan 2:07 tuodaan esille että lyhytskaalaisessa on akkojen tatsi niin mikäs mä olen vastaan väittämään. ajattelin sitten vähän kompensoida paksummalla kielisarjalla:

https://www.youtube.com/watch?v=GZjxEJ3Xamc

heh :)

http://www.premierguitar.com/articles/String_Myths_Part_1

-iec
Ja niin päin pois...
Gabe
14.05.2014 16:06:20 (muokattu 14.05.2014 16:06:28)
iec: heh :)

http://www.premierguitar.com/articles/String_Myths_Part_1

-iec

Tästähän saadaan hauska sivujuonne. :)

Kysely:

Kuinka paksuja kieliä käytät kitarassasi?
iec
14.05.2014 19:29:54

Gabe: Tästähän saadaan hauska sivujuonne. :)

Kysely:

Kuinka paksuja kieliä käytät kitarassasi?

Voisi varmaankin laittaa vielä mikä kitaratyyppi, mikä skaala ja mikä vire, eli esim mulla:

-Strato sähkis, skaala 25,5", E-vire, kielisatsi 10-46
-LP sähkis 24,75" E-vire, kielisatsi 10-46 D'Addario
-Teräskielinen akkari 650 mm (25 9/16"), E-vire, kielisatsi 11-50 John Pearse

-iec
Ja niin päin pois...
Numb
14.05.2014 21:10:30

Sähkiksessä .10-.46 Ernie Ballit
Akkareissa Elixiriä, osassa .13, osassa .12.
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
jpjanhun
14.05.2014 21:38:08 (muokattu 14.05.2014 21:39:36)

osassa .13, osassa .12.

-siinä on kyllä tosimiehen kielisarjat. mulla on vaan .11 suurimmillaan. oivoivoivoi. nyt se sitten tapahtui. en ole katkera mutta kuitenkin.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)