Muusikoiden.net
26.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Upeaa soittoa Gary Moorelta
1 2 3
silhouette
10.05.2014 20:03:19
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pakko laittaa tänne tämä Gary Mooren video, on se vaan sen verran inspiroivaa ja kaikin puolin hienoa soittoa. Toivottavasti mies jatkaa musisointia "tuon puoleisessa" jos sellaista on, sen verran taitava muusikko ja kitaristi mies oli vai pitäisikö sanoa on. Siitäkin huolimatta vaikka saankin lievan pahoinvointikohtauksen kuunnellessani "Still Got The Bluesia" tai "Parisienne Walkwaytä".
 
https://www.youtube.com/watch?v=YP6dZpLNkCo
 
Aina voi yrittää.
xjas73
10.05.2014 20:30:58
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moore on kova, siitä on hyvä muistuttaa säännöllisesti. Hyvä esimerkki siitä, kun soundi tulee ns. sormista.
 
silhouette
10.05.2014 20:38:55
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xjas73: Moore on kova, siitä on hyvä muistuttaa säännöllisesti. Hyvä esimerkki siitä, kun soundi tulee ns. sormista.
 
Niin minunkin mielestä. Ja, lisäksi latoin videon tänne ajatellen, että se voisi inspiroida jotain (ehkä nuorta) kitaristia jolle Moore ei vielä ole tuttu.
 
Aina voi yrittää.
hallu
10.05.2014 21:09:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oli makea joo. Olikohan se yksi Gibsoni siinä, missä etumikki oli väärässä vaiheessa, se samainen Pauli, jonka se sai Peter Greeniltä? aika metka soundi siinä kyllä on. Hienoja blueslikkejä. Muistan penskana kun me palvottiin Gary Moorea kitarajumalana ja varsinkin Carridos of power levy räjäytti tajunnan murkkuikäiseltä pojalta samaan tapaan kuin EVH siinä kasikaks, mutta Carridos of power oli vielä kovempi juttu kun se vaan jotenkin oli. Kyllä se EVH:kin oli (kumpi voittaa karhu vai leijona:-)).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
silhouette
10.05.2014 21:19:21 (muokattu 10.05.2014 21:21:19)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Oli makea joo. Olikohan se yksi Gibsoni siinä, missä etumikki oli väärässä vaiheessa, se samainen Pauli, jonka se sai Peter Greeniltä? aika metka soundi siinä kyllä on. Hienoja blueslikkejä. Muistan penskana kun me palvottiin Gary Moorea kitarajumalana ja varsinkin Carridos of power levy räjäytti tajunnan murkkuikäiseltä pojalta samaan tapaan kuin EVH siinä kasikaks, mutta Carridos of power oli vielä kovempi juttu kun se vaan jotenkin oli. Kyllä se EVH:kin oli (kumpi voittaa karhu vai leijona:-)).
 
Kasikaks minä kuuntelin Kissiä, Waspia, Mötley Cruea, Iron Maidenia ja AC/DC:tä, mutta Moore ja EVH tuli mulle mukaan ikävä kyllä vasta joskus 80-luvun lopulla kun kuuntelin rakkaan äitini ja faijapuolen vinyylejä jotka oli tilattu jostain kasari musiikkikerhosta johon he kuuluivat. Olisikohan ollut fazerin musiikkikerho tms. No, se siitä nostalgiasta, mutta kuitenkin samantien kun kuulin Garyä ja EVH:ta niin lähtemättömän vaikutuksen molemmat teki minuun soitollaan. Eli, joo, vähintäänkin "hienoja blues-likkejä" =)
 
Aina voi yrittää.
xjas73
10.05.2014 22:09:29 (muokattu 10.05.2014 22:11:17)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Victims of future, We want Moore, Run for cover olivat kovia kasarilla ( ja edelleen). Muistaakseni Wild Frontier oli silloin liian poppia, kun juuri olivat ilmestyneet Master of Puppets, Stonen eka, Hell Awaits jne. :). Hauskoja aikoja, mutta niin on nykyäänkin. :)
 
silhouette
10.05.2014 22:43:04 (muokattu 10.05.2014 22:47:12)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

xjas73: Victims of future, We want Moore, Run for cover olivat kovia kasarilla ( ja edelleen). Muistaakseni Wild Frontier oli silloin liian poppia, kun juuri olivat ilmestyneet Master of Puppets, Stonen eka, Hell Awaits jne. :). Hauskoja aikoja, mutta niin on nykyäänkin. :)
 
Mulla on hauska muisto liittyen Metallican Master Of Puppetsiin: kyseinen levy oli juuri ilmestynyt ja mun hyvä ystävä toi sen C-kasettina koulun musiikkitunnille kun siellä oli ns. levyraati ja sen voi varmasti jokainen arvata mitä tunnin opettaja tykkäsi kyseisestä levystä! No, pääasia kai, että me itse kaverini kanssa tykättiin kovin MOP:sista ja ne oli tosiaan musiikillisesti hyviä aikoja, mutta niin ovat nämäkin ja toivottavasti tulevatkin ajat, maailmassa on niin paljon hyvää musiikkia mistä inspiroitua =)
 
Aina voi yrittää.
opel99
11.05.2014 00:33:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

gary mooren soitto on aina upeaa kuunneltavaa soitti mies sitten hardrockia tai bluesia,aivan mieletön kitaristi.
 
ei se ikä vaan asenne
jpjanhun
11.05.2014 18:49:40 (muokattu 11.05.2014 18:52:31)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tossa vähän harvinaisempaa. gary moore soittelee fuusiota colosseum II:ssa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=vzde2l2Wp28
https://www.youtube.com/watch?v=S-4lm0w7mJQ
 
-noissa soitetaan sentään kitaraa rock-soundilla eikä millään nykyajan hyttysen-ininä-äärikompressoitu-hipaisu-paska-kitara-synasoundilla. (tää oli sitten mun provokatiivinen mielipide. moni muu varmaan eri mieltä asiasta.)
 
antnis
11.05.2014 20:24:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: tossa vähän harvinaisempaa. gary moore soittelee fuusiota colosseum II:ssa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=vzde2l2Wp28
https://www.youtube.com/watch?v=S-4lm0w7mJQ
 
-noissa soitetaan sentään kitaraa rock-soundilla eikä millään nykyajan hyttysen-ininä-äärikompressoitu-hipaisu-paska-kitara-synasoundilla. (tää oli sitten mun provokatiivinen mielipide. moni muu varmaan eri mieltä asiasta.)

 
Mistä muistui mieleen, että ensimmäinen kosketukseni Mooreen tais olla tämä https://www.youtube.com/watch?v=IJWxuGpfgdI joka tuli Suomenkin telkkarista. Olis kiva saada tuosta hyvä kopio, milloin mahtaa viimeeksi olla esitetty Briteissäkään.
 
opel99
12.05.2014 19:55:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: tossa vähän harvinaisempaa. gary moore soittelee fuusiota colosseum II:ssa.
 
https://www.youtube.com/watch?v=vzde2l2Wp28
https://www.youtube.com/watch?v=S-4lm0w7mJQ
 
-noissa soitetaan sentään kitaraa rock-soundilla eikä millään nykyajan hyttysen-ininä-äärikompressoitu-hipaisu-paska-kitara-synasoundilla. (tää oli sitten mun provokatiivinen mielipide. moni muu varmaan eri mieltä asiasta.)

 
ei se mitään,suomi on vapaa maa(onneksi)
 
ei se ikä vaan asenne
jpjanhun
12.05.2014 21:44:24
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

opel99: ei se mitään,suomi on vapaa maa(onneksi)
 
joo, näin se asia lienee. saa soitella heviä tai synaa tai olla soittelematta (soittelen tosin itsekin vähän synaa.. ups nyt lipsahti.. ei olisikaan pitänyt mainita..)
 
Drawbars
20.05.2014 13:24:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moore oli epäilemättä yksi hyvä kitaramaisteri ja olen itekkin melkoisesti kuunnellut häntä. Osaa soitella nyansseillakin silloin kun tahtoo. Blues-soiton kannalta kuitenkin yksi negatiivinen puoli on nämä 64-osanuottien ylenmääräiset tilutukset, joilla en näe paljonkaan esteettistä arvoa, mutta ne epäilemättä menevät kuin häkä sellaisiin faneihin jotka arvostavat nopeuskilpailuja.
 
silhouette
20.05.2014 13:49:40 (muokattu 20.05.2014 14:03:37)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Drawbars: Moore oli epäilemättä yksi hyvä kitaramaisteri ja olen itekkin melkoisesti kuunnellut häntä. Osaa soitella nyansseillakin silloin kun tahtoo. Blues-soiton kannalta kuitenkin yksi negatiivinen puoli on nämä 64-osanuottien ylenmääräiset tilutukset, joilla en näe paljonkaan esteettistä arvoa, mutta ne epäilemättä menevät kuin häkä sellaisiin faneihin jotka arvostavat nopeuskilpailuja.
 
Kyllä minä ainakin itse koen nuo Mooren tilutukset ihan vaan hyvänkuuloisina ja en silti arvosta mitään "nopeuskilpailuja", ne nyt vaan kuulostaa hyvälle. Jos minä arvostaisin noita nopeuskilpailuja, niin silloin kuuntelin varmaan jotain Michael Angelo Batiota tai Rusty Cooleytä, mulla en kuuntele sellaisia kitaristeja. Ja, lisäksi mun mielestä Mooren tilutukset kovinmmillaankaan ei ole edes kovin vaikeita soittaa.
 
Aina voi yrittää.
jpjanhun
20.05.2014 17:10:22 (muokattu 20.05.2014 17:12:13)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Kyllä minä ainakin itse koen nuo Mooren tilutukset ihan vaan hyvänkuuloisina ja en silti arvosta mitään "nopeuskilpailuja", ne nyt vaan kuulostaa hyvälle. Jos minä arvostaisin noita nopeuskilpailuja, niin silloin kuuntelin varmaan jotain Michael Angelo Batiota tai Rusty Cooleytä, mulla en kuuntele sellaisia kitaristeja. Ja, lisäksi mun mielestä Mooren tilutukset kovinmmillaankaan ei ole edes kovin vaikeita soittaa.
 
-joo, mun mielestä kanssa moore soittelee aika usein liikaa. ja se repivyys, kovakouraisuus ja aggressiivisuus mistä mooressa toisaalta tykkään tulee mun mielestä välillä vähän liikaakin esille. jatkuva tauoton agressiivisuus on välillä vähän puuduttavaa.
 
-mitä muuten tarkoitat tuolla "kovin vaikeita soittaa jutulla"? eikö moore nyt pystynyt ainakin vuoronäppäilyllä vetämään vähintään 200bpm ja tarvittaessa näppäämään kaikki äänet todella lujaa. esim. tuossa allaolevassa clipissä (soolo 2:40->) taitaa hetkittäin näpätä lähes 200 bpm, ellen nyt väärin kuullut, aika hevisoundia tosin. varmaan muutakin löytyy mutta en nyt viitsi etsiä. tietty moni pystyy soittamaan paljon nopeammin ja vaikeampia kuin moore mutta onko siinä nyt enää paljon järkeä, eikö se mene jo enemmän tuolle "tekniikkaa tekniikan vuoksi" - osastolle? tietty, kyllähän moore soittaa välillä aika epäpuhtaasti verrattuna joihinkin muihin ja tästähän se malmsteenikin muistaakseni moorea joskus kritisoi. henk. koht. tuo ei kyllä mua kuuntelijana haittaa..
 
https://www.youtube.com/watch?v=x4D7cEqqjuQ
 
silhouette
20.05.2014 17:28:10
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: mitä muuten tarkoitat tuolla "kovin vaikeita soittaa jutulla"? eikö moore nyt pystynyt ainakin vuoronäppäilyllä vetämään vähintään 200bpm ja tarvittaessa näppäämään kaikki äänet todella lujaa
 
Tarkoitin lähinnä Mooren nopeita hammer-on ja pull-off pentatoonisia likkejä tuossa videossa minkä laitoin avausviestiini. Ei ne oikeisti ole kovin vaikeaa soitettavaa ainakaan mun mielestä. Mutta, mitä taas tulee Mooren pikkaukseen, niin se on ainakin mulle jonkin verran vaikeampaa koska olen itse enemmän legatto eli hammer-on ja pull-of tyyppinen kitaristi. Tosin ei sellainen pikkauskaan ei ole mulle täysin mahdotonta ja pois suljettua.
 
Aina voi yrittää.
jpjanhun
20.05.2014 17:37:06 (muokattu 20.05.2014 17:44:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Tarkoitin lähinnä Mooren nopeita hammer-on ja pull-off pentatoonisia likkejä tuossa videossa minkä laitoin avausviestiini. Ei ne oikeisti ole kovin vaikeaa soitettavaa ainakaan mun mielestä. Mutta, mitä taas tulee Mooren pikkaukseen, niin se on ainakin mulle jonkin verran vaikeampaa koska olen itse enemmän legatto eli hammer-on ja pull-of tyyppinen kitaristi. Tosin ei sellainen pikkauskaan ei ole mulle täysin mahdotonta ja pois suljettua.
 
-ok, ymmärrän mitä tarkoitat. usein se soittelee niitä legatokikkailuita jotka ei välttämättä aina ole kovin vaikeita. mutta se kyllä osaa soittaa plektrakädelläkin aika nopeasti ja nimenomaan todella kovaa, eli se ei välttämättä tarvitse mitään hipaisu-surinasoundia siihen että pikkaus toimii. tosin, useinhan sen tilutus kyllä voi olla aika epäpuhdasta, ei oo vissiin viitsinyt hioa sitä tms.
 
-niin, en mä väitä ettetkö sä voisi pystyä soittamaan pikkausta nopeammin kuin moore, epäilemättä muusikoiden netissä monikin pystynee sellaiseen. itseasiassa mä itsekin pystyisin juuri ja juuri soittamaan jonkun tietyn tutun kuvion tuolla nopeudella 200bpm (vaikkakin oon harjoitellut nopeutta enemmänkin esteiden poistamista ja taimingin tarkentamista varten kuin soittaakseni nopeasti). eikö tuo 200bpm tai yli ole nykypäivänä aika tavanomaista sellaisilla jotka ovat kyseistä aluetta harjoitelleet. mutta sitten toisaalta, onko siinä sellaisessa nopeudessa.. esim. joku 240bpm tai yli, useinkaan enää mitään kovin kiinnostavaa tai harjoittelemisen arvoista? nojoo, taas kerran, makuasia..
 
silhouette
20.05.2014 17:48:52 (muokattu 20.05.2014 17:50:23)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun:-niin, en mä väitä ettetkö sä voisi pystyä soittamaan pikkausta nopeammin kuin moore, epäilemättä muusikoiden netissä monikin pystynee sellaiseen. eikö tuo 200bpm tai yli ole nykypäivänä aika tavanomaista sellaisilla jotka ovat kyseistä aluetta harjoitelleet. mutta sitten toisaalta, onko siinä sellaisessa nopeudessa.. esim. joku 240bpm tai yli, useinkaan enää mitään kovin kiinnostavaa tai harjoittelemisen arvoista? nojoo, taas kerran, makuasia..
 
Niin kun mä sanoinkin jo hieman aikaisemmin, niin en minäkään kuuntele musiikkia sillä perusteella, että kuka on nopein soittaja tai ketkä kikkailee parhaiten. Ja sanon tämän esimerkiksi: Mun mielestä esim. Pink Floydin Wall on aivan loistava albumi vaikka siinä ei pahemmin olekaan kiikkailua ollenkaan ja samoin King Grimson ja kaikki muu 60-70-luvun "helpompi" proge, Yes, Rush, Mahavishnu Orcestra jne (no, okei, toi viimeinen nyt ei ehkä enää ole sieltä helpoimmasta päästä) . Tosin tykkään kyllä uudemmastakin progesta, esim. Neal Morsesta, Porcupine Treestä ja Flower Kingseistä, mutta niistäkin vaan sen vuoksi, että ne oikeisti kuulostaa hyvälle - kikkailua tai ei =)
 
Aina voi yrittää.
jpjanhun
20.05.2014 17:53:49 (muokattu 20.05.2014 17:55:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Niin kun mä sanoinkin jo hieman aikaisemmin, niin en minäkään kuuntele musiikkia sillä perusteella, että kuka on nopein soittaja tai ketkä kikkailee parhaiten. Ja sanon tämän esimerkiksi: Mun mielestä esim. Pink Floydin Wall on aivan loistava albumi vaikka siinä ei pahemmin olekaan kiikkailua ollenkaan ja samoin King Grimson ja kaikki muu 60-70-luvun "helpompi" proge, Yes, Rush, Mahavishnu Orcestra jne (no, okei, toi viimeinen nyt ei ehkä enää ole sieltä helpoimmasta päästä) . Tosin tykkään kyllä uudemmastakin progesta, esim. Neal Morsesta, Porcupine Treestä ja Flower Kingseistä, mutta niistäkin vaan sen vuoksi, että ne oikeisti kuulostaa hyvälle - kikkailua tai ei =)
 
-jees, ymmärrän. taidan itsekin olla aika samoilla linjoilla.
 
-mut on ne mooren pikkauskuviot silti mun mielestä aika vaikeita. jos osaat ne niin sä vaan osaat soittaa vaikeita kuvioita :) älä nyt vaan enää vaikeampia harjoittele, mitä sä sellaisilla enää teet? :) nojoo, tää oli vitsi. jokainen soittaa tai harjoittelee mitä haluaa, ei siinä mitään..
 
silhouette
20.05.2014 18:00:18 (muokattu 20.05.2014 19:34:02)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -jees, ymmärrän. taidan itsekin olla aika samoilla linjoilla.
 
-mut on ne mooren pikkauskuviot silti mun mielestä aika vaikeita.

 
Siis, taas korjaan itseäni: olen 100% samaa mieltä siitä, että ne Mooren nopeat pikkaukset ei ole tosiaankaan sieltä helpoimmasta päästä kitaran soittoa, mutta se ei kuitenkaan ole se syy miksi häntä kuuntelen vaan tykkään edesmenneen miehen soitosta ja musiikista kokonaisuutena. Eli, samaa mieltä ollaan: Mooren pikkaus on vaikeaa - mutta ei kuitnekaan mahdotonta =)
 
Aina voi yrittää.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «