Aihe: Keinokuorma
1 2 3 4 5 6 7 8 9
jniska
09.05.2014 10:50:51
Gabe: Näinhän tämä menee. Kokeilun, epäonnistumisten ja löytöjen kautta. :) Bad Catin Unleash vielä kutkuttaisi kokeilla mutta en tiedä sitten toisiko se enää mitään lisää tähän.

Kiitos, mukava jos näistä on jollekin jotain iloa tai hyötyä. Luen itsekin muiden kokeiluista oikein mielelläni. Ovat mielestäni palstan parasta antia ja säästävät parhaimmillaan itseltä monta mutkaa.

Haluatko unleashin lähetyskuluilla testiin ??
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Gabe
09.05.2014 11:17:39
jniska: Haluatko unleashin lähetyskuluilla testiin ??

Ilman muuta! Jatketaan pikaviestein.
GrooverMan
09.05.2014 13:40:44
calluna: Itsellä myös Weberistä hyvät kokemukset.
Nyt on tosin käytössä budjettiluokan PAN PB-1 kuorma, ja tosi hyvä laite, 100 W kesto ja ei ohm-rajoitusta. Tosin mitään ominaisuuksia ei sitten ole, headphone tms.
Kai kopio DR Z:n Air Brakesta.

Ei muuta soundia sen enempää kuin Weber mielestäni.

Onko joissain keinokuormissa kuulokeulostulo? Mietin vaan, että jos siellä välissä ei ole jotain kaiutinsimulaattoripalikkaa, luulisi suoran vahvistimenjälkeisen kuulokesignaalin olevan jokseenkin käyttökelvottoman... vai missaanko asiassa jotain?
If you wanna count me, count me out. - Arthur Lee
calluna
09.05.2014 14:31:23 (muokattu 09.05.2014 14:32:24)
GrooverMan: Onko joissain keinokuormissa kuulokeulostulo? Mietin vaan, että jos siellä välissä ei ole jotain kaiutinsimulaattoripalikkaa, luulisi suoran vahvistimenjälkeisen kuulokesignaalin olevan jokseenkin käyttökelvottoman... vai missaanko asiassa jotain?

Onhan niissä joissain vaikka mitä headphoneja, lineouteja, direct outeja jne.

Varmaan yksi monipuolisimmista: http://www.koch-amps.com/lb120-loadbox.html
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
RaskasMielinen
09.05.2014 21:13:08 (muokattu 09.05.2014 21:15:21)

Gabe: No niin, nyt on ollut aikaa tehdä vähän tarkempia tutkimuksia noiden kuormien ja vahvistimien kanssa. On selvinnyt niin hyvää kuin huonoakin.

Miksiköhän tuo Kochin kuorma ei kuulosta hyvältä yhdessä Mesan Mini Rectifierin kanssa käytettynä? Tuntuu kuin olisi peitto vahvistimen päällä, soundi tumppuuntuu todella voimakkaasti. Weberin kanssa vastaavaa ongelmaa ei ole edes suurillakaan vaimennoksilla, soundo on yhtä kirkas kuin ilman kuormaa ja eikä yllä mainitusta soundin tumppuuntumista ole havaittavissa. Bad Cat Classic Catin kanssa samaa ongelmaa ei taas ole laisinkaan. Classic Catin kanssa käytettynä tuntuu ettei Koch vaikuta soundiin juuri ollenkaan ja vahvistimen pystyy säätämään vaikka miten isolle ilman pelkoa soundin tumppuuntumisesta tai kirkkauden katoamisesta. Weberin kuorma taas ei toimi tuon Bad Catin kanssa aivan yhtä hyvin hyvin. Classic Catin kanssa käytettynä Weberin kuorma pitäisi säätää mahdollisimman pienelle jos mielii kääntää volumea lähellekään puoltaväliä ja siltikin möykkää riittää vähän liikaa kerrostaloasuntoon, Classic Cat on todella äänekäs.

Mitään suurta ongelmaa varsinaisesti ei ole. Käytän Kochia Bad Catin kanssa ja Weberiä Mesan kanssa ja olen tyytyväinen. Mietityttää vain miksi Mesa ja Koch yhdessä eivät nyt oikein natsaa? En millään keksi syytä miksi Koch toimii niin loistavasti yhden vahvistimen kanssa ja niin huonosti toisen?? Se tässä kyllä harmittaa että toivoin tuon Kochin kanssa saavani nuo Mesan 25W asetukset ulottuilleni myös kotiolosuhteissa (nyt kotioloissa on ollut käytössä lähinnä 10w asetukset säröpuolella ja 25w asetukset puhtaille). Weberin vaimennos ei nimittäin millään riitä Mini Rectifierin säröpuolen hillitsemiseen 25W asetuksilla.

Mikäs Koch sulla on? LB120 II-versio?? Mille impedanssille leimattu? Itselläni on noita kaksi, niin kuin on tullut mainostettua muutamaan kertaan:D Tein juuri investointiesityksen itselleni Weberistä - ja hyväksyinkin sen:) Nyt täytyy vain venttailla, että käytetty osuu kohdalle sopivaan hintaan. Täytyy siis itse päästä vertailemaan oikein kunnolla. Luulisin että meikäläisen vahvistinarsenaalilla toinen toimii jollekin paremmin kuin toinen. Katsotaan sitten voiko siitä yrittää rakentaa jonkinlaista nyrkkisääntöä. Vahvistimet: ENGL Powerball, Mesa Stiletto, Marsu JCM800 2203, VOX AC15TB, Fender Champ12, Marsu Haze15, Laney LC15r. Rectokin oli (100 W) ja se toimi mulla Kochin kanssa mielestäni hyvin, mutta kun ei siis ole ollut vertailukohtaa. Peavey 6505 -petoa ei kesyttänyt kotikäyttöön edes Koch - ja JCM800:nkin kanssa on vähän niin ja näin. Efektilooppia kannattaa myös hyödyntää vaimennukseen niissä missä se on ja missä on sille säätimet.

Sehän tässä kuitenkin on myös muuttujana kuin kaiutin. Tarkoitan, että olisko niin, että joku tietty kaiutin/kaappi ei tykkää kovin vaiennetusta signaalista?? Oletko kokeillut kumpaakin vahvistinta paitsi eri keinokuormilla, niin myös eri kaapeilla niiden kanssa? Itselläni V30-elementit eivät tuntuneet luonteville Kochin kanssa.

En muuten juurikaan nykyään käytä kitarakaappia keinokuorman perässä, vaan otan signaalin Kochin balansoidusta lineoutista XLR-liittimellä mikseripöytään (Yamahan 5014 mikserivahvistin) ja siitä hyviin passiivi PA-kaappeihin (vanhat jenkki-Yamaha kaapit). Mikserin tasosäätimillä saan siis vaimennettua tarvittaessa vielä lisää ja sen EQ:lla korjailtua ja hienosäädettyä soundia mieleni mukaan. Saan aikaan mielestäni upean tilasoundin 100 watin highgain -putkinupilla kovallakin säröllä mutta äänenvoimakkuus on tarvittaessa vain kuiskaus. Vasemmalla on 12" yläpää (plus diskantti) ja alapää, jossa 15" ja 6" sekä diskantti (lisäksi kaapissa on diskanttisäädin). Oikealla sama yläpää kuin vasemmalla ja alapää on pelkkä 15".

Vähän raskas arsenaali ehkä mutta mulle ideaali kotinauhoitusten tekemiseen, koska mulla on PA:ssa kiinni myös bassovahvistin, kiippari ja sähkörummut. Voin äänittää ensin kitararaidan ja soittamalla sitä playbackinä hioa muut instumentit mahdollisimman lähelle hakemaani ennen kuin äänitän ne.
Gabe
09.05.2014 22:38:17
RaskasMielinen: Sehän tässä kuitenkin on myös muuttujana kuin kaiutin. Tarkoitan, että olisko niin, että joku tietty kaiutin/kaappi ei tykkää kovin vaiennetusta signaalista?? Oletko kokeillut kumpaakin vahvistinta paitsi eri keinokuormilla, niin myös eri kaapeilla niiden kanssa? Itselläni V30-elementit eivät tuntuneet luonteville Kochin kanssa.

TADAA!!!

No nythän se vika löytyi! V30 johdannainen Retro 30 oli syypäänä. Weberin kanssa ei ole mitään ongelmia mutta Retro ei tykkää Kochista. Toisen kaapin kanssa homma toimii selvästi paremmin. Harmi vain että tuo Mesa ja Retro 30 on erottamaton parivaljakko. Noh, ensi viikolla testiin pääsee Bad Cat, katsotaan mihin siitä on.
sustain65
10.05.2014 08:54:57
calluna: Onhan niissä joissain vaikka mitä headphoneja, lineouteja, direct outeja jne.

Varmaan yksi monipuolisimmista: http://www.koch-amps.com/lb120-loadbox.html

Tuolla minä soittelen välillä Mesa Mark V:sta kuulokkeisiin kotosalla. Hyvin toimii kun on hommaan sopivat kuulokkeet. Mutta täytyy kyllä samalla todeta, että kaiuttimen kautta tulee vedettyä aina kun se vaan on mahdollista.
TTV
10.05.2014 09:32:09 (muokattu 10.05.2014 10:33:15)
sustain65: Tuolla minä soittelen välillä Mesa Mark V:sta kuulokkeisiin kotosalla. Hyvin toimii kun on hommaan sopivat kuulokkeet. Mutta täytyy kyllä samalla todeta, että kaiuttimen kautta tulee vedettyä aina kun se vaan on mahdollista.

Millaisilla kuulokkeilla oot saanu mieleisesi saundit, onko kuulokeimpedanssilla väliä?

EDIT: Innostuimpas hemmetisti tuosta kuulokeominaisuudesta ja niinpä laitoin Custom Soundsiin tilauksen 8 Ohmin LoadBoxista. Seuraavaksi ehkä Weber Torille ...
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
hallu
10.05.2014 10:29:08 (muokattu 10.05.2014 10:31:02)
Poistin viestini, koska turha jankata samaa asiaa.....
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
sustain65
10.05.2014 12:05:27
TTV: Millaisilla kuulokkeilla oot saanu mieleisesi saundit, onko kuulokeimpedanssilla väliä?

EDIT: Innostuimpas hemmetisti tuosta kuulokeominaisuudesta ja niinpä laitoin Custom Soundsiin tilauksen 8 Ohmin LoadBoxista. Seuraavaksi ehkä Weber Torille ...

Minulla on Shure SRH940 referenssikuulokkeet.

Monet täällä palstoilla kehuu kitarakäytössä AKG:n jotakin tiettyä mallia, mutta en nyt muista sen mallimerkintää.
jii.haanpaa
10.05.2014 13:07:46
sustain65: Minulla on Shure SRH940 referenssikuulokkeet.

Mulla myös ja ainakin niiden kanssa Kochin luurilähtö on mielestäni melko rasittavaa kuunneltavaa. Liian tarkat ja liian neutraalit. Helppo uskoa, että aiemmin mainittu 271:n olisi tässä tarkoituksessa parempi.
TTV
10.05.2014 13:19:46
jii.haanpaa: Mulla myös ja ainakin niiden kanssa Kochin luurilähtö on mielestäni melko rasittavaa kuunneltavaa. Liian tarkat ja liian neutraalit. Helppo uskoa, että aiemmin mainittu 271:n olisi tässä tarkoituksessa parempi.

No, tossa on itellä oottamassa Beyerdynamicsin 80 ohmiset DT770 M:t, eli niillä koitetaan pärjätä. Taitaapa löytyä vielä jotkut AKG:n DJ-luurit kokeilua varten.
"Keep the metal scene alive" - Charles Schuldiner (R.I.P.), "You Love Me" - Dave Mustaine (Long live the King)
sustain65
10.05.2014 18:24:25
jii.haanpaa: Mulla myös ja ainakin niiden kanssa Kochin luurilähtö on mielestäni melko rasittavaa kuunneltavaa. Liian tarkat ja liian neutraalit. Helppo uskoa, että aiemmin mainittu 271:n olisi tässä tarkoituksessa parempi.

Siinä on tietty monta muutakin asiaa vaikuttamassa, kuten kitara, vahvistin, niiden kummankin säädöt, soittotyyli, jne. Verrattuna toisiin, minulla oleviin tavanomaisiiin "hifikuulokkeisiin", nuo Shuret toimii paljon paremmin. Niillä toisilla soundi on hirveää sirinää. Ja makuasioitahan nämä. Tarkkuus on treenatessa hyvä juttu. Samat Shuret toimii hyvin mielestäni myös 11R:n kanssa. Mutta ne AKG 271:t voi tietysti olla vielä paremmat, en tiedä.
hallu
10.05.2014 19:14:53
sustain65: Siinä on tietty monta muutakin asiaa vaikuttamassa, kuten kitara, vahvistin, niiden kummankin säädöt, soittotyyli, jne. Verrattuna toisiin, minulla oleviin tavanomaisiiin "hifikuulokkeisiin", nuo Shuret toimii paljon paremmin. Niillä toisilla soundi on hirveää sirinää. Ja makuasioitahan nämä. Tarkkuus on treenatessa hyvä juttu. Samat Shuret toimii hyvin mielestäni myös 11R:n kanssa. Mutta ne AKG 271:t voi tietysti olla vielä paremmat, en tiedä.

No eihän niistä voi tietää. Itse kehuin K271 luureja siksi, kun minulla on niistä kokemusta. Eihän niitä kuitenkaan voi verrata Shureen muut kuin sellaiset jotka ovat päässeet kokeilemaan molempia rinnakkain samassa käytössä ja hekin voivat kertoa vain oman mielipiteensä joten turha vertailla. Itse olen käytellyt joitakin halpoja Philipsin hifi-kuulokkeita ja Sonyn hifikuulokkeita ja viimeisimpänä AKG K514 luureja (jotka ei ihan huonot olleet nekään). Nyt olen käytellyt rinnakkain AKG K702 luureja noiden K271 luurien kanssa ja ne ovat soinnillisesti aika lähellä toisiaan (K271 ei ole ehkä aivan yhtä tasapainoinen kuin K702, mutta toisaalta kitarakäytössä K271 suljettu rakenne on selkeä etu). Itse pidän näistä studioluureista enemmän kuin hifi-luureista kaikessa käytössä ennen kaikkea siksi että näissä studioluureissa ei ole niin julmetun botnekas se alapää, vaan nämä toistaa tasapainoisesti jokaisella taajuudella. Hifiluureille tyypillinen alapääkorostus on itselleni aika raskas kestää nykyisellään. K271 eroaa monista muista kokeilemistani suljetuista kuulokkeista avoimemmalla soinnilla ja vähemmällä alapään ja alamiddlen korostuksella. En kuitenkaan ole kokeillut kaikkia maailman luureja ja vielä harvempia olen kokeillut rinnakkain joten en voi tietenkään vertailla näitä mihinkään enkä edes yritä. Sitä paitsi olen vakuuttunut, että muiden valmistajien studioluurit ovat vähintään samaa tasoa ja on vain makuero mihin kukanenkin ihastuu. Minkä kuulokkeen rakenne sopii omaan anatomiaan ja minkä kuulokkeen toistoalue sopii omiin mieltymyksiin ja käyttöön. Jokainen joutuu kuulokkeissakin kuin muussakin elämässä etsimään ne omat suosikkinsa.

Niin ja tietenkin kuulokkeen pistoke vaikuttaa:-). Itse suosin sellaisia joissa kuulokkeen johto on jollakin standardimallin pistokkeella kiinni miniXLR (kuten AKG:sä) tai 3,5mm plugi kuten vaikkapa Shuressa tai Beyerdynamikseissä. Jotkut erikoistöpselit epäilyttää josko varajohtoja sitten saakaan enää kun sitä tarvitsisi. Itse tykkään, että voin tarvittaessa käyttää samoja letkuja kaikissa luureissani.
jii.haanpaa
10.05.2014 19:43:32 (muokattu 10.05.2014 19:57:31)
sustain65: Siinä on tietty monta muutakin asiaa vaikuttamassa, kuten kitara, vahvistin, niiden kummankin säädöt, soittotyyli, jne. Verrattuna toisiin, minulla oleviin tavanomaisiiin "hifikuulokkeisiin", nuo Shuret toimii paljon paremmin. Niillä toisilla soundi on hirveää sirinää. Ja makuasioitahan nämä. Tarkkuus on treenatessa hyvä juttu. Samat Shuret toimii hyvin mielestäni myös 11R:n kanssa. Mutta ne AKG 271:t voi tietysti olla vielä paremmat, en tiedä.

Voipi olla. Mä tosiaan harrastelen yleensä stratoilla ja mastervolumettomilla putkareilla, joten mikään ei ole leikkaamassa niitä ylimpiä ritinöitä ja kihinöitä veks.

Niin tai näin, Kochin kajarisimulaattori nyt vaan on toiminnaltaan sellainen, että se "vuotaa" kamoista riippumatta paljon sellaista korkeaa taajuusaluetta, jota normaali kitarakajari ei pysty toistamaan. Tietty, jos kitaravahvarisyhdistelmästä ei näitä taajuuksia lähde, niin sittenhän asia ei varmasti haittaa.

https://lh4.googleusercontent.com/- … _f_eM/s800/1x12%2520vs%25204x12.png

Edit: Cab sim: 4x12 (green) vs 1x12 (red)
Edit2: piti vielä sanoa aiempaan keskusteluun liittyen, että oleellisin ero Kochin ja Weberin välillä taitaa olla se, että vaimennettaessa Koch leikkaa alapäätä ja Weber yläpäätä. Kaiketi mieltymyksistä, tarpeista, kamoista jne kiinni kumpi on paree. Mulle Koch on parasta mitä vastaan on toistaiseksi tullut. Weberi ei ollut mun juttu.
hallu
10.05.2014 20:03:03
jii.haanpaa: Voipi olla. Mä tosiaan harrastelen yleensä stratoilla ja mastervolumettomilla putkareilla, joten mikään ei ole leikkaamassa niitä ylimpiä ritinöitä ja kihinöitä veks.

Niin tai näin, Kochin kajarisimulaattori nyt vaan on toiminnaltaan sellainen, että se "vuotaa" kamoista riippumatta paljon sellaista korkeaa taajuusaluetta, jota normaali kitarakajari ei pysty toistamaan. Tietty, jos kitaravahvarisyhdistelmästä ei näitä taajuuksia lähde, niin sittenhän asia ei varmasti haittaa.

https://lh4.googleusercontent.com/- … _f_eM/s800/1x12%2520vs%25204x12.png

Edit: Cab sim: 4x12 (green) vs 1x12 (red)
Edit2: piti vielä sanoa aiempaan keskusteluun liittyen, että oleellisin ero Kochin ja Weberin välillä taitaa olla se, että vaimennettaessa Koch leikkaa alapäätä ja Weber yläpäätä. Kaiketi mieltymyksistä, tarpeista, kamoista jne kiinni kumpi on paree. Mulle Koch on parasta mitä vastaan on toistaiseksi tullut. Weberi ei ollut mun juttu.

Tuo muuten voi olla hyvinkin kuulokekohtainen juttu. Muistan, että joillakin kuulokkeilla tuo luurilähtö oli ihan hemmetin rasittavan kuuloinen (ääni oli epäluonnillinen ja jotenkin "naamassa") silloin ratkaisin ongelman kierrättämällä signaalin luureihin ulkoisen purkin kautta linjalähdöstä. Joillakin luureilla taas tuntuu toimivan kuten juurikin noilla AKG (K514 oli ihan kohtuullinen, mutta vähän liian botnekas alapää, K271 ja K702 ovat aika ilmavia ja miellyttäviä ja varsinkin K271 muistuttaa vahvistimen omia kaiuttimia).
jii.haanpaa
10.05.2014 20:20:18
hallu: Tuo muuten voi olla hyvinkin kuulokekohtainen juttu. Muistan, että joillakin kuulokkeilla tuo luurilähtö oli ihan hemmetin rasittavan kuuloinen (ääni oli epäluonnillinen ja jotenkin "naamassa") silloin ratkaisin ongelman kierrättämällä signaalin luureihin ulkoisen purkin kautta linjalähdöstä. Joillakin luureilla taas tuntuu toimivan kuten juurikin noilla AKG (K514 oli ihan kohtuullinen, mutta vähän liian botnekas alapää, K271 ja K702 ovat aika ilmavia ja miellyttäviä ja varsinkin K271 muistuttaa vahvistimen omia kaiuttimia).

Onhan toki! Esim Shuren "ongelma" oman korvani mielestä tässä tapauksessa on se, että se toistaa suljetuksi luuriksi varsin kirpeästi myös korkeat kihinät, päinvastoin kuin esim K271. Mutta jos Kochin kajarisimu muistuttaisi aidommin kitarakajaria, niin ongelmaa ei olisi Shurellakaan.

AKG: https://lh3.googleusercontent.com/- … uM/s425/k271_frequency_response.jpg

Shure: https://lh3.googleusercontent.com/- … EIo0/s425/e2e07b48_graphCompare.png
hallu
10.05.2014 20:54:11
jii.haanpaa: Onhan toki! Esim Shuren "ongelma" oman korvani mielestä tässä tapauksessa on se, että se toistaa suljetuksi luuriksi varsin kirpeästi myös korkeat kihinät, päinvastoin kuin esim K271. Mutta jos Kochin kajarisimu muistuttaisi aidommin kitarakajaria, niin ongelmaa ei olisi Shurellakaan.

AKG: https://lh3.googleusercontent.com/- … uM/s425/k271_frequency_response.jpg

Shure: https://lh3.googleusercontent.com/- … EIo0/s425/e2e07b48_graphCompare.png

Joo, tuo pitänee paikkansa ja sitähän nuo käppyrätkin näyttäisivät. Ehkä sinun tilallasi kierrättäisin sen signaalin linjaulostulosta jonkun purkin kautta, joka luonnollistaa sitä, esim. äänikortti tms.
TTV
10.05.2014 22:19:25
hallu: Joo, tuo pitänee paikkansa ja sitähän nuo käppyrätkin näyttäisivät. Ehkä sinun tilallasi kierrättäisin sen signaalin linjaulostulosta jonkun purkin kautta, joka luonnollistaa sitä, esim. äänikortti tms.

Hyviä pointteja vilisevää keskusteluanne seurattuani laitoin vielä Focusriten 6i6 Interfacen tilaukseen, nyt ainakin kuulokesoitto tulee skulaamaan, samalla saan nuppien saundit koneelle talteen :-)
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)