Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Perusteet
1
Kodee
07.05.2014 17:59:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tere
 
Oon just aloittelemassa basson soittoa, kitaraa on tullut 20 vuotta jo soiteltua. Tekniikkaa täytyisi nyt ekaksi hioa ja jo kitaralla tuttua kromaattista skaalaa tulee nyt sormin treenattua. Siitä kysymys, kun nyt oon yrittänyt näppäillä neljällä sormella ja tuo pikkusormi ei oikein tunnu ainakaan vielä kovin luontevalta. Onko tarvetta osata näppäillä myös pikkusormella vai riittäiskös ihan 2 tai 3 sormea?
 
jperala
07.05.2014 18:07:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se vähän riippuu, itse pärjään tarvittaessa 1 sormella, 2 on toisinaan ok, 3 tuskin koskaan.. pikkurillin olen leikannut pois :)
 
OravaJatsari
hollstro
07.05.2014 19:44:11
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3-sormea on ihan riittävä, miksei kaksikin. Hiton harvassa on 4-sorminäppäilijät. Joskus tulee silleen sointuja soitettua.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Sir Henry
07.05.2014 20:00:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kodee: Tere
 
Oon just aloittelemassa basson soittoa, kitaraa on tullut 20 vuotta jo soiteltua. Tekniikkaa täytyisi nyt ekaksi hioa ja jo kitaralla tuttua kromaattista skaalaa tulee nyt sormin treenattua. Siitä kysymys, kun nyt oon yrittänyt näppäillä neljällä sormella ja tuo pikkusormi ei oikein tunnu ainakaan vielä kovin luontevalta. Onko tarvetta osata näppäillä myös pikkusormella vai riittäiskös ihan 2 tai 3 sormea?

 
Plektra on yksi vaihtoehto, maailmalla on lukuisia taitavia basisteja, jotka muovinpalalla ovat tehneet melkoisia bassoraitoja hienoihin biiseihin.
 
Tosta ei käy ihan ilmi. oletko vetänyt sähkistä perinteisesti vai akustista kitaraa näppäilemällä. Jos sähkistä plekktralla, saattaa sama osasto bassolla toimia ok.
 
Tässä muutama esimerkki vahvistamaan plektrasoitantaa, eli ulkomailta vaikkapa Paul MaCartney, Criss Squire, suomalaisia rokkiplektravetäjiä Mika Sundqvist, Cisse Häkkinen. Jokainen noista on muovinpalalla vetänyt melkoista basismia jos mittapuuna on biisien luku- ja myyntimäärä, rohkenisin jopa saundeja kehua.
 
Kodee
07.05.2014 20:16:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sähkistä plekulla. Mut se ois liian helppoa jos soittaisi plekulla myös bassoa, ja enempi tykkään sormin soitetun basson saundista.
Enemmän tuommoinen Primus/Rush linja kiinnostaa. Kitaraa on tullut aika paljon tahkottua, joten sieltä on nuo tietyt perusteet jo kuosissa, nyt vaan pitäis saada rutkasti lisää tekniikkaa basson soittoon.
Oisko mitään hyviä opetusvideoita?
 
J.Nikkanen
07.05.2014 20:50:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kodee: Sähkistä plekulla. Mut se ois liian helppoa jos soittaisi plekulla myös bassoa, ja enempi tykkään sormin soitetun basson saundista.
Enemmän tuommoinen Primus/Rush linja kiinnostaa. Kitaraa on tullut aika paljon tahkottua, joten sieltä on nuo tietyt perusteet jo kuosissa, nyt vaan pitäis saada rutkasti lisää tekniikkaa basson soittoon.
Oisko mitään hyviä opetusvideoita?

 
Frendi otti basson tuohon kitaran rinnalle hiljattin. Plekulla röytää, kuulostaa aivan kamalalta kun käyttää kitaramaista tatsia että tuota on siinäkin omat juttunsa vissiin. Itse soittelen tilanteen mukaan sillä miltä tuntuu.
 
Opetusvideoita löytyy äärettömän paljon vaikkapa http://www.playbassnow.com sekä http://www.scottsbasslessons.com/ ja toki juutuubista näiden heppujen lisäksi jos vaikka jonkinmoista. "Isolated bass track" - antaa juutuubasta noita pelkkiä bassolinjoja mistä saa kivoja ideoita omaankin soittoon.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
hollstro
07.05.2014 21:07:04
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa opetella molemmat. Moni juttu vaatii plekusaundin.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kodee
07.05.2014 21:14:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo varmasti kyllä pitää tuo pleku juttu paikkansa, näin tarkemmin ajatellen. Kuitenkin kitarassa plekun liike/ tarvittava voima on paljon pienempi->bassossa huono saundi.
En tiedä uskallanko ees paljoa soittaa bassoa plekulla, ettei iskostu väärää plekutekniikkaa kitaraan.
Kiitoksia vastauksista
 
rokiroki
08.05.2014 15:28:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basson soitossa olen ihan aloittelija, ja sormin olen sitä hipelöinyt, enimmäkseen kahdella sormella. Joskus peukku tai nimetön kolmantena.
 
Jonkin verran olen kokeillut myös plekulla, mutta....Röytämiseksihän meinaa mennä.
 
Basson kieliväli on sen verran leveämpi, että kitaramainen plekuttelu ei meinaa onnistua. Tottunut vähän lyhympiin liikkeisiin, niin kieleltä toiselle siirtyessä meinaa tulla ihan puhdas huti. Tai sitten plektra ei osu tarpeeksi kohtisuoraan kieleen, kun olen pitänyt ranteen asennon muuttumattomana.Tällöin tulee semmoinen "vino" osuma, ja plektra lipsahtelee kieltä pitkin.
 
Toinen ongelma on plektran koko - ja ehkä jäykkyyskin ( meinaa olla kohta off-topic , ja lääkäripalsta-asiaa......) Kitaraa olen tottunut soittamaan pienemmällä,pisaran mallisella. Tuntuu että bassoa pitäisi soittaa jämäkällä kolmiomallisella. Ja se taas ei sovi oman makuuni kitaran kanssa. Vaikeeta siis on.
 
Mutta kyllä tuolla plektralla saa bassolle ihan eri saundin-ja jytinän.Demppauskin onnistuu paremmin.
 
Allekirjoitus ____________ nimen selvennys
hollstro
08.05.2014 16:34:25
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kodee: Joo varmasti kyllä pitää tuo pleku juttu paikkansa, näin tarkemmin ajatellen. Kuitenkin kitarassa plekun liike/ tarvittava voima on paljon pienempi->bassossa huono saundi.
En tiedä uskallanko ees paljoa soittaa bassoa plekulla, ettei iskostu väärää plekutekniikkaa kitaraan.
Kiitoksia vastauksista

 
Kyllä sinä tiedät kumpaa soitinta soitat ja tuosta ei tule ongelmaa.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Kodee
08.05.2014 16:56:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No pakkohan tuota plekuakin oli sit "painostuksesta" kokeilla. Noh ainaki nopeus on ihan eri statosfääreissä. Kitaralla menee kromaattinenskaala n.200 temmolla ->basso n.150, mut joutuu kyl käyttää liikaa voimaa.
Yyz säe menee aika heittämällä... Mut edelleenkin tuo tuntuu huijaukselta, vähän kuin suomenruotsalaiset kirjoittaa ruotsinkielen lukiossa :D
No mut kyllähän noi hevit vaatii minunkin mielestäni plekun käyttöä.
 
Ultrabass
08.05.2014 23:12:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossa on ihan hyvä pätkä jossa Flea opettaa perusteita. Kannattaa skipata suoraan tuohon 13min kohdalle. https://www.youtube.com/watch?v=Avf2S5MOEeg
 
Kodee
09.05.2014 09:16:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvä opetusvideo. Kiitän
 
timnicebutdim
09.05.2014 12:08:37
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kodee: Joo varmasti kyllä pitää tuo pleku juttu paikkansa, näin tarkemmin ajatellen. Kuitenkin kitarassa plekun liike/ tarvittava voima on paljon pienempi->bassossa huono saundi.
En tiedä uskallanko ees paljoa soittaa bassoa plekulla, ettei iskostu väärää plekutekniikkaa kitaraan.
Kiitoksia vastauksista

 
Ajattelinpa jakaa omat kokemukseni basson soitosta plekulla.. Olen soittanut kitaraa kohta parikyt vuotta on/off-tyyliin. Mulla on jäänyt kitarassa "väärä" plekutekniikka kun olen soittanut lähes aina istualtaan, mutta tehnyt siitä kuitenkin itselleni sopivan tyylin.
 
Kun vaihdoin bassoon tuossa 6 v. sitten, aloitin soittamaan sitä seisoaltaan jolloin ranne on lähes liikkumaton, ja voima tulee käsivarresta. Plekutekniikkakin lienee "oikea". Enkä edes osaa soittaa bassoa istualtaan kun asento on ihan luonnoton.
 
Minulla siis kitaran ja basson soittaminen plekulla eroavat toisistaan niin paljon että toisesta ei ole ollut toiselle haittaa. Huolesi lienee siis turha :)
 
Yrittänyttä ei laiteta, eikä laitettua yritetä.
Etvi
10.05.2014 22:27:11
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://www.notreble.com/buzz/2011/0 … ing-bassist-part-1-basic-technique/
 
Tuossa on aika paljon asiallista tekstiä soittoergonomiasta.
 
"Äänimies hoi, saisko vähän lisää akustiikkaa?"
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «