Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Äänitys-pedaali kitaralle
1
silhouette
06.05.2014 19:34:20
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, ajattelin vaan lyhyesti kysyä neuvoja liittyen pedaaleihin/looppereihin joilla voi äänittää suoraan vahvistimesta omaa kitarointiaan. Eli, siitä mitä ja minkälaisia looppi-pedaaleja suosittelisitte oman soiton äänittämiseen? Joku halpa mutta silti hyvä sellainen pedaali voisi olla ihan ajankohtainen hankinta. Kiitos!
 
Aina voi yrittää.
hallu
06.05.2014 19:44:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä nuo valitettavasti aina jonkin verran maksaa, mutta se pitää mitoittaa omiin tarpeisiin. Jos meinaat kehitellä jotain Jarmo Saaren tasoisia kuvioita, niin varmaan useampiraitainen on silloin valintasi. Bossin Looppiasema RC300 on varmaan yksi monipuolisimpia markkinoilla olevista, mutta aika kallis minusta. Itselläni on Boss RC30 eikä siinäkään ominaisuudet heti tule vastaan, mutta jonkin verran siitäkin pitää pulittaa. Jarmo Saari kertoi käyttävänsä jotakin Jammanin luupperia joten jos ne sille kelpaa, niin luulisi piisaavan kelle vain eikä ne ole ihan niin pahan hintaisia kuin Bossin loopstationit.
 
Sitten yksinkertaisimmasta päästä on varmaan tc elektronicsin ditto, jota monet ovat kehuneet. itse odottelen vastausta tuohon oheiseen ketjuun miten siinä käsitelty spedu toimii http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=222244&co=30
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
benny
06.05.2014 19:56:35
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:
Sitten yksinkertaisimmasta päästä on varmaan tc elektronicsin ditto, jota monet ovat kehuneet. itse odottelen vastausta tuohon oheiseen ketjuun miten siinä käsitelty spedu toimii http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=15&t=222244&co=30

 
Suhteellisen kova meno ~100€ pedaalilla:
https://www.youtube.com/watch?v=VffYU2cNKq4
 
shitfuck inc.
silhouette
06.05.2014 20:29:15 (muokattu 06.05.2014 20:45:29)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

benny: Suhteellisen kova meno ~100€ pedaalilla:
https://www.youtube.com/watch?v=VffYU2cNKq4

 
Eikös muuten tuo viime aikoina paljon esillä ollut Guthrie Govankin taida käyttää kyseistä Ditton Luupperia? Niin ainakin muistelisin jossain nähneeni ja kuulleeni. Kiitos kuitenkin paljon vinkistä!
 
Aina voi yrittää.
Sammo
08.05.2014 10:08:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Moi, ajattelin vaan lyhyesti kysyä neuvoja liittyen pedaaleihin/looppereihin joilla voi äänittää suoraan vahvistimesta omaa kitarointiaan.
 
Looppispeduissa tuo ei taida mennä missään ihan kirjaimellisesti noin; spedu äänittää signaalia jota sille syötetään, yleensä kitaran ääntä (loopperi ennen vahvistinta) tai etuvahvistinta (loopperi efektiloopissa).
 
Itellä on käytössä Line6:n M13 (useampi vuosi) ja Ditto (muutama viikko). Tykkään Ditton soundista enemmän, siinä on enemmän ääntitystilaa ja käyttöliittymä on yksinkertainen. Viimeisin looppi jää myös muistiin sueraavaa kertaa varten. Ja se on pieni.
 
M13:a on enemmän toimintoja (reverse, halfspeed, äänitystason säätöjä sekä eq-toimintoja) mutta mututuntuma on, että soundi on vähän tumpumpi.
 
Joskus kaipaisin useampaa looppia (vaikkapa biisin A ja B osat) tai metronomia.
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
hallu
08.05.2014 10:21:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo:.........
 
Joskus kaipaisin useampaa looppia (vaikkapa biisin A ja B osat) tai metronomia.

 
Metronomi ei muuten ole mikään kauhean yleinen ominaisuus missään spetaalissa. Ei taida olla noissa bosseissakaan metronomia ainakaan tuosta omasta RC30 luuppiasemasta en ole löytänyt kuin ne halavatun rumpukompit, mutta metronomia siinä ei ole:-(. Metronomeista käytän Seiko SQ50v qvarzimetronomia ja se on paras mitä olen löytänyt, mutta metronomit ovat yllättävän haasteellinen ongelma sähkökitaristille. Siis kaikenlaisia säksättimiä on jokapaikka pullollaan ja luuppipedaalista löytyy jotakin rumpukomppeja, mutta esimerkiksi taptempo metronomikäytössä on ihan vihonviimeinen tuonelan keksintö:-(.
 
Öh..... tulipahan avauduttua. Joo itsekin kaipaisin kunnollista metronomia luuppimasiinaan, mutta ei niissä ole.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
tender.insanity
08.05.2014 10:32:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Metronomi ei muuten ole mikään kauhean yleinen ominaisuus missään spetaalissa.
 
Jos lyhyempi luupperi kelpaa, niin BOSS GT-100 v2 antaa vain 32s looppiaikaa, mutta mukana on metronomi ja sitten tietysti kaupanpäällisiksi kaikki muut ihme kilkkeet.
 
Arkka
08.05.2014 12:30:25 (muokattu 08.05.2014 12:47:33)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Moi, ajattelin vaan lyhyesti kysyä neuvoja liittyen pedaaleihin/looppereihin joilla voi äänittää suoraan vahvistimesta omaa kitarointiaan. Eli, siitä mitä ja minkälaisia looppi-pedaaleja suosittelisitte oman soiton äänittämiseen? Joku halpa mutta silti hyvä sellainen pedaali voisi olla ihan ajankohtainen hankinta. Kiitos!
 
Mitä kaikkea haluat tehdä sillä? Jos haluat loopit myös näppärästi esim. koneelle, niin tietty sellanen jossa on muistikortti tahi usb.
 
Jos ihan vaan äänität ideoita tai biisejä ylös, etkä luuppaa, niin joku pieni diginauhuri voi olla parempi. Mulla oli joskus sellanen setuppi, että virittimestä lähti toinen piuha vahvarille ja toinen Bossin micro BR:ään jolla otin ideat talteen (BR:ssä on ei niin kehuttava, mutta paremman puutteessa kelpaava vahvarimallinnus). Sitä ei tietty jalalla polkase päälle, eli luupperipedaalissa voi olla parempi work flow, varsinkin jos se idea pitää saada äänitettyä heti, eikä viiden sekunnin päästä. Tämän takia mulla on useammin luupperi ideointihommassa.
 
Luupperina mulla on Bossin RC-3. Jokusen vuoden ollut käytössä ongelmitta.
 
Åboensis
08.05.2014 12:40:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Digitech Jamman stereo. Riittävän monipuolinen, kohtuullisen hintainen, suhteellisen helppo käyttää. Suosittelen.
 
Tuossa vielä pakollinen linkki: http://www.thomann.de/fi/digitech_jamman_stereo.htm
 
"I dont know who they think they are, smashing a perfectly good guitar" - John Hiatt -
Sammo
08.05.2014 13:29:38 (muokattu 08.05.2014 13:32:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Metronomi ei muuten ole mikään kauhean yleinen ominaisuus missään spetaalissa.
 
Oon hehkuttanut tätä ennenkin, mutta Lexiconin MPX-G2:ssa on metronomi ja se on mahdollisuus synkata delayn kanssa siten että pikanapeista valkkaa tempon sekä delayajan mukaisina iskuina; yksi repeat ja vittumaisin treenikaveri on siinä -- palaute tulee heti ja aika lailla kylmiltään :)
 
Tuo on tosin räkkipeli ja sitä joutui vähän ohjelmoimaan ... Lexissä on myös JamMan-preset, mutta en ole kokeillut saako siihen tuon klikin.
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
silhouette
09.05.2014 15:32:10 (muokattu 09.05.2014 15:34:09)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähinnä ajattelin, että saisin tuollaisella luuppi-pedaalilla nopeasti ja vaivattomasti äänitettyä omat ideat, riffit jne ylös. Muuten tuollaisella pedaalilla ei ole tarkoitus leikkiä, vaikka sillä saisikin ties kuinka upeita juttuja toteutettua. Ja, ehkäpä tosiaan päädyn ostmaan tuollaisen Ditton, katselin Govanin videota Youtubesta ja se vaikutti tosiaan ihan hyvältä pedaalilta minun tarpeisiin.
 
EDIT: kiitos muuten kaikille ketjuun vastanneille hyvistä viesteistä ja vinkeistä! =)
 
Aina voi yrittää.
Sammo
09.05.2014 15:46:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

silhouette: Lähinnä ajattelin, että saisin tuollaisella luuppi-pedaalilla nopeasti ja vaivattomasti äänitettyä omat ideat, riffit jne ylös. Muuten tuollaisella pedaalilla ei ole tarkoitus leikkiä, vaikka sillä saisikin ties kuinka upeita juttuja toteutettua. Ja, ehkäpä tosiaan päädyn ostmaan tuollaisen Ditton, katselin Govanin videota Youtubesta ja se vaikutti tosiaan ihan hyvältä pedaalilta minun tarpeisiin.
 
EDIT: kiitos muuten kaikille ketjuun vastanneille hyvistä viesteistä ja vinkeistä! =)

 
Veikkaan että jos käyttö on tuo, niin paras vaihtoehto on Zoom H1, H2, H4N tai Yamahan vastaava. Vaikka joistain speduista sen äänen saakin talteen koneelle, se ei ole koko signaaliketjun soundi, eli se mitä loopperin jälkeen (mulla etu- ja päätevahvistin) tapahtuu ei tietenkään tallennu.
 
Taylor, Tylerit ja Two Rock
Osteri
09.05.2014 16:18:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Niin omasta treenaamisesta ja yksinkertaisten komppien tekemisestäkö on kyse?
Itse käytän kotona Rolandin R-05 kännydiginauhuria; kitara/vahv. siihen suoraan kiinni (minijakki) ja säätää input tason kohdillen ja antaa mennä. Itse soitan sisään Vox multiefektin läpi jolloin haluttu soundimaailma on jo mallinnettuna valmiina. Jokainen otos menee omaksi mp3 ja niitä voi sitten siirtää muualle tallennukseen.
Treeniksellä yhteistä soittoa ja kotona omaa soittoa tuolla tulee tallennettua.
 
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Arkka
09.05.2014 16:38:45
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sammo: Veikkaan että jos käyttö on tuo, niin paras vaihtoehto on Zoom H1, H2, H4N tai Yamahan vastaava. Vaikka joistain speduista sen äänen saakin talteen koneelle, se ei ole koko signaaliketjun soundi, eli se mitä loopperin jälkeen (mulla etu- ja päätevahvistin) tapahtuu ei tietenkään tallennu.
 
Jep. Mulla on luupperi etusen perässä, aina toisinaan siirrän luupit koneelle ja dawissa jolla niitä sit ihmettelen on päällä vahvarimallinnos. Toimii ihan ok mulle. Ilman mallinnosta niitä ei kyllä kuuntele ja tosiaan jos on tärkeetä saada se ääni talteen, jonka itsekin kuulee, niin joku nauhuri vois olla parempi. Varsinkin jos on efektiluupiton vahvari. Toisaalta luupperin käyttöliittymä on omiaan. Ei edes soitto katkea.
 
JaaGeRMaisTeR
09.05.2014 17:10:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mistään mitään tiedä. Suosittelen kyllä jammania. Itellä solo xt. Siinä monipuolinen masiina. Löytyy muistikorttipaikat, usb liitäntä, rumpukone, metronomi ja kaiken järjen mukaan sillä voi nauhoitellakkin vielä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «