Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Livetoiminta »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Langaton korvamonitori ja kitaralähetin for dummie
1
lärviapina
07.05.2014 08:41:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Viimekeikalla sain tarpeekseni ainaisesta monitorimiksauksesta, tai sen puutteesta, tai sen muuttumisesta kesken keikan ja löin hankintalistalle otsikossa mainitut kamppeet.
 
En haluais alkaa pyörää keksimään uudelleen ja opettelemaan joka nyanssia näiden signaaliketjujen langattomaksi saattamiseen niin olisi hyvä jos sais jeesiä tätä kautta. Kokeilin hakua, mutta kauhiaa hakuuammuntaa kun en osaa tiivistää kysymyksiäni pariin sanaan, elikkäs:
 
Onko olemassa jotakin laitetta joka ajaisi tuon saman asian, eli samassa paketissa korvamonitori ja langaton kitaralähetin?
 
Miten saan hyvän ja kompaktin ratkaisun korvamonitoriin tulevien signaalien miksaamiseen ja miten se käytännössä tapahtuu(for dummie)?
 
Hyvät langattomat? Hinta ei nyt varsinaisesti ole este, mutta tämmöiselle puurokorvalle kyllä riittäisi hyvän hintalaatusuhteen omaavat kamppeet! Paitsi kitarasignaalin osalta olen natsi, enkä halua siihen mitään väritystä langattomasta
 
Kiitoksia etukäteen.
 
-Matti
 
http://www.youtube.com/watch?v=LIuKNjkBGO0
zelmi
07.05.2014 09:36:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Uskoisin, että vastaukseen vaaditaan vielä seuraavia tietoja:
- Miten monitorointi on hoidettu tällä hetkellä?
- Mikä mikseri käytössä?
- Mitä kuunteluun halutaan?
- Haluatko itse säätää kuuntelun lavalta käsin?
- Pedaalilauta?
 
Viisaammat voivat jatkaa...
 
Katti
07.05.2014 10:58:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lärviapina: Paitsi kitarasignaalin osalta olen natsi, enkä halua siihen mitään väritystä langattomasta
 
Tämä tekeekin sitten koko monitorointiasian varsin mielnkiintoiseksi, jopa haastavaksi...
Korvanappimonitoroinnissa ei täysin sitä samaa soundia saada tehtyä millään, minkä siis kuulet itse styrkkarista. Tai no saadaan, mutta ei järkevästi. Paitsi jos vedät linjakitaralla.
 
Syy: sinä kuuntelet itse styrkkaasi x metrin päästä ja se mikki joka sen äänen poimii myös sinne sun kuunteluun kuuntelee asiaa huomattavasti lähempää... Soundi on erilainen. En sano huonompi, koska moni ikävä asia myös korostuu etäisyyden kasvaessa, mutta totuttelemaan tuossa joudut.
 
Sama analogia pätee myös kulmamonitoriin, joskin silloin usein myös kuulet vuotoa enemmän omasta kaapistasi kuin nappien kanssa...
 
Toisaalta monet kitaristit on siirtyneet nappimonitorointiin, mutta kuten todettu, totuttelua se vaatii.
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
lärviapina
07.05.2014 13:55:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

zelmi: Uskoisin, että vastaukseen vaaditaan vielä seuraavia tietoja:
 
Moro,
 
Alla vastaukset:
 
- Miten monitorointi on hoidettu tällä hetkellä?
Reenisolosuhteissa paskat PA:t ja kitarakamat ilman mikitystä, keikalla vaihtelevasti yhdellä monitorilla johon sitten omaa laulua ja kitaraa pääasiassa
 
- Mikä mikseri käytössä?
Reeniksellä halpa behringerin xenyx 2442 keikoilla ei omaa mikseriä
 
- Mitä kuunteluun halutaan?
Vähintään omaa kitaraa, laulua ja rumpuja, riippuen miten sulkeva systeemi tulee olemaan
 
- Haluatko itse säätää kuuntelun lavalta käsin?
Joo se ois plussaa
 
- Pedaalilauta?
Ei oleeeee
 
Korvanappimonitoroinnissa ei täysin sitä samaa soundia saada tehtyä millään, minkä siis kuulet itse styrkkarista. Tai no saadaan, mutta ei järkevästi. Paitsi jos vedät linjakitaralla.
 
Ilmaisin ehkä itseäni vähän huonosti, mutta siis samaan ketjuun ajattelin kysyä hyviä kitaran langattomia systeemejä. Tarpeen ei siis ole saada absoluuttisen oikeaa soundia korvamonitoreihin vaan saada mahdollisimman oikea soundi kitarasta vahvistimelle....nuin niikö että saa heilua vain lavalla :)
 
-Matti
 
http://www.youtube.com/watch?v=LIuKNjkBGO0
Noisy
07.05.2014 15:00:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on halpa ratkaisu sun ongelmaan: kommunikoi sen miksaajan kanssa, niin ei tarvitse syytää tolkuttomasti rahaa perse edellä puuhun kiipeämiseen.
 
Jos tosiaan haluat langattoman kuuntelun ja säätää sitä itse, tarvitset jotain jolla splitata haluamasi kanavat omaan monitorimikseriisi, josta syötät langatonta kuunteluasi.
 
lärviapina
07.05.2014 15:38:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noisy: Mulla on halpa ratkaisu sun ongelmaan: kommunikoi sen miksaajan kanssa, niin ei tarvitse syytää tolkuttomasti rahaa perse edellä puuhun kiipeämiseen.
 
Jos tosiaan haluat langattoman kuuntelun ja säätää sitä itse, tarvitset jotain jolla splitata haluamasi kanavat omaan monitorimikseriisi, josta syötät langatonta kuunteluasi.

 
Enkait tässä ole perse edellä kiikkumassa puuhun, kun täältä lähdin neuvoa hakemaan....
Se varmaan on tuolla isoilla stageilla eri meininkiä kun homma pelittää ja miksaaja ei ole pystybaarista revitty....hommaa sekoittaa vielä monen bändin yhteisillat kun on lähes vakio että monitorointi kusee, eli tässä vuosien varrella ei kyllä montaa kertaa ole tullut vastaan hyvää monitorointia pienemmissä keikkapaikoissa.
 
Haluan siis tämän epävarmuustekijän keikan onnistumisesta poistaa.
 
http://www.youtube.com/watch?v=LIuKNjkBGO0
Noisy
07.05.2014 16:38:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lärviapina: Enkait tässä ole perse edellä kiikkumassa puuhun, kun täältä lähdin neuvoa hakemaan....
Se varmaan on tuolla isoilla stageilla eri meininkiä kun homma pelittää ja miksaaja ei ole pystybaarista revitty....hommaa sekoittaa vielä monen bändin yhteisillat kun on lähes vakio että monitorointi kusee, eli tässä vuosien varrella ei kyllä montaa kertaa ole tullut vastaan hyvää monitorointia pienemmissä keikkapaikoissa.
 
Haluan siis tämän epävarmuustekijän keikan onnistumisesta poistaa.

 
Sulla menee kamoihin ehkä tonni (kitaran langaton poisluettuna), roudattavan kaman määrä lisääntyy, pystytys- ja tsekkiajat venyy, pystyt keskittymään itse soittamiseen vähemmän kuin ennen. Mä näkisin ettei sun tilanteessa tuo kaavailemasi ole välttämättä järkevin ratkaisu.
 
Onko bändillä kamojen sijoittelu ja lavabalanssi kunnossa? Puhut pienistä keikkapaikoista, joissa muun ollessa kunnossa ei yleensä pitäisi olla tarvetta ajaa monitoreista juuri muuta kuin lauluja, kiippareita ja vastaavaa. Mitä vähemmän tarvitset monitoriin asioita, on vieraallakin sepällä suurempi todennäköisyys osua maaliin. Ja ainahan voi pestata oman miksaajan, joka yleensä parantaa tilannetta muutenkin kuin sun kuuntelun osalta...
 
lärviapina
07.05.2014 17:08:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noisy: Sulla menee kamoihin ehkä tonni (kitaran langaton poisluettuna), roudattavan kaman määrä lisääntyy, pystytys- ja tsekkiajat venyy, pystyt keskittymään itse soittamiseen vähemmän kuin ennen. Mä näkisin ettei sun tilanteessa tuo kaavailemasi ole välttämättä järkevin ratkaisu.
 
Onko bändillä kamojen sijoittelu ja lavabalanssi kunnossa? Puhut pienistä keikkapaikoista, joissa muun ollessa kunnossa ei yleensä pitäisi olla tarvetta ajaa monitoreista juuri muuta kuin lauluja, kiippareita ja vastaavaa. Mitä vähemmän tarvitset monitoriin asioita, on vieraallakin sepällä suurempi todennäköisyys osua maaliin. Ja ainahan voi pestata oman miksaajan, joka yleensä parantaa tilannetta muutenkin kuin sun kuuntelun osalta...

 

 
On tähän mennessä mennyt useampikin.....
ja jos kuvastasi oikein päättelin että soitat rumpuja, niin että onko kokemusta kitaristilaulajana olosta keikalla jossa soitetaan vaikkapa hevirässiä? Jos ei niin en sitä tonttia viitsi lähteä sinulle enempää avaamaan, kiitos kuitenkin kommentista.
 
http://www.youtube.com/watch?v=LIuKNjkBGO0
zouwi
07.05.2014 17:38:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lärviapina: On tähän mennessä mennyt useampikin.....
ja jos kuvastasi oikein päättelin että soitat rumpuja, niin että onko kokemusta kitaristilaulajana olosta keikalla jossa soitetaan vaikkapa hevirässiä? Jos ei niin en sitä tonttia viitsi lähteä sinulle enempää avaamaan, kiitos kuitenkin kommentista.

 
Jos tosiaan haluat laadukkaan tavan toteuttaa itsellesi lavalta langaton korvamonitorointi ja sen miksaus niin käytännössä tulet rakentamaan ihan samanlaisen setin kun mitä keikkapaikoilta löytyy monarilandiasta. Tämä siis tarkoittaa että tulet upottamaan myös sen saman määrän rahaa ja tuo raha lasketaan tuhansissa euroissa eikä silti välttämätä lopputulos ole yhtään sen parempi. Jos pienellä lavalla on suoraan rumpalin edessä laulumikki ja ainoa este matkalla mikistä rumpalin pelteihin on laulajan pää, vuotaa siitä mikistä väkisin niitä rumpuja ja paljon eli lopputulos on että kuuntelet napeistasi edelleen niitä rumpalin peltejä. In-ear monitorointi ei korjaa bändin huonoa lavabalanssia eikä soundia. Jos rummut tulee aina ja kaikkialla liian lujaa niin pistäkää rumpali tai rumpalin välineet vaihtoon. Se, että miksaaja ei ole saanut monareista ulos kultaista soundia ei välttämättä tarkoita että miksaaja olisi osaamaton vaan syy voi olla myös siinä että niihin mikkeihin ei vaan tule riittävää määrää hyötysignaalia suhteessa ylimääräiseen möykkään.
 
Lisäksi tosiaan tuossa oman monarilandian rakentamisessa tulee se roudattavan ja säädettävän kaman määrän huomattava kasvu ja joudut keskittymään sekä tsekissä että vedossa oman äänentuotantosi lisäksi siihen miksaukseesi. Kannattaa miettiä sitä että kun joku bändi tuo omia teknikoitaan keikkapaikalle, menee yhdellä vain omaan hommaansa keskittyvällä kaverilla sen pelkän monariosaston rakentamiseen enemmän aikaa kun kellään lavalla heiluvalla hahmolla oman kioskinsa kasaamiseen menee. Jos monitorisoundin tekeminen olisi helppoa ja vaivatonta niin olisi ihan turhaa roudata pelkästään sitä varten omaa ukkoa kiertueilla mukana, käytännössä kuitenkin about jokanen "isompi" bändi roudaa kiertueillaan tuohon hommaan erikseen treenannutta ja vuosien ammattitaidon hankkinutta tyyppiä matkassa. Kun tuohon kakkuun leipoo vielä täytteeksi kourallisen radiolinkkejä niin ollaan jo ihan oikeassa suossa jossa rämpiminen ei onnistu jos saman kaverin pitää ehtiä siellä lavallakin tekemään jotain.
 
Vaikka viesti onkin vähän jyrkkä kielenkäytöltään, en silti sano ettei iemeitä kannata käyttää. Tähän mennessä olet antanut kuvan että haluat langattoman monitoroinnin ja sieltä sitä kuuluisaa "kultaista soundia" ja tuota on oikeasti vaikea tehdä. Täysin eri juttu on jos sulle riittää raakasignaali laulumikistä ja kitaran styrkkarin edessä olevasta mikistä ja niiden balanssiin ei sitten enää tsekin jälkeen kosketa. Tollasta varten on olemassa useampikin erilainen ratkaisu joissa on pari kappaletta mikkisignaalin läpivientejä joista voidaan sitten ajaa tavaraa radioaalloille.
 
Noisy
07.05.2014 17:40:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lärviapina: On tähän mennessä mennyt useampikin.....
ja jos kuvastasi oikein päättelin että soitat rumpuja, niin että onko kokemusta kitaristilaulajana olosta keikalla jossa soitetaan vaikkapa hevirässiä? Jos ei niin en sitä tonttia viitsi lähteä sinulle enempää avaamaan, kiitos kuitenkin kommentista.

 
Ääniteknikko mä olen ammatiltani, mutta en sitä tonttia viitsi lähteä sinulle enempää avaamaan.
 
Einherjar
07.05.2014 17:54:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos se kitarasignaalin laatu kiinnostaa, niin osta hyvä johto. Langaton huonontaa aina sitä tavaraa, eikä vahvari välttämättä "lue" kitaran signaalia ihan samallalailla.
Sitten kun sinne kitaraan tulee jo johto, niin kannattaa miettiä myös johdollista korvamonitorointia. Helposti sen yhden piuhan teippailee kitarapiuhan kylkeen tai tarjolla on myös valmiiksi naitettuja piuhoja.
 
Sen lavalta kontrolloinnin voi toteuttaa sekä langallisena, että langattomana, mutta kovin hirveän montaa kontrolloitavaa elementtiä siihen on vaivalloista saada ilman jotakin digimikserin cat-kaapelilla toteutettua "personal mixeriä". Käytännössä kuitenkin pikkumikserin voi tunkea sinne kuulokevahvistimiksi/kuulokevahvaria ennen/langatonta ennen yhdistelemään signaalia.
 
Itse laulan ja soittelen kitaraa napit päässä ja minulla se järjestelmä menee näin:
- Kitarasta mennään ihan normaalisti pedaalilaudan kautta etuselle (11r)
- Etuselta signaali vetäistään d.i.-boksin kautta etupäähän ja d.i:n link outista omaan pikkumikseriin
- Etupäästä lähetetään minun pikkumikseriin mono/stereomiksaus bändin muista soittimista ja lauluista ja splittaan passiivisesti oman laulumikin vielä sekä pikkumikseriin, että etupäähän.
- Pikkumikseriltä otan kuulokeulostulosta miksauksen ulos ja vetäsen sen kitarakaapelin kyljessä Fischer ampsin voluumiboksiin ja sieltä nappeihin
 
Kitara-pedaalilauta -välillä on siis tuplakaapeli (plugi-plugi + xlr-xlr), jossa kulkee toiseen suuntaan kitara ja toiseen nappien signaali. Pedaalilaudan ja pikkumikserin/etusen välillä on sitten toinen tuplapiuha, jossa on kitara normaalisti ja kuulokepiuhalle jatko loppuun asti. Pedaalilaudalla kuulokepiuha siis vaan liitetään jatkoon ja se siitä.
Jos lautaa ei välissä ole, niin sittenhän sitä voi vetää suoraan yhdellä piuhalla.
 
Minulla siis on kontrolloitavana yleismiksaus, oma laulu ja oma kitara. Pienemmillä keikkapaikoilla (ei juuri rumpumikitystä) olen vielä viritellyt Behringerin mittamikin pelkästään sinne pikkumikseriin nappaamaan rumpuja/lavahälinää.
 
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Sami_T
07.05.2014 18:08:29 (muokattu 07.05.2014 18:44:18)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

lärviapina:
 
Viimekeikalla sain tarpeekseni ainaisesta monitorimiksauksesta, tai sen puutteesta, tai sen muuttumisesta kesken keikan

 
Monitorimiksauksen ei pitäisi _ikinä_ muuttua soundcheckista itse vetoon. Jos muuttuu niin teknikot ei tiedä mitä ne on tekemässä tai ei just sun keikalla oikein hommat kiinnostanu. Tollasessa tilanteessa niitä voi mun nähdäkseni hyvällä syyllä esim. hivauttaa takaressuun. Digimikserillä bändikohtaisten asetusten palauttaminen on ihan pala kakkua, analogimikserillä vaatii vähän puuhastelua mutta onnistuu kyllä.
 
Onko olemassa jotakin laitetta joka ajaisi tuon saman asian, eli samassa paketissa korvamonitori ja langaton kitaralähetin?
 
Ei. Noi on kaksi eri asiaa ja tarvii hankkia erikseen.
 
Miten saan hyvän ja kompaktin ratkaisun korvamonitoriin tulevien signaalien miksaamiseen ja miten se käytännössä tapahtuu(for dummie)?
 
Sulla tarvii olla
- joku mikseri millä sä miksaat oman kuuntelus
- joku asia (splitteri) millä sä jaat kuunteluusi tulevat kanavat kahteen, eli kun on esim. vaikka joku laulumikki ja siitä tulevat letku niin se jakautuu kahtia niin että toinen puoli tulee sun mikseriin ja toinen puoli menee sitten talon kaukokaapeliin ja sitä kautta etupään mikseriin
 
Käytännössä tuo on vähän hankala homma ja vielä hankalammaksi menee jos on monen bändin keikkoja ja kaikki vetää samoilla kamoilla.
 
Paras lähestymistapa on se että bändi on lavapään puolesta omavarainen. Eli on omat mikit, omat lavahaut ja omat piuhat mitkä kytketään omaan splittiin. Siitä asiat menee viuhkalla omaan monitorimikseriin ja toisella viuhkalla talon kaukokaapeliin. Tolla tavalla pääsee kaikista pienimmällä sähläämisellä.
 
Katsopas tästä:
http://www.cae-vertrieb.de/Shop/images/Art/gross/9871_19.jpg
 
Tossa on tyypillinen edukas passiivisplitti. Eli tohon lykitään mikkiletkut kiinni. Ja sitten vielä lisäksi noihin moninapaliittimiin kaksi moninapaliitin->24 x XLR - viuhkaa joista toinen menee monitorimikseriin ja toinen talon kaukokaapeliin.
 
Hinta ei nyt varsinaisesti ole este, mutta tämmöiselle puurokorvalle kyllä riittäisi hyvän hintalaatusuhteen omaavat kamppeet
 
Halvin kunnolla toimiva (ja väittäisin että ehdottomasti tän maan yleisin) langaton IEM-vekotin on Sennheiser ew 300 IEM G3. Siihen jotkut napit päälle, esim. Shure SE215:lla pääsee hyvin alkuun. Sennheiserin mukana tulevat napit on onnettomat.
 
Paitsi kitarasignaalin osalta olen natsi, enkä halua siihen mitään väritystä langattomasta
 
Jos ei osta ihan sitä halvinta niin soundi ei värity. Joku about 400 e tai enemmän pöytään niin vehkeet rupeaa jo olemaan vähintään kohtuullisia. Shurella on sellanen tuore vekotin kuin GLXD16 mistä on kuulunu paljon hyvää. Itsekin tilasin tollasen yhdelle suht tunnetulle popparille akkariin kesän keikoille. Ton vehkeen erikoisuus on se että vastaanotin on aika pieni, sen voi laittaa pedaalilautaan tai kitaranupin/combon kanssa samaan pakettiin mikä helpottaa kaapelointia huomattavasti.
 
Mutta niinku tossa joku sanoi niin kitaristilla on aina vähän totuttelemista nappikuunteluun. Kun ilman nappeja kuunnellaan kitarakaappia yleensä joltain etäisyydeltä ja napit päässä kuunnellaankin sitten lähimikitettyä kaappia niin tohon joutuu vähän suhtautumaan.
 
---
 
Joku tuolla kirjoitteli että tollanen oma lavapää olisi jotenkin vaikea homma. Ei se oo kun sen tekee oikein. Käytännössä puhutaan yhdestä isohkosta lootasta mihin pakataan splitti, IEM-lähettimet ja monitorimikseri. Työntelee ton lootan lavan reunaan ja kytkee siihen omat mikit. Sitten virittelee langattomat vapaille taajuuksille (minuutin homma). Oma monitorimikseri onkin jo kiinni, ainoo mitä tarvii enää tehdä on lykkiä XLR:t kiinni talon kaukokaapeliin. Sitten vaan sitä kovaa ajoa. Oon tollasen paketin tehny monelle bändille ja ei oo perään soiteltu.
 
Jos koko bändi on tossa toimituksessa mukana niin soundcheckit jopa nopeutuu. Kaikilla on jo lähtökohtaisesti kuuntelut kunnossa, tarvii vaan malttaa musisoida sen aikaa että etupään hahmo saa hommat hanskaan.
 
Rahaahan tohon humpsahtaa jonkin verran mutta ei nyt mitenkään mahdottomasti ja kaikenlainen säätäminen ja sekoileminen loppuu sitten siihen paikkaan. Tää on taas näitä "buy once, cry once"-hommia.
 
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
lärviapina
07.05.2014 21:08:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Noisy: Ääniteknikko mä olen ammatiltani, mutta en sitä tonttia viitsi lähteä sinulle enempää avaamaan.
 
Eli just niitä kavereita minun tapauksessa, jotka ei oo osannu hommaansa :D no offense tottakai :P
 
Kiitti hyvistä kommenteista....ei tää ollukkaan ihan niin walk in the park ku ajattelin...pitää tosiaan funtsia nuita vaihtoehtoja millä sen sitten toteuttais ja kiinnittää huomiota tuohon bändin livesoundiin ja balanssiin enempi kans....meillä on vaan nii pirun kovakätinen rumpali T: G.Rihmakallo
 
http://www.youtube.com/watch?v=LIuKNjkBGO0
miksaajasetä
07.05.2014 22:36:19 (muokattu 07.05.2014 22:37:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Jos koko bändi on tossa toimituksessa mukana niin soundcheckit jopa nopeutuu. Kaikilla on jo lähtökohtaisesti kuuntelut kunnossa, tarvii vaan malttaa musisoida sen aikaa että etupään hahmo saa hommat hanskaan.
 
Rahaahan tohon humpsahtaa jonkin verran mutta ei nyt mitenkään mahdottomasti ja kaikenlainen säätäminen ja sekoileminen loppuu sitten siihen paikkaan. Tää on taas näitä "buy once, cry once"-hommia.

 
Komppaan. Hintaa kokonaisuudelle tulee joka tapauksessa helposti sen verran, että kannattaa samantien hoitaa monitorointi kuntoon koko bändille. Langattomana niille, jotka sitä tarvitsevat, ja muille (rumpali, kosketisoittaja jne) mahdollisesti langallisena.
 
Jos vielä käyttää räkkimallista digimikseriä, on helppo tallentaa valmiit asetukset muistiin ja kelit ovat lähtökohtaisesti samanlaiset illasta toiseen - tai tarvittaessa säätää omaa monitoria padilla tai puhelimella jne.
 
Kuinkahan suuresta kanavamäärästä mahtaa olla kysymys? Jos ei kanavamäärä ole kovin suuri, voisi minusta myös muuntajaerotettu splitti olla ainakin harkitsemisen arvoinen, eikä välttämättä ainakaan paljoa kalliimpi ratkaisu kuin tuo moninapaliittimillä tehty passiivisplitti. Silloin etupääsepän tontti olisi kokonaan erillään monitoroinnista.
 
Katti
09.05.2014 10:24:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Komppaan Samia tällä(kin) kertaa...
 
Yksi semmoinen mahdollisuus on kanssa, että hankkii wanhan kunnon räkkicrestin monitoripöydäksi. Hinta ei päätä huimaa, eikä kyllä kaikki ominaisuudetkaan, mutta siinä monitorimallissa on jo valmiiksi sisäänrakennettu passiivisplitti. Eli siis kaikki inputit siihen lankkuun kiinni ja sitten siitä splitistä etiäpäin talon kaapeliin tms.
 
Ja vaikka onkin analoginen, niin jos on vaan yhden orkan käytössä, niin asetuksetkin pysyy jotakuinkin stabiileina. Jos haluaa herkkuja, niin sitten pari kompuraa ja jotain efektejä kylkeen, ja a'vot. Ei vieläkään maksa omaisuuksia verrattuna halpaankin digidigiin + splitti.
 
Langattomista sen verran että siis jos haluaa hyvää, se maksaa...
 
InEareihin suosittelen tuota samaa Senkun 300-sarjaa, ja kitaralle onkin sitten jos vaikka mitä vaihtoehtoja.
 
Itse olen ollut tyytyväinen (ääniteknikkona) seuraaviin:
Senkun 500 -sarja
StageClix
AKG:n 4500 -sarja
 
Varmasti on muitakin, mutta noi on ainakin olleet hyviä.
 
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Karhukoira74
09.05.2014 11:14:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Sami_T: Jos ei osta ihan sitä halvinta niin soundi ei värity. Joku about 400 e tai enemmän pöytään niin vehkeet rupeaa jo olemaan vähintään kohtuullisia. Shurella on sellanen tuore vekotin kuin GLXD16 mistä on kuulunu paljon hyvää. Itsekin tilasin tollasen yhdelle suht tunnetulle popparille akkariin kesän keikoille. Ton vehkeen erikoisuus on se että vastaanotin on aika pieni, sen voi laittaa pedaalilautaan tai kitaranupin/combon kanssa samaan pakettiin mikä helpottaa kaapelointia huomattavasti.
 
Onkos tästä Shuresta jengillä miten enemmän kokemuksia/tästä taajuusalueesta jolla vehjes toimii?
 
Persaukisuudesta johtuen on edelleen langaton hommaamatta, ja jos tota budjettia venyttäis tohon Shureen asti nyt ainakin taas suunnitelmissaan. Edelleen sitä AKG PW45 M:ää pyöritelly mielessä pääasiassa. Tonnin laitteet on out vielä näillä keikoilla...
 
-So many assholes, so few bullets-
bassman87
10.03.2018 22:46:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärsin, että haussa olisi langaton lähetin, joka ottaa vastaan kitaran langattoman signaalin ja lähettää korvamonitorin.. korvamonitorin. Itteäki kiinnostaa tällainen mutta tuntuu ettei mid-price ratkaisua ole tähän. Varmaan halvin on hankkia eri laitteet kitaralle ja monitorille.. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
jnbeissi
sepisti
11.03.2018 11:03:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

bassman87: Ymmärsin, että haussa olisi langaton lähetin, joka ottaa vastaan kitaran langattoman signaalin ja lähettää korvamonitorin.. korvamonitorin. Itteäki kiinnostaa tällainen mutta tuntuu ettei mid-price ratkaisua ole tähän. Varmaan halvin on hankkia eri laitteet kitaralle ja monitorille.. Korjatkaa jos olen väärässä.
 
Ilman muuta olet oikeassa. Erilliset systeemit on hankittava, koska ei tuollaista kombosysteemiä tietääkseni edes valmisteta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=L5gGjlyzxfo
arppah8
16.03.2018 11:06:32 (muokattu 16.03.2018 11:07:15)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Einherjarin tapaan langallinen systeemi, mun filosofian mukaan paristot ja langattomuus aiheuttavat liikaa epävarmuustekijöitä. Piuha on luotettavampi ja parempisoundisempi. Signaalitie:
 
- Kitara- ja monnaripiuha suojasukan sisällä, ensinmainittu menee pedaalilautaan ja siitä edetään mikseriin/vahvariin (riippuen onko käytössä Atomic Amplifire vai putkivahvari)
- Mikserin auxista tulee stereosyöttö pedaalilaudan vieressä olevaan kuulokevahvariin
- Sukan sisällä oleva monnaripiuha kytkettynä kuulokevahvariin > toinen pää Fischer Ampsin passiiviseen vyöboksiin > Shure SE215 -napit korvissa
 
Monitorimiksun teen itse iPhonella, käytössä on Mackien digimikseri joka mahdollistaa tämän. Näin bilebändihommissa, omissa jutuissa sit väännellään oman mikserin fyysisiä nappeja. Toimii kuin unelma kunhan Wi-Fi -yhteys kännyn ja mikserin välillä ei pätki (mitäs mie sanoinkaan alussa langattomuudesta).
 
Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. Ostamatta ei testata!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «