Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Edge Pro ongelmia
1
Vancet
27.04.2014 20:28:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez RG1570 on skittana ja siinä oleva Edge Pro talla on aiheuttanut nyt päänvaivaaa jonkin aikaa. Vire ei tunnu pitävän vähänkään pidemmällä ajanjaksolla. Ja vire ei pidä vaikka kampea ei käytä. Onko mitään tehtävissä vai onko se nyt aikansa elänyt? Muistaakseni tuo on kuitenkin laadultaan aika hyvä talla. Mutta kitara nyt onkin jo n. 5v vanha. Jotain säätöjä tjsp, mitä voisi tarkistaa?
 
Decadetroll
27.04.2014 20:48:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vancet: Ibanez RG1570 on skittana ja siinä oleva Edge Pro talla on aiheuttanut nyt päänvaivaaa jonkin aikaa. Vire ei tunnu pitävän vähänkään pidemmällä ajanjaksolla. Ja vire ei pidä vaikka kampea ei käytä. Onko mitään tehtävissä vai onko se nyt aikansa elänyt? Muistaakseni tuo on kuitenkin laadultaan aika hyvä talla. Mutta kitara nyt onkin jo n. 5v vanha. Jotain säätöjä tjsp, mitä voisi tarkistaa?
 
No, tallan asetukset voisit tarkastaa. Onhan se vaaterissa kitaran kanteen nähden? Onko kielet uudet? Onko ne paalut ja veitsenterät kunnossa? Onko lukkosatula kiinni ja ne lukituspalaset oikein päin? Muuttuuko vire, jos painat kieliä virikoneiston puolelta, kun satula on lukittuna?
 
Noista kysymyksistä on hyvä alottaa. Tutkaile keppiä ja kerro vähän lisätietoja ongelmastasi.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Vancet
29.04.2014 17:55:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos viestistä!
Otin kielet irti ja vähä putsailin ja tutkin tallaa, mutta ei mitään radikaalia löytynyt. Veitsenterissä aivan pientä kulumaa, mutta ei sen kummempaa. En usko sen vaikuttavan. Uudet kielet laitan huomenna, ja asentelen tallan takaisin kiinni ja kaikki varmasti suoraan, niin pitää sitten katsoa uudestaan.
Miten tämän tallan pystyy sitten lukitsemaan jos näin tarve vaatii?
 
LaMotta
29.04.2014 18:35:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vancet: Miten tämän tallan pystyy sitten lukitsemaan jos näin tarve vaatii?
 
Yleensä se tarkoittaa sitä, että talla vetäistään alapuolen jousilla kiinni bodyyn niin, että kammella pystyy vain pudottamaan virettä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
Decadetroll
30.04.2014 06:44:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LaMotta: Yleensä se tarkoittaa sitä, että talla vetäistään alapuolen jousilla kiinni bodyyn niin, että kammella pystyy vain pudottamaan virettä.
 
No tässä tapauksessa se ei ole mahdollista.
 
En nyt ole varma tarkoitatko lukitsemisella blokkaamista vai mitä, mutta se blokkaaminen onnistuu puupalan avulla. Itse kun aiemmin puhuin lukitsemisesta, niin tarkoitin niitä satulan lukkopaloja. Tallassa olevat lukothan tietenkin olet lukinnut? Edge prossahan on mahdollista jättää ne lukitsematta, kun työntää ne kielten pallukat vaan sinne omiin koloihinsa ja kiristää lukitusruuveja sen verran, ettei ne pääse tulemaan ulos.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Vancet
30.04.2014 11:01:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: No tässä tapauksessa se ei ole mahdollista.
 
En nyt ole varma tarkoitatko lukitsemisella blokkaamista vai mitä, mutta se blokkaaminen onnistuu puupalan avulla. Itse kun aiemmin puhuin lukitsemisesta, niin tarkoitin niitä satulan lukkopaloja. Tallassa olevat lukothan tietenkin olet lukinnut? Edge prossahan on mahdollista jättää ne lukitsematta, kun työntää ne kielten pallukat vaan sinne omiin koloihinsa ja kiristää lukitusruuveja sen verran, ettei ne pääse tulemaan ulos.

 
Juu siis tuota blokkaamista tarkoitin. Että jos ei nyt rupee vire pysymään nii joutuu sitten blokkaamaan kokonaan.
 
Decadetroll
30.04.2014 11:16:57 (muokattu 30.04.2014 11:18:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vancet: Juu siis tuota blokkaamista tarkoitin. Että jos ei nyt rupee vire pysymään nii joutuu sitten blokkaamaan kokonaan.
 
Entä jos nakkaat kitaran jollekkin, joka osaa säätää sen kunnolla? Olisit oulun seudulla, niin minä voisin sen laittaa kuntoon, mutta kun ei. :) Mnetissä luulisi olevan sielläkin päin jäseniä, jotka tulevat hyvin toimeen ibanezin tallojen kanssa.
 
Onhan lukkosatula varmasti kunnolla kiinni? Monasti ongelmana on se, että itse satula pääsee hieman liikkumaan, kun ruuvit eivät ole tarpeeksi tiukasti puuhun ruuvattuna. Oletko tarkistanut kaulan kiinnitysruuvit? Kokeilitko sitä satulan takaa (lavan puolelta) kielien painamista ja vireen muuttumista?
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Vancet
06.05.2014 18:58:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vire pysyy vaikka lavan puolelta kieliä painelee. Mutta huonosti pysyy vire kun oikein kampeaa. Noh löytyiskö tuohon blokkaamiseen jotai vinkkejä, kerta ei tässä nyt viitti itteään enempää rasittaan asian kanssa. Tallaa kuitenkin tulee aika vähän käytettyä. Ilmeisesti vain sopivan kokoinen puupalikka vireen hienosäätöruuvien alapuolelle?
 
jhlamm
06.05.2014 19:07:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onko jouset mahdollisesti tiensä päässä? Itsellä aikoinaan parani vanhassa jaskan JT580-floikassa, kun vaihdoin jousituksen. Kolme vanhaa pois ja neljä uutta tilalle. Jämäköitti myös itselle kivasti tuota.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Jemppa
07.05.2014 23:25:44 (muokattu 07.05.2014 23:27:07)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse kanssa suosittelisin tuota säätämistä jonkun taholta joka näitä on ennenkin pyöritellyt - no fence :) Jos asuisit Itä-Suomessa niin mielelläni Sinua auttaisin....
 
Itse lähtisin tästä liikkeelle:
 
1) Vanhat kielet veks
2) Tsekkaisin_kaikkien_ruuvien kireyden (tallapaloista satulan kautta virityskoneisiin)
3) Kannattaa muistaa tarkistaa tallan ankkurit sekä tallan veitset. Kulumat aiheuttavat tallan palautumista miten sattuu.
4) Kaula suoraksi, uudet kielet paikoilleen
5) Tallan säätö niin, että se on tasalla kitaran kannen kanssa. Tsekkaa myös jouset, suosittelen vähintään kolmea jousta.
6) Venytä kielet ennen satulalukkojen sulkemista ihan käsin. Viritä aina välillä ja tsekkaa, että talla on pysynyt tasalla kitaran kannen kanssa.
7) Vielä kerran: Venytä, viritä, tsekkaa tallan suoruus. Mutta! Älä tee divebombeja satulalukot auki.
8) Annan kitaran olla satulalukot auki esim. yön yli.
9) Venytä ja viritä vielä kerran. Tsekkaa vielä kerran, että talla on balanssissa.
10) Tarkista ja säädä intonaatio. Viritä ja tarkista tallan balanssi
11) Tarkista satulalukkojen kunto (ei pahoja uria). Satulalukot kiinni ja ROK!
 
Kuulostaako työläältä? Kyllä varmasti. Mutta itse - mitä nyt Ibanezien (JEM, RG, S etc.) eri Edge-väännösten kanssa 25 vuotta tullut elettyä - olen huomannut pohjatyön tärkeyden ja merkittävyyden. Mulla nimittäin vanha Jem vuodelta -89 (orggistallalla vielä) pitää vireen ilman ongelmia - vaikka kyytiä antaa ihan isän kädestä. Ja kun kielet valitsee kestävyyden mukaan oikein, ei vaihtoakaan tarvitse usein suorittaa. Saatika sitten virittämistä. Yleensä satulalukkoja ei tarvitse aukaista virittämistä varten, pelkästään kielen vaihtoa varten.
 
Jemit on jees!
Jii-Gee
08.05.2014 09:15:20
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jemppa: Ja kun kielet valitsee kestävyyden mukaan oikein, ei vaihtoakaan tarvitse usein suorittaa. Saatika sitten virittämistä.
 
Mihinkä kieliin / -merkkiin viittaat ??
kilu79
08.05.2014 19:49:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täältä löytyy hyvät ohjeet
http://www.ibanezrules.com/tech/setup/
 
Jemppa
09.05.2014 22:23:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jii-Gee: Mihinkä kieliin / -merkkiin viittaat ??
 
Itselle on uponnut seuraavat merkit (toimivat siis mulle ja mun kämmenelle & kämmenhielle ;) )
 
- Elixir
- Dean Markley Blue steel
- DR
 
Ja nimenomaan tässä järjestyksessä.
 
Jemit on jees!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «