Aihe: Mikä ihme ja miltä vuodelta vahvistimeni on?? DNS?
1 2
the knife
26.04.2004 10:16:58
Minulla on (kitara?) vahvistin, josta en tiedä juuri mitään, ja kiinnostaisi tietää mikä se on, miltä vuodelta, ja minkä arvoinen. Kukaan ei ole vielä osannut sanoa oikein mitään, joten kyselen nyt täältäkin. Tässäpä kuvausta tapahtuneesta ja itse vahvarista:

Ostin paikallisesta musiikkiliikkeestä käytetyn vahvistimen, joka myytiin minulle 60-luvun lopun - 70-luvun alun transistoricombona hintaan 140E. Tarkempaa tietoa vahvarin iästä ei myyjä osannut antaa. Päällä luki DNS, ja vieressä Studio 20. (Merkki ja malli??) Italialaisvalmisteinen vahvari kiinnitti huomioni kevyen painonsa takia roudausta ja käsittelyä tuumien. (jopa tällainen vinkuheinä jaksoi kantaa sitä yhdellä kädellä 3 kilsaa kotiin)
Soundit olivat liikkeessä erillisen särön ja kaiun kanssa kokeillessani yllättävän hyvät, vahvistin ei edes näyttänyt kovin kärsineeltä, eikä hintakaan tuntunut pahalta, joten kaupat tehtiin.

Kotona enemmän soitettuani aloin ihmetellä transistoricombon todella rajua kuumenemista käytössä sekä heikkoa äänenvoimakkuutta heti käynnistämisen jälkeen. Tosin ääni koveni käytössä niin että volumea sain vääntää tasaisesti kiinni jonkin aikaa soittamisen aloittamisesta.
Tuntuuko tutulta? Avasin laitteen, ja 4 kappaletta putkiahan sieltä löytyi.

Vahvistin on vajaan metrin korkuinen, ja puoli leveä. Elementtinä toimii yksi 12", jossa on pienempi kalvo keskellä autohifisarjojen tapaan. Itse vahvistinosa on hyvin yksinkertainen, ja vähänkomponenttinen. Vehje voisi ulkonäkönsä ja verhoilunsa puolesta olla jopa 80-luvulta, mutta säätimet ja kirjasimet viittaavat ainakin 70-luvulle, ellei 60-luvun lopulle. Siinä on lisäksi sisäänrakennettu tremolo, joka viittaisi enemmän 60-lukuun(Toimii pienellä viiveellä päälle laitettaessa, eikä standardi jalkakytkin toiminut, vaan piti ostaa marsun kanavavalitsin!) Virtakytkimiä on vain yksi(kai sekin loi myyjälle kuvan transistorivehkeestä). Tremolon nopeuden ja voimakkuuden lisäksi löytyy vain volume, basso ja treblesäätimet. Se mainittu yksi kantokahva löytyy sivusta. Vehje on Hagströmin maahantuoma, eli ainakaan 80-luvun alun jälkeinen se ei voi olla.

Eli jos joku tuntee vekottimen kuvaukseni perusteella, olisin kiitollinen tiedosta mikä vahvistin oikein on, miltä vuodelta, ja suunnilleen minkä arvoinen.

On varsin murisevat soundit 70-luvun alun Gibson Maestro-fuzzin kanssa muuten..
Ocku
26.04.2004 15:26:20
Kyllä se ihan italialainen kitaravahvistin on. Olen kuullut esim sellaisesta kuin DNS Studio 10, ja siinä on yksi EL84 pääteputkena.

Kirjoitit että sinun vempaimesta löytyy neljä putkea. Minkä tyyppiset putket siinä on.

Hirveän arvokas se ei ole. Siitä lähtee enemmän ääntä kuin hintaa.
Kapane
26.04.2004 17:11:49

kuvaa kiitos...
mua ei huvita enää yhtään mikään. [Kyllä Lähtee]
the knife
18.05.2004 21:04:07
Korjauksia pitkällisemmän ja perusteellisemman tutkinnan jälkeen:
Se elementti onkin vain 10-tuumainen, en tajua miten arvioin noin vikaan aluksi...
Putkia onkin vain 3, joskus olen nähnyt vahvistimia, joissa vastaava metalliputki on ollut putken päällä, mutta tässä se on jokin muu komponentti. Ei saa nauraa, en tajua elektroniikasta mitään, en ole ikinä omistanut putkivahvistinta, ja juuri siksi kyselen.
Vierekkäin olevat isommat putket ovat tyyppiä ECL 82, ja hieman erillään oleva pieni ECC81/12AT7, mitä ikinä se sitten tarkoittaakaan.
2 isoa muuntajan näköistä kapinetta sisällä on myös.

Kuvia laittaisin, muttakun ei ole kotisivuja tai vastaavia, enkä onnistunut/löytänyt ohjeista mahdollisuutta laittaa niitä tänne, eli jos siihen on mahdollisuus, neuvoja otetaan vastaan tässäkin asiassa.

Jos joku osaisi nyt sanoa edes vähän tarkemmin vahvistimen iästä, olisin kiitollinen. Nyt kun nyt se saattaa olla kuulemieni arvioiden mukaan mitä tahansa väliltä 1965-80...
skebajaba
18.05.2004 21:24:47 (muokattu 18.05.2004 21:25:34)
noh saitpa halvalla putkivahvarin.
onnea vaan=)

DIT: niin noista putkista en paljoa tiedä, mutta muistaakseni tuohon 12at7/ecc81 tilalle käy ecc83/12atx7 kin.
-mikä olisikaan v****maisempaa kuin epävireinen tinnitus?-
the knife
18.05.2004 21:50:50
Pistä se kuva vaikka oma kuvaksi. Painat aloitussivulta Oma sivu. Sieltä löytyy ohjeet eteenpäin.

Ja johan onnistui! Kiitti. Nyt sitä voi käydä sieltä kattoon, jos joku osaisi sanoa yhtään tarkempaa tietoa suunnilleen valmistusvuodesta. Niitä kamoja on kasattu siihen kuvaan sitä varten että saisi kuvan vahvistimen koosta. (No olisin kyllä nuo vahvistimen räpylät, eli pedaalini siihen laittanu joka tapauksessa:) )
HeavyMan
18.05.2004 22:41:45

Mulla ois sama ongelma...Eli isä kun oli ollut ostamassa mulle jouluna ensimmäistä kitaraa ja vahvaria niin myyjä oli myynnyt tälle jonkun ihan ihme pelin.

Tässä olis merkki: Dynacord 90 guitar amp
ja omassa kuvassa on kuva vahvarista

Eli jos joku tietää tuosta pelistä jotain niin pistä informaatiota.
Miksi minun pitäisi pukeutua säälittäviin hoppari housuihin ja punaiseen lippikseen? Jos näette minun pitävän punaista lippistä viekää minut pihalle ja ampukaa (Zakk Wylde)
the knife
18.05.2004 22:53:26 (muokattu 18.05.2004 22:56:01)
Eli jos joku tietää tuosta pelistä jotain niin pistä informaatiota.

Mahtaisiko kyseessä olla samalta valmistajalta tuleva vahvistin, siis samalta josta tulivat Dynacord-nauhakaiut silloin joskus... Näyttää enemmän 80- kuin 70-lukumaiselta...

Mutta apua myös tännepäin olisi kiva saada:Eli jos joku osaisi edes sanoa onko tuo DNS ajalta 65-70, 70-75, vai 75-80, niin olisi kiva...
perkeles
19.05.2004 12:20:28
ilmeisesti pentodiputkia nuo pääteputket
HELLO CLEVELAND
Mikko Kankaanpää
19.05.2004 12:27:06

Pääteputket ovat triodi-pentodi putkia. Harvemmin käytetty tyyppi, tosin saksalaiset ovat aina tykänneet käyttää erikoisia putkityyppejä. Onneksi noita putkia saa vielä kohtuullisin hinnoin.

Vahvistin tosiaan näyttää udemmalta mutta tuskin 80 luvulla tehty. Veikkaan 70 lukua. Sisällä voi lukea vuosiluku jossakin komponentissa. Tarkasta esim. muuntajat ja potikat. Minkä merkkisiä putket ovat?

Soundaako hyvältä?

Mikko
Tubeman
19.05.2004 15:12:39
Pääteputket ovat triodi-pentodi putkia. Harvemmin käytetty tyyppi, tosin saksalaiset ovat aina tykänneet käyttää erikoisia putkityyppejä. Onneksi noita putkia saa vielä kohtuullisin hinnoin.

Vahvistin tosiaan näyttää udemmalta mutta tuskin 80 luvulla tehty. Veikkaan 70 lukua. Sisällä voi lukea vuosiluku jossakin komponentissa. Tarkasta esim. muuntajat ja potikat. Minkä merkkisiä putket ovat?

Soundaako hyvältä?

Mikko

Olisko tuo Geloson jäämistöä uudella nimellä,Geloso lopetti
toimintansa 60-luvun lopulla,ja joku on ostanut vanhan tuotantolinjan tuupaten uuden nimen laitteen kylkeen.
Voisi olla 70-luvun alkulainen?
Paljon olis kolvattavaa,vaan ei aikaa..
the knife
20.05.2004 00:29:51

Soundaako hyvältä?

Mikko

Taas lisää tyhmiä kysymyksiä, mutta siksi tänne liityinkin, eli:
Mitä tuo putkityyppi käytännössä tarkoittaa "tavallisempiin" putkiin verrattuna esim. soundissa?
Sisäpuolikin on kyllä koluttu jo moneen kertaan, enkä minkäänlaista vuosilukua ole löytänyt mistään. Putket näyttäisivät olevan kaikki eri merkkisiä! Pääteputket ovat RFT ja Ultron, pienemmässä(eli esiasteputkessako tässä tapauksessa?)lukee BRIT, IEC, ja Mullan

Soundaa TODELLA hyvältä kaverin mielestä joka soitti ensin 3 vuotta autotallien legendaarisella 15 watin Bomber EX-205:llä, ja sen jälkeen 10 vuotta Fenderin M-80 transistoribassonupilla!
Vahvistimen oma puhdas soundi on sointuja beat-tyyliin rämpytettäessä mielestäni lähes yhtä hyvä kuin kaverin Vox AC30:ssä. Oma tremolo on myös todella makean kuuloinen, vaikka luo aika voimakkaan häiriön(johtunee kai toimintatavasta). Kuten mainittu, parin 70-luvun alun Gibson Maestro-efektin kanssa vekottimesta tulee todella tappaja! Kaiku enää puuttuu, mutta sekin on vain maksamista vaille...

Ääntä ja alapäätä saisi lähteä enemmän, mutta kai sitäkin voisi modauksella saada. Tarkoituksena olisi jossain vaiheessa vaihtaa 10" elementti 12-tuumaiseen, mutta pelkään menettäväni korkeita siinä, koska elementissä on jokin erillinen keskikartio, mikä ei näytä pölykupilta.

Mutta ihan hyvältä se soundaa 140 euron vahvistimeksi yhtä kaikki! :)
Taas viime yönä. Liian paljon, liian nopeasti...
the knife
20.05.2004 00:36:11
Olisko tuo Geloson jäämistöä uudella nimellä,Geloso lopetti
toimintansa 60-luvun lopulla,ja joku on ostanut vanhan tuotantolinjan tuupaten uuden nimen laitteen kylkeen.
Voisi olla 70-luvun alkulainen?

Tuolla aikaisemmin joku mainitsi kuulleensa DNS-merkkisestä, mutta eri mallisesta(pienemmästä?) vahvistimesta, mutta itse en ole löytänyt ainkaan netistä mitään tietoa kyseisestä valmistajasta.

Jos vahvistin näyttää mainitsemaltasi Gelosolta, on teoriasi hyvinkin mahdollisesti oikea. Itsekin jostain syystä kallistuisin 70-luvun alkuun, mutta vieläkin tarkempi tieto toki kiinnostaisi, sekä suunnilleen minkä arvoinen vekotin on. Kunto on todella hyvä, siksi sitä 80-luvun alkuakin epäilin.

Olisiko mahdollista että vahvistin olisi sitten tullut tuotantolinjalta ulos eri nimellä ja hieman eri ulkonäöllä, mutta muuten täysin samanlaisena kuin Geloso? Tämä tieto lämmittäisi todella sydäntä, jos kyseessä voisi olla periaatteessa tekniikaltaan 60-luvun vahvistin.

Vaihdan nyt omalle sivulle omaksi kuvaksi kuvan vahvistimen sisältä, jos se auttaisi mahdollisesti arvioimaan lisää.
Taas viime yönä. Liian paljon, liian nopeasti...
Tubeman
20.05.2004 10:14:53
Tuolla aikaisemmin joku mainitsi kuulleensa DNS-merkkisestä, mutta eri mallisesta(pienemmästä?) vahvistimesta, mutta itse en ole löytänyt ainkaan netistä mitään tietoa kyseisestä valmistajasta.

Jos vahvistin näyttää mainitsemaltasi Gelosolta, on teoriasi hyvinkin mahdollisesti oikea. Itsekin jostain syystä kallistuisin 70-luvun alkuun, mutta vieläkin tarkempi tieto toki kiinnostaisi, sekä suunnilleen minkä arvoinen vekotin on. Kunto on todella hyvä, siksi sitä 80-luvun alkuakin epäilin.

Olisiko mahdollista että vahvistin olisi sitten tullut tuotantolinjalta ulos eri nimellä ja hieman eri ulkonäöllä, mutta muuten täysin samanlaisena kuin Geloso? Tämä tieto lämmittäisi todella sydäntä, jos kyseessä voisi olla periaatteessa tekniikaltaan 60-luvun vahvistin.

Vaihdan nyt omalle sivulle omaksi kuvaksi kuvan vahvistimen sisältä, jos se auttaisi mahdollisesti arvioimaan lisää.

Kysyit putkista aiemmin,ECL82 on yhdistelmä putki,triodi ja pentodi samoissa kuorissa,ihan ok putki.Se RFT:n putki on aito DDR tuote,Ultron lienee ranskalaisen Mazdan Englannin tehtailla tehty,ja "Mullan" on Mullard arvattavasti,laatuputki.

Katsoin kuvaa sisuskaluista,se iso alumiini kannu on suoto-elko,luultavasti 32+32 uF tai 50+50 ja tekijänä kotelostapäätellen Ducati,Philipsin kamaa passiivikomponentit,ja yksi huomio myös,mun mielestä hyvä konstruktio kun chassis on näin kun se siinä on,putket ei roiku kaiuttimen takapotkun tiellä,toisin sanoen,eivät joudu mekaanisen rasituksen kohteeksi,ymmärrät hyvin mitä tarkoitan kun kokeilet vahvaria hyvällä volalla ,ja naama kotelon taka-aukon lähelle,aikamoinen läpätys käy,ja jos putket on 15 sentin päässä ämyristä,käy aikamoinen helinä putken elektrodeissa.

Comboasi ei kannata kuormittaa istumalla esim sen päällä.näkyy olevan lastulevyä ja se ei ole niitä kestävimpiä
materiaaleja,kosteuden sieto myös huono.Miten sinä kuvassa näkyvät sulakepitimet,onko ne pultattu metallirunkoon suoraan,tuossa pidiketyypissa on mahdollisuus ruuvikiinnitykseenkin.

Mikko taisi kirjoitella ettei ollut löytänyt netistä tietoa DNS:stä,ja totta se on ,ei löydy,ja lisänä sotkemassa tuo yhtäläisyys it-puolen termin DNS (Domain Name Server) jota googgeli tarjoaa ihan sumeasti,yritin myös "Amplificatore DNS" ja "amplificatore+chitarre+dns" vaan ei tärpännyt.

Mitä yhtäläisyyteen Geloson kanssa tulee,ei osaa sanoa näin,
Gelosoa on Suomessa ollut,mutta myös Farfisaa,ehkä JEM teki jotain myös.Kannattaapa lähettää kuvat ulkokuoresta ja sisuskaluista Vahvarikellarin pitäjälle,www.vahvarikellari.fi,
tämä taitaja on Farfisaa entisöinyt muistaakseni,saattaapa tuntea DNS:ääkin?
the knife
20.05.2004 12:34:59
Kysyit putkista aiemmin,ECL82 on yhdistelmä putki,triodi ja pentodi samoissa kuorissa,ihan ok putki.Se RFT:n putki on aito DDR tuote
-erikoisuuksista, harvinaisuuksista, ja vanhasta/ei enää valmisteta/ole olemassa-kamasta kiinnostuneen fanaatikon kasvoille levisi hymy :)

,Ultron lienee ranskalaisen Mazdan Englannin tehtailla tehty,ja "Mullan" on Mullard arvattavasti,laatuputki.
-Minulla ei ole mitään tietoa vahvistimen aikaisemmista vaiheista, putket saattavat todella olla vaihdettu viimeksi(jos ollenkaan)joskus silloin...

Katsoin kuvaa sisuskaluista,se iso alumiini kannu on suoto-elko,luultavasti 32+32 uF tai 50+50 ja tekijänä kotelostapäätellen Ducati,Philipsin kamaa passiivikomponentit,ja yksi huomio myös,mun mielestä hyvä konstruktio kun chassis on näin kun se siinä on,putket ei roiku kaiuttimen takapotkun tiellä,toisin sanoen,eivät joudu mekaanisen rasituksen kohteeksi,ymmärrät hyvin mitä tarkoitan kun kokeilet vahvaria hyvällä volalla ,ja naama kotelon taka-aukon lähelle,aikamoinen läpätys käy,ja jos putket on 15 sentin päässä ämyristä,käy aikamoinen helinä putken elektrodeissa.
-Takalevy on itse asiassa kauttaaltaan rei'itettyä ohutta levyä, en ole vielä oikein kehdannut huudattaa tässä asunnossa, mutta eiköhän sitten kun saa laitteen vietyä jonnekkin muualle! :)

Comboasi ei kannata kuormittaa istumalla esim sen päällä.näkyy olevan lastulevyä ja se ei ole niitä kestävimpiä
materiaaleja,kosteuden sieto myös huono.

-Pidetään mielessä. Siksi kai vehje painaa vain saman verran kuin hieman leivänpaahdinta isompi Bomber...

Miten sinä kuvassa näkyvät sulakepitimet,onko ne pultattu metallirunkoon suoraan,tuossa pidiketyypissa on mahdollisuus ruuvikiinnitykseenkin.
-Pidike on itse asiassa vain yksi muoviosa, jossa on paikat kolmelle sulakkeelle, ja se on yhdellä mutterilla kiinni.

Mikko taisi kirjoitella ettei ollut löytänyt netistä tietoa DNS:stä,ja totta se on ,ei löydy,ja lisänä sotkemassa tuo yhtäläisyys it-puolen termin DNS (Domain Name Server) jota googgeli tarjoaa ihan sumeasti,yritin myös "Amplificatore DNS" ja "amplificatore+chitarre+dns" vaan ei tärpännyt.
-Se taisin olla minä kun tuosta valitti, ja pitää paikkansa... Lisäksi äänentoistossa/käsittelyssä on olemassa tuo termi DNS, se sotkee vielä lisää.

Mitä yhtäläisyyteen Geloson kanssa tulee,ei osaa sanoa näin,
Gelosoa on Suomessa ollut,mutta myös Farfisaa,ehkä JEM teki jotain myös.Kannattaapa lähettää kuvat ulkokuoresta ja sisuskaluista Vahvarikellarin pitäjälle,www.vahvarikellari.fi,
tämä taitaja on Farfisaa entisöinyt muistaakseni,saattaapa tuntea DNS:ääkin?

-Kiitos, täytyypä saada aikaiseksi tässä joskus. Vahvistin on käsittääkseni ihan suomeen(tai mahdollisesti ruotsiin) maahantuotu, Hagströmin maahantuoma, kuten mainitsin. Kilpi on takalevyssä, mutta siinäkään ei ole kuin sarjanumero, sekä jännite ja tehontarve. Kenttä: "typ" on jätetty tyhjäksi.

Kiitos muutenkin kaikille jotka ovat osaa keskusteluun ottaneet, eiköhän tämä mysteerinen DNS vielä kerro mikä se on! Ja tässä vaiheessa suoritetuista kiittelyistä huolimatta keskusteluun saa edelleen ottaa osaa! Olen kiitollinen kaikista asiaan liittyvistä tiedoista.
Taas viime yönä. Liian paljon, liian nopeasti... -Musta Paraati
the knife
20.05.2004 15:18:21
ECL82 on yhdistelmä putki,triodi ja pentodi samoissa kuorissa,ihan ok putki
-Jos vielä tohtii kysyä: Eli mitä nuo triodi ja pentodi käytännössä tekevät laitteen toiminnassa, ja miten näissä putkissa käytetty ratkaisu vaikuttaa esim. soundiin?

Kannattaapa lähettää kuvat ulkokuoresta ja sisuskaluista Vahvarikellarin pitäjälle,www.vahvarikellari.fi
-Ainakaan tänään sivu ei ole toiminut. Lieneekö tilapäinen ongelma?
Yritän taas kerran vaihtaa vielä hieman lähempää otetun kuvan sivuille, jos komponenteista selviäisi lisää.
Taas viime yönä. Liian paljon, liian nopeasti... -Musta Paraati
Tubeman
20.05.2004 16:12:22
-Jos vielä tohtii kysyä: Eli mitä nuo triodi ja pentodi käytännössä tekevät laitteen toiminnassa, ja miten näissä putkissa käytetty ratkaisu vaikuttaa esim. soundiin?

Triodi on vahvistusketjussa siten että se ohjaa pääteputkena
olevaa pentodi-osioita,tuon voisi hoitaa myös esim siten että
pääteputki olisi erillinen pentodi (EL84) ja sen ohjauksesta vastaisi toinen puolisko vaikkapa ECC83:sta joka on kaksoistriodi (kaksi triodia samassa kuoressa..) eli tuo yhdistelmä putki on käytännössä varsinainen pääteaste,j ne muut putket hoitaa etuasteen virkaa.. Mitä tuo vaikuttaa soundiin? No onhan näissä jokin marginaalinen ero,uskaltaisin sanoa että ei mitään mullistavia eroja muun tyyppisiin,onpahan yksi tapa toteuttaa vahvari.

-Ainakaan tänään sivu ei ole toiminut. Lieneekö tilapäinen ongelma?
Yritän taas kerran vaihtaa vielä hieman lähempää otetun kuvan sivuille, jos komponenteista selviäisi lisää.

Mun moka,se on www.wahvarikellari.fi tuplaweellä..
Tubeman
20.05.2004 16:27:57
-erikoisuuksista, harvinaisuuksista, ja vanhasta/ei enää valmisteta/ole olemassa-kamasta kiinnostuneen fanaatikon kasvoille levisi hymy :)

**Itselläni on ollut RFT:n putkia joskus,tuo kadonneen Itä-saksan Erfurtissa toiminut tehdas on vielä olemassa,ja tekee
elektroniikkaa edelleen.Ihan kestäviä ovat olleet.**

-Minulla ei ole mitään tietoa vahvistimen aikaisemmista vaiheista, putket saattavat todella olla vaihdettu viimeksi(jos ollenkaan)joskus silloin...

**Joskus nämä itä-blokin,ja jugoslavian alueelta tulleet humppa-bändit vaihtoi Suomessa kapineitaan uusiin,heidän jäljiltä maahan jäi aika eksoottisia vekottimia.Tuo DNS:ssäsi on varmaan jo tyyppikilven perusteella tullut Hagstömin kautta,Suomessahan ei saanut myydä ellei ne olleet silloisen
Sähkötarkastuslaitoksen nykyään Fimko hyväksymiä,takertuivat aika herkästi esim muuntajien eristysluokkaan ja turvallisuus näkökulmat huomioon ottaen,testasivat jopa kuvaputkien iskunsietokykyä,nykyyänhän saa tuoda maahan kaikkea skeidaa pelkän CE-merkinnän perusteella,johon minä en luota tippaakaan.Olipa eräässäkin laitteessa verkkojohdon liitin samanlainen kuin 3 napainen DIN-mikrofoni liitin,ja vekkokaapelin laatu samankaltaista kuin nykyisten nappikuulokkeiden johdot.No tämä ei mennyt läpi ollenkaan
ja liitin tulpattiin pois käytöstä ja laitetta myytiin paristokäyttöisenä.**

-Takalevy on itse asiassa kauttaaltaan rei'itettyä ohutta levyä, en ole vielä oikein kehdannut huudattaa tässä asunnossa, mutta eiköhän sitten kun saa laitteen vietyä jonnekkin muualle! :)

-Pidetään mielessä. Siksi kai vehje painaa vain saman verran kuin hieman leivänpaahdinta isompi Bomber...

**Eipä ihme,lastulevy neliö (5mm) painaa jo aika hitosti,siis oikea hevikepin hevi vahvari!)

-Pidike on itse asiassa vain yksi muoviosa, jossa on paikat kolmelle sulakkeelle, ja se on yhdellä mutterilla kiinni.

**Juu,katsoin että se ei ihan niitä turvallisempia ole,mutta
jos se pysyy kiinni eikä pääse löystymään,ei pitäisi vaaraa olla,ja onhan siinä takaseinä ettei sinne saa räpylöitä työnnettyä..**

-Se taisin olla minä kun tuosta valitti, ja pitää paikkansa... Lisäksi äänentoistossa/käsittelyssä on olemassa tuo termi DNS, se sotkee vielä lisää.

-Kiitos, täytyypä saada aikaiseksi tässä joskus. Vahvistin on käsittääkseni ihan suomeen(tai mahdollisesti ruotsiin) maahantuotu, Hagströmin maahantuoma, kuten mainitsin. Kilpi on takalevyssä, mutta siinäkään ei ole kuin sarjanumero, sekä jännite ja tehontarve. Kenttä: "typ" on jätetty tyhjäksi.

**Hagströmmiä ei liene Suomessa enää,liekö heillä tietoa,esim skemoja?**

Kiitos muutenkin kaikille jotka ovat osaa keskusteluun ottaneet, eiköhän tämä mysteerinen DNS vielä kerro mikä se on! Ja tässä vaiheessa suoritetuista kiittelyistä huolimatta keskusteluun saa edelleen ottaa osaa! Olen kiitollinen kaikista asiaan liittyvistä tiedoista.
Mikko Kankaanpää
20.05.2004 17:40:17

**Itselläni on ollut RFT:n putkia joskus,tuo kadonneen Itä-saksan Erfurtissa toiminut tehdas on vielä olemassa,ja tekee
elektroniikkaa edelleen.Ihan kestäviä ovat olleet.**

RFT on tehnyt EL34:a joita pidetään Mullardien jälkeen kaikkien aikoijen toisiksi parhaina. Kyseisiä putkia on myyty RFT, Siemens ja philips leimoilla.

Mikko
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)