Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 568 69 70 71 72444 445 446 447 448
fox
05.05.2014 17:10:49

Jucciz: Sen sijaan tänne jaksat avautua.

Jos se on helpompaa? =)
(tosin eihän se s-postiin tahi pikaviestiin vastaaminen yhtä laajaa "kuulijakuntaa" saa)
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
TonyH
05.05.2014 17:50:27 (muokattu 05.05.2014 17:54:03)
Krice: Joku tarjosi MXR 6-band eq:sta 55 euroa. En vastannut.

Minä en ole koskaan tarjonnut kenellekään täällä yhtään mitään. Kyseessä täysin eri asia.

Kommenttini liittyi esimerkiksi sellaiseen tilanteeseen, että joku ilmoittaa kitaraa erikoisen vähäisin tiedoin (tyyliin merkki ja postimerkin kokoinen kuva). Kun kysyn, että mikä malli mahtaa olla kyseessä, missä kunnossa, onko tietoa minkä vuotinen jne. mielestäni aika normaalia, niin ei kuulu yhtään mitään takaisin.

Kaksi kertaa minun kyselyihin on vastattu ja kummallakin kerralla olen ostanut ko. kitaran. Huomattavasti useammin ei olla vastattu ja kaupat ovat jääneet tekemättä.
Krice
05.05.2014 18:11:25

Laulava Kylätohtori: Ja itse ainakin lisään vastaamattomat suoraan mustalle listalle

Ei pahalla, mutta kuulostaa vähän keskenkasvuiselta tuollainen "musta lista". Ihmisillä on oma tapansa suhtautua asioihin ja jokainen varmasti tietää mitä tarkoittaa kun toinen ei vastaa viestiin. Eli homma on siltä osin selvä.
Krice
05.05.2014 18:14:26

TonyH: Kun kysyn, että mikä malli mahtaa olla kyseessä, missä kunnossa, onko tietoa minkä vuotinen jne. mielestäni aika normaalia, niin ei kuulu yhtään mitään takaisin.

Tuokin on vähän siinä ja siinä, että onko motivaatiota vastata. Joku tyyppi halusi kitaran takaa kuvia (kaulasta). Minusta se oli jo vähän liikaa. Ikäänkuin laittaisin myyntiin kitaran, jonka kaulassa on jotakin kauheita naarmuja tms.

Toisaalta jos myytävästä laitteesta ei ole mitään perustietoja valmiina ilmoituksessa niin se on kieltämättä hieman erikoista.
Gabe
05.05.2014 18:17:26 (muokattu 06.05.2014 00:23:29)
Krice: jokainen varmasti tietää mitä tarkoittaa kun toinen ei vastaa viestiin. Eli homma on siltä osin selvä.

Joku tyyppi halusi kitaran takaa kuvia (kaulasta). Minusta se oli jo vähän liikaa.

Onnea vain kaupantekoon. :D Ei ole mikään ihme jos tuolla meiningillä ei mene kaupaksi.
Krice
05.05.2014 18:20:43

Gabe: Ei ole mikään ihme jos tuolla meiningillä ei mene kaupaksi.

Danon Black Paisley on ainoa mitä en ole saanut myytyä. Ihme juttu, sehän on hyvä säröpedaali.
Laulava Kylätohtori
05.05.2014 18:36:07
Krice: Ei pahalla, mutta kuulostaa vähän keskenkasvuiselta tuollainen "musta lista". Ihmisillä on oma tapansa suhtautua asioihin ja jokainen varmasti tietää mitä tarkoittaa kun toinen ei vastaa viestiin. Eli homma on siltä osin selvä.

Ilman muuta on lapsellista, en ole muuta väittänytkään. Tosin kysymykseni ovat aina asiallisia, joten siksi odotan, että niihin vastataan.

Mutta yhtä lapsellista on kiukutella ostajalle tarjouksista ja itkeä sitä täällä.
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
TonyH
05.05.2014 18:38:36 (muokattu 05.05.2014 18:41:41)
Krice: Tuokin on vähän siinä ja siinä, että onko motivaatiota vastata. Joku tyyppi halusi kitaran takaa kuvia (kaulasta). Minusta se oli jo vähän liikaa. Ikäänkuin laittaisin myyntiin kitaran, jonka kaulassa on jotakin kauheita naarmuja tms.

Hmm... nykyään ei kuvaaminen maksa mitään. Eikä yhdestä kitarasta niin hirveen monta kuvaa tartte ottaa, että on jokapuolelta kuvattu. Se on muutaman minuutin homma kuvata sitä jokapuolelta ja lähettää kuvat niitä pyytäville vaikka täysresolla.

Minä en ostaisi kitaraa, josta ei ole kuvia takapuolelta, kaulasta tai lavasta. Sinun tai jonkun muun myyjän fiilikset asiasta eivät kiinnosta yhtään. Kusettajat ovat se eka porukka, joka tulee mieleen jos myytävästä kamasta ei voi kertoa/kuvata tarpeeksi.

Tänään just kattelin yhtä torilla myytävää vintagekitaraa, ja siitä oli hyvät kuvat. Kuvia tutkittuani tulin siihen johtopäätökseen, että kitara ei oikeasti ole se minä sitä myydään. Myyjä tuskin kusettaa eikä todellisuudessa tunne vanhaa, käytettynä hankkimaansa kitaraansa 100% ja nimenomaan siksi minulle ne kuvat ovat tärkeitä. Yksi kuva voi ratkaista sen onko kitara tonnin, satasen vai ei minkään arvoinen. Aika harva lopulta esim. feikkejäkään tunnistaa ihan sen yhden postimerkkikuvan perusteella. Ja ostajana ne ovat minun rahani, jotka tässä ovat katkolla.

Jos tätä ei tajua TAI tarkoituksella haluaa kusettaa niin mikäs siinä sitten. Voi osua omaan nilkkaan jos tulee myytyä väärälle ostajalle vahingossa/tahalteen jotain muuta kuin mitä oli ilmoituksessa.
Snapo
05.05.2014 18:41:14 (muokattu 05.05.2014 18:41:59)
Krice: Tuokin on vähän siinä ja siinä, että onko motivaatiota vastata. Joku tyyppi halusi kitaran takaa kuvia (kaulasta). Minusta se oli jo vähän liikaa. Ikäänkuin laittaisin myyntiin kitaran, jonka kaulassa on jotakin kauheita naarmuja tms.

Toisaalta jos myytävästä laitteesta ei ole mitään perustietoja valmiina ilmoituksessa niin se on kieltämättä hieman erikoista.

Tämähän on kuin valitsisit leidin ilman että katsot onko peräsin kunnossa. Ootko oikeesti tosissas ettet viitsi toimittaa lisää kuvia jos pyydetään?

PS. Herättipä yksi lause paljon huomiota. Ei kyllä olisi ensimmäinen kerta kun Kricen kommentteihin tartutaan.
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
pappasfin
05.05.2014 19:29:36 (muokattu 05.05.2014 21:13:31)
Ei menny mun Japanin RG7620 7-kielinen torilla kaupaks vaan toista reittiä tuli kaupat tehtyä.
Ei kelvannu vaikka oli aika perusteellisesti kerrottu kitaran kunto, historiikki ja muutkin jutut ja hintakin oli ihan kohdillaan ja kuviakin oli skitan etumuksesta ja takamuksesta ym.

Sai ostaja varsin hyvän 7-kielisen itselleen ja minä sain paikattua lomapakkoani, jota taasen kevensi uusi 7-kielinen sähkis.
PappaSFin
iec
05.05.2014 22:48:21 (muokattu 05.05.2014 22:51:12)

Jo vain... kaupankäynti alkaa selvästi piristymään. Nyt meni 2-nappinen jalkakytkin kaupaksi suunnilleen viidessä minuutissa :) Kiitokset vain Etelä-Pohjanmaan suunnalle.

EDIT: Koitetaan nyt kepillä jäätä, kun kerran kauppa alkoi käymään laatuun... eli kelpaisko Mooerin Shimverb jollekin... ? :D Fenderissä on sen verran hyvä jousikaiku, että en koe enää tarvetta erilliselle pedaalille.

-iec
Ja niin päin pois...
Krice
06.05.2014 00:14:07

TonyH: Minä en ostaisi kitaraa, josta ei ole kuvia takapuolelta, kaulasta tai lavasta.

En tiedä mistä sinä olet kotoisin (Oulusta?) mutta täällä päin kun myyntiin laittaa jotakin niin se on kunnossa ilman kuvallisia todisteitakin. Tai jos ei ole, siitä mainitaan ilmoituksessa. Tuollainen vainoharhainen luottamuksen puute ei ole järkevää. Tosin kuuluuhan vanha sanontakin, että varas varkaaksi toista luulee.
freakingenius
06.05.2014 00:20:06
Jos mä ostan kitaraa niin kyllä pyydän ihan varmasti kuvat edestä, takaa, ylhäältä, alhaalta ja perseestä. Jos myyjälle ei passaa niin saa jäädä siihen päähän. Ei voi olettaa että kaikilla on sama käsitys siististä ja uudenveroisesta tai vähänkäytetystä vaan parempi tsekata ite. Ja ihan senkin varalta ettei vaan jompikumpi osa puoli ole erehtynyt laitteesta ym. Jos nyt ei muuta hyödytä niin voipahan ihailla kuvia sen aikaa kun toimitus kestää.
+ jos itse myyn yhtään isompaa/kalliimpaa esinettä oletan kyllä automaattisesti että ostaja haluaa kuvia ja haluan ne näyttää hänelle ihan varmistaakseni että ostaja tietää mitä on ostamassa ennen kuin postitan/tai jompikumpi ajaa 200km.
Krice
06.05.2014 00:32:42

freakingenius: Jos mä ostan kitaraa niin kyllä pyydän ihan varmasti kuvat edestä, takaa, ylhäältä, alhaalta ja perseestä. Jos myyjälle ei passaa niin saa jäädä siihen päähän. Ei voi olettaa että kaikilla on sama käsitys siististä ja uudenveroisesta

Kannattaa varmaan ostaa se kitara kaupasta uutena jos pelkää naarmuja. Soittimessa tärkeintä on kuitenkin se, että viat ei estä soittamista. Tai ehkä jotkut vain ripustaa niitä seinälle, en tiedä.
jhlamm
06.05.2014 00:34:45
Krice: En tiedä mistä sinä olet kotoisin (Oulusta?) mutta täällä päin kun myyntiin laittaa jotakin niin se on kunnossa ilman kuvallisia todisteitakin. Tai jos ei ole, siitä mainitaan ilmoituksessa. Tuollainen vainoharhainen luottamuksen puute ei ole järkevää. Tosin kuuluuhan vanha sanontakin, että varas varkaaksi toista luulee.

Itselle on kahdesti käynyt kyllä melkein kylmät kun ei kuvia ole ollut. Ensimmäisellä kerralla pyysin kuvia kunnosta, kun myyntikuva oli vain mikkien tienoilta taiteellisesti. Myyjä sanoi, ettei saa otettua kuvia, mutta kitara on tomiva, vaikka käytön jälkiä kyllä on. Hetken vänkäämisellä (2 päivää) selvisi, että lapa oli katkennut kärjestä ja liimattu takaisin. Onneksi jäi kaupat tekemättä. Toinen tapaus sanoi kitaran sisältävän vain normaalin käytön jälkiä, jotka sitten olivat peukalonkokoisia lommoja lohjenneita pikkupaloja sieltä täältä. Tämän olin mennyt postilla ostamaan, mutta asia hoitui kyllä ja no hard feelings meille jäänyt. Aluksi vain vähän hyppäsi pulssi korkealle. Eli itse jos en tuotetta näe niin monesti kyllä kuvat haluan vähänkään hintavammista ostoksista.
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
Mr. Speed
06.05.2014 00:42:24
Krice: En tiedä mistä sinä olet kotoisin (Oulusta?) mutta täällä päin kun myyntiin laittaa jotakin niin se on kunnossa ilman kuvallisia todisteitakin. Tai jos ei ole, siitä mainitaan ilmoituksessa. Tuollainen vainoharhainen luottamuksen puute ei ole järkevää. Tosin kuuluuhan vanha sanontakin, että varas varkaaksi toista luulee.

Sä olet kyllä hölömö. Jos itse asut jossain kirkonkylällä, jossa kaikki tuntee toisensa, niin hyvä. Suomen kokoiseen maahan mahtuu paljon epärehellisiä ihmisiä, ovat he sitten kusettajia, tietämättömiä tai muita.

Kuvat on se turva ostajalle, että esimerkiksi Matkahuollon kautta tuleva kitara on sovitussa kunnossa, eikä esimerkiksi lapakorjauksesta, loppu olevista nauhoista, tai vaikkapa ruvella olevasta kitaran persuksesta "unohdeta" kertoa. Samalla tarkat kuvat on myös myyjän oikeusturva. Ostajan on aika vaikea nillittää jostain tullessaan katumapäälle kun on kaikista vioista kunnon kuvat ja ne on ostajalle laitettu.

Hyvä jos sulla kamat menee ilman kuvia kaupaksi, mutta mä ymmärrän kuvien haluamisen oikein hyvin. Käytetyissä kamoissa kun on takavalotakuu. Kyllä mua vituttais ostaa isolla rahalla kitara, joka pitäis viedä heti nauhojen hiontaan ja joka olis sit takapuolelta ihan raiskattu, kun olisin minttiyksilön hinnan siitä maksanut.
http://www.sieni.us/?id=38
Muovinen
06.05.2014 07:56:58

Sä oot karannu maan pinnalta ku vappupallo.
Laulava Kylätohtori
06.05.2014 08:32:26

Lopeta nyt helvetti tuo trollaus. Poliisikin sanoo, että nettikauppaa tehdessä kannattaa pyytää paljon kuvia myytävästä tuotteesta. Samoin kehotetaan noudattamaan varovaisuutta ja välttämään sinisilmäisyyttä. Koska olet muutenkin ihmisvihaaja (ainakin omien sanojesi mukaan), niin en usko, että luottaisit sokeasti ihmisiin kauppaa tehdessä, joten ainoa vaihtoehto kirjoituksillesi on tahallinen trollaus...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
YarZoo
06.05.2014 09:29:22
Itse tykkään laittaa kuvia ja lisätietoja, kun olen kauppatilanteessa mielissäni siitä että ostaja toteaa kaiken olevan prikulleen niin kuin hän on tietojen ja kuvien perusteella odottanutkin. Toki näkemyseroja voi tulla, kun jokainen meistä katselee ja käpistelee juttuja kuitenkin vähän omalla tavallansa.

Oman tuntemuksen mukaan en pidä esim. täällä torilla tapahtuvaa toimintaa useinkaan varsinaisena kaupankäyntinä sen perinteisessä muodossaan, vaan kyseessä on enempi järkiperäinen kierrätystoiminta. Tavarat niitä tarvitseville ja itselle vapautuu pääomaa uusiin hankintoihin ja saahan ne massit tietty syödäkin. Monesti kamppeiden lähdettyä tai tultua jotain niksejä ja käyttöön liittyviä juttuja saatetaan soitella, joskus edellinen kauppa saattaa jättää uuden muhimaan saman kaverin kanssa.

Täältä on aika kunniakkaasti karsiutunut pois se porukka joka ostaa halvalla epäkuranttia paskaa ja yrittää sitten kääriä hoopoilta hillot vääristellyillä ilmoituksuilla ja tiedoilla. Tällöinhän myyjä yrittää pitää kulut ja vaivan minimissä ihan markkinatalouden oppien mukaisesti. Siinä ei ole taas mitään pahaa jos joku onnistuu ostamaan kunnon kampetta fiksusti ja käyvällä markinahinnalla sen myytyään kotiuttaa pienet kaljarahat.

Yritin vissiin sanoa että näkemällä pikkuisen vaivaa kauppatapahtumaa edistääkseen ei todennäköisesti ammu itseään jalkaan ja asiallinen toiminta voi poikia pitkässä juoksussa hyviä juttuja jatkossakin.

Niin, kauppa täällä tuntuu käyvän edelleenkin, mutta vaatii maitoa tuottavan agraarieläimen hermostoa ja valmiutta joustaa kuulaista hintatoiveistaan.
S.N.A.F.U
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)