Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Straton osien vaikutus sointiin?
1 2 3 4 58 9 10 11 12
JuSu
02.05.2014 20:55:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve!
 
Soittelin pitkästä aikaa treeneissä custom -stratolla, ja pojat että rokkasi. Muut kitarani ovat sellaisia perushyviä halpiksia, tulipa huomattua ero oikein huolella.
 
Mulla on myös pitkäaikainen kaveri, MIM strato vm. -95, jonka tumpuhkon soundin epäilen johtuvan poppelirungosta, ja olen tuumannutkin vaihtavani sen leppäiseen, josko sointi aukeaisi. Siitä kaulasta ei käy luopuminen.
 
Tämänpäiväinen kokemus kuitenkin laittoi miettimään, miten paljon itse kaula vaikuttaa sointiin? Tai muut osat?
 
Avaisinkin keskustelua straton eri komponenttien vaikutuksesta sointiin, millaisia kokemuksia arvon raadilla on? Mikä vaikuttaa eniten, mihin kannattaa satsata, mikä on vähemmän tärkeää?
 
Sana on vapaa.
 
JuSu
 
Snapo
02.05.2014 21:30:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tästä oo ollu joskus pitkäkin keskustelu. Ensin väännetään että kitaran soundi on osiensa summa kunnes joku tulee sanomaan että "höhö, soundi lähtee sormista".
 
"Mitään hyödyllistä tietoa musiikista tai soittimista täältä tuskin oppii, mutta kielioppi väännetään kuntoon vaikka väkisin."
tuomittu
02.05.2014 22:24:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En muista keneltä tämän aikoinaan kuulin, mutta pleksin ruuvien vaihtaminen lyhyempiin on tie onneen. Ja kauniisti soi blues.
 
gemisti
02.05.2014 22:34:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Omaan stratoon laitoin graphtechin tallapalat, ei ne ainakaan pahentanut sointia. Enemmän ehkä mukavuusjuttu, kun tulee paljon kämmensyrjällä dempattua tallasta, enää ei ruuvit raasta. Mukavan terplekäs tuo edelleen on.
 
Jotain näitä avaruusteräs-tallablokkeja tekisi mieli koittaa, mutta mun puurokorville tuntuvat vielä hieman hinnakkailta.
 
she sounds like a bag of cats Purple Reckoning
Kalm
02.05.2014 22:35:51 (muokattu 02.05.2014 22:43:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Terve!
...Tämänpäiväinen kokemus kuitenkin laittoi miettimään, miten paljon itse kaula vaikuttaa sointiin? Tai muut osat?

 
Terve. Aiheesta oli joskus jossain (verkon syövereissä) näyttävät "taajuusvastekäppyrät", joista näki hienosti miten keskialuen korostuksen piikki vaihteli eri taajuuksille kun konehuoneen komponentteja vaihdeltiin edes takaisin (ja ehkä ensimmäisen kitaran edessä olevan purnukan impedanssia tjsp), mutta erot oli joka tapauksessa todella huomattavia.
 
Olimitenoli, tuollainen exprerimentti kiinnostaisi nähdä myös niin että pesäkkeessä on koko ajan samat sähköt, mutta ympäriltä vaihdellaan puut ja vaikka parit hehkutetuimmat tallablokkiratkaisut/hardtail viritykset jne...
 
(ei nyt tainnut vastata mitenkään alkuperäiseen kysymykseen, mutta tulipahan ulostettua...)
 
Edit: Käppyrät löytyikin tuolta: http://buildyourguitar.com/resources/lemme/
 
jhlamm
02.05.2014 23:53:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Eikös tästä oo ollu joskus pitkäkin keskustelu. Ensin väännetään että kitaran soundi on osiensa summa kunnes joku tulee sanomaan että "höhö, soundi lähtee sormista".
 
http://www.youtube.com/watch?v=sJKP_uq6His
 
I agree to disagree. Kyllähän soundi lähtee sormista, jos toinen ei osaa soittaa, mutta kyllä melko samalta se soundi sitten linjaan kuulostaa loppujen lopuksi.
 
"Human beings, who are almost unique in having the ability to learn from the experience of others, are also remarkable for their apparent disinclination to do so."
McLeach
03.05.2014 00:24:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jhlamm: http://www.youtube.com/watch?v=sJKP_uq6His
 
I agree to disagree. Kyllähän soundi lähtee sormista, jos toinen ei osaa soittaa, mutta kyllä melko samalta se soundi sitten linjaan kuulostaa loppujen lopuksi.

 
Haha ei toi sääntö koske tollasta paskasäröjynkytystä.
 
hollstro
03.05.2014 00:26:48 (muokattu 03.05.2014 00:32:08)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikkein tärkeintä on että kaula ja runko sopivat hyvin yhteen. Jos niiden resonanssi on ristiriidassa ei soitin soi niin hyvin kuin puut antaisivat. Poppelirunko sinällään voi soida oiken hyvin. Kaikki kontaktipinnat jotka ovat kielen ja rungon välissä, siis virittimet, satula, nauhat, talla vaikuttavat suuresti. Ns. susiääni voi olla huonosti istuva nauha tai viritimen resonanssi joka tappaa soinnin. Satulan oikea viilaus on tärkeää. Tremolo-talla ja sen säädöt ovat Stratossa yksi merkittävä tekijä. Samoin mikkien korkeus. Ne eivät saa olla liian lähellä kieliä. 3 milliä on hyvä lähtökohta, siitä voi mikkejä hieman laskea ja nostaa balanssin säätämiseksi tarkkaillen samalla että kielet eivät sammu ylimmiltä nauhoilta soitettaessa.
 
Jos kitara ei soi akustisesti, enkä tarkoita pelkästään voimakkuutta, vaan harmoonisten ylä-äänten sointia ei siinä mitkään mikit auta. Hyvän straton kyllä tuntee jo sylissä ja sormissa resonanssista.
 
Netti on täynnä straton set-up videoita ja ohjeita. Sieltä opiskelemaan.
 
vasemmassa lahkeessa-klubin elinikäinen kannatusjäsen
Krice
03.05.2014 00:30:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Mulla on myös pitkäaikainen kaveri, MIM strato vm. -95, jonka tumpuhkon soundin epäilen johtuvan poppelirungosta, ja olen tuumannutkin vaihtavani sen leppäiseen, josko sointi aukeaisi. Siitä kaulasta ei käy luopuminen.
 
Mitä ihmeellistä on mim95-straton kaulassa, ettei voi ostaa kokonaan uutta leppärunkoista stratoa?
 
hallu
03.05.2014 00:41:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Snapo: Eikös tästä oo ollu joskus pitkäkin keskustelu. Ensin väännetään että kitaran soundi on osiensa summa kunnes joku tulee sanomaan että "höhö, soundi lähtee sormista".
 
On ihan totta, että soundi lähtee sormista. Ei kuitenkaan pidä unohtaa, että se soitin saa soittajan soimaan.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
T_V_H
03.05.2014 00:43:19 (muokattu 03.05.2014 02:00:24)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kalm: Terve. Aiheesta oli joskus jossain (verkon syövereissä) näyttävät "taajuusvastekäppyrät", joista näki hienosti miten keskialuen korostuksen piikki vaihteli eri taajuuksille kun konehuoneen komponentteja vaihdeltiin edes takaisin (ja ehkä ensimmäisen kitaran edessä olevan purnukan impedanssia tjsp), mutta erot oli joka tapauksessa todella huomattavia.
 
Olimitenoli, tuollainen exprerimentti kiinnostaisi nähdä myös niin että pesäkkeessä on koko ajan samat sähköt, mutta ympäriltä vaihdellaan puut ja vaikka parit hehkutetuimmat tallablokkiratkaisut/hardtail viritykset jne...
 
(ei nyt tainnut vastata mitenkään alkuperäiseen kysymykseen, mutta tulipahan ulostettua...)
 
Edit: Käppyrät löytyikin tuolta: http://buildyourguitar.com/resources/lemme/

 
http://m.youtube.com/results?q=tonewood%20does%20it%20make%20a&sm=3
Kyseinen video oli ainakin omasta mielestä aika avartava, jos haluaa uskoa toisin niin ei siinä mitään. Kyllä väittäisin että esimerkiksi tallablokin vaihto tai satulan vaihtaminen vaikuttaa enemmän kuin poppelista leppään vaihtaminen.
 
Decadetroll
03.05.2014 02:03:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mitä ihmeellistä on mim95-straton kaulassa, ettei voi ostaa kokonaan uutta leppärunkoista stratoa?
 
Voi toki olla vaikeaa ymmärtää ja uskoa tätä, mutta kyllä joskus tulee vastaan yksinkertaisesti niin perkeleen hyvä kaula, ettei siitä halua luopua. Tokikaan tälläistä ei löydy kuin hyvin harvoin, mutta löytyypä kuitenkin. Itselleni on tullut jo kaksi tälläistä keppiä vastaan elämäni aikana. Toisessa on runko ja muutkin palikat just eikä melkeen, toisessa tapauksessa on vaan ns. mahtikaula, josta en luovu ihan helpolla.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
JuSu
03.05.2014 07:19:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Mitä ihmeellistä on mim95-straton kaulassa, ettei voi ostaa kokonaan uutta leppärunkoista stratoa?
 
Se on ollut mulla melkein 20 vuotta. Se mun referenssikaula, mihin vertaan kaikkia muita kauloja. Se on kaula, johon mä aina palaan, jolla mä oon oppinut soittamaan, jolla on tehty juttuja. Se on mulle hyvä, eikä parempaa ole vielä sattunut käteen. Custom pääsee lähelle, mutta sen kanssa ei oo vielä tarpeeksi kilsoja takana.
 
Ooh miten dramaattista. =)
 
JuSu
 
repa66
03.05.2014 07:28:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Paljon puhuvat myös tallan blokista mitä ainetta se on. Tiedä häntä?
 
LaMotta
03.05.2014 08:43:41 (muokattu 03.05.2014 10:27:07)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JuSu: Tämänpäiväinen kokemus kuitenkin laittoi miettimään, miten paljon itse kaula vaikuttaa sointiin? Tai muut osat?
 
Omia mutunäkemyksiä.
 
Laatupuusta tehty paksu kaula soi täyteläisemmin kuin laatupuusta tehty ohut kaula.
 
Otelaudan nauhoilla on mielestäni oma vaikutuksensa, eli niiden koolla, materiaalilla ja kovuudella.
 
Tallan materiaalit vaikuttaa tietty jonkin verran. Ja se että onko tremolo kelluva vai vedetty bodyyn kiinni.
 
Mikkien sovittelu on suhteessa myös vahvistimeen, joten ohitan ne tältä osin nyt.
 
Skaala vaikuttaa soundiin.
 
T_V_H: Kyllä väittäisin että esimerkiksi satulan vaihtaminen vaikuttaa enemmän kuin poppelista leppään vaihtaminen.
 
Satula kaiketi ei voi vaikuttaa juuri muuhun kuin vapaan kielen sointiin?
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
tjj2000
03.05.2014 09:40:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihdoin MIM standard stratooni terästallan, se vaikutti mielestäni eniten perussoivuuteen ainakin minun vehkeessä.
Perusmikit olen vaihtanut texas specialien kautta Auroraguitars.fi tekemään mikkisarjaan. Ostin koko pleksin säätimineen sieltä.
Sitten vaan kitara säätöihin samassa paikassa.
Perikunta saa sitten miettiä joskus mitä stratollani tekee ;)
 
Kun en soittele, niin olen varmaan lenkillä http://www.movescount.com/members/tjj2000
benny
03.05.2014 11:14:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onkos JuSu vuosien varrella vaihtanut konkkia tohon MiM '95:n? Ei mikää kallis operaatio. Jos kuulostaa tukkoselta, niin laittaa sitten jotain pienempää sinne että saa kirkkaammaksi?
 
shitfuck inc.
T_V_H
03.05.2014 12:04:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Satula kaiketi ei voi vaikuttaa juuri muuhun kuin vapaan kielen sointiin?
 

 
No eipä tietysti, itse pitäisin sitä kuitenkin aika tärkeänä sillä sieltä ensimmäisiltä nauhoilta ne kivoimmat rokkisoinnut löytyy. Aika paljon aikaa me kaikki kuitenkin vietämme niiden vapaiden kielien parissa.
 
On käynyt monesti mielessä että vaihtaisi Stratocasterin satulan messinkiseksi, ihan vain kokeilumielessä. Enemmän painoarvoa oman "mututuntuman" perusteella antaisin nimenomaan mikeille, tallan/satulan materiaaleille ja tyypille. Ja tietysti skaalalle jonka taisit myös mainita.
 
Uusimman tulokkaani eli tuon CIJ 57 Straton runkopuista ei ole mulla hajuakaan mistä on tehty. Hyvä niin, ei ainakaan pääse vaikuttamaan mitenkään siihen mitä kuulee. Hyvältä kuullostaa muusta ei sitten tarvitsekkaan välittää. Niin paitsi tietysti ulkonäöstä ja soitettavuudesta. Toinen kitarani joka sattuu olemaan Flaxwood kuullostaa oikein hyvälle vaikkei puuta olekkaan.
 
Aika paljon "hölynpölyä" ja markkinointia liittyy aiheeseen lankkusähkökitaran puut. En vaan jaksa uskoa enkä kuule mitään eroa siihen että onko kitara veistetty afrikanmahongista vai jostain sen variantista, vaahterakannella tai ilman. Tai vaikkapa runko yhdestä vaiko monesta palasta. Esteetisyys olisi itselle ainakin tärkeämpää esimerkiksi Les Paulia tai muuta näyttävää kitaraa valittaessa.
 
Saa vapaasti olla eri mieltä mutta näin itse näkisin asiat. Saatan olla myös väärässä, aloittajan kysymykseen vastaisin kuitenkin että kokeile vaihtaa vähän kitarasi sisuskaluja ennenkuin lähdet runkoa vaihtamaan.
 
Alfons Åberg
03.05.2014 12:15:28 (muokattu 03.05.2014 12:19:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

T_V_H:
 
Aika paljon "hölynpölyä" ja markkinointia liittyy aiheeseen lankkusähkökitaran puut. En vaan jaksa uskoa enkä kuule mitään eroa siihen että onko kitara veistetty afrikanmahongista vai jostain sen variantista, vaahterakannella tai ilman. Tai vaikkapa runko yhdestä vaiko monesta palasta. Esteetisyys olisi itselle ainakin tärkeämpää esimerkiksi Les Paulia tai muuta näyttävää kitaraa valittaessa.
 
Saa vapaasti olla eri mieltä mutta näin itse näkisin asiat. Saatan olla myös väärässä, aloittajan kysymykseen vastaisin kuitenkin että kokeile vaihtaa vähän kitarasi sisuskaluja ennenkuin lähdet runkoa vaihtamaan.

 
En kiistä, etteikö puihin liittyisi paljon tätä mainitsemaasi hölynpölyä, joku saattaisi kutsua psykoakustiikaksi. Mutta joku ruusupuu-Telecaster kuulostaa erilaiselta kuin normaali. Mutta saa tuostakin väittelyn kuinka paljon on korvien välissä sitä eroa, joku sokkotesti sen paljastaisi, muttei sekään aukottomasti.
 
Mutta itseasiassa sointiväriä tärkeämpi ihan ergonomian kannalta on paino. Hyvä Stratocaster painaa n. 3,2-3,5 kiloa, jotkut 70-luvun mallit päälle neljän. Les Paulit ovat nykyisellä "ontelo"-rakenteellaan sen neljä kiloa, jotkut lähempänä viittä. Ja viisikiloinen kitara on monelle epämiellyttävä soitettava.
 
"Linkkejä artikkeleihin tai tutkimuksiin, joissa Hulkon muusikon uran näytöt todetaan merkittäviksi" -Jazzmies
T_V_H
03.05.2014 12:32:05 (muokattu 03.05.2014 12:40:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Presidentti: En kiistä, etteikö puihin liittyisi paljon tätä mainitsemaasi hölynpölyä, joku saattaisi kutsua psykoakustiikaksi. Mutta joku ruusupuu-Telecaster kuulostaa erilaiselta kuin normaali. Mutta saa tuostakin väittelyn kuinka paljon on korvien välissä sitä eroa, joku sokkotesti sen paljastaisi, muttei sekään aukottomasti.
 
Joku jossain ulkomaalaisella foorumilla esitti tällaisen ajatuksen, jos kitaristi on tietoinen siitä mistä puusta kitara on tehty ja soittaa vierekkäin kahta muuten samanlaista kitaraa mutta toinen on veistetty vaikkapa lepästä ja toinen vaahterasta saattaisi hän soittaa tietämättään kitaroita eri "tatsilla" ja täten kuulee enemmän eroja kuin niitä oikeastaan onkaan. Tietysti tämä psykoakustiikka myös saattaa vaikuttaa, kuulee ns. muilta oppimaansa.
 
Mikään edellämainituista ei ole järin tieteellistä eikä muutenkaan mitenkään järisyttävää infoa. Hauskoja ajatuksia, ainakin minusta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 58 9 10 11 12

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «