Aihe: Kaikki mitä olet halunnut tietää efektilaudasta=pedalboardista
1 2 3 4 5117 118 119 120 121128 129 130 131 132
Hanok
04.04.2014 09:35:34
steelduck: Päivitys tuohon sivun yläreunan dual lock kommenttiin. Pedaalit pysyvät sillä todella hyvin kiinni ja pienen harjoittelun jälkeen irroittaminenkin on helppoa. Ei voi kun suositella.

Minä sisustelin tuossa just uusiksi vanhaa lautaa. Vanhat Dual Lockit ehtivät olla vesivanerisessa laudassa kiinni varmaan 7-8 vuotta. Netistä lueskelin, että nauhan pitäisi lähteä irti kokonaan ihan vain varovasti vetämällä (riippuu varmaan siitäkin mihin materiaaliin on liimattu). Tässä tapauksessa ei kylläkään onnistunut. Liima jäi kokonaan vaneriin kiinni ja siihen jäi vielä solumuovia muistuttava kerros, joka oli liiman ja muovinauhan välissä.

Paras keksimäni konsti Dual Lockin poistoon oli vetää nauhaa varovasti irti ja samalla puukolla leikata mahdollisimman paljon tuota solumuovimaista tavaraa pois. Jäljelle jäänyt liimainen möhnä piti vielä saada pois. Tärpätillä onnistui, mutta meni siinä hommassa silti hetki. Liima lähti kokonaan pois eikä vaneri ole tuosta milläskään. Tärpätin jäämät täytyy kuitenkin pestä pois etanolilla tai vastaavalla, että seuraava liima pysyy.

Dual Lock toimii hyvin laudassa, mutta sen kanssa toimiminen voi vaatia hieman kokeilua. Liikaa sitä ei tosiaan kannata laittaa. Minä olen käyttänyt Etrasta ostettua tuuman levyistä nauhaa. Sitä kannattaa kokemukseni mukaan laittaa suorakulmion muotoisen pedaalin lyhyemmille sivuille koko sivun mittaiset pätkät. Jos on kovin leveä poljin, voi lisätä vielä keskelle kolmannen pätkän. Jos nauhaa laittaa vain yhden "raidan", pedaali voi heilua sen varassa ärsyttävästi (vaikka ei irtoaisikaan laudasta).
kingnothing
04.04.2014 23:06:19
Hanok: Minä sisustelin tuossa just uusiksi vanhaa lautaa. Vanhat Dual Lockit ehtivät olla vesivanerisessa laudassa kiinni varmaan 7-8 vuotta. Netistä lueskelin, että nauhan pitäisi lähteä irti kokonaan ihan vain varovasti vetämällä (riippuu varmaan siitäkin mihin materiaaliin on liimattu). Tässä tapauksessa ei kylläkään onnistunut. Liima jäi kokonaan vaneriin kiinni ja siihen jäi vielä solumuovia muistuttava kerros, joka oli liiman ja muovinauhan välissä.

Musta Dual Lock tekee tuollaista, läpinäkyvä lähtee irti siististi yhtenä kappaleena.
Rise! Black amps tear the sky. Feedback will free your mind and set you free. BURWEED, SHEENS, Kostojevski FX
Hanok
06.04.2014 21:02:44
kingnothing: Musta Dual Lock tekee tuollaista, läpinäkyvä lähtee irti siististi yhtenä kappaleena.

No sepä selittää. Etrassa ei tainnut muuta olla kuin tuota mustaa. Täytynee ensi kerralla ottaa toista versiota, vaikka kyllä tuon mustankin kanssa pärjää kun ei usein vaihtele pedaaleita.
finlanderr
17.04.2014 10:33:34
Guruille kysymys: Mihin kärjestykseen nämä pedalit?

Crybaby, BOSS MD-2, BOSS PH-3, BOSS MT-2, Fender Delay, BOSS CH-1, BOSS AC-3?
Eikhän se vähempiki olis riittäny..
Exhausted
17.04.2014 11:10:26 (muokattu 17.04.2014 11:10:50)

finlanderr: Guruille kysymys: Mihin kärjestykseen nämä pedalit?

Crybaby, BOSS MD-2, BOSS PH-3, BOSS MT-2, Fender Delay, BOSS CH-1, BOSS AC-3?

AC-3 --> CryBaby --> MD-2 --> MT-2 --> PH-3 --> CH-1 --> Delay

Säröjen keskenään toimivuutta kokeilisin ja päättäisin järjestyksen vasta sitten. Toki jos et käytä niitä koskaan yhdessä niin järjestyksellä ei ole väliä. Sama myös esimerkiksi choruksen ja phaserin kanssa, jotkut tykkää niistä ennen säröä. AC-3:n paikkaa ajattelin siten että akustista saundiakin voisi sitten efektoida halutessaan.
finlanderr
17.04.2014 14:24:37
Exhausted: AC-3 --> CryBaby --> MD-2 --> MT-2 --> PH-3 --> CH-1 --> Delay

Säröjen keskenään toimivuutta kokeilisin ja päättäisin järjestyksen vasta sitten. Toki jos et käytä niitä koskaan yhdessä niin järjestyksellä ei ole väliä. Sama myös esimerkiksi choruksen ja phaserin kanssa, jotkut tykkää niistä ennen säröä. AC-3:n paikkaa ajattelin siten että akustista saundiakin voisi sitten efektoida halutessaan.

Kiitos pohdinnastasi. Mihin väliin mahd esiaste tulisi?
Exhausted
17.04.2014 14:47:54

finlanderr: Kiitos pohdinnastasi. Mihin väliin mahd esiaste tulisi?

jos tarkoitat kitaravahvistimen etuastetta niin laittaisin sen säröpedaalien jälkeen, mutta mahdollisesti myös koko ketjun viimeiseksi. Kokeilemalla selviää.
finlanderr
21.04.2014 23:20:33
Seuraava kysymys.

Pedali-setti alkaa olla selvillä. Samoin muuntaja tuli hankittua (Gator 1700mA).

Nyt ajattelin rakentaa itse pedali-alustan ja johtokoteloinnin alumiinista taivuttamalla ja hitsaamalla. Yksinkertaisuuden ja käytettävyyden nimissä ajattelin asentaa 6.3mm mono-jackit kitaralle, etuasteen sisään- ja ulostulolle ja itse vahvarille alustan/johtokoteloinnin alumiinirunkoon. Siihen liitttyen:

Kun runko on alumiininen, minkälaiset jackit kannattaisi hommata? Olen siis täysin amatööri - tuli vaan mieleen että voiko tästä alumiiniin asentamisesta seurata häiriö-signaaleja? Pitäisikö systeemi jotenkin maadottaa? Mistä jackit kannattaisi tilata? En ainakaan heti löytänyt SP-elektroniikan tai T-kaupan sivuilta.

Kaikki vinkit - muutkin kuin tähän jack-kysymykseen liittyvät otetaan ilolla vastaan.
aschrode
22.04.2014 08:42:54 (muokattu 22.04.2014 08:45:59)
Itse olen käyttänyt tällaisia ongelmitta Pedaltrainissa (joka on myös alumiinia), nuohan on tarkoitettukin paneeli- yms. asennuksiin ja runko on eristetty:

http://www.thomann.de/fi/neutrik_nj_3fp6c.htm

Plussaa myös lukittavasta jakista, ei tarvitse vedonpoistojakaan sen kummemmin väsäillä kytkettäville piuhoille jollei halua olla ylivarovainen :)

Laudan puolelle noihin saa sitten Neutrikilta näppärät kumisuojat ja kotelot myös, niin jakilta lautaan päin menevät johtimet saa kätevästi suojaan:

http://www.thomann.de/fi/neutrik_scdr.htm

http://www.thomann.de/fi/neutrik_na_gehaeuse.htm

finlanderr: Seuraava kysymys.

Pedali-setti alkaa olla selvillä. Samoin muuntaja tuli hankittua (Gator 1700mA).

Nyt ajattelin rakentaa itse pedali-alustan ja johtokoteloinnin alumiinista taivuttamalla ja hitsaamalla. Yksinkertaisuuden ja käytettävyyden nimissä ajattelin asentaa 6.3mm mono-jackit kitaralle, etuasteen sisään- ja ulostulolle ja itse vahvarille alustan/johtokoteloinnin alumiinirunkoon. Siihen liitttyen:

Kun runko on alumiininen, minkälaiset jackit kannattaisi hommata? Olen siis täysin amatööri - tuli vaan mieleen että voiko tästä alumiiniin asentamisesta seurata häiriö-signaaleja? Pitäisikö systeemi jotenkin maadottaa? Mistä jackit kannattaisi tilata? En ainakaan heti löytänyt SP-elektroniikan tai T-kaupan sivuilta.

Kaikki vinkit - muutkin kuin tähän jack-kysymykseen liittyvät otetaan ilolla vastaan.
Look behind you, a three-necked guitar!
finlanderr
22.04.2014 18:45:29
Sellainenkin kysymys vielä että kuinka tärkeinä kontaktipintojen laatua pidetään? Johto-plugien ja jackien kontaktipintojen materiaaleissa on eroja. Isoon lautaanhan tulee aika hurja määrä kontaktieja.
Old Joe
22.04.2014 21:09:38 (muokattu 22.04.2014 21:10:54)
finlanderr: Sellainenkin kysymys vielä että kuinka tärkeinä kontaktipintojen laatua pidetään? Johto-plugien ja jackien kontaktipintojen materiaaleissa on eroja. Isoon lautaanhan tulee aika hurja määrä kontaktieja.

Mitä koulussa fyssan ja kemian tunneilla on tullut opittua? Jalometalli ei sovi epäjalon kanssa yhteen. Kulta on paras johtavuuden ja korroosion keston kannalta, mutta vain jos molemmat, sekä pistoke että vastake ovat kullattuja. Tämä pätee juurikin pedaalilaudoissa, joissa liitännät ovat pitkiä aikoja kytkettyinä. Siis molemmat mieluusti samaa (pinta) materiaalia.

Edit: Itse vältän kullattuja liittimiä kitara kytkennöissä.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
finlanderr
23.04.2014 09:56:41
Old Joe: Mitä koulussa fyssan ja kemian tunneilla on tullut opittua? Jalometalli ei sovi epäjalon kanssa yhteen. Kulta on paras johtavuuden ja korroosion keston kannalta, mutta vain jos molemmat, sekä pistoke että vastake ovat kullattuja. Tämä pätee juurikin pedaalilaudoissa, joissa liitännät ovat pitkiä aikoja kytkettyinä. Siis molemmat mieluusti samaa (pinta) materiaalia.

Edit: Itse vältän kullattuja liittimiä kitara kytkennöissä.

Olisiko jotku mitannut ohmi-eroja kullatut vs. ei-kullatut johdot?
Old Joe
23.04.2014 20:33:52
finlanderr: Olisiko jotku mitannut ohmi-eroja kullatut vs. ei-kullatut johdot?

Vaikeaa. Eroja alkaa ilmaantua kin lika ja kosteus astuvat kuvaan, tai kun liittimet ikääntyvät.
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
Zeeboo
23.04.2014 20:51:41 (muokattu 23.04.2014 20:53:48)
finlanderr: Olisiko jotku mitannut ohmi-eroja kullatut vs. ei-kullatut johdot?

Liittimien ylimenovastus on pieni, joitain kymmeniä milliohmeja, olipa liitinmateriaali melkein mikä tahansa johde. Kunhan kosketuspinnat eivät ole hapettuneet. Kullatuista liittimistä kitara- ja efektipurkkien piuhoissa ei just ole muuta kuin esteettistä iloa.
Johdoissakaan kultauksesta ei ole hyötyä sähkön johtamisen vinkkelistä:kupari on parempi johde kuin kulta.
White men can't Monk
Zeeboo
26.04.2014 15:42:14
JaaGeRMaisTeR: Kullatuilla liittimillä pyritään estämään hapettuminen.

Niinhän sitä tehhään. Soundin kannalta taas pinnoitemateriaali voi olla taas mitä tahansa riittävän pienen resistiivisyyden materiaalia ilman. että sillä olisi minkäänlaisia vaikutuksia toistokäppyröihin. HiEnd väki on toista mieltä, eikä tosiuskovaisia kannata edes yrittää käännyttää. Onko kitara/kitarapiuha/eturauhaset/vahvistin niin haasteellinen ympäristö, ettei nikkeli-/vast. pinnoitettu liitin piisaa korrovinkkelistä tarkastellen? Milelipide- ja kokemusperäisesti ei.
White men can't Monk
JaaGeRMaisTeR
27.04.2014 19:57:48
Zeeboo: Niinhän sitä tehhään. Soundin kannalta taas pinnoitemateriaali voi olla taas mitä tahansa riittävän pienen resistiivisyyden materiaalia ilman. että sillä olisi minkäänlaisia vaikutuksia toistokäppyröihin. HiEnd väki on toista mieltä, eikä tosiuskovaisia kannata edes yrittää käännyttää. Onko kitara/kitarapiuha/eturauhaset/vahvistin niin haasteellinen ympäristö, ettei nikkeli-/vast. pinnoitettu liitin piisaa korrovinkkelistä tarkastellen? Milelipide- ja kokemusperäisesti ei.

Mitään merkitystä mitä se liitinpinta on. Onhan se johtokin yleensä tinattua kupari päistä. Kolvattu siis. Monesti myös ihmetellyt hifistelijöiden hinkua hankkia kullattuja liittimiä. Truu hifi hankkii suoraan kultaset liittimet. :D
Zeeboo
27.04.2014 20:21:24 (muokattu 27.04.2014 20:21:52)
TosiHiFimies ei kuuntele. Puristi arvioi toisto-ominaisuuksia goniometrillä ja spektrianalysaattorolla =D
White men can't Monk
Jucciz
28.04.2014 00:45:34
Zeeboo: TosiHiFimies ei kuuntele. Puristi arvioi toisto-ominaisuuksia goniometrillä ja spektrianalysaattorolla =D

Ennen kaikkea: kunnon hifisti kuuntelee musiikilla stereoita, kun normaalit ihmiset kuuntelevat stereoilla musiikkia.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
28.04.2014 08:25:14
JaaGeRMaisTeR: Mitään merkitystä mitä se liitinpinta on. Onhan se johtokin yleensä tinattua kupari päistä. Kolvattu siis. Monesti myös ihmetellyt hifistelijöiden hinkua hankkia kullattuja liittimiä. Truu hifi hankkii suoraan kultaset liittimet. :D

Joskus jossain messuilla naureskelin näiden superhifistelijöiden virtajohtoja. Ranteenpakuista kaapelia niin, että se kaapeli (siis ihan tavallinen virtakaapeli seinästä vahvistimelle) oli lähes yhtä paksu kuin pistokekin. Jotenkin nauratti, kun mietin, että siellä seinän sisällä se sähkö kulkee vähintään kymmeniä metrejä tavallista ohutta sähköjohtoa pitkin. Joten mitä merkitystä sillä viimeisellä 2 metrillä enää on?
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)