Aihe: "Langattomat romukoppaan"
1 2 3 4 5 6 7 8 9
lasal
24.04.2014 08:45:37 (muokattu 24.04.2014 08:46:10)
lasal: Onkos joku saanut selvitetyksi tuon M-alueen 823-832 salakähmäilyt? ...
Tästä tai muusta syystä yhtaikaisia kanavia on megahertsilaajuuteen nähden vähän?

AKG PW45 Vocal Set Band M:n vastaantulleet tiedot visusti vaikenevat yhtaikaisten kanavien määrästä :(

Eilen oli ekaa iltaa tuo 823-832 MHz alueen PW45 Vocal Set Band M käsikapula käytössä.
Sen papereista ilmeni, että kanavat alkavat vasta 826 megahertsistä ja ovat näin:

1 = 826,300
2 = 826,850
3 = 827,800
4 = 828,200
5 = 830,500
6 = 831,200

Vierekkäisten kanavien väli siis enimmillään 2,3 MHz (828,200...830,500).
Vähimmillään 0,4 MHz (827,800...828,200)
Täällä joku kertoi että viittä (5) rinnakkaista suositellaan.
Katti
24.04.2014 19:56:22
lasal: Eilen oli ekaa iltaa tuo 823-832 MHz alueen PW45 Vocal Set Band M käsikapula käytössä.
Sen papereista ilmeni, että kanavat alkavat vasta 826 megahertsistä ja ovat näin:

1 = 826,300
2 = 826,850
3 = 827,800
4 = 828,200
5 = 830,500
6 = 831,200

Vierekkäisten kanavien väli siis enimmillään 2,3 MHz (828,200...830,500).
Vähimmillään 0,4 MHz (827,800...828,200)
Täällä joku kertoi että viittä (5) rinnakkaista suositellaan.

Siihen montako suositellaan on vaikea tuolla perusteella sanoa, mutta epäilisin koska kyseessä on kuitenkin budjettiluokan vehjes että noi kaistanleveydet on melkoisia...

Kanavien väli ei ole ihan niin yksioikoinen juttu kuin sen voisi kuvitella. Siellä tulee jos jonkinlaista interferointia joka saattaa aiheuttaa sen että tietylle taajuudelle tarvitaan huomattavasti enempi reikää ympärille kuin toiselle. Lisäksi tämä on erittäin paljon riippuvainen myös käytössä olevien taajuuksien määrästä ja juurikin tuosta laitteiden laadusta...

Viisaammat täydentäkööt / korjatkoot :)
Kyllä se kuolema ne univelat kuittaa...
Katti
28.04.2014 13:38:46
lasal: Minun tapauksessani kyllä johtaa sen suunnitelman hylkäämiseen, että kahdeksalla laulajalla olisi langattomat käsimikit (ja puhekäytössä pari langatonta)

Se milloin langatonta käytetään riippuu todella paljon henkilöstä joka hommia tekee, mutta itselläni on perusperiaatteena että langatonta käytetään vasta kun sille on oikeasti joku ihan oikea syy (fiilis ei riitä syyksi yleensä).

Langallisten kanssa on _aina_ helpompi puljailla, joskin on toki tilanteita joissa langaton on must, syyn tai toisen kanssa... ...tälläkin hetkellä pauhaa tuolla se 20 kanavaa langatonta, mutta seminaarityyppistä asiaa on hieman hankala toteuttaa langallisin mikein :)

Mutta varsinkin musahommissa on kovin usein tuo langaton valittu ihan turhaan...

Ja jos lavaliikettä pidetään syynä, kehottaisin tutustumaan esim PMMP:n keikkataltiointeihin ja Michael Monroen keikkoihin... ...väittäisin että paljon energisempää lavamenoa on vaikea saada aikaiseksi, ja noissa molemmissa esimerkeissä ei ole langattomia laulumikkejä...

Mutta toki on niitä perusteita miksi langatontakin tulisi käyttää, mutta minun mielestäni langattomaan siirtyminen pitäisi aina olla oikeasti perusteltua...

Tässä mun 2 senttiä tällä kertaa...
Einherjar
28.04.2014 19:09:00
Katti: ...Mutta varsinkin musahommissa on kovin usein tuo langaton valittu ihan turhaan...

Tämä on kyllä niin totta... Halutaan väkisin langaton ja ainoa liike lavalla on askel taaksepäin mikin ständistä ottamiseksi ja askel takaisinlaittoa varten.
Parhaimmillaan ollaan perusteltu, että "halutaan modernin näköistä meininkiä" ja siksi on pitänyt ehdottomasti olla langaton. Kerran on myös yritetty perustella sillä, että langattomassa olisi parempi äänenlaatu, kun siinä on enemmän elektroniikkaa välissä.
"Sanovat että osaisin miksata, mutta kyllä se viina mahtaa olla minun juttu" -Tuntematon miksaaja
Tumppi38
29.04.2014 09:19:35
Einherjar: Kerran on myös yritetty perustella sillä, että langattomassa olisi parempi äänenlaatu, kun siinä on enemmän elektroniikkaa välissä.

Reps ! Tuo on hieno "perustelu". Oikea perustelu taitaa olla versiota Antero 5V " No ku mä haluun !!"
A happy accident of fingering
redhat
29.04.2014 21:42:54
Katti:

Mutta toki on niitä perusteita miksi langatontakin tulisi käyttää, mutta minun mielestäni langattomaan siirtyminen pitäisi aina olla oikeasti perusteltua...

Jos asiakas haluaa langattomat ja maksaa ne, tarvitseeko sitä perustella sen enempää. Me ainakin ollaan niin ahneita että toimitetaan asiakkaalle ne langattomat ja otetaan rahat :S
Sami_T
29.04.2014 22:42:43

redhat: Jos asiakas haluaa langattomat ja maksaa ne, tarvitseeko sitä perustella sen enempää

Olette asian ytimessä.
"Jos punaiset valot ei edes vilku niin laite ei tee kunnolla töitä." - www.showtekniikka.fi - samitorvinen.blogspot.fi
Roadari
30.04.2014 00:11:04
Sami_T: Olette asian ytimessä.

Tilattu, toimitettu, laskutusperuste synnytetty! :)
"Maailmassa monta on ihmeellistä asiaa."
Pauli Lappalainen
30.04.2014 06:27:53
redhat: Jos asiakas haluaa langattomat ja maksaa ne, tarvitseeko sitä perustella sen enempää. Me ainakin ollaan niin ahneita että toimitetaan asiakkaalle ne langattomat ja otetaan rahat :S

Onko tuossa kuitenkaan todellista kannattavutta ja saako sijoitetulle pääomalle riittävän tuoton?
miffe
30.04.2014 18:15:49
Pauli Lappalainen: Onko tuossa kuitenkaan todellista kannattavutta ja saako sijoitetulle pääomalle riittävän tuoton?

On langattomissa parempi ROI kuin PA-kamoissa keskimäärin.
entinen turkulainen
Katti
30.04.2014 21:13:17
redhat: Jos asiakas haluaa langattomat ja maksaa ne, tarvitseeko sitä perustella sen enempää. Me ainakin ollaan niin ahneita että toimitetaan asiakkaalle ne langattomat ja otetaan rahat :S

Riippuu tilanteesta... Jos itse kierrän bändin kanssa ja teen heidän äänenpoistoaan saa bändin väki kyllä ihan oikeasti perustella ja kunnolla miksi langattomia tarvitaan...

Jos kyseessä on firmakisa (tms) johon halutaan langattomia, on asia ihan eri ja sinne niitä sitten toimitetaan...

Perusbändihommissa mulle itselle ei riitä se että "me vaan halutaan ja ollaan valmiita siitä maksamaan". Voipi olla että ajatus olisi toinen jos suoraan tienaisin langattomilla, vaan kun en niin mulle niitä joutuu perustelemaan normi musahommissa...
miffe
01.05.2014 16:41:04
Katti: Perusbändihommissa mulle itselle ei riitä se että "me vaan halutaan ja ollaan valmiita siitä maksamaan".

Asiakkaalle myydään, mitä asiakas haluaa - pelimerkkien rajoissa tietysti.

Yleensä hinnoittelulla voidaan vaikuttaa järjen voittamisen puolesta. Esimerkkinä eräs seminaari, johon asiakas olisi halunnut oman langattoman nappimikin jokaiselle noin 40 osallistujalle.
entinen turkulainen
Katti
01.05.2014 17:58:43
miffe: Asiakkaalle myydään, mitä asiakas haluaa - pelimerkkien rajoissa tietysti.

Yleensä hinnoittelulla voidaan vaikuttaa järjen voittamisen puolesta. Esimerkkinä eräs seminaari, johon asiakas olisi halunnut oman langattoman nappimikin jokaiselle noin 40 osallistujalle.

Toistan itseäni. Perusbändihommissa minulle ei perusteeksi riitä se että halutaan, vaikka maksettaisiinkin. Varsinkin jos ainoa peruste on haluaminen ja minun pitäisi useampia keikkoja tehdä samaisen porukan kanssa...
Jos kyseessä on satunnainen keikka tai vain lyhyt komennus on asia toinen. Silloin asiakkaalle myydään mitä asiakas haluaa, mutta jos pidempään joudun mukana kulkemaan ja laitteiston toiminnasta vastaamaan, perusteita on syytä löytyä...

Olen mieselin tässä suhteessa, sen myönnän :)

Seminaarihommissa on ihan normaalia että langattomia on ja paljon... Semmoinen 20 kpl on aika keskivertomäärä keskisuuressa seminaarissa. Määrää voi joskus hieman pudottaa jos on järkevä agendasuunnittelu, mutta useita kanavia tulee siltikin...

Taitaa suurin seminaarikattaus jonka kanssa itse olen toistaiseksi puljannut olla joku 60+ kanavaa, joskaan ei kaikki samassa tilassa, mutta samassa talossa kuitenkin... ...eli langattomia vastaan minulla ei ole mitään, niiden pitää vain olla perusteltuja...
Locrian
04.06.2014 20:39:39
Mä kanssa annan sille bändin solistille langattoman vaikka se ois suolapatsas, jos se sen haluu. Ensinnäkin mä vuokraan sen sille ite, toisekseen mulla on vaan niitä kalliita langattomia josta seuraa kolme: ei mua niillä ahista vetää.

Mua muuten välillä oudoksuttaa se, ja tää ei nyt oo sulle suunnatu Katti vaan yleisesti, mikä jengiä tuntuu välillä noissa langattomissa pelottavan. Siis just siinä tilanteessa kun se yks solisti haluaa sen langattoman. Ymmärrän kyllä että jos basarista lähtien pitää olla langatonta niin pistetään hommalle stoppi. Mut siis se yks. Miksei? Laadukas langaton _ihan oikeasti_ saundaa aivan hienolta jos radio ja kupari puoli on katottu kuntoon. Ja miksei olis? Tsekkaahan ihmiset piuhallisen mikin piuhankin kuntoon ennenku ruvetaan hosumaan. Tuntuu että aika monet huonot käyttökokemukset johtuu siitä että radiopuolta ei katottu kuntoon ja gaini rakenne oli mikissä ja/tai vastaanottimessa huono.
Niinpä niin...
Pauli Lappalainen
04.06.2014 22:34:45
Nuo nykyiset värkit ovat aikalailla luotettavia ja häiriövapaita, toisin kuin menneinä vuosina.
Bändijutuissa homma ei kaadu vaikka joku mikki hetkeksi sattuisi pätkäisemään tai suhahtelemaan, mutta firmajuhlissa asiakkaat suhtautuvat melko nuivasti moiseen. Varsinkin kun se häiriö osuu aina suurylipäällikköjohtajan vuoden tärkeimmän puheen avajaissanoihin.
jorma666
04.06.2014 22:38:16
Pauli Lappalainen: Nuo nykyiset värkit ovat aikalailla luotettavia ja häiriövapaita, toisin kuin menneinä vuosina.
Bändijutuissa homma ei kaadu vaikka joku mikki hetkeksi sattuisi pätkäisemään tai suhahtelemaan, mutta firmajuhlissa asiakkaat suhtautuvat melko nuivasti moiseen. Varsinkin kun se häiriö osuu aina suurylipäällikköjohtajan vuoden tärkeimmän puheen avajaissanoihin.

Ymmärrän pointin. Tietysti langallista käytetään aina kun on mahdollista, onhan se noin 1/20 langattoman mikrofonin hinnastakin. Mutta jos se führer ite nimenomaan haluaa puhua langattomaan, niin sillon se radiopuoli täytyy vaan hoitaa kuntoon ja jos syttyy kolmas maailmansota sen puheen aikana tai ilmatila täyttyy avaruusolentojen viesteistä, niin ei vaan voi mitään. Keikka on aina riski.
we call it music - they call the cops
Katti
07.06.2014 12:29:43
Mulle on itselle sinällään aivan sama onko sillä laulajalla langaton vai nou. Radiohommatkaan ei kovin kummoisia nykyvehjeksillä ole, mutta...

...kun kierretään niitä pitserioita yms. niin mä itse mieluummin vedän sen langan, jollei oikeeta perustetta ole.

Syynä tähän on ihan mun laiskuus. Langattomalle mikille pitää varata paikka räkissä, antennit jne jne. IEM:ien antenni tulee melkein joka orkan kanssa laitettu eniveis, mutta sit kun siellä jo valmiiksi ahtaassa monitorilandiassa alkaa olemaan sitä radiopyydystä enemmän ja vähemmän niin mieluummin vähemmän...

...ja sit on jotenkin loogista jatkaa samoilla mikeillä ja meiningillä myös isommat keikat...

Mut siis ettei jäis väärää kuvaa, mulla ei oo mitään langattomia vastaan, mutta kun niistä en itse saa fyrkkaa lisää, en millään sitä (pientäkään) lisävaivaa jaksas puuhata...
jorma666
07.06.2014 23:31:44
No joo samoista asioistahan tässä taidetaan kaikki puhua. Semmonen pieni riski on vielä langattomien kans olemassa, että joku tunkee samalle taajuudelle. Meillä kävi eilen festareilla niin, että kesken keikan kakkoslavan kitaristi päätti täräyttää linjatsekissään oman langattoman päälle ja tietysti se tunki soppelisti ainakin pariin kanavaan meidän korvamonitoreita. Aika vähän oli itsellä tehtävissä, paitsi pyytää talon porukkaa ottamaan yhteys toiseen lavaan ja käskeä niitten sulkea kaikki lähettimensä ns. erityisen nopeasti. En ois uskonu että varsinkaan Suomessa tämmöseen joutuu törmäämään, mutta näköjään kaikki on tosiaan mahdollista. Käsittämätöntä käytöstä silti. Ite kattelen kyllä melko tarkkaan mitä muuta ilmatilassa tapahtuu ennen kuin töräytän omien lähettimien RF:t päälle.
we call it music - they call the cops
pitk
08.06.2014 11:49:02

vhaivala: Käsittämätöntä käytöstä silti. Ite kattelen kyllä melko tarkkaan mitä muuta ilmatilassa tapahtuu ennen kuin töräytän omien lähettimien RF:t päälle.

Hyvä jos se poppari tietää, mitä "taajuus" tarkottaa ;-)
Ryhdy roudariksi, näet maailmaa, sanoivat!
Kalkutan Konepaja
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)