Muusikoiden.net
19.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Läpivienti tarkkaamosta soittotilaan
1
Bentley
22.04.2014 07:56:19
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Heps,
 
en ole löytänyt oikein kunnolla tietoa siitä miten olisi järkevää viedä läpivienti tarkkaamosta soittotilaan niin ettei äänieristys paljoa häiriintyisi ja että piuhoja voisi kuitenkin suht. ongelmitta pujotella läpi vaikka harvemmin niihin tarvinnee koskeakaan.
 
Väliseinä on "perus" eli 2*4 koolaus, 100mm villa ja gyproc -levyt.
 
For those who can't be without the music!
Kallekorvola
22.04.2014 10:29:00 (muokattu 22.04.2014 10:30:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Normaalisti noi läpiviennit tehdään jo rakennusvaiheessa pujottelemalla letkut seiniin ja rakenteisiin, ja tekemällä päät vasta rakennusten valmistuttua. Jos jälkeenpäin pitää tehdä läpivienti, niin poraamaan joutuu. Noi läpiviennit pitää tehdä ilmatiiviiksi, jotta äänieristys pitää.
 
Siispä, poraat sopivan rei'än, viet tarvitsemasi letkut läpi, ja sen jälkeen huolellisesti tukit tekemäsi rei'än. Sit vaan toivot, ettei sillä ole suurta negatiivista vaikutusta äänieristykseen.
 
Sellaista toimivaa systeemiä, jossa voit vapaasti pujotella piuhoja esim. jonkun luukun läpi, ei mun tiedon mukaan ole olemassakaan.
 
www.5by5.fi
Mikael
23.04.2014 10:53:52 (muokattu 23.04.2014 10:54:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kallekorvola: Sellaista toimivaa systeemiä, jossa voit vapaasti pujotella piuhoja esim. jonkun luukun läpi, ei mun tiedon mukaan ole olemassakaan.
 
Me tehtiin rakennusvaiheessa lattian alla menevä kouru jonka läpi voi vetää myös uusia letkuja tarvittaessa. Se kulkee melko pitkän matkaa koko tarkkaamon halki lattian alla ja molemmissa päissä on luukku. Riittävästi kun tunkee molempiin päihin villaa luukun alta "käytävään" niin eristys on saatu ihan riittäväksi. Lisäksi toki jätettiin sinne pari-neljä narua joilla saa tarvittasessa vedettyä uusia piuhoja. Mut tollasta ei tietty voi oikeen tehdä jälkikäteen kovinkaan helposti :D
 
Fuzz is Clean!
washburn
23.04.2014 12:07:23
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Me tehtiin rakennusvaiheessa lattian alla menevä kouru jonka läpi voi vetää myös uusia letkuja tarvittaessa.
 
Onko ollut tarvetta tuolle systeemille?
Ittellä kans edessä studion rakennus ja pähkäillyt, mille signaalikuljetuksille kannattaa olla varaus.
 
Live long and Prosper
Mikael
23.04.2014 12:16:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

washburn: Onko ollut tarvetta tuolle systeemille?
Ittellä kans edessä studion rakennus ja pähkäillyt, mille signaalikuljetuksille kannattaa olla varaus.

 
Vielä ei, mutta kohta on ehkä tulossa päivitys jossa tolle olis käyttöä...
 
Fuzz is Clean!
Kallekorvola
23.04.2014 12:19:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael:Mut tollasta ei tietty voi oikeen tehdä jälkikäteen kovinkaan helposti :D
 
Tätä mä juuri tarkoitin, koska alkuperäisessä postauksessa ei tällaista "teknistä lattiaa" mainittu. Epäselvää tekstiä multa. Sori.
 
Se, mitä ei jo rakentaessa laajennettavaksi järjestelmäksi rakennettu, ei myöhemminkään sellaiseksi ihan vähällä työllä muutu.
 
Poralla pääsee rakennetustakin seinästä kyllä läpi, mutta noi rei'ät on syytä tukkia kaapelin asentamisen jälkeen äänierisyksen vuoksi.
 
www.5by5.fi
Blues
24.04.2014 01:02:51 (muokattu 24.04.2014 01:03:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä ajattelin kokeilla tuollaista kaapeliläpivienteihin:
http://www.autotarvike.fi/images/big/6000948659.jpg
 
Eli 40mm reikä seinään ja tämä reikäputki survotaan siitä läpi.
Kaapelit on helppo uittaa putkea pitkin ja lopuksi putken sisäpuolen voi tilkitä villalla.
 
Yhdessä seinän sisällä olevan (ja putken ulkopuolelle jäävän) villan kanssa tämä toiminee jonkinlaisena äänenvaimentimena...
 
Hyvä siitä tulee, kun sen maalaa!
anapena
24.04.2014 18:57:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues: Mä ajattelin kokeilla tuollaista kaapeliläpivienteihin:
http://www.autotarvike.fi/images/big/6000948659.jpg
 
Eli 40mm reikä seinään ja tämä reikäputki survotaan siitä läpi.
Kaapelit on helppo uittaa putkea pitkin ja lopuksi putken sisäpuolen voi tilkitä villalla.
 
Yhdessä seinän sisällä olevan (ja putken ulkopuolelle jäävän) villan kanssa tämä toiminee jonkinlaisena äänenvaimentimena...

 
Onko sulla noiden reikien suhteen joku hyötynäkökohta mielessä?
 
Istu ja pala!
oksatboys
24.04.2014 20:38:49
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko sulla noiden reikien suhteen joku hyötynäkökohta mielessä?
 
Reiät toimii Helmhotz-resonaattoreina vaimentaen tarkoitin poraajan valitsemia taajuuksia. Näin saadaan siis vaimennusta läpivientiin.
 
Sanotaan että soundi lähtee sormista... no mulla se on kai jo sitte lähtenyt.
Blues
26.04.2014 21:49:57 (muokattu 26.04.2014 21:52:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Onko sulla noiden reikien suhteen joku hyötynäkökohta mielessä?
 
oksatboys: Reiät toimii Helmhotz-resonaattoreina vaimentaen tarkoitin poraajan valitsemia taajuuksia. Näin saadaan siis vaimennusta läpivientiin.

 
Juuri niin - rei'illä haetaan vaimennusta. Tuo kyseinen reikäputkihan on tarkoitettu auton äänenvaimentimiin ja myös siellä on villa tms. putken ympärillä.
 
En tiedä käytetäänkö tällaista ratkaisua studioissa läpivienneille yleisimminkin, mutta ajattelin kokeilla.
 
Esim. imastointikanavissa vastaavalla periaatteella toimivat tehdasvalmisteiset vaimentimet ainakin toimivat hyvin.
 
Hyvä siitä tulee, kun sen maalaa!
Bentley
30.04.2014 09:11:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blues: Juuri niin - rei'illä haetaan vaimennusta. Tuo kyseinen reikäputkihan on tarkoitettu auton äänenvaimentimiin ja myös siellä on villa tms. putken ympärillä.
 
En tiedä käytetäänkö tällaista ratkaisua studioissa läpivienneille yleisimminkin, mutta ajattelin kokeilla.
 
Esim. imastointikanavissa vastaavalla periaatteella toimivat tehdasvalmisteiset vaimentimet ainakin toimivat hyvin.

 
Selvittelin tätä reikäputki asiaa pikkaisen ja meinattiin ettei toimi koska auton äänenvaimennin perustuu johonkin paineeseen tai jotain mitä mulle selitettiin, en muista.
 
Ilmastointikanavissa ilmeisesti tehään jotain "sokkelistoa" mihin ääni törmäilee mutta ilma kuitenkin kulkee normaalisti ja tämän tyylistä äänenvaimenninta tehdään itse omaan ilmastointiputkeen.
 
Itse ajattelin kokeilla laittaa läpivedon molemmille puolille luukut mihin tulee vaahtomuovia niin saa silläkin tiiviimpää aikaiseksi.
 
For those who can't be without the music!
Pauli Lappalainen
30.04.2014 09:51:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Bentley: Selvittelin tätä reikäputki asiaa pikkaisen ja meinattiin ettei toimi koska auton äänenvaimennin perustuu johonkin paineeseen tai jotain mitä mulle selitettiin, en muista.
 
Ilmastointikanavissa ilmeisesti tehään jotain "sokkelistoa" mihin ääni törmäilee mutta ilma kuitenkin kulkee normaalisti ja tämän tyylistä äänenvaimenninta tehdään itse omaan ilmastointiputkeen.
 
Itse ajattelin kokeilla laittaa läpivedon molemmille puolille luukut mihin tulee vaahtomuovia niin saa silläkin tiiviimpää aikaiseksi.

 
Jos tekee reikiä, niin ainakin eri kohtiin seinään, jotta ei suoraan kulkureittiä jää ja luukut niin tiiviiksi kuin saa.
Vaahtomuovi on aika turhaa tavaraa, jotain painavaa ja tiivistä.
 
Mikael
30.04.2014 10:06:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä uskoisin että jos tekee putkella läpiviennin, jonka tiivistää kunnolla ja siihen tiiviit luukut ja vetojen jälkeen putki täyteen villaa, niin tulos on melko kelpoisa.
 
Fuzz is Clean!
Pauli Lappalainen
30.04.2014 10:20:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Mä uskoisin että jos tekee putkella läpiviennin, jonka tiivistää kunnolla ja siihen tiiviit luukut ja vetojen jälkeen putki täyteen villaa, niin tulos on melko kelpoisa.
 
Tuo lienee lähellä käytännön tilannetta useissa paikoissa.
Sitten jos on määritetty/haluttu/saavutettu jotain -60dB:n eristyksiä eri tilojen välille ja 25dB:n pohjamelutasoja, niin sitten täytyy miettiä hifimpiä ratkaisuja.
 
Mikael
30.04.2014 13:07:51 (muokattu 30.04.2014 13:08:28)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pauli Lappalainen: Tuo lienee lähellä käytännön tilannetta useissa paikoissa.
Sitten jos on määritetty/haluttu/saavutettu jotain -60dB:n eristyksiä eri tilojen välille ja 25dB:n pohjamelutasoja, niin sitten täytyy miettiä hifimpiä ratkaisuja.

 
Kyllä, mut kun lähtötilanne on:
Väliseinä on "perus" eli 2*4 koolaus, 100mm villa ja gyproc -levyt.
Niin luukutettu ja villoitettu putkiratkaisu piisannee...
 
Fuzz is Clean!
mobbi
20.06.2014 15:14:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kun kyseessä ei ole tuplaseinä niin homma on jo aika helppoa. Reikä seinään, putken pätkä läpi (voi varmaan vetää ilman putkeakin), piuhat putkesta ja reikä umpeen acustoseal massalla. Sentin kerros tota massaa kuivuneena vastaa kipsilevykerrosta eristykseltään.
 
Leikari
22.06.2014 08:16:03 (muokattu 22.06.2014 08:18:30)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mikael: Kyllä, mut kun lähtötilanne on:
 
Niin luukutettu ja villoitettu putkiratkaisu piisannee...

 
jep.. Tapauksen mukaisen seinärakenteen ääneneristävyys jää alle 40 dB, mikä taso läpivientiin kannalta ei line ongelma saavutettavaksi.
 
tekisin riittävän ison läpivientiputken, jotta piuhojen jälkeen tilaan voi tunkea keskelle vaimentavaa eristysvillaa. Putken päät tiivistäisin melkein millä vaan massalla, esim. Rakennussilikonikin tuossa riittäisi parin sentin tulppana. Reikäputkessa on ideansa, mutta sähköasennussuojaputki toimisi varmaan myös. Putken voisi yrittää asentaa kelluvaksi So. Vain eristekerroksen pituisena tai oikeastaan hieman lyhyempänä ettei kosketa gyprocia ja silikonitulppa toimisi joustavana kiinnityksenä.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «