Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kuka soittaa musikaalisimmin?
1 2 3 4 516 17 18 19 20
jpjanhun
21.04.2014 02:18:21 (muokattu 21.04.2014 03:02:10)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-tässä musikaalisin, eli nopein kitaristi. tää on soitettu yllättävän puhtaasti nopeudella johon ynkkä ei pääse ja vielä klassisella, eli musikaalisemmalla, kitaralla. tämä soittaja on siis musikaalisin. hevisoittajat eivät osaa soittaa yhtä puhtaasti ja nopeasti eivätkä he siis ole yhtä musikaalisia eikä hevi olekaan nopeinta musiikkia. tuo klassinen kitaristi vielä verryttelee ja naureskelee 220 nopeudessa jossa moni hevisoittaja jo takertelee. voiko tuohon musikaalisuuteen eli nopeuteen hevillä päästä?
 
https://www.youtube.com/watch?v=zx00BCUqI7U
 
-eikös se ole muuten niin että tämä ei ole tilutusta koska tämä on soitettu hevikitaran sijaan klassisella kitaralla? eli asiaankuuluvan nopeaa soittoa vaikka joltain nopeutetulta midipilitykseltä jo kuulostaakin. eli suunnattoman nopeaa eikä edes tilutusta! uskomatonta.
 
-ja tuo soittajahan osaa soittaa ihan musiikkiakin (vaikkei aina yhtä nopeaa eli musikaalista musiikkia olekaan). voi hirvitys, mikä mies tuo tuollainen on, en ole ennen tällaista nähnytkään. tää ihan aidosti yllätti.
 
https://www.youtube.com/watch?v=Ql-ESi7T3po
 
-no ei sentään. kyllä hevi on kuitenkin kaikkein nopeinta eli musikaalisinta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=XG4GDIqSf14
 
Kefiiri
21.04.2014 07:15:07 (muokattu 21.04.2014 07:17:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Itse olen jo jonkin aikaa ollut kyllästynyt moderniin heavyyn ja metalliin siksi, että kaikki soittajat kuulostavat melkeinpä tismalleen samalta ...
 
Loisto kirjoitus, plussa annettava on!
 
En ole musiikin asiantuntija.
Zeeboo
21.04.2014 07:52:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Itse olen jo jonkin aikaa ollut kyllästynyt moderniin heavyyn ja metalliin siksi, että kaikki soittajat kuulostavat melkeinpä tismalleen samalta...
 
Plussa #2.
Tavara lisääntyy, ilmaisu ohenee.
 
White men can't Monk
balanced1
21.04.2014 12:11:32
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Krice: Olen kuunnellut youtubesta sen verran usein noita, että pitää varmaan hankkia levy! Tässä pari suosikkia, vaikka tuntuu että kaikki mitä Andy soittaa on mahtavaa. Tyyppi on vienyt "klassisen" metallimusiikin estetiikan ihan uudelle tasolle.
 
http://www.youtube.com/watch?v=8YFZC5npDyQ
http://www.youtube.com/watch?v=hi4BQCmWGiU

 
Kuuntelin molemmat "harjoitukset" läpi enkä saanut yhtään mitään noista.
molemmista jäi tyhjä olo :/ Minkänlaista musikaalisuutta ei kyllä löytynyt.
Kitaristit ovat kehittyneet 70-luvulta kyllä, mutta väärällä tavalla.
 
Jucciz
21.04.2014 14:39:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

balanced1: Kitaristit ovat kehittyneet 70-luvulta kyllä, mutta väärällä tavalla.
 
Jep. Musiikki on unohdettu. Tekniikkaa kyllä piisaa, omaperäisyyttä ei.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
JamieR
21.04.2014 14:56:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Jep. Musiikki on unohdettu. Tekniikkaa kyllä piisaa, omaperäisyyttä ei.
 
Tekninen osaaminen on toki arvostettavaa ja vaatii vuosien harjoittelua, mutta ei sillä voi korvata omaperäisyyttä ja kykyä luoda omanlaistaan musiikkia.
 
Omaperäisyys on aina ollut se "juttu" joka tehnyt hyvästä kitaristista erityisen. Tämä koskee niin Django Reinhardtia, Chuck Berryä, Jimi Hendrixiä kuin Eddie Van Halenia. Jokaisella on ollut jotain omaa ja uniikkia. Ikävän monilta nykyisiltä rock/hevi-kitaristeilta puuttuu täysin se. Tilutetaan vaan äärimmäisen nopeasti ja täsmällisesti. Voisi sanoa että taiteellisuus on kadonnut ja tilalle on tullut ekonomia ja matematiikka.
 
Mutta voidaan myös kysyä että kuinka pitkälle populaarimusiikissa voi kitaransoittoa kehittää? Vai onko kaikki mahdollinen jo tehty? Ehkäpä innovatiivisia kitaristeja on turha hakea enää populaarimusiikin ja sen alalajien keskuudesta.
 
ReBeat
21.04.2014 15:15:44 (muokattu 21.04.2014 16:18:57)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki on tehty jo. Sekä omaperäisyydessä että tekniikassa. Kyse on vaan siitä että paljonko kuulijalla on tietämättömyyttä taikka aiemman kuulemansa unohtamista. Jos joku luulee soittavansa jotain omaperäistä, niin todellisuudessa sekin soittaminen on vain matkimista. Tärkeintä on että millaisia sävellyksiä joku pystyy tekemään, mutta silläkin saralla on kaikki jo tehty.
 
jpjanhun: -no ei sentään. kyllä hevi on kuitenkin kaikkein nopeinta eli musikaalisinta.
 
https://www.youtube.com/watch?v=XG4GDIqSf14

 
Tosta videosta täytyy vielä mainita että jos taustalla näkyvällä "kellolla" on tarkoitus jotenkin vakuuttaa katsojat siitä, että videota ei ole nopeutettu, niin voiko sen suhteen olla yhtään tyhmempää ideaa kuin laittaa lcd-ruudulle joku numerosarja tikittämään. Voi hyvänen aika, ei noin. Jopa minä osaisin ehkä editoida videon jossa soittaisin 5X nopeutta ja numerosarjakello tikittäisi silti normaalia vauhtia.
 
jpjanhun
21.04.2014 17:44:36
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mutta voidaan myös kysyä että kuinka pitkälle populaarimusiikissa voi kitaransoittoa kehittää? Vai onko kaikki mahdollinen jo tehty? Ehkäpä innovatiivisia kitaristeja on turha hakea enää populaarimusiikin ja sen alalajien keskuudesta.
 
-jos tässä nyt välillä heittäytyisi vakavaksi.. niin sanoisin että ehkäpä on niin ettei kitaransoitossa itsessään ole nykypäivänä enää juuri mitään kiintoisaa kehitettävää vaan homma painottuu siihen mitä soittaa.. eli itse sävellykseen.
 
-varsin yksinkertaisista ja kuluneista aineksista on on kuitenkin mahdollista tehdä jokin hyvä uusi keitos.. otetaan nyt esimerkkinä vaikka don felder ja hotel california.. biisissä ei ole mun mielestä mitään erityisen ihmeellistä millään saralla (toki hyvin soitettu muttei mitenkään ihmeellisen hyvin) mutta silti siinä yksinkertaiset ainekset yhdistyvät sillä tavoin että lopputulos on oikein makoisa keitos. tällaisten juttujen tekeminen on nykypäivänä aivan mahdollista, noita juttuja on vaan toki vaikea keksiä.
 
hallu
21.04.2014 19:13:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Minua pikkuisen häiritsee se kuinka kapeasti tuota tekniikkaa tulkitaan täällä kitaristien foorumilla. Jotenkin tunnutaan ajattelevan, että on vain yksi ainoa tapa olla tekninen tai että joku Jimi Hendrixin tai Neil Youngin soittaminen ei vaatisi tekniikkaa?!?! kyllä se vaatii ihan oman tekniikkansa jonka nuo herrat ovat itse kehittäneet.
 
Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin jokainen tässä ketjussa mainittu ukko ja akka on ilmeisen musikaalinen. Kumma juttu että suomalaisia soittajia niin harvoin mainitaan oikein missään soittajia listaavissa topikeissa. Sanotaan nyt vaikka Timo Kämäräinen kestää verailun kehen tahansa ja jos se olisi amerikkalainen, niin varmaan joka toisessa topikissa sen suunnattomia taitoja ylistettäisiin. Saattaisnpa luonnehtia häntä myös musikaaliseksi sikäli kun itse olen kukaan ketään miksikään luonnehtimaan.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
jpjanhun
21.04.2014 19:36:19 (muokattu 21.04.2014 20:07:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mitä ketjun aiheeseen tulee, niin jokainen tässä ketjussa mainittu ukko ja akka on ilmeisen musikaalinen. Kumma juttu että suomalaisia soittajia niin harvoin mainitaan oikein missään soittajia listaavissa topikeissa. Sanotaan nyt vaikka Timo Kämäräinen kestää verailun kehen tahansa ja jos se olisi amerikkalainen, niin varmaan joka toisessa topikissa sen suunnattomia taitoja ylistettäisiin. Saattaisnpa luonnehtia häntä myös musikaaliseksi sikäli kun itse olen kukaan ketään miksikään luonnehtimaan.
 
-kaippa tuo maailmanmaineeseen kohoaminen tarvitsisi usein jonkun seuraavavankaltaisen jutun: "hotel california", "albatross", "brothers in arms", "parisienne walkways" tms. joka vetoaisi tavallisiin ihmisiin. sen jälkeen olisi tunnettu jos osaisi soittaa jollakin kohtuutasolla. suurin osa ihmisistähän ei kuitenkaan ymmärrä kitaransoitosta mitään ja kerran pyöräytetty kitarapainotteinen hitti takaa hyvän kitaristin maineen loppuiäksi.
 
-ja onhan tuo toki arvotuskysymys.. kumpi on parempi kitaristi santana vs govan.. teknisesti govan mutta sitten on mm. noi "europa" ja "samba pati" jotka on joidenkin (mm. mun) mielestä sellaisia pommeja ettei govan tai muut vastaavat ole ikinä tehneet vastaavaa. joku sitten näkee tämän sävellyksenä joka on erillään kitaransoitosta jne. miten kukakin tämän tulkitsee.
 
Kaikki on tehty jo. Sekä omaperäisyydessä että tekniikassa. Kyse on vaan siitä että paljonko kuulijalla on tietämättömyyttä taikka aiemman kuulemansa unohtamista. Jos joku luulee soittavansa jotain omaperäistä, niin todellisuudessa sekin soittaminen on vain matkimista. Tärkeintä on että millaisia sävellyksiä joku pystyy tekemään, mutta silläkin saralla on kaikki jo tehty.
 
-nojoo, kaippa se vähän näinkin on jos nyt tätä asiaa tarpeeksi ymmärrän.
 
Terry Pantheras
21.04.2014 20:19:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Asia ei suinkaan ole niin simppeli ja mustavalkoinen kuin mahdollisesti annoin ymmärtää edellisellä sivulla. En ole missään nimessä tekniikkavastainen, vaan mun mielestä tekniikka on ottanut monen modernin metalistin kohdalla isännän roolin rengin sijaan.
 
Kun kattelee noita esittelyvideoita, joissa kyllästyneen näköiset jannut ilmeen ja asennon värähtämättä vetelee virheettömiä skaaloja täydellisessä taimissa, tulee mieleen, että ketä se palvelee muita kuin toisia tekniikan opiskelijoita? Ite kun tykkään semmoisista hulluista kuin EVH, jotka hanskaa sen koko bändisoiton idean (oikea musikaalisuus), niin tulee vähän tyhjä olo noita kattellessa. Vaikka Steve Vaikin omaa jokseenkin "täydellisen" tekniikan, silti se kuulostaa itseltään.
 
Ja joo, Timo Kämäräinen on helvetin kova! Kunnon ropelihattu ja hullu soittaja.
 
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Paska on hyvää.
jpjanhun
21.04.2014 20:29:59 (muokattu 21.04.2014 20:32:22)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terry Pantheras: Asia ei suinkaan ole niin simppeli ja mustavalkoinen kuin mahdollisesti annoin ymmärtää edellisellä sivulla. En ole missään nimessä tekniikkavastainen, vaan mun mielestä tekniikka on ottanut monen modernin metalistin kohdalla isännän roolin rengin sijaan.
 
Kun kattelee noita esittelyvideoita, joissa kyllästyneen näköiset jannut ilmeen ja asennon värähtämättä vetelee virheettömiä skaaloja täydellisessä taimissa, tulee mieleen, että ketä se palvelee muita kuin toisia tekniikan opiskelijoita? Ite kun tykkään semmoisista hulluista kuin EVH, jotka hanskaa sen koko bändisoiton idean (oikea musikaalisuus), niin tulee vähän tyhjä olo noita kattellessa. Vaikka Steve Vaikin omaa jokseenkin "täydellisen" tekniikan, silti se kuulostaa itseltään.
 
Ja joo, Timo Kämäräinen on helvetin kova! Kunnon ropelihattu ja hullu soittaja.

 
-niinkuin joku aiemmin totesikin, niin omasta mielestäni pitkälti on myös niin että kitaransoitto on kehittynyt sitten 70-luvun mutta suurelta osin väärään suuntaan. eli juuri tuohon suuntaan josta mainitsit. van halenkin teki kiinnostavat juttunsa pääosin 70-luvulla ja tuolloin myös tyyli löytyi.
 
Terry Pantheras
21.04.2014 21:50:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -niinkuin joku aiemmin totesikin, niin omasta mielestäni pitkälti on myös niin että kitaransoitto on kehittynyt sitten 70-luvun mutta suurelta osin väärään suuntaan. eli juuri tuohon suuntaan josta mainitsit. van halenkin teki kiinnostavat juttunsa pääosin 70-luvulla ja tuolloin myös tyyli löytyi.
 
Juu, pitkälti samaa mieltä, vaikka kyllä mulle kasari- ja ysärityylin thrashit ja dödöt hieman kierompine ja äkkiväärine kitarointeineen maistui ja maistuu edelleen.
 
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Paska on hyvää.
PsychedelicWarlord
22.04.2014 09:43:35 (muokattu 22.04.2014 11:53:37)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu:Sanotaan nyt vaikka Timo Kämäräinen kestää verailun kehen tahansa ja jos se olisi amerikkalainen, niin varmaan joka toisessa topikissa sen suunnattomia taitoja ylistettäisiin. Saattaisnpa luonnehtia häntä myös musikaaliseksi sikäli kun itse olen kukaan ketään miksikään luonnehtimaan.
 
Hyvä kitaristi varmaan.Omaperäinen? Ei mielestäni todellakaan.Komppaan täysin nimim.Terry Pantherasia: Hevistä varsinkin kitaroiden puolesta on tullut todella tasapaksua tavaraa.Ei mitään omaa vaan kaikki samaa geneeristä huttua.
 
"I'm a free spirit baby - olen ilmainen väkevä alkoholijuoma,vauva"
freakingenius
22.04.2014 10:16:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ReBeat: Tosta videosta täytyy vielä mainita että jos taustalla näkyvällä "kellolla" on tarkoitus jotenkin vakuuttaa katsojat siitä, että videota ei ole nopeutettu, niin voiko sen suhteen olla yhtään tyhmempää ideaa kuin laittaa lcd-ruudulle joku numerosarja tikittämään. Voi hyvänen aika, ei noin. Jopa minä osaisin ehkä editoida videon jossa soittaisin 5X nopeutta ja numerosarjakello tikittäisi silti normaalia vauhtia.
 
Kaiken lisäksi tossa näkyy selvästi, että noi numerot tulee tosta ruudusta yli välillä.
 
JamieR
22.04.2014 11:27:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

freakingenius: Kaiken lisäksi tossa näkyy selvästi, että noi numerot tulee tosta ruudusta yli välillä.
 
Joo, harvinaisen huono feikki.
 
jpjanhun
22.04.2014 15:47:22 (muokattu 22.04.2014 16:06:44)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamieR: Joo, harvinaisen huono feikki.
 
-Älkää nyt viitsikö. Olette vaan kateellisia kun ette osaa soittaa yhtä musikaalisesti! Koska wikipediassa ei ikinä koskaan milloinkaan voi olla mitään perätöntä niin allaoleva linkki todistaa teille nopeasti heti välittömästi ilman latenssia kyseisen esityksen aitouden. Kyllä tämä mnet sitten on oikea kateellisten ihmisten tyyssija! Arvaan että joku teistä on varmaan jo oppinut soittamaan tuon vaikka nopeudella 500 mutta nyt sitten pettymys oli suuri kun joutui kuulemaan miten paljon paremmalta tuo kuulostaa soitettuna nopeudella 750! Ja tästäkös sitten itkua porataan. Tunnetustihan nopeus on musikaalisuutta: enemmän musiikkia samassa ajassa! Tuplanopeus on tuplasti musikaalisempi. Näin se musiikki kehittyy, siinä missä kehityskin kehittyy ja näin käsi kädessä molemmat kehittyvät yhä korkeammalle tasolle. Hävetkää!
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Tiago_Della_Vega
 
On October 16, 2011 in Cannes Festival he attempted to beat the 600 bpm record of John Taylor by kicking it up to 750 bpm.3 Some on YouTube have said that he has submitted it to the Guinness Book of World Records. It has yet to be approved by Guinness though has been approved by recordsetter.com.4
 
JamieR
22.04.2014 19:56:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jpjanhun: -Älkää nyt viitsikö. Olette vaan kateellisia kun ette osaa soittaa yhtä musikaalisesti! Koska wikipediassa ei ikinä koskaan milloinkaan voi olla mitään perätöntä niin allaoleva linkki todistaa teille nopeasti heti välittömästi ilman latenssia kyseisen esityksen aitouden. Kyllä tämä mnet sitten on oikea kateellisten ihmisten tyyssija! Arvaan että joku teistä on varmaan jo oppinut soittamaan tuon vaikka nopeudella 500 mutta nyt sitten pettymys oli suuri kun joutui kuulemaan miten paljon paremmalta tuo kuulostaa soitettuna nopeudella 750! Ja tästäkös sitten itkua porataan. Tunnetustihan nopeus on musikaalisuutta: enemmän musiikkia samassa ajassa! Tuplanopeus on tuplasti musikaalisempi. Näin se musiikki kehittyy, siinä missä kehityskin kehittyy ja näin käsi kädessä molemmat kehittyvät yhä korkeammalle tasolle. Hävetkää!
 
https://en.wikipedia.org/wiki/Tiago_Della_Vega
 
On October 16, 2011 in Cannes Festival he attempted to beat the 600 bpm record of John Taylor by kicking it up to 750 bpm. Some on YouTube have said that he has submitted it to the Guinness Book of World Records. It has yet to be approved by Guinness though has been approved by recordsetter.com.

 
Onko kitaransoitto jokin nopeuskisa? Ei mun mielestä se kuinka monta nuottia saa minuutissa soitettua ole itsessään mitenkään arvokasta.
 
Ja kaikenmaailman Guinness-ennätyskirjajutut on nyt ihan täyttä höpötystä. Ennätyskirjaanhan pääsee vaikka keräilemällä tarpeeksi paljon oksennuspusseja tai syömällä nopeiten hampurilaisen. Ei se kerro yhtään mitään musikaalisuudesta.
 
Ja muutenkin, miksi kitaristien pitäisi kilpailla? Ei musiikki ole kilpailua. Tai no enpä kai voi kaikkien puolesta puhua, mutta eipä ole ainakaan mulle.
 
jpjanhun
22.04.2014 21:06:34
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JamieR: Onko kitaransoitto jokin nopeuskisa? Ei mun mielestä se kuinka monta nuottia saa minuutissa soitettua ole itsessään mitenkään arvokasta.
 
Ja kaikenmaailman Guinness-ennätyskirjajutut on nyt ihan täyttä höpötystä. Ennätyskirjaanhan pääsee vaikka keräilemällä tarpeeksi paljon oksennuspusseja tai syömällä nopeiten hampurilaisen. Ei se kerro yhtään mitään musikaalisuudesta.
 
Ja muutenkin, miksi kitaristien pitäisi kilpailla? Ei musiikki ole kilpailua. Tai no enpä kai voi kaikkien puolesta puhua, mutta eipä ole ainakaan mulle.

 
-heheh, taisit suhtautua mun kirjoitukseen vähän liian suurella vakavuudella.
 
Zeeboo
22.04.2014 21:34:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kaikki soitetut äänet saavat alkunsa tekniikasta. Äänet joita ei soiteta, syntyvät hyvästä mausta.
- Otaviisi-sarjakuva viime vuosituhannella
 
White men can't Monk
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3 4 516 17 18 19 20

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «