Aihe: Tool
1 2 3 4 534 35 36 37 3856 57 58 59 60
ganesha
11.03.2014 21:47:21
molder: Juu ja Radioheadin "Pyramid Song"-biisin tahtilajeihin on piilotettu pyramidinrakennuskaaviot ja ohjeet jne.

varsinkin kun kuuntelee biisin väärinpäin.
Generalissimo
11.03.2014 22:49:12 (muokattu 11.03.2014 22:59:45)
Menee jo offtopicikiksi, mutta kuuntelin tuota pyramid song kiertoa ja rummut tuntuvat vetävän tuota 5+5+6 yhdistelmää, mutta piano periaatteessa vetää 4/4x4 tahtia, tosin koko sointukiertohan kestää sen 16 tahtia kokonaisuudessaan.

Eli tuo pyramidikuvio pitää paikkansa jos homman ajattelee 4/4x4 kierroksi, riippuu kyllä vähän miten haluaa asian ajatella... eli mennäänkö rumpujen vai pianon ehdoilla.
Osmo
14.03.2014 09:16:48
Lamina
14.03.2014 10:14:43
Osmo: Siitä sitten Maynardiksi Maynardin paikalle:

http://www.inferno.fi/uutiset/tool- … gelesin-miljoonataloaan-alehintaan/

On muuten Maynard asunu jo muutaman vuoden Jeromessa, Arizonassa, viinitilansa nurkilla. Tuskin mitään kauheen pitkiä pätkiä on tuolla asunu viime vuosien aikana..
HaloOfFlies
14.03.2014 15:37:42 (muokattu 14.03.2014 15:50:35)

Exhausted: Meshuggahilla menee usein esim 7 + 7 + 7 + 7 + 4 jolloin lopussa kierto tasaantuu 4/4-jakoiseksi.

Toolin biiseissä 6/8 tai 6/4-jakoisuutta on ainakin biiseissä Wings For Marie, 10,000 Days, Triad, Third Eye, Aenema ja Pushit.

4/4:ssä menee esimerkiksi The Pot, Intension, Parabol/Parabola, Disposition/Reflection, Puolet Ticks and Leechesistä, Stinkfist, Eulogy, H. ja puolet Forty-Six and 2:sta. Vanhemmista biiseistä en mene takuuseen, mutta niissä oudot tahtilajit ei aina groovaa niin hyvin.

Myös Schismin lopussa mennään 4/4:ssä nostatuksen jälkeen.

Kyllähän tässä alkaa taas sormet syyhyten odotella uutta levyä.
Out on the street for a living, picture's only begun. Got you under their thumb.
Sambelo
15.03.2014 12:07:45
http://www.youtube.com/watch?v=KVq34FfsW-0

Jokos tyypit on tätä vilkaissut? Joillekin voi käydä ehkä tylsäksi, mutta itelle kyllä ei. Itse suurena Tool-fanina iski kyllä mukavasti ja nyt vaan entistä kovemmin uutta materiaalia odotellessa.
Moro
Kanjonit
15.03.2014 12:35:46 (muokattu 15.03.2014 12:39:50)

Sambelo: http://www.youtube.com/watch?v=KVq34FfsW-0

Jokos tyypit on tätä vilkaissut? Joillekin voi käydä ehkä tylsäksi, mutta itelle kyllä ei. Itse suurena Tool-fanina iski kyllä mukavasti ja nyt vaan entistä kovemmin uutta materiaalia odotellessa.

Hyvältä tuo minunkin korvaan kuulostaa. Tavallaan juuri sitä suuntaa mihin toivoisinkin bändin siirtyvän ens levyllä.

Sinänsä tuo pätkä ei kuulemma ole uutta biisiä vaan jonkin sortin uusversiointia Opiate-biisistä. Näin oli Adam fanitapaamisessa puhunut.

Edit. Youtubessa pyörii parikin pätkää tuon lisäksi käynnissä olevalta kiertueelta, muistaakseni live jam-nimellä. Onko kyseessä testisiivuja uudelta levyltä samaan tapaan kuin wings for Marie-introjamit ennen 10000 daysin julkaisua? Kuka tietää.

Ja kyllä. Kuume nousee.
"God is there!" -Mikael Åkerfeldt 2011-
tuomittu
15.03.2014 14:54:28
Sambelo: http://www.youtube.com/watch?v=KVq34FfsW-0

Tä? Eikö tuo nyt ole lähes identtinen Reflectionin kanssa?
Terry Pantheras
30.03.2014 23:11:32
Miljoona kärpästä ei voi olla väärässä. Paska on hyvää.
Hanatarashi
20.04.2014 22:01:58
Exhausted: Onko ihmiset paljoa soitelleet Toolia omilla instrumenteillaan? Itse olen etenkin Lateralusta soitellut paljon kitaralla. Jännä huomata että kitara on oikeastaan helpoin instrumentti koko bändissä. Monesti Adam demppaa vaan tyhjää ala-d:tä kun Justin hoitaa soinnut tai melodian bassonsa kanssa. Miehellä on muutenkin aika simppeli ote instrumenttiinsa, isoa powersointua vaan mennään ylös alas kaulalla. Monet soolo- tai "syna"-osuudet ovatkin itse asiassa basso särön ja/tai muiden efektien kanssa. Rumpujen puolesta tuo kompleksisuus onkin sitten oikeastaan itsestäänselvää, ja laulajaltakin vaaditaan aikamoista äänialaa joihinkin biiseihin. Itse asiassa Tool-coverbändissä kitaran soittaminen voisi olla hauskaa, mutta tuntuu siltä ettei kanssasoittajia ihan helposti löydy...

Tulipahan klikattua tätäkin ketjua, kun on tylsää. Joo, toolin musiikissa selvästi "heikoin" lenkki on ollut kitara, muut soittajat ovat aivan loistavia soittajia. Todella simppeleitä juttujahan tuo vetää. Mutta silti adam jones ei ole ollenkaan huono kitaristi ja toisaalta tuollainen kitarointi käy bändiin ja varmaan uppoaa juurikin teini ikäisiin finninaamoihin(itsekin olin itse asiassa teini kun kuuntelin toolia).

Vaikka bändin alkuaikojen enemmän post hardcore matsku kolisee vieläkin, aika harvoin tulee yhtyeen tavaraa kuunneltua. Joskus vuosia sitten tuli vedettyä monia biisejä aenimalta siis laululla.
EvilDead
21.04.2014 13:46:22
Hanatarashi: ja varmaan uppoaa juurikin teini ikäisiin finninaamoihin.

Enpä todellakaan uskoisi tuohon. Lähinnä teinejen keskuudessa on mahdollisimmat nopeat tilutukset muodissa, eikä Adam sovi kuvaukseen ollenkaan. Minusta todella tyylitajuinen kitaristi, jonka hommaa ei voisi kukaan muu paremmin suorittaa.
Hanatarashi
22.04.2014 03:02:35
EvilDead: Enpä todellakaan uskoisi tuohon. Lähinnä teinejen keskuudessa on mahdollisimmat nopeat tilutukset muodissa, eikä Adam sovi kuvaukseen ollenkaan. Minusta todella tyylitajuinen kitaristi, jonka hommaa ei voisi kukaan muu paremmin suorittaa.

Mä vihasin tilutuksia pikkupoikana mutta esimerkiksi toolia tuli kuunneltua paljon. Tarkoitan että jonesin tyyliset simppelit droppi deet kolahti just tuossa iässä ja noita juttuja tuli soitettua paljon.

Olen samaa mieltä. Tyylitajuinen kitaristi, mutta silti heikoin lenkki bändissä.
Terry Pantheras
22.04.2014 09:18:11
Hanatarashi: Olen samaa mieltä. Tyylitajuinen kitaristi, mutta silti heikoin lenkki bändissä.

Heikoin lenkki soittotaidollisesti vai mitenkäh?

Jones taitaa tehdä ison osan riffeistä, niin sikäli outo väite.
Exhausted
22.04.2014 09:45:47

Toolista on kyllä vaikea erottaa heikointa lenkkiä, mutta ehkä se lopulta Maynard on, koska kyllä noiden kolmen muun soittelua jaksaisin kuunnella instrumentaalinakin.
EvilDead
22.04.2014 15:35:39
Exhausted: Toolista on kyllä vaikea erottaa heikointa lenkkiä, mutta ehkä se lopulta Maynard on, koska kyllä noiden kolmen muun soittelua jaksaisin kuunnella instrumentaalinakin.

Täysin samaa mieltä. Perfect Circle ei ole koskaan jaksanut kiinnostaa, mutta muiden jäsenten sivuprojektit olisikin asia erikseen.
Hanatarashi
22.04.2014 17:52:31
Terry Pantheras: Heikoin lenkki soittotaidollisesti vai mitenkäh?

Jones taitaa tehdä ison osan riffeistä, niin sikäli outo väite.

On olemassa muutakin soittoa kun simppeleitä riffejä tai äärimmäistä tilutusta. Ei jones huono edelleen ole mutta jos ottaa huomioon että rummuissa ja bassolla musiikissa on todella nokkelia, joskus jopa aikaansa edellä olevia juttua. Kylhän jonesin simppeli riffittely erottuu joukosta.

Käy tietty musaan mut mun makuun ehkä liian yksiuloitteista heavygrunge riffittelyä. Ja ennen kun joku alkaa valittamaan että käytin termiä grunge, jones on sanonut haastattelussa että hänelle 90-luvun alun grunge(sound garden, aic...) oli kova juttu, kun myös oli hänen kaverinsa bändi rage against the machine.
Kanjonit
22.04.2014 17:54:54

EvilDead: Täysin samaa mieltä. Perfect Circle ei ole koskaan jaksanut kiinnostaa, mutta muiden jäsenten sivuprojektit olisikin asia erikseen.

Mua ei Justinin MT Void eikä wc:stä löydetty Adamin ja Buzz Osbournen Bleeder jaksaneet sytyttää. Oikeastaan kaikista Tool-sivuprojekteista ainoastaan Dannyn Volto! on sellainen, jota on jaksanut enemmänkin kuunnella.

Toolin kohdalla on jännä miettiä myös kuka jäsenistä on bändille kaikkein tärkein. Oma mielipide olisi Danny tai Justin, vaakakupin kaatuessa ehkä piirun verran enemmän Justinin hyväksi.
"God is there!" -Mikael Åkerfeldt 2011-
Terry Pantheras
22.04.2014 21:28:53
Hanatarashi: On olemassa muutakin soittoa kun simppeleitä riffejä tai äärimmäistä tilutusta. Ei jones huono edelleen ole mutta jos ottaa huomioon että rummuissa ja bassolla musiikissa on todella nokkelia, joskus jopa aikaansa edellä olevia juttua. Kylhän jonesin simppeli riffittely erottuu joukosta.

Käy tietty musaan mut mun makuun ehkä liian yksiuloitteista heavygrunge riffittelyä. Ja ennen kun joku alkaa valittamaan että käytin termiä grunge, jones on sanonut haastattelussa että hänelle 90-luvun alun grunge(sound garden, aic...) oli kova juttu, kun myös oli hänen kaverinsa bändi rage against the machine.

Kyllähän nuo grungevaikuttimet kuuluu selkeästi varsinkin Opiatella ja Undertowilla, jotka molemmat on mun makuun liiankin simppeleitä ja kuivakoita, varsinkin riffien osalta, joista osa ovat suorastaan pölkkypäisiä.

Animasta lähtien riffit sitten soljuu ja velloo massiivisemmin ison joen tapaan Justinin ja Dannyn luomien akanvirtojen ympärillä. Siitä tykkään kuin se hullu puurosta.
H/E
23.04.2014 00:35:21
Noista sivuprojekteista ehkä paras mitä olen kuullut on Careyn Zaum -bändi joka teki kai yhden demon 1995. Samanlaista synkähköä trippifiilistä mitä Aenimalla. Molemmat Puscifer-albumit on myös hyviä.

Ja Jones on ehkä omasta mielestäni tämän hetken paras kitaristi. Ei teknisesti vaan siinä miten kaveri sovittaa oman soittimensa Toolin musiikkiin (varsinkin parilla viime levyllä). Jättää tilaa muille ja soittaa aina ''biisiä varten''.
Ja koittakaapa soittaa Jambin introriffi. Siinä on joku ihan ihmeellinen pickauskuvio mikä ei ainakaan itselle ole vieläkään auennut
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)