Aihe: Kielten madaltaminen akustisessa | 1 |
---|
|
Kaverilla teräskielinen akustinen kitara jonka kielet ovat meille molemmille noobeille aika korkealla. Itsekin mokailen siinä jatkuvasti vaikka sähkiksellä soitan ilman virheitä, ja kaverin taas vaikea päästä edes alkuun kun kitara on vaikeasoittoinen. Haluaisin varmistaa ennen kun teen mitään, eli ajatuksena olisi irroittaa molemmat kielipidike-palat kaulasta ja bodystä ja hieroa niistä muutamia millejä pois. Kielet joutuu bodyn päästä irroittamaan, niin saako ne samat kielet takaisin kiinni? Ettei tarvii tän takia kieliä vaihtaa? Olenko oikealla suunnalla? |
|
yannara: Kaverilla teräskielinen akustinen kitara jonka kielet ovat meille molemmille noobeille aika korkealla. Itsekin mokailen siinä jatkuvasti vaikka sähkiksellä soitan ilman virheitä, ja kaverin taas vaikea päästä edes alkuun kun kitara on vaikeasoittoinen. Haluaisin varmistaa ennen kun teen mitään, eli ajatuksena olisi irroittaa molemmat kielipidike-palat kaulasta ja bodystä ja hieroa niistä muutamia millejä pois. Kielet joutuu bodyn päästä irroittamaan, niin saako ne samat kielet takaisin kiinni? Ettei tarvii tän takia kieliä vaihtaa? Olenko oikealla suunnalla? Kieliä ei ole pakko vaihtaa, mutta varaudu siihen että samoja kieliä takaisin laittaessasi joku kielistä voi katketa virittäessä. Yläsatulaa en ottaisi pois vaan syventäisin kieliuria. Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas. |
|
Juu, satulaa ei tarvitse irroittaa. Parempi viilata kieliurat syvemmäksi kun paikalla. Rakotulkin lehdet ja vaikka 400- karkeutta hiomapaperia. Kannattaa tehdä ura yksi kerrallaan kun kitara on lähelle virettään tiukalla, kielet voi nostaa vaikka ovat vireessä sivulle. Mutta tallapala mieluusti ensin, sitten satula. Tallapalan madallus käy periaatteessa helposti irroittamalla pala ja alareunasta sopivasti pois, mutta käytännössä asia ei ole ihan niin suoraviivaista. Sen palan olisi hyvä olla suora alapinnaltaan ja esim viilat harvoin sitä ovat, sama pätee viivoittimiinkin. Usein käy että pyritään liian alas ja päädytään särinään. Tilanne on pelastettavissa leikkaamalla ohuesta alumiinista suikale tallapalan alle jos vahinko pääsi käymään. Sama pätee satulaan. Ihan ensimmäiseksi kannattaa kuitenkin katsoa onko otelauta suora. Jos kaartaa ylös viritinkoneistoon päin, niin kuusiokolo avaimella (yleensä 5mm) kiristäen myötäpäivää suoraksi kaikuaukon sisältä. On paljon kitaroita joissa yleissäädöt ei riitä varsinkin jos otelauta on "laineilla". Malttia kaikissa säädöissä kitaraan suosittelen, milli on jo paljon viilauksissa, varsinkin satulassa. Paras ja varmin viilaus on antaa jonkun asiantuntevan tehdä homma, vaikka allekirjoittaneen. . |
|
Ääni tuolle ammattilaisen (tai jonkun m-netin semipron, jos sillä on oikeat satulaviilat hankittuna *wink*) käytölle. Vaikka se maksaiskin välillä 50-100 rahaa, on se kummiskin parempi kuin ritsata ite kitara pilalle. Jos kielet on korkealla, niin tallasta haetaan oikea korkeus. Satulaurien viilaus tehdään vasta sitten, jos on diagnosoitu oikeesti että ne on liian korkeat. Ns. action- eli kieltenkorkeuden säätöön se ei automaattisesti kuulu. Muuten, miten paxut kielet siinä kitarassa on..? Kun joskus auttaa pelkkä kielisetin vaihto ohkasempaan. |
|
Joo, hyvä idea tuo urien syventäminen kuin palojen irrottelu. Mä mietin tätä vielä, ryhdynkö tekemään. Eli paloja ei tarttis irroittaa ollenkaan, urien syvennys riittäisi? |
|
yannara: Eli paloja ei tarttis irroittaa ollenkaan, urien syvennys riittäisi? Yläsatulan päässä ei tarvitse irrottaa, tallan päässä jos on selkeää actionin laskun tarvetta niin hioisin mieluummin tallapalan pohjaa kuin tekisin siihen syvempiä uria. Haista jätkä vittu ja mee veivaa Volgaas. |
|
Juuh, saatiin ihan hyvä lopputulos pelkästään hiomalla. Kiitos neuvoista. |
|
Tallapalan yläpuolesta voi toki hioa kans pois, radiusta mieluusti muuttamatta jos kohdilla. Urittaa sitä palaa kielille ei niinkään hyvä idea. Särinät on taas lähellä jos ei istu ihan tasan kielet tarpeettomiin uriin. Hyvä lähtö kokeiluihin on kanssa viilata vanha tallapala niin matalaksi että särinät tulee ja vaihtaa uuteen luiseen (no, TUSK yms välttää) jossa korkeutta hieman enemmän ja muuten istuu. Soittotatsistakin kiinni kuinka alas voi mennä kielien kanssa ja otelaudan suoruus aina lähtökohtana. Suosittelen kyllä edelleen jotain joka tietää mitä tekee kitaralle, samalla kaikki muutkin asiat tulee tutkittua soittimessa. Mitään avaruustiedettä ei kitarat ole paitsi soundin mystiikassa ja kuten kaikessa niin huoltamisessa oppii paljon mistä perus Newtoneissa on kyse. Kaikkiaan kyse on perussäädöistä joissa voi mennä päivä pähkäillessä ja ehkä pilatessa kun asian osaavilta tuskin puolta tuntia jos ei isompia pulmia soittimessa. . |
|
No ainoa mikä tuossa nyt on, on se että talla näyttää hieman raiskatulta ja kielet eivät ole aivan tasassa toisiinsa nähden. Kun kieli uppoaa sinne, missä on syvin kohta, niin se menee sen takia vinoon. Ajattelin hioa koko tallan matalemmaksi, tai ainakin ne leventää niitä kohtia mihin kieli uppoaa. Saahan sen tallapalan sitten vaihdettua, jos vituiksi menee. |
|
Sehän on tietysti hyvä katsastaa, onko kyse ehkä kaularaudasta. Siis onko kaula liikaa notkolla. "Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle"
- Laura Latvala |
milahtee 21.04.2014 21:30:11 (muokattu 21.04.2014 21:31:22) | |
|
yannara: No ainoa mikä tuossa nyt on, on se että talla näyttää hieman raiskatulta ja kielet eivät ole aivan tasassa toisiinsa nähden. Kun kieli uppoaa sinne, missä on syvin kohta, niin se menee sen takia vinoon. Ajattelin hioa koko tallan matalemmaksi, tai ainakin ne leventää niitä kohtia mihin kieli uppoaa. Saahan sen tallapalan sitten vaihdettua, jos vituiksi menee. Tallanluuhun ei tehdä uria kielille, vaan luun korkeutta vähennetään joko pohjasta tai päältä. Jälkimmäisessä tapauksessa radius pitää säilyttää samana kuin lähtötilanteessa, kuten aikaisemmin mainittiin. Jos lopputulos näyttää pahalta, katso täältä mitä olisi pitänyt tehdä: http://www.frets.com/FretsPages/Mus … etup/LowerAction/loweraction01.html Seuraavalla sivulla on ohjeet uuden luun tekoa varten. Jaa uusi tallanluu kannattaa tehdä luuaihiosta; se on kestävä ja hyväsaundinen materiaali. |
|
Tallaluusta puhuttaessa onkohan sillä mitään merkitystä mistä luusta tallan luuosan tekee? Tuli vaan mieleen, että jos a) siasta niin tulee sikamaiset soundit b)hirven luusta taasen hirveät soundit ja vaikka norsun luusta ne hevit soundit ;D Tai sitten mä vaan olen ihan hemmetin väsy ukkeli ja loman tarpeessa kun mielikuvitus lentää nopeemmin kuin askel käypi ;D PappaSFin |
|
pappasfin: Tallaluusta puhuttaessa onkohan sillä mitään merkitystä mistä luusta tallan luuosan tekee? Tuli vaan mieleen, että jos a) siasta niin tulee sikamaiset soundit b)hirven luusta taasen hirveät soundit ja vaikka norsun luusta ne hevit soundit ;D Tai sitten mä vaan olen ihan hemmetin väsy ukkeli ja loman tarpeessa kun mielikuvitus lentää nopeemmin kuin askel käypi ;D Mulla on hirvenluusta ja hirveät on, mutta soittohan lähtikin sormista... asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat... |
|
Semmonen tuli mieleen, kun olen taas tätä kaverin kitaraa ihmettelemässä, että pitääkö sillat olla kaikille kielille samalla tasolla? Vai voiko silta paksummalle kielelle olla korkeammalla kuin ohuille? |
|
yannara: Semmonen tuli mieleen, kun olen taas tätä kaverin kitaraa ihmettelemässä, että pitääkö sillat olla kaikille kielille samalla tasolla? Vai voiko silta paksummalle kielelle olla korkeammalla kuin ohuille? Ihan normaalia, jos se ero on suunnilleen puolen millin luokkaa - välikielet sitten tasaisessa otelaudan muotoa mukailevassa kaaressa siinä välissä. Satulaurissa yleensä sama juttu, alaE on inan korkeammalla kuin yläE. |
« edellinen sivu | seuraava sivu » | 1 |
---|