Laulava Kylätohtori 09.04.2014 09:48:23 | |
---|
Tomtom: No niin, eli väkisinmuodostettu konsensus on saavutettu. Ei vaan, mä halusin itseasiassa kuulla juuri kommentteja puolesta ja vastaan, vaikka olen itse myös samalla kannalla eli että boostilla nostetaan volaa vasta ketjun loppupäässä. Mikään ei tietty estä tekemästä toisin ja kokeilu ei vie minuuttia enempää eli pikkujuttu. Välillä on hyvä hakea ideoita viisaammilta. Se vähän riippuu myös, mitä sillä boostilla halutaan. Taisitkin mainita jo heti alussa, että tarkoitus on nostaa volumea, mutta se meni itseltä vähän ohi. Itse, kun enemmänkin ajan boosterilla etuastetta ruttuun, niin se on ketjussa alkupäässä. Tai tiedä sitten kuuluisiko olla, mutta siinä olen siitä tykännyt. Volumeboostina paras paikka on toki efektilenkki. Tämä tuli eilen oikein testattua treeniksellä, vaikkei tosin omilla kamoilla. Ja muistakaa, mää näistä mitään ymmärrä... :) Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Tomtom 09.04.2014 10:08:15 | |
---|
No eipäs lopetetakaan vielä tätä, ilmaisin itteni (jälleen) todella epäselvästi. Mulla siis ei ole Vox AC30:sessa efektilenkkiä ja kun otan säröt vahvistimesta, buustin funktio on kyllä myös ajaa signaalia kovempaa etuseen (=tuottaa säröä). Viiveille paras paikka olisi tietty efektilenkki jos sellainen olisi mutta kun ei ole. Kuten sanoin, tällä ei ole mulle juurikaan merkitystä kun kahden (tai puolentoista) kitaristin coverbändissä soundi saa ja pitää olla aika kuiva, eli viiveitä ei juurikaan tule käytettyä. Kun siis jos oletetaan että viiveitä ei ole käytössä, niin mun ketjussa on jäljellä oikeastaan vaan viritin eli sinänsä tässä tapauksessa se paikka on siinä missä se on. Lähinnä mietin vaan sitä että jos halutaan ajaa etusra ruttuun buustilla, miten se käyttäytyy eri paikoissa? No, tää on nyt ihan dadaa koska mulla sille on ikäänkuin vaan se yksi paikka mutta tuli vaan mieleen. Viiveiden ollessa käytössä ilman efektilenkkiä mä laittasin kyllä sen ehdottomasti loppuun.. "Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson |
Laulava Kylätohtori 09.04.2014 13:15:01 | |
---|
zapateados: Mulla on ollut Kalamazoo Gold nyt puolisentoista vuotta. Goldissa taitaa olla Silver-versioon verrattuna eri IC-piiri, joka käsittääkseni vaikuttaa headroomin määrään, mutta muutoin nuo on identtiset. Kalamazoo ei mun mielestä boostaa kovin paljoa mitään taajuuksia, vaan on enemmänkin transparentti ja aika avoin säröpedaali, joka lisää oman juttunsa soundiin. Sellaisen tietynlaisen 'pehmeyden' paremman sanan puutteessa. Englanniksi smoothness toimii paremmin kuvaamaan sitä. Sellaista TS-tyyppistä keskiäänten boostaamista siitä ei varsinaisesti löydy, ei ainakaan samalla tavalla. Kalamazoo on kyllä erinomainen ja monipuolinen pedaali. Se toimii niin puhtaan kuin säröisenkin vahvarin päällä hyvin. Kummin tahansa käytettynä siitä löytyy se tietty luonne (aiemmin mainittu 'smoothness'), joka on vahvasti läsnä soundissa. Pienemmillä gain-asetuksilla saa aikaa myös treble booster henkistä ääntä irti. Kiitoksia tästä. Piti oikein katsoa PGD:n demo tuosta ja vieläpä, kun torilta löytyi todella kohtuulliseen hintaan tuollainen, niin eihän siinä enää ollut muuta vaihtoehtoa kuin ostaa se pois. Kuulostaa pitkälti siltä, mitä saattaisin kaivata od-pedaalilta. Riffit ja kompit tulee soiteltua puhtailla tai pienillä säröillä, niin od:sta olisi välillä hyvä saada polkaistua vähän lisää 'hönkää' sooloihin ym.. Mutta se ei kuitenkaan saisi muuttaa liian radikaalisti soundia. Tuntuu, että kaikki od-pedaalit vain jotenkin sotkevat soundia. Siis sellaisetkin, jotka kotona kuulostavat todella hyviltä. Bändin kanssa parasta on kuitenkin vahvari ilman mitään od-speduliinejä. Täytyy taas jossain kohtaa pistää lisää pedaaleja torille.. Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
+makke+ 09.04.2014 14:42:32 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Tuntuu, että kaikki od-pedaalit vain jotenkin sotkevat soundia. Siis sellaisetkin, jotka kotona kuulostavat todella hyviltä. Bändin kanssa parasta on kuitenkin vahvari ilman mitään od-speduliinejä. Täytyy taas jossain kohtaa pistää lisää pedaaleja torille.. Päätin napata kiinni tästä Tohtorin lauseesta kun niin sopivasti tuli esille.. Kotona soittaessa pedaalit ja soundit yleensäkin kuulostavat hyvällä / selkeälle. Mutta treeniksellä kun muut soittimet tulevat kuvaan mukaan ja volyymitasot nousevat, voi kotona tehdyt "säädöt" melkein unohtaa. Nykyään käytän enemmin Blackstar omaan säröä kuin MXR:n. Soundi tuntuu menevän hieman puuroksi ja omaa soittoa on hankalaa kuulla. Pitää "nostaa" kirkkautta kun middlet jää basson jalkoihin + toisen kitaristin stratocaster soi aikas kirkkaasti. Cover biisejä kun soitellaan, tuntuu välillä että on "soundillisesti" hukassa. -tätä helpottamaan, haluaisin ostaa itselleni Strymon Flint:in :) |
zapateados 09.04.2014 18:57:18 | |
---|
Laulava Kylätohtori: Kiitoksia tästä. Piti oikein katsoa PGD:n demo tuosta ja vieläpä, kun torilta löytyi todella kohtuulliseen hintaan tuollainen, niin eihän siinä enää ollut muuta vaihtoehtoa kuin ostaa se pois. Kuulostaa pitkälti siltä, mitä saattaisin kaivata od-pedaalilta. Riffit ja kompit tulee soiteltua puhtailla tai pienillä säröillä, niin od:sta olisi välillä hyvä saada polkaistua vähän lisää 'hönkää' sooloihin ym.. Mutta se ei kuitenkaan saisi muuttaa liian radikaalisti soundia. Tuntuu, että kaikki od-pedaalit vain jotenkin sotkevat soundia. Siis sellaisetkin, jotka kotona kuulostavat todella hyviltä. Bändin kanssa parasta on kuitenkin vahvari ilman mitään od-speduliinejä. Täytyy taas jossain kohtaa pistää lisää pedaaleja torille.. Kalamazoo taipuu mun mielestä hyvin sooloboostiksi, kun jättää gainin klo 9-10 paikkeille ja lisää volumea reippaasti. Tonen sekä glassin yhdistelmällä saa jonkun verran treble boostia tarvittaessa. Itse käytän sitä lähinnä komppisärönä vähemmän volumea ja enemmän gainia tyylisillä säädöillä. Gainin määrästä riippumatta Kalamazoo stäkkäytyy hyvin muiden säröjen kanssa, mikä on ainakin mulle iso plussa. Kerro käyttökokemuksia, kun saat pedaalin. "Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough |
Mä vaan 10.04.2014 08:51:10 | |
---|
Ostin Zvex mastotronin. Bassolla = Huoneessa täysi kaaos kun soitat vähänkin, kitara = Ei oikein irtoa mitään erityistä. Bassokäyttöön tuon lähinnä hommasin, mutta onko kenelläkään kokemuksia millä saisi kitaralla oikein kunnon pörinää aikaan? Vakava efektiriippuvainen ja pahemman luokan kamarunkkari. |
joku muu sikko 10.04.2014 09:22:44 | |
---|
Ostin Mad Professor HW Little Green Wonderin ja laitoin sen Mesa Triaxisin eteen kun se on ainoa etunen mulla jossa on oikeasti hyvä cleani. Muikea hymy tuli kasvoille. On kyllä makoisa säröpurkki. |
Kysyisin, että voiko tuollainen plugi mikä yhdistää pedaalit toisiinsa kuluttaa pattereista virran kun sen jättää kiinni niihin, meinaan vaan kun se on metallia tai rautaa? Aika tyhmä kysymys varmasti kun eihän siinä mene virtaa jos ja silloin kun kaapelit eivät ole kiinni pedaaleissa, mutta oli pakko kysyä ihan varmuuden vuoksi. ;) Se on sellainen suora kullanvärinen plugi jolla voi yhdistää pedaalit, eli ei johdollinen. Hommasin Bossin CH-1 chorus pedaalin ja ihan meikäläiselle kelpaava pedaali kyseessä, mutta taitaa olla aika patteri syöppö? Ainakin uusi patteri menehtyi alta aikayksikön, noin päivässä ja puolessa, ja ilman että kaapelit olivat koko ajan kiinni pedaalissa. Kummaa oli se, että valo ei palanut, mutta chorus toimi silti suht hyvin koska sen yhä kuuli kun pedaalin painoi päälle. Testasin kuitenkin CH-1:ssä ollutta uutta patteria SD-1 pedaalissa ja kuolluthan se oli. Nyt laitoin kiinni adapterilla johon on yhdistetty myös Bossin SD-1 ja molemmissa palaa valo kuten kuuluu. EDIT: Ja eikö tämä ketju olisi hyvä liittää tuonne kitarakamat keskustelualueen osioon nimellä "tietoa kitarapedaaleista" sinne muiden "tietoa" ketjujen sekaan, löytyisi helpommin jos tarvitsee jotain pedaaleihin liittyvää kysyä. Järki joskus jäässä, mutta tukka yhä päässä. |
Gabe 16.04.2014 22:29:50 | |
---|
Metalkallo: Kysyisin, että voiko tuollainen plugi mikä yhdistää pedaalit toisiinsa kuluttaa pattereista virran kun sen jättää kiinni niihin. Jos jätät plugin pedaalin inputtiin niin ei kestä patteri kauan. Eli hommaa virtalähde tai nappaa piuha irti aina soiton jälkeen. :) Älä huoli, tämä käy varmaan jokaiselle. |
Metalkallo 16.04.2014 23:50:23 | |
---|
Gabe: Jos jätät plugin pedaalin inputtiin niin ei kestä patteri kauan. Eli hommaa virtalähde tai nappaa piuha irti aina soiton jälkeen. :) Älä huoli, tämä käy varmaan jokaiselle. Ahaa, eli kysymykseni ei sittenkään ollut niin tyhmä kuin luulin. :) Kiitos. Järki joskus jäässä, mutta tukka yhä päässä. |
Laulava Kylätohtori 17.04.2014 08:30:24 | |
---|
Metalkallo: Ahaa, eli kysymykseni ei sittenkään ollut niin tyhmä kuin luulin. :) Kiitos. Juu, ei. Yleensä pedaalien manuaalissakin sanotaan, että inputjohto täytyy irrotta patterin eliniän pidentämiseksi. Kun plugin pistää inputtiin, niin samalla se kytkee patterin itse 'piiriin', joka kuluttaa patteria, vaikkei pedaali olisi edes päällä... Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks. |
Gabe 17.04.2014 08:59:08 | |
---|
Metalkallo: Ahaa, eli kysymykseni ei sittenkään ollut niin tyhmä kuin luulin. :) Kiitos. Ei ole tyhmiä kysymyksiä. :) On vain asiallisia tai vähemmän asiallisia vastauksia. Ei muuta kuin kovaa soittoa! Suosittelen kyllä virtalähdettä jos pedaaleita kertyy enemmän. Säästää hermoja ja rahaakin pitkällä tähtäimellä. |
Stone 17.04.2014 20:38:35 (muokattu 17.04.2014 20:40:47) | |
---|
Laulava Kylätohtori: Itse, kun enemmänkin ajan boosterilla etuastetta ruttuun, niin se on ketjussa alkupäässä. Tai tiedä sitten kuuluisiko olla, mutta siinä olen siitä tykännyt. Volumeboostina paras paikka on toki efektilenkki. Tämä tuli eilen oikein testattua treeniksellä, vaikkei tosin omilla kamoilla. Ja muistakaa, mää näistä mitään ymmärrä... :) Itse käytän boostia samassa paikassa ketjun alussa silloin jos käytän. Aiemmin virkaa hoiti Maxon od808 ja tänään tuli "bjfe baby pink booster" klooni testiin ja lautaanhan se sitten jäi. Kiitos siitä jäsenelle sOrO666. On sitten muuten täysin transparentti pedaali. Toimii myös mainiosti vahvistimen etuasteen ruttaajana sopivan miedosti omaan makuuni. "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
LaMotta 17.04.2014 21:01:07 | |
---|
Hei. Otsikko on oikaistu. Plus ylläpidolle. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." |
Stone 17.04.2014 21:32:22 | |
---|
LaMotta: Hei. Otsikko on oikaistu. Plus ylläpidolle. Se on pilattu. Mojo on poissa :) "If you want heavy metal, listen to John Lee Hooker, listen to that motherfucker play. Thats heavy metal. Thats armour"! - Keith Richards |
Muovinen 17.04.2014 21:35:20 | |
---|
Stone: Se on pilattu. Mojo on poissa :) Totta. Oon aina ollu sitä mieltä että kauneus syntyy virheistä. |
arppah8 17.04.2014 23:22:05 | |
---|
LaMotta: Hei. Otsikko on oikaistu. Plus ylläpidolle. Ja vieläkin väärin. Eiks sen pitäisi olla pedalli? Särö keltainen, pläk sapat ääni. Status: Asiallinen mies, puhaltaa 1.37 promillea klo 7.30. |
Gabe 18.04.2014 11:18:19 (muokattu 18.04.2014 11:19:39) | |
---|
Laudassa on purkkeja kiinni kolmella tonnilla mutta viime aikoina jatkuvasti päällä on ollut lähinnä Strymon Flint ja ajoittain BJFe Baby Blue. Classic Cat + Strato yhdessä Flintin kanssa luovat niin miellyttävän perussoundin että on vaikea kaivata enää muuta. Classic Catin dynamiikkaan tottuminen vei vähän aikaa, mutta nyt kun sitä on oppinut käyttämään niin aika paljon saa aikaan pelkästään omilla käsillä yhdessä kitaran ja vahvistimen vähäisten säätimien kanssa. Pedaalit ovat hyvin käyttökelpoisia mutta yksinlkertaisuus on kaunista, edelleen. |
Confidentum 18.04.2014 18:39:54 | |
---|
Gabe: Laudassa on purkkeja kiinni kolmella tonnilla mutta viime aikoina jatkuvasti päällä on ollut lähinnä Strymon Flint ja ajoittain BJFe Baby Blue. Classic Cat + Strato yhdessä Flintin kanssa luovat niin miellyttävän perussoundin että on vaikea kaivata enää muuta. Classic Catin dynamiikkaan tottuminen vei vähän aikaa, mutta nyt kun sitä on oppinut käyttämään niin aika paljon saa aikaan pelkästään omilla käsillä yhdessä kitaran ja vahvistimen vähäisten säätimien kanssa. Pedaalit ovat hyvin käyttökelpoisia mutta yksinlkertaisuus on kaunista, edelleen. Kyllähän se usein on ammattimiehilläkin niin, että valtaosa kattauksesta hoidetaan 2-3 pedaalilla ja loput on mausteena tai käytössä vain joissain biiseissä tai biisin osissa. Potikka kaakkoon! |
JaaGeRMaisTeR 18.04.2014 23:19:26 | |
---|
Ostin tuollasen Enon metalistik distortion. Jösses on hyvä. Siinäpä distortionia kerrakseen. Viikkoa aiemmin ostin moerin black seacretin joka tuossa nyt on jouten. Tuollanen kattaus löytyy toisen vahvistimen edestä. Yksi 30€ eno. Se riittää :) |