Muusikoiden.net
14.05.2024
 

Musiikin teoria ja säveltäminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Intervallien tunnistamisesta melodioiden hahmottamiseen
1
Jenna-petteri
11.04.2014 15:18:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten tätä kannattaisi lähestyä?
 
Lähtötilanne on se, että tunnistan yksittäiset intervallit kohtuullisen luotettavasti, mutta melodiassa en näitä toistaiseksi kykene hahmottamaan. (Sävelen identiteetistä tulee moniselitteinen, johtuen siitä että sille voi melodiassa hahmottaa intervalleja moneen eri säveleen.) Onko tähän jotain hyväksi koettua lähestymistapaa? Tyyliin, opetella hukkaamaan identiteetit paitsi edelliseen säveleen.. ja jos on jotain tämän kaltaista, miten lähestyä asiaa käytännöntasolla?
 
J-P
 
Jenna-petteri
11.04.2014 15:24:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lisätään nyt vielä, että tavoitteenani on oppia hahmottamaan intervalleja melodiossa kromaattisella asteikolla.
 
ganesha
11.04.2014 20:21:44
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

yritä laulaa ne intervallit, se auttaa hahmottamaan niitä paremmin.
 
Jenna-petteri
12.04.2014 02:38:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: yritä laulaa ne intervallit, se auttaa hahmottamaan niitä paremmin.
 
Kiitokset vastauksesta.
 
Toi laulaminen/hyräily tosiaan olis hyvä tapa irrottaa sävelpari kontekstista. Valitettavasti oon opetellu tunnistaa intervallit sillai, etten missään vaiheessa prosessia käyttäny omaa (tai mitään muuta ulkopuolista) ääntä. Jos käytän ääntäni, eli toistan ne sävelet, hukkaan jotenkin instrumentista tulleet äänet päästäni, enkä löydä intervallia omasta äänestäni. (Ehkä siksi, että se menettää puhtautensa, tai kenties siksi, että oman äänen käsittely saattaa neurologisesti tapahtua jotenkin toisella tapaa kuin ulkoa tulleen*.)
 
Jos on, tai jollakulla muulla on, muita ideoita, niin otan ilolla vastaan!
 

 
* Tyyliin, jos muistikuva on jonkin polun summittainen takaisinkytkentä, niin itse tuotetulla äänellähän syntyy potenttiaalisesti useampikin tuollainen polku (ainakin: ääni korvan kautta, aivojen puheentuotantoalueelta kielen ymmärtämisen alueelle, ja näiden suhde muun kehon tilaan, joka vaaditaan äänen tuottamiseen) ja sitä kautta hämmennys valtaa yksinkertaisen aivoni.
 
nisumaka
15.04.2014 07:46:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Intervallien tunnistus on yksi keskeinen osaamisalue ainakin allekirjoittaneelle. Itse olen harjoitellut niitä Earmaster-ohjelmiston avulla, sekä sitten erinäisillä kursseilla on niitä harjoiteltu. En oikein osaa sanoa mitään tyhjentävää yhtä tapaa opetella asiaa. Uudessa Earmaster 6:ssa on intervallien harjoittelemista varten (laulamalla) mahdollisuus äänittää oma säveltapailu ja saada siitä graafinen palaute. Olen itse nähnyt vain demon (mulla on 5 versio), mutta olen aika motivoitunut hankkimaan tuon uuden version.
 
ThomSai
15.04.2014 09:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite oon miettiny moneen pahaan intervalliin jonkun tutun kappaleen, minkä melodia alkaa sillä intervallilla. Se on ainakin mulla auttanu.
 
Janus
15.04.2014 10:33:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ThomSai: Ite oon miettiny moneen pahaan intervalliin jonkun tutun kappaleen, minkä melodia alkaa sillä intervallilla. Se on ainakin mulla auttanu.
 
Luitko aloitusviestiä?
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «