Aihe: 1. Overdrive/Distortion 1 2 | |
---|---|
![]() 02.08.2011 16:09:24 | |
PJS: Käytetty Big Muff.... Tai uutena Muff/Double Muff. En soita samanlaista musiikkia kuin aloittelija, joten en tiedä ovatko juuri siihen musiikkiin sopivia, mutta ainakin itse olen todennut hinta-laatu-suhteeksi hyvän. Myöskään en ole kokeillut Line6 II Spiderin kanssa, mutta voittaa 100% varmasti ko. vahvistimen kaikki kolme särökanavaa, jotka ovat totaalista kuraa. Muff 38€: http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=8hgaj7h0g54969csk28mtm6vq5 Double Muff 48€ http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=8hgaj7h0g54969csk28mtm6vq5 Jälkimmäisessä on siis kaksi Muff-elementtiä perätysten, joten siitä saa tarvittaessa kovemmat pörinät. | |
![]() 03.08.2011 09:39:09 | |
Objectif Lune: Tai uutena Muff/Double Muff. En soita samanlaista musiikkia kuin aloittelija, joten en tiedä ovatko juuri siihen musiikkiin sopivia, mutta ainakin itse olen todennut hinta-laatu-suhteeksi hyvän. Myöskään en ole kokeillut Line6 II Spiderin kanssa, mutta voittaa 100% varmasti ko. vahvistimen kaikki kolme särökanavaa, jotka ovat totaalista kuraa. Muff 38€: http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=8hgaj7h0g54969csk28mtm6vq5 Double Muff 48€ http://uraltone.com/kauppa/product_ … p;XTCsid=8hgaj7h0g54969csk28mtm6vq5 Jälkimmäisessä on siis kaksi Muff-elementtiä perätysten, joten siitä saa tarvittaessa kovemmat pörinät. Mulla on toi Double Muff ja se on kyllä hyvä pedaali. Pieni varoituksen sana kuitenkin, ei oo ihan joka paikan höylä ja mm. tone-potikan puuttuminen saattaa olla joillekin ongelma. Oon myös huomannu että soundi muuttuu jonkin verran päivästä päivään, varmaan liittyy lämpötilaan, patterilta saatuun virran määrään jos sellaista käyttää jne. Mutta jos vähän tollanen vintage-henkisempi (isompikin) särö innostaa, on se varsin pätevä ja edullinen vaihtoehto. I started out with nothing, and I still got most of it left. - Seasick Steve | |
![]() 03.08.2011 09:44:36 | |
GrooverMan: Mulla on toi Double Muff ja se on kyllä hyvä pedaali. Pieni varoituksen sana kuitenkin, ei oo ihan joka paikan höylä ja mm. tone-potikan puuttuminen saattaa olla joillekin ongelma. Oon myös huomannu että soundi muuttuu jonkin verran päivästä päivään, varmaan liittyy lämpötilaan, patterilta saatuun virran määrään jos sellaista käyttää jne. Mutta jos vähän tollanen vintage-henkisempi (isompikin) särö innostaa, on se varsin pätevä ja edullinen vaihtoehto. + Ainakin perus big muffista saa miedommilla asetuksilla myös semmoista kivaa overdrive/boostia. Peace! | |
![]() 08.08.2011 19:28:09 | |
Itse ostin ekaksi säröpedaaliksi Bossin DS-ykkösen. Asiallisesti taittuu hard rockit ja hevit. "Music really does make the world a better place" | |
![]() 08.08.2011 19:44:06 (muokattu 08.08.2011 19:48:44) | |
Entropia666: Nyt on kyllä ihan pakko kysästä että mikä pointti on säröttää "lopputuotetta"? Eli miksi säröä sinne efektilooppiin? Vähän sama ku pistäs dilsan ennen etuastetta ja säröttäs sen, ei oo hyvän kuulosta... Särön laittamisessa efektilooppiin ei monesti ole paljoakaan mieltä, ellei se sitten ole juuri se soundi, mitä tavoitellaan. Sen sijaan delay sijaitsee monillakin soittajilla ennen vahvistimen etuastetta - etenkin, jos vahvistimessa ei yksinkertaisesti ole efektilooppia ja joskus myös sen olemassaolosta huolimatta. Omien kokemuksieni perusteella delay toimii sekä loopissa että etuasteen edessä, mutta toistojen määrää ja voimakkuutta on syyytä tiputtaa, jos delay on ennen vahvistimen säröä - muuten soundi menee helposti mössöksi, sillä etuasteen särö kompressoi delaytä pahimmillaan aika rajusti. Tästä syystä mulla on Nova Delayssä muutamakin eri preset: "cleanille sopiva delay", "rautalankadelay", "särölle sopiva delay" yms., sillä nykyisessä keikkakoneessani looppia ei ole. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 08.08.2011 21:09:02 | |
Jucciz: Särön laittamisessa efektilooppiin ei monesti ole paljoakaan mieltä, ellei se sitten ole juuri se soundi, mitä tavoitellaan. Sen sijaan delay sijaitsee monillakin soittajilla ennen vahvistimen etuastetta - etenkin, jos vahvistimessa ei yksinkertaisesti ole efektilooppia ja joskus myös sen olemassaolosta huolimatta. Omien kokemuksieni perusteella delay toimii sekä loopissa että etuasteen edessä, mutta toistojen määrää ja voimakkuutta on syyytä tiputtaa, jos delay on ennen vahvistimen säröä - muuten soundi menee helposti mössöksi, sillä etuasteen särö kompressoi delaytä pahimmillaan aika rajusti. Tästä syystä mulla on Nova Delayssä muutamakin eri preset: "cleanille sopiva delay", "rautalankadelay", "särölle sopiva delay" yms., sillä nykyisessä keikkakoneessani looppia ei ole. Kylläpä kyllä. Ite oon pohtinu jotta kannattaa yleisesti pyrkiä laittamaan tila/aika-efektit mahdollisimman loppuun ettei ne säröty tai mee lyttyyn. Nuo jotkut ison maailman hifistelijäthän saattaa ajaa kyseiset efektit erilliseen päätteen kautta eri kaappiin, jotta soundi säilys mahollisimman puhtaana. Ei maha olla normaalillia tallaajalla rahoja moiseen... Rokkifotoja: H A J E . F I | |
![]() 14.04.2014 16:43:45 | |
Hei mitenkäs se on ,että voiko niitä distortion pedaaleja esim. Ds-1 käyttää särökanavan päälle vai puuroutuuko se ääni liikaa, jos pitää pedaalista säröt kuitenkin matalalla? Mitä nyt täältä oon lukenut niin overdrive särökanavalle ja distortion puhtaalle vai? | |
![]() 14.04.2014 17:16:04 | |
Espmarshall: Hei mitenkäs se on ,että voiko niitä distortion pedaaleja esim. Ds-1 käyttää särökanavan päälle vai puuroutuuko se ääni liikaa, jos pitää pedaalista säröt kuitenkin matalalla? Mitä nyt täältä oon lukenut niin overdrive särökanavalle ja distortion puhtaalle vai? Testaa jos moisen omistat. Sillähän tuo selviää parhaiten. Ite en tykkää, muttei se ole absoluuttinen totuus :) | |
![]() 14.04.2014 17:16:11 | |
Espmarshall: Hei mitenkäs se on ,että voiko niitä distortion pedaaleja esim. Ds-1 käyttää särökanavan päälle vai puuroutuuko se ääni liikaa, jos pitää pedaalista säröt kuitenkin matalalla? Mitä nyt täältä oon lukenut niin overdrive särökanavalle ja distortion puhtaalle vai? Ei tätä voi kukaan sun puolesta päättää, kokeile itse. Ei usea peräkkäinen särö mikään uusi keksintö ole, joskus toimii tosi hyvinkin. Avainsana on määrät. Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan! | |
![]() 14.04.2014 17:54:48 | |
Espmarshall: Hei mitenkäs se on ,että voiko niitä distortion pedaaleja esim. Ds-1 käyttää särökanavan päälle vai puuroutuuko se ääni liikaa, jos pitää pedaalista säröt kuitenkin matalalla? Mitä nyt täältä oon lukenut niin overdrive särökanavalle ja distortion puhtaalle vai? Kokeileppa niinkin että säröä vahvarista vähempi, pedaalista enempi, tai niinkin että molemmista vähän mutta pedaalista volaa kovemmalle. DS-1 on aika puurokas kyl jo itessäänkin, mutta se puuro voi olla toivottukin esim. jotain läskiä liidisaundia hakiessa. Toi OD särölle ja distortion puhtaalle on sääntö, joka on tehty rikottavaksi oman maun mukaan. Kovaa ruuvausta vaan. | |
![]() 15.04.2014 09:56:34 | |
Mua tässä nyt vähän mietityttää mitä pedaalilla haetaan? Haluatko parempaa säröä line6:n omien säröjen sijaan, napakoittaa olemassaolevia säröjä komppeihin vai lisätä säröä ja laulavuutta soolo-osuuksiin? Parempaan säröön pyrkiessä kannattaa hankkia pedaali joka yrittää tuottaa vahvistimen kaltaista ääntä ja pitää sitten vahvarin säröt pienemmällä. (mainitut OCD ja crunch box on tän tyyppisiä) Jos taas vahvarin omat säröt kaipaa lisää napakkuutta tai tarvitset sooloihin lisää leikkaavuutta niin overdrive-tyyppiset pedaalit toimivat ehkä parhaiten. (esim tube screameri ja sd-1) DS-1:sen unohtaisin kokonaan. Mun mielestä aika joutava surinaboksi ja toimii korkeintaan hyvän putkivahvistimen kanssa jotenkuten. Muff pedaalit on taas mun kokemuksen mukaan "löysiä", niillä ei oikein hevikomppia saa aikaiseksi, mutta sitten sooloissa ovat kermaisia pörisijöitä. Mutta usein pedaalit toimii monessa hommassa. Yllä mainittu ocd on esim ihan hyvä soolopedaalikin. | |
![]() 15.04.2014 15:34:01 (muokattu 15.04.2014 15:55:42) | |
llarppp: Boss SD-1. Muuta ei tarvi Boss SD-1:stä itsekin suosittelen. Siitä löytyvät säädöt: level joka boostaa, tone jolla pystyy muokkaamaan soundia pehmeämpään tai kirkkaampaan suuntaan, sekä drive jolla saa sitä säröä lisää. Uutena noin 70e ja käytettynä on pyörinyt silloin tällöin täällä torilla noin 35e tienoilla tai jopa halvemmalla. Hyvä overdrive putkivahvareille, mutta toimii myös solid-state vahvareissa ehkä tuoden jopa hieman sitä putkivahvarin säröä/soundia niihin. Kokeiltu on. 9V patteri sisään ja kitaran letku kiinni oikeanpuoleiseen pedaalin aukkoon ja vasempaan aukkoon johto joka menee kiinni vahvariin. EDIT: Jonkun pitäisi tehdä tuonne kitarakamat osion FAQ alkuun oma osio kitarapedaaleillekin (tietoa kitarapedaaleista) jossa voisi kysyä kaikkea niihin liittyvää. Järki joskus jäässä, mutta tukka yhä päässä. | |
‹ edellinen sivu | seuraava sivu › 1 2 |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)