![]() 15.08.2013 14:50:58 (muokattu 15.08.2013 15:02:39) | |
---|---|
pappasfin: Hmm.. mielenkiintoista. Eikös se halpa ja hyvä tarkoita juurikin sitä, että siihen ei tarvi vaihtaa mitään vaan sen saa säätämällä hyväksi peliksi ilman että joutuu vaihtamaan mikkejä, kiristimiä ja metalliosia jne. ja laittamaan lisää rahaa, jotta kitarasta tulisi sitten se "hyvä" Mulla ei ihan mene jakeluun tuo, että puhutaan halvasta ja hyvästä ja sitten laitetaan lisää rahaa mikkien vaihtoon ja vaikkapa metalliosiin kun se lisää sen kitaran hintaa ja sitten oikeasti samalla rahalla olisi voinut ostaa sen hieman kalliimman johon ei tarvitsisi mitään vaihtaa. Mulle hyvä ja halpa tarkoittaa juurikin sitä, että kitara on hyvä ilman mitään rahallisia lisä panostuksia parempiin osiin. Mutta mä olenkin vaan ihan tavallinen harrastelija näissä asioissa ja kuhan vaan ihmettelin tätä asiaa ;) Emmie muuta tiiä, kuin että, jos 140€ kitarasta tulee keikkakelpoinen vaihtamalla osia about 20€lla, niin on se minusta vielä halpa....tietysti olisi voinut saman tien ostaa hieman kalliimman, vaikkapa 30% kalliimman eli 180€ kitaran...ehkä siihen ei olis tarvinnu fiilauksia tehdä ;) Seriously, se rassaaminen ja värkkääminen on se pääasia ja sitäpaitsi näissä halpiksissa on perkeleen kova sijoitetun pääoman tuotto :) Potikka kaakkoon! | |
![]() 15.08.2013 15:08:25 | |
Confidentum: Emmie muuta tiiä, kuin että, jos 140€ kitarasta tulee keikkakelpoinen vaihtamalla osia about 20€lla, niin on se minusta vielä halpa....tietysti olisi voinut saman tien ostaa hieman kalliimman, vaikkapa 30% kalliimman eli 180€ kitaran...ehkä siihen ei olis tarvinnu fiilauksia tehdä ;) Seriously, se rassaaminen ja värkkääminen on se pääasia ja sitäpaitsi näissä halpiksissa on perkeleen kova sijoitetun pääoman tuottoaste :) pysyyhän tuo vielä joo halpana jos 140 € maksavaan satsataan vaan tuo 20€ mutta monesti mitä korviini kantautuu niin on vaihdettu mm. uusi talla, viilattu nauhoja, vaihdettu kiristimiä ja jos siihen vielä päälle vaihdetaan mikit (ei sen vuoksi että soundi on hyvä vaan että ne on oikeasti huonot) niin tuo 20 € ei taitane riittää :D Mutta monta erillaista lähestymiskantaa ja tarinaa näihin aina liittyy kuten hyvin sanottuna tuo rassaaminen ja kokeilu mikä on kyllä ihan hyvä tehdä hieman halvemmilla peleillä vaikka kyllä jotkut vaihtavat heti mikit vaikkapa Gibsonin Lespauliinkin. Ja kuten tuossa aikaisemmin todettiin niin modataan kun ei ole just sitä mitä haluaa. Täytyy kyllä myöntää, että joskus tekis mieli ostaa vähän halvempi vehje ja sitten kokeilla mm. eri juttuja mutta mä tykkään rassata mielummin vaimoa kun kitaroita, vaimolla on osat vielä kunnossa ja soundaa hyvältä ;D PappaSFin | |
![]() 15.08.2013 15:25:47 | |
pappasfin: pysyyhän tuo vielä joo halpana jos 140 € maksavaan satsataan vaan tuo 20€ mutta monesti mitä korviini kantautuu niin on vaihdettu mm. uusi talla, viilattu nauhoja, vaihdettu kiristimiä ja jos siihen vielä päälle vaihdetaan mikit (ei sen vuoksi että soundi on hyvä vaan että ne on oikeasti huonot) niin tuo 20 € ei taitane riittää :D Mutta monta erillaista lähestymiskantaa ja tarinaa näihin aina liittyy kuten hyvin sanottuna tuo rassaaminen ja kokeilu mikä on kyllä ihan hyvä tehdä hieman halvemmilla peleillä vaikka kyllä jotkut vaihtavat heti mikit vaikkapa Gibsonin Lespauliinkin. Ja kuten tuossa aikaisemmin todettiin niin modataan kun ei ole just sitä mitä haluaa. Täytyy kyllä myöntää, että joskus tekis mieli ostaa vähän halvempi vehje ja sitten kokeilla mm. eri juttuja mutta mä tykkään rassata mielummin vaimoa kun kitaroita, vaimolla on osat vielä kunnossa ja soundaa hyvältä ;D Minusta on ollut mukava seurata täällä M-netissä sitä, miten porukat vaihtaa kokemuksia erityisesti hinta/laatusuhteeltaan hyviksi havaituista vermeistä. Niistä muotoutuu tavallaan standardi tai luotettavuusaste laitteille. Itse olen melko monta ostosta tehnyt "turvallisesti" luottaen käyttäjien kokemuksiin. Jos ostaa esim. käytetyn Blues Juniorin ja Baja Telen, niin kovin pahasti ei voi metsään laadullisesti tai rahallisesti Potikka kaakkoon! | |
![]() 15.08.2013 17:54:04 | |
Tuning, tuning, rassaaminen ja värkkääminen, siitähän on kysymys. Sairaudesta ei pääse muulla kuin osia ja runkoja hankkimalla. Kesän aikana tuli tunattua aikaisemmin hankittua rungoista parhainta ja siinä ny on Gibsonin 400-sarjan humpparit kiinni, sähköt pitäis vielä tehdä että saadaan äänetkin. Näyttää aikaslailla Gibson SG:ltä vaan ei kuitenkaan ole ja itselle tuntuu jopa paremmalta. Läpikuultava tumma punainen mahonkibody kuitenkin, erittäin sujuvasoittoinen liimattu mahonkikaula, kromia...jne... Hyvästä Washburn Idol -rungosta tekee onnistuneen soittimen halvalla. Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita.... | |
![]() 13.04.2014 22:59:42 | |
Huom! Olet kirjoittamassa yli 241 päivää vanhaan aiheeseen! Timo JM: Olin rohkea ja tilasin Saksasta pari keppiä. Fender Squier Standard Tele RW AB (285,-) http://www.thomann.de/fi/fender_squier_std_tele_rw_ab.htm Epiphone Les Paul Special II HCS (129,-) http://www.thomann.de/fi/epiphone_les_paul_special_ii_hcs.htm Täytyy sanoa, että olen kyllä tyytyväinen. Molemmat ovat erittäin kauniita ja viimeistelyltään täydellisiä. Soundeista en löydä moitittavaa pikaisen testin jälkeen. Telekin on eri planeetalta kuin aiemmin Verkkokaupassa testaamani yksilö. (Uskalsin tilata, kun löysin Tuubista videoita joissa skitta soi nätisti.) Suosittelen! Nyt kun aikaa on kulunut, niin täytyy päivittää sen verran, että tuo Tele on osoittautunut vähän ongelmalliseksi. Heti kitaran saatuani jouduin hiomaan nauhojenpäät. Nyt sama homma on taas edessä. Kaula on myös elänyt talven aikana. Ehkä kaulassa on käytetty liian tuoreita puita. Voihan olla, että se rauhoittuu ajan myötä. ...siis mun mielestä. Ja poppia noista -> | www.timomantynen.com | www.mikseri.net/divari | | |
![]() 14.04.2014 06:37:06 | |
Wanha Peavey 112 Express satasen rahalla. Hyvä rokki/hevivahvistin, 65 äänekästä wattia. Turbo!!! | |
![]() 14.04.2014 09:21:39 | |
Timo JM: Huom! Olet kirjoittamassa yli 241 päivää vanhaan aiheeseen! Nyt kun aikaa on kulunut, niin täytyy päivittää sen verran, että tuo Tele on osoittautunut vähän ongelmalliseksi. Heti kitaran saatuani jouduin hiomaan nauhojenpäät. Nyt sama homma on taas edessä. Kaula on myös elänyt talven aikana. Ehkä kaulassa on käytetty liian tuoreita puita. Voihan olla, että se rauhoittuu ajan myötä. Nauhanpäiden hiominen on enemmän sääntö kuin poikkeus. Jos kitaraan käytettyjä puita ei ole Suomessa kuivattu (ja vaikka olisikin niin usein joutuu ekan talven jälkeen hiomaan päät) niin elämistä tapahtuu aivan varmasti. Jopa niille Gibsoneissa käytetyille, tuhatvuotiaille neitsyiden kastelemille taikapuille. | |
![]() 14.04.2014 09:22:28 | |
Timo JM: Huom! Olet kirjoittamassa yli 241 päivää vanhaan aiheeseen! Nyt kun aikaa on kulunut, niin täytyy päivittää sen verran, että tuo Tele on osoittautunut vähän ongelmalliseksi. Heti kitaran saatuani jouduin hiomaan nauhojenpäät. Nyt sama homma on taas edessä. Kaula on myös elänyt talven aikana. Ehkä kaulassa on käytetty liian tuoreita puita. Voihan olla, että se rauhoittuu ajan myötä. Ei kuulosta vielä mitenkään pahalta, ellei kaula ole vääntynyt ropelille tai muuten sillai, että säädöillä ei saa korjattua. Nauhojen törrötystä ja kaularaudan säätötarvetta ilmenee ihan custom shop -hintaluokan skitoissakin. En sitten malttanut olla sanomatta. | |
![]() 14.04.2014 10:27:08 (muokattu 14.04.2014 10:28:35) | |
naavanka_: Nauhanpäiden hiominen on enemmän sääntö kuin poikkeus... Onkohan kaikki mun kitarat poikkeuksia, nyttekin niitä on 6 kpl ja myös ne jotka olen myynyt pois tässä joidenkin vuosien saatossa niin yhdessäkään ei ole nauhojen päitä joutunu viilaamaan vaan ovat olleet hyvät jo lähtiessä. Tosin ihan halpiksia nämä eivät ole ;) Hieman eritavalla noi elää tässä Suomen ilmastossa, osaa ei tarvi juurikaan edes säätää ja osaa pitää. PappaSFin | |
![]() 14.04.2014 10:41:17 | |
pappasfin: Onkohan kaikki mun kitarat poikkeuksia, nyttekin niitä on 6 kpl ja myös ne jotka olen myynyt pois tässä joidenkin vuosien saatossa niin yhdessäkään ei ole nauhojen päitä joutunu viilaamaan vaan ovat olleet hyvät jo lähtiessä. Tosin ihan halpiksia nämä eivät ole ;) Hieman eritavalla noi elää tässä Suomen ilmastossa, osaa ei tarvi juurikaan edes säätää ja osaa pitää. Tuo tietty riippuu paljon siitä mistä oot kitarat ostanut. Kenties niitä on jo suomessa viilattu? Tosin ei mullakaan ikinä niin paljon ole törröttänyt että olisin jaksanut viilata/viilauttaa, mutta toisaalta en priorisoi soittomukavuutta kovinkaan tärkeäksi. Viilaisin varmaan siinä vaiheessa kun veri alkais lentämään :) | |
![]() 14.04.2014 10:42:36 | |
Arkka: Tuo tietty riippuu paljon siitä mistä oot kitarat ostanut. Kenties niitä on jo suomessa viilattu? Tai sitten kitarat eivät majaile kerrostalossa, missä talvella ilmankosteus voi pudota 20 prosenttiin. En tyytynyt tavanomaiseen. | |
![]() 14.04.2014 10:44:39 (muokattu 14.04.2014 10:44:50) | |
pappasfin: Onkohan kaikki mun kitarat poikkeuksia, nyttekin niitä on 6 kpl ja myös ne jotka olen myynyt pois tässä joidenkin vuosien saatossa niin yhdessäkään ei ole nauhojen päitä joutunu viilaamaan vaan ovat olleet hyvät jo lähtiessä. Tosin ihan halpiksia nämä eivät ole ;) Hieman eritavalla noi elää tässä Suomen ilmastossa, osaa ei tarvi juurikaan edes säätää ja osaa pitää. kyllä fasulla ollessani hioin kaikista kitaroista talvella nauhanpäät, jotka tottakai alkoi törröttämään, ihan sama kuinka kallis kitara oli, custom shopin monterey strato oli kallein siihen aikaan 60 000 markkaa, ja niin siitäkin hiottiin nauhanpäät ensimmäisenä talvena. " mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä."
lassi ja leevi. | |
![]() 14.04.2014 10:50:39 | |
Arkka: Tuo tietty riippuu paljon siitä mistä oot kitarat ostanut. Kenties niitä on jo suomessa viilattu? Tosin ei mullakaan ikinä niin paljon ole törröttänyt että olisin jaksanut viilata/viilauttaa, mutta toisaalta en priorisoi soittomukavuutta kovinkaan tärkeäksi. Viilaisin varmaan siinä vaiheessa kun veri alkais lentämään :) PK-seudulla asun ja eri liikkeistä tullu noita ostettua, eikä tietääkseni noita liikkeissä ole viilattu, eivät ole ainakaan sanoneet mitään ja siinä käsityksessä olen ollut, että ovat olleet suoraan tehtaan jäljiltä mutta mistä se loppupeleissä täysin varmasti voi tietää, kyllähän liike tietysti sen kitaran tarkistaa kun se tukusta/ulkomailta tuleepi. EDIT: hitsi, nyt korjaan omaa sanomistani, joo olipa sittenkin kerran nauhatyötä jouduttu tekemään halpaan teräskieliseen akkariin ;D Siinä oli ylänauhoilla hieman karheata pintaa kun kieltä pendas ja pyysin myyjää tekemään siihen takuuna tietysti nauhan hiomiset ennen kuin kannan kitaran liikkeestä ulos ja myyjä teki siihen nauhahionnat ja oli hemmetin hyvää työtä. Mutta nauhapäitä ei tuolloinkaan jouduttu hiomaan. Pahoittelen etten heti tuota muistanu kertoa, ehkä aika kultaa muistot ;D PappaSFin | |
![]() 14.04.2014 10:55:17 | |
PIM: Tai sitten kitarat eivät majaile kerrostalossa, missä talvella ilmankosteus voi pudota 20 prosenttiin. Totta, tätä en huomioinutkaan, vaikka itse asun juurikin tuollaisessa kuivuuden pesässä. | |
![]() 14.04.2014 10:58:06 | |
pappasfin: PK-seudulla asun ja eri liikkeistä tullu noita ostettua, eikä tietääkseni noita liikkeissä ole viilattu, eivät ole ainakaan sanoneet mitään ja siinä käsityksessä olen ollut, että ovat olleet suoraan tehtaan jäljiltä mutta mistä se loppupeleissä täysin varmasti voi tietää, kyllähän liike tietysti sen kitaran tarkistaa kun se tukusta/ulkomailta tuleepi. Eipä niistä tiedä ei, mutta kyllä ne yleensä liikkeissä viilaa ne. | |
![]() 14.04.2014 11:01:21 | |
aristoteles666: kyllä fasulla ollessani hioin kaikista kitaroista talvella nauhanpäät, jotka tottakai alkoi törröttämään, ihan sama kuinka kallis kitara oli, custom shopin monterey strato oli kallein siihen aikaan 60 000 markkaa, ja niin siitäkin hiottiin nauhanpäät ensimmäisenä talvena. OK, eli liikkeissä tehdään tälläistä viilausta, ite en ole tuon perään kyselly kun kitarat on ollut suoraan mulle hyviä eikä ole tarvinnu kuin siis tuon yhden kerran pyytää nauhahiontaa (minkä senkin unohdin kertoa alkuun). Oishan mun tietysti pitäny tietää tämä asia mutta eipä ole tullu ajateltua kun on aina käsiin osunu hyvät skitat (F-musiikki, Levytukku, DLX ym. liikkeissä). Itse asun rivitalossa ja kyllä sielläki ilmankosteus talvella tippuu, tänä talvena hankin kosteuttajan, joka mittaa automaattisesti sen kosteuden ja sitä voi säätää haluamaansa tarkkuuteen (Prisman n. 4 litran säiliöllä) maks. 56 m2 tarkoitettu kosteutin. Kun tuon kosteuttimen laitoin päälle ja se mittas ilmankosteuden niin se näytti pahimmillaan olevan 15, olen pitäny tuon säätimen joko 30 tai 35 kost.prosentin kohdilla mikä on ihan kohtuullinen kitaroille (toki se 40% ois parempi) mutta mä lähden siitä, että tuo 30 tai 35 on parempi kuin se alle 20 tai jopa alle 10. Mä kuivaan pyykkiä tarkoituksellisesti siinä samassa tilassa missä kitarat on. Mutta kuivaa tuo ilma on rivarissakin talvella. PappaSFin | |
![]() 14.04.2014 11:02:23 | |
pappasfin: PK-seudulla asun ja eri liikkeistä tullu noita ostettua, eikä tietääkseni noita liikkeissä ole viilattu, eivät ole ainakaan sanoneet mitään ja siinä käsityksessä olen ollut, että ovat olleet suoraan tehtaan jäljiltä mutta mistä se loppupeleissä täysin varmasti voi tietää, kyllähän liike tietysti sen kitaran tarkistaa kun se tukusta/ulkomailta tuleepi. EDIT: hitsi, nyt korjaan omaa sanomistani, joo olipa sittenkin kerran nauhatyötä jouduttu tekemään halpaan teräskieliseen akkariin ;D Siinä oli ylänauhoilla hieman karheata pintaa kun kieltä pendas ja pyysin myyjää tekemään siihen takuuna tietysti nauhan hiomiset ennen kuin kannan kitaran liikkeestä ulos ja myyjä teki siihen nauhahionnat ja oli hemmetin hyvää työtä. Mutta nauhapäitä ei tuolloinkaan jouduttu hiomaan. Pahoittelen etten heti tuota muistanu kertoa, ehkä aika kultaa muistot ;D Nauhojen kiillotuskin on perusperushomma joka jää tehtaalta yleensä vähintään puolitiehen tai täysin tekemättä. Reunalistojen viimeistely on halvemmissa vähän miten sattuu ja satulan kieliurat lähes poikkeuksetta liian korkeat. Oikeastaan ainoa missä nuo kaikki on melkein aina kohdillaan on LTD (jopa 50-sarjan ribulivehkeissä), ne on suoraan paketista yleensä melkolailla kohdillaan. Halvemman pään akustiset on kyllä usein aivan kamalia ja niissä on paljon laittoa. | |
![]() 14.04.2014 11:03:28 | |
Hyvää ja halpaa haluavan täytyy hankkia molemmat. (Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet." | |
![]() 14.04.2014 11:04:18 | |
Arkka: Eipä niistä tiedä ei, mutta kyllä ne yleensä liikkeissä viilaa ne. OK, ei vaan ole tuota tullu ajatelleeksi että tekevät vaikka oishan se pitäny tietää kun jään aina suustani niiden myyjien kanssa kiinni (toki annan heidän tehdä työnsä jos tulee muita asiakkaita siihen). PappaSFin | |
![]() 14.04.2014 12:09:45 (muokattu 14.04.2014 12:11:20) | |
pappasfin: Onkohan kaikki mun kitarat poikkeuksia, nyttekin niitä on 6 kpl ja myös ne jotka olen myynyt pois tässä joidenkin vuosien saatossa niin yhdessäkään ei ole nauhojen päitä joutunu viilaamaan vaan ovat olleet hyvät jo lähtiessä. Tosin ihan halpiksia nämä eivät ole ;) Hieman eritavalla noi elää tässä Suomen ilmastossa, osaa ei tarvi juurikaan edes säätää ja osaa pitää. Riippuu paljon huoneilman kosteudesta. Jos on rutikuiva sisäilma, kuten monessa kämpässä talvisin, niin sen kyllä huomaa kitarastakin. Armollisemmassa sisäilmassa taas kitara kuin kitara pysyy kuosissaan ilman viilailuja. Toinen juttu on, että soittajilla on hyvin erilaiset toleranssit esim. säätöjen suhteen. Toinen ei huomaa mitään häiritsevää, kun toinen taas on jo kaularaudan kimpussa... En sitten malttanut olla sanomatta. | |
› Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)