Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Vire vouvaaminen - Ibanez RGIR20FE - C Standard -vire
1 2
RogueFort
11.04.2014 23:44:28
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli kyseessä noin 2 kuukauden ikäinen Ibanez RGIR20FE Iron Label -sarjan keihäs: http://www.ibanez.co.jp/products/eg … 1&series_id=1&data_id=43&color=CL01
Tallana Ibanezin oma Gibraltar Standard II -viritelmä, josta olen lukenut jenkkifoorumeilta ihan positiivisia kommentteja.
 
Päätimme bändin kanssa tiputtaa virettä D-standardista C-standardiin. Samalla meni kielisetit uusiksi. Laitoin tähän Ibaneziin custom setin D'addarion kieliä:
013, 017, 026, 036, 040, 060.
 
Heti alkuun satula laitettiin kielille sopivaksi ja intonaatio tsekattiin paikallisella musiikkiliikkeellä. Kotona soitellessa huomasin kuitenkin, että kitaran matala E-kieli lähtee hakeutumaan agressiivisemmassa soitossa pahasti ylävireiseksi. Ongelma on helppo huomata jos vähänkään jotain djent/palm mute hässäköitä soittelee. Virittimellä katsottaessa vire näyttäisi olevan kuitenkin oikein ja intonaatiokin kunnossa. Pikkuisen auttaa kun virittäessä käyttää E-kielellä hieman enemmän voimaa tai jättää kielen muuten vaan hieman alavireiseksi. Soittaessa kuulostaa sitten olevan lähempänä oikeaa virettä. Muilla kielillä ongelmaa ei juurikaan ole havaittavissa. Kitaralla ei tee mieli hirveästi nauhoitella mitään ja bendaukset ja pinch harmonics temput vievät matalan e-kielen jatkuvasti alavireiseksi. Kitaraan on hankala luottaa treeneissä. Jatkuvasti saa olla tarkkailemassa virettä.
 
Minulla on myös LTD EC 401, jossa sama vire ja sama kielisetti. Vire pitää erinomaisesti ja vire-vouvaamista matalan E-kielen osalta on hyvin vähän. Pinch harmonicseja saa tehdä ja vire kestäää. Skaala tossa LTD:ssä 24,75" ja ibanezissa se 25,5"
 
Ibanez on kertaalleen purettu kitara-ammattilaisen toimesta osiin ja kasattu uudestaan. Kaula tsekattu. Satula tsekattu vielä kerran. Kieleksi vaihdettu uusi 060 D'addario.
 
Mitähän temppuja voisi vielä kokeilla? Olisiko pitänyt valita Ibanez, jossa tallana floikka-kopio ja lukot?
Apuja kaivataan.
 
Kefiiri
12.04.2014 09:32:26 (muokattu 12.04.2014 09:39:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Liittyisikö tämä siihen ilmiöön, että mikkien magneetit jotenkin häiritsisivät kielen liikettä? En tiedä millaiset mikit tuollaisessa kitarassa on, mutta voisihan niitä kokeeksi ruuvata alemmas.
 
Edit: aktiivimikit? Ei taida vika olla esittämässäni jutussa. Mutta kyllähän viritys on muutenkin hyvä tehdä samalla tatsilla kuin soittaessa. Että viritetään se varsinainen atakki kohdalleen.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Decadetroll
12.04.2014 09:49:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyseessä voi olla myöskin huono kieli. Ei ole ennenkuulumatonta, että pakasta vedetty kieli ei pidä virettään/ei saa intonoitua kunnolla.
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Arkka
12.04.2014 13:46:11 (muokattu 12.04.2014 13:46:27)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vouvaaminen on varsinkin basisteille tuttu ongelma, josta tulikin mieleen, olisko sulla mahkuja kokeilla toista 25,5" skaalalla olevaa kitaraa tolla setillä öbaut samoilla säädöillä? Kaksi samanlaista kieltä ei vastaa toisiaan eriskaalaisissa kitaroissa kun toisessa kieltä on enempi kun toisessa. Siinä on varmaan monenlaista muuttujaa (joku fyysikko voi selittää), oleellisena jännite-ero.
 
Toivottavasti löytyy ratkaisu. Pieni vouvaaminen toki kuuluukin asiaan. Saattaa jopa elävöittää kivasti :)
 
Ziggy Bubba
12.04.2014 17:33:29
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mun nähdäkseni kielisetti on ainakin tarpeeksi paksu. Yksi luonnollinen "modaus" on soittaa kevyemmällä tatsilla, vaikka se voikin tuntua hassulta hevihommissa.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Karvamammutti
12.04.2014 17:39:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllähän tuossa on kyse siitä että ranteella rankaistaan. Kevyempää tatsia taikka sitä kieltä alavireeseen.
 
*ANGRILY FIXES BOW TIE*
aristoteles666
12.04.2014 18:10:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ziggy Bubba: Mun nähdäkseni kielisetti on ainakin tarpeeksi paksu. Yksi luonnollinen "modaus" on soittaa kevyemmällä tatsilla, vaikka se voikin tuntua hassulta hevihommissa.
 
käytän paksumpaa jo Eb vireessä.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Ziggy Bubba
12.04.2014 18:21:27
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ite pitkään ajattelin, että kitaraa pitää hevanderijutuissa rankaista ihan voimalla. Männä vuosina oon miettinyt, että tatsin pitää olla enemmänkin napakka ja nopea, ei niinkään painava.
 
Etenkin ton kuulee kun isoja sointuja roiskii alavireissä. Kevyempi puristus plekusta ja sama piiskan vauhtinen soittokäsi toimii.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
Ziggy Bubba
12.04.2014 18:24:21
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: käytän paksumpaa jo Eb vireessä.
 
Tässä on kyse just siitä tatsista. Jos tosi raskaasti painaa kieltä sormet punaisina niin tommonen meno on varmaan tarpeen. Mun mielestä toi överisti paksujen kielten parempi tone on aika pitkälti myytti, jota SRV taisi valinnoillaan luoda ainakin.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
RogueFort
13.04.2014 13:12:56
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tossa kitarassa on nyt menossa toinen uusi 060 kieli. Pitää tilata noita varmaan kasa T-kaupasta. 2,5 e taitaavat olla kappaleelta.
 
Tossa olisi kyllä yksi 25,5" skaalainen LTD MH 100, jossa floikkakopio. Sen voisi tietysti viedä säädettäväksi C-vireiseksi.
 
Ymmärrän kyllä, että soittotatsilla on vaikutusta tohon vireen nousemiseen. Tolla LTD EC 401 homma kyllä pelittää mainiosti. Ja jos soitan samalla tatsilla tolla Ibanezilla niin heti on ongelmia. Se ei hirveästi naurata, jos on taustalla vireessä olevan bassoraita ja synaraitoja ja sitten vasen/oikea pannatut epävireiset kitararaidat. Kuulostaa aika kamalalta. Ja kyllähän se kevyempä soittotatsi vie siitä nauhalle tarttuvasta tavarasta jonkin verran meininkiä ja "munaa" pois. Onhan se myönnettävä, että vähän opettelua tuo nauhalle soittaminen on muutenkin.
Tossa on sillä EC 401 soitettua kamaa D-vireestä: https://soundcloud.com/blightofficial
 
Kattoo nyt jos kokeilis vielä laittaa uuden kielen ja jos ei vaan toimi mun soittotyylillä tuo Ibanez niin pitää sitten myydä pois tai vaihtaa vaikka Ibanezin Premium -sarjalaiseen tai toiseen 24,75 skaalaiseen kitaraan. Hankala vaan lähteä myymään kun täällä on tullut nyt haukuttua kitara paskaksi.
 
RogueFort
13.04.2014 16:34:44
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Täsmennettäköön vielä, että minulla on ollut aikoinaan kaksi Jackson kitaraa 25,5 skaalalla ja molemmissa floikka-kopio ja lukot. Näissä käytin vireinä enimmäkseen D standardia ja hieman myös E standardia. Kielinä käytin tuolloin Elixirin 011-049 settiä. Ei paljon vouvaillut minun soittotyylillä/tatsilla. Eli ongelma on nyt minun kohdalla ilmennyt juuri uudessa kitarassa/C-vireessä/paksummissa kielissä.
 
aristoteles666
13.04.2014 18:40:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RogueFort: Täsmennettäköön vielä, että minulla on ollut aikoinaan kaksi Jackson kitaraa 25,5 skaalalla ja molemmissa floikka-kopio ja lukot. Näissä käytin vireinä enimmäkseen D standardia ja hieman myös E standardia. Kielinä käytin tuolloin Elixirin 011-049 settiä. Ei paljon vouvaillut minun soittotyylillä/tatsilla. Eli ongelma on nyt minun kohdalla ilmennyt juuri uudessa kitarassa/C-vireessä/paksummissa kielissä.
 
kuinka yllättävää, paljon löysempi vire, ja tulee ongelmia.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Decadetroll
13.04.2014 18:55:41 (muokattu 13.04.2014 18:56:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: kuinka yllättävää, paljon löysempi vire, ja tulee ongelmia.
 
No on kyllä paljon paksummat kieletkin, ei tuon nyt siitä pitäisi johtua, että on liian löysät spagetit.
 
Mulla itelläni on 11-56 setti B-vireessä telessä, jossa tietenkin 25,5" mensuuri ja kyllähän tuo soi ihan niinkuin pitääkin. Ei vouvaa, eikä ole löysät kielet.
 
C vireessäkään ei vouvaa tai ole löysät kielet (duh.).
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
aristoteles666
13.04.2014 18:59:03
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: No on kyllä paljon paksummat kieletkin, ei tuon nyt siitä pitäisi johtua, että on liian löysät spagetit.
 
Mulla itelläni on 11-56 setti B-vireessä telessä, jossa tietenkin 25,5" mensuuri ja kyllähän tuo soi ihan niinkuin pitääkin. Ei vouvaa, eikä ole löysät kielet.
 
C vireessäkään ei vouvaa tai ole löysät kielet (duh.).

 
älä viitsi puhua paskaa, jo b vireessä ne on aivan käsittämättömän löysät, sori.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Decadetroll
13.04.2014 20:18:26 (muokattu 13.04.2014 20:21:26)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: älä viitsi puhua paskaa, jo b vireessä ne on aivan käsittämättömän löysät, sori.
 
Ihan mukava tatsi on beessä tuolla setillä. Eivät ole käsittämättömän löysät lainkaan. Ei kaikkien ole pakko käyttää hissin vaijereita, vaikka sinä niitä käyttäisitkin. Monet 25,5" seiskakielisetkin varustetaan jollain .56 paksuisella B-kielellä ja hyvin soi. Ehkä sinä et vaan osaa? :)
 
Onneksipa jokainen osaa muodostaa oman mielipiteensä ja etsiä mieleisensä kielisetin optimaalisen tatsin saamiseksi, eikä tarvitse sinun neuvoja noudattaa :)
 
I am therefore leaving immediately for Nepal, where I intend to live as a goat.
Arkka
13.04.2014 21:00:54 (muokattu 13.04.2014 21:10:49)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RogueFort: Täsmennettäköön vielä, että minulla on ollut aikoinaan kaksi Jackson kitaraa 25,5 skaalalla ja molemmissa floikka-kopio ja lukot. Näissä käytin vireinä enimmäkseen D standardia ja hieman myös E standardia. Kielinä käytin tuolloin Elixirin 011-049 settiä. Ei paljon vouvaillut minun soittotyylillä/tatsilla. Eli ongelma on nyt minun kohdalla ilmennyt juuri uudessa kitarassa/C-vireessä/paksummissa kielissä.
 
Arvailen, että floikalliset vouvaa vähemmän kun talla antaa periksi samalla tapaa kuin venytyksissä.
 
Mutta kyl se ehkä on muistakin asioista kiinni kuin tallasta ja skaalasta. Mulla on fenkun ja fernandesin stratot, jotka lienee skaaloiltaan samat ja samantyylin tallat vedetty molemmissa jousilla kanteen kiinni. Fernandes vouvaa ihan hulluna enemmän. Se pysyy myös huonommin vireessä. Kenties kielet luistaa satulaurissa huonommin. Hmm.. ehkä se, että kieli pääsee venymään satulan takana paremmin vähentää vouvausta?
 
Ehkä ei. Tuli vaan mieleen jos sun venytyksistä alavireeseen -ongelma johtuu ahtaasta satulaurasta, mikä on usein paksulla setillä ongelma, ja ongelmat onkin yhteydessä toisiinsa. Ehkä ei, mut tsekkaa se satulaura jo sen vireen pysymisen takia.
 
/pseudotieteily
 
e: Kielen korkeus tietenkin saattaa vaikuttaa myös.
 
RogueFort
13.04.2014 23:22:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Decadetroll: Ihan mukava tatsi on beessä tuolla setillä. Eivät ole käsittämättömän löysät lainkaan. Ei kaikkien ole pakko käyttää hissin vaijereita, vaikka sinä niitä käyttäisitkin. Monet 25,5" seiskakielisetkin varustetaan jollain .56 paksuisella B-kielellä ja hyvin soi. Ehkä sinä et vaan osaa? :)
 
Onneksipa jokainen osaa muodostaa oman mielipiteensä ja etsiä mieleisensä kielisetin optimaalisen tatsin saamiseksi, eikä tarvitse sinun neuvoja noudattaa :)

 
Se on niin soittajasta kiinni. Tuo minun setti 013, 017, 026, 036, 046, 060 on aivan liian löysä omaan makuun B-vireessä. Ja sitten on tietysti sekin haluaako G-kielen punomattomana. 056 setissä taitaa vielä olla punomaton yleensä. Mutta on niitä sellaisiakin hurjia että vetäävät E-vireestä 012-052 tai 054 setillä kun yleensä suosiivat 09-46 tai 10-46 settejä. Mieltymyksiä on niin monenlaisia. Minulle pitää olla kielissä jämäkkä/tiukka tuntuma.
 
RogueFort
13.04.2014 23:39:23
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka: Arvailen, että floikalliset vouvaa vähemmän kun talla antaa periksi samalla tapaa kuin venytyksissä.
 
Mutta kyl se ehkä on muistakin asioista kiinni kuin tallasta ja skaalasta. Mulla on fenkun ja fernandesin stratot, jotka lienee skaaloiltaan samat ja samantyylin tallat vedetty molemmissa jousilla kanteen kiinni. Fernandes vouvaa ihan hulluna enemmän. Se pysyy myös huonommin vireessä. Kenties kielet luistaa satulaurissa huonommin. Hmm.. ehkä se, että kieli pääsee venymään satulan takana paremmin vähentää vouvausta?
 
Ehkä ei. Tuli vaan mieleen jos sun venytyksistä alavireeseen -ongelma johtuu ahtaasta satulaurasta, mikä on usein paksulla setillä ongelma, ja ongelmat onkin yhteydessä toisiinsa. Ehkä ei, mut tsekkaa se satulaura jo sen vireen pysymisen takia.
 
/pseudotieteily
 
e: Kielen korkeus tietenkin saattaa vaikuttaa myös.

 
Arvailin vähän samaa, että floikka voisi antaa vouvaamisessa vähän anteeksi.
Kokeillaan nyt vielä kielen vaihtoa ja sitten satulaura pitänee tarkistaa vielä kolmannen kerran. Löytyisiköhän jostain hyvät ohjeet miten väljä/tiukka sen pitäisi sitten olla. Jostain olin lukevinani, että "liukastaavat" lyijyllä!?!?! :D
 
Tämä voisi olla seuraava kokeiltava malli, jos ei meinaa lähtee millään pelittämään tuo nykyinen RG: http://www.ibanez.co.jp/products/eg … 1&series_id=1&data_id=48&color=CL01
Saisipa samalla passiivimikitkin.
 
Arkka
13.04.2014 23:58:44
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

RogueFort: Arvailin vähän samaa, että floikka voisi antaa vouvaamisessa vähän anteeksi.
Kokeillaan nyt vielä kielen vaihtoa ja sitten satulaura pitänee tarkistaa vielä kolmannen kerran. Löytyisiköhän jostain hyvät ohjeet miten väljä/tiukka sen pitäisi sitten olla. Jostain olin lukevinani, että "liukastaavat" lyijyllä!?!?! :D

 
Käsittääkseni uran pitäisi olla kieltä leveämpi just sen verran vaan ettei se jumita. Eli ihan inan. Suuremmasta väljyydestä ei tietenkään ole hyötyäkään. Sitä voi sillä kielellä yrittää varovasti viilata mikäli tarvii. Oleellista varmaan pitää kieli oikeassa kulmassa.
 
Lyijyllä tarkoitetaan oikeasti lyijykynän grafiittia ja se kyllä kannattaa kokeilla. Varmaan parempaakin liukkaria on, mutta useimmat tyytyy grafiittiin kun sitä kaikilla on kotona.
 
Old Joe
14.04.2014 00:06:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arkka:
Lyijyllä tarkoitetaan oikeasti lyijykynän grafiittia ja se kyllä kannattaa kokeilla. Varmaan parempaakin liukkaria on, mutta useimmat tyytyy grafiittiin kun sitä kaikilla on kotona.

 
Grafiitilla on etuna sekin, että ei leviä, kuten öljyt.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «