Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Pöytälaatikkopedaalit
1
Laulava Kylätohtori
10.04.2014 12:18:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Monilla on 'pöytälaatikko' täynnä pedaaleita, joita ei viitsi myydä, mutta joita ei tarvitse. Usein ne odottavat siellä tulevaa tarvetta tai sitä, että niitä innostuu myöhemmin käytämään. Eli tarpeettomia, mutta liian hyviä myytäväksi.
 
Kiinnostaisi tietää, että kuinka moni on oikeasti tarvinnut tai innostunut varastoimistaan pedaaleista. Monelleko on oikeasti tullut se hetki, että niitä on tarvittu tai ovat päätyneet vuosien jälkeen aktiivikäyttöön lautaan. Vai käykö niin kuin itselle, eli kun ovat aikansa odotelleet laatikossa parempaa huomista, päätyvät torille turhana myyntiin.
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
PJS
10.04.2014 12:27:36
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on iso kasa hyllyssä pölyyntyviä pedaaleita, enimmäkseen erilaisii säröjä. Niitä tulee aina aika-ajoin käytettyä kun esim. nauhoittaessa haluukin saada jotain vähän erisävyistä rutinaa ilmoille, mut n ei oo päätyneet lautaan pysyvämmin just logistista syistä: ei huvita kantaa messissä laitteita joita tarvii vaan harvakseltaan.
 
Osa on myös sellasii, et niille ei just nyt satu oleen tarvetta mut jos jatkossa tarpeet muuttuu ni sit on ikäänku valmiiks olemassa oikeenlaisii leluja.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
Volle
10.04.2014 13:36:04 (muokattu 10.04.2014 13:39:52)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita pedaaleita säilössä, vaikka tosiaan yleensä käytössä on viritin ja yksi särkijä. Joskus muistakin jaksaa innostua ja niitä jopa "tarvitsee". Osasta voisi kai hankkiutua eroonkin, mutta eihän niistä muutamaa kymppiä enempää per purkki saa eikä ne vie juuri tilaakaan verrattuna vaikkapa vahvistimiin, joten ei ole tullut myytyä.
 
E: Esimerkkinä vaikkapa Wah-pedaali: en voi kuvitella, että joskus möisin wahin ja olisin tyystin ilman, vaikka nykyisessä bänditoiminnassa ei olekaan tarvetta juuri nyt. Kerran pari vuodessa wahinkin soveltuvuutta uusiin biiseihin on syytä kokeilla!
 
StJerky
10.04.2014 13:41:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Big Muff, Rat ja Dean Markley Overlord ainakin.
 
Jucciz
10.04.2014 15:04:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Onhan noita vaikka kuinka, eikä niitä yleensä tule myytyä, vaikka edellisestä käytöstä olisi useampi vuosi. Just erikoistilanteita varten (studiohommat tulee ekana mieleen, joko muusikkona tai tuottajana) on mielestäni hyvä olla monenlaista soundinlähdettä. Tästä syystä tykkään myös, että tarjolla on monta eri vahvistinta, kaappia, kaiutinta, äänitysmikkiä jne. Nää on kaikki mulle vaan hieman eri värejä paletissa, jos kuvataiteen puolelta haetaan analogia.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Gabe
10.04.2014 15:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: käykö niin kuin itselle, eli kun ovat aikansa odotelleet laatikossa parempaa huomista, päätyvät torille turhana myyntiin.
 
Näin on käynyt joka kerta. :) Olen yrittänyt ottaa opikseni, eli jos ei ole käyttöä niin torille. Kerran se vain kirpaisee mutta sitten kun ne itselle turhat ovat löytäneet hyviin uusiin koteihin ja päässeet kovaan käyttöön niin olo on parempi. Kyllä hyvät pedaalit on tarkoitettu käytettäväksi eikä laatikoihin. Niillä rahoilla voi ostaa sitten jotain oikeasti tarpeellista.
 
Mutta ymmärrän tuskasi oikein hyvin, luopuminen voi olla hyvinkin raastavaa. :) Itse emmin Otsolan kanssa vaikka miten kauan, hyvä pedaali eikä olisi millään raaskinut luopua siitä... mutta kun ei ollut käyttöä. Meni muuten kaupaksi alle puolessa minuutissa, oma ennätys. Mitkäs purkit sulla on lähtöuhan alla?
Rämppy
11.04.2014 12:13:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulle on käynyt riittävän usein niin, että olen myynyt pedaalin ja myöhemmin metsästänyt samanlaista pitkään ja hartaasti. Siksi en juurikaan myy pedaaleja, vaikka ko. purkki tuntuisi just nyt tarpeettomalta. Yleensä se tarve tulee heti, kun ko. pedaali on hävitetty ;-).
Eli mun pedaaleista suurin osa ei ole aktiivikäytössä.
 
En sitten malttanut olla sanomatta.
darrell
11.04.2014 13:01:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vuosia sitten työmatkoilta Jenkkeihin olen aikoinaan ostanut huomattavan halvalla (vrt. Thomann) esim. Fulltonea yms. ja jotain muuta merkkipedaalia. Jos niille ei ole ollut tarvetta, niin olen myynyt pois enemmän tarvitseville ja ostanut tilalle klooneja pölyttymään. Ei niitä muutaman kympin pedaaleja kannata myydä. Jotain olen jättänyt, jos valmistus on lopetettu, esim. ChoralFlange ja jotain muita.
 
Antaa kaikkien kitaroiden soida. Kielten värähtely yleinen ja yhtäläinen.
Muovinen
11.04.2014 13:35:15
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mullakin on useampia purkkeja, joilla ei ole aktiivista käyttöä, mutta jotka pidän, koska niistä saa käyttökelpoisia soundeja. Ja tietysti sellaisia soundeja, joita tulee joskus käytettyä. Nyt tällaisia ovat ainakin Fulltone 69 fuzz, EHX Riddle, EHX Octave Multiplexer, Plexidrive-klooni, Kleopatra-Muff ja periaatteessa muutama jopa noista laudassa olevista. Lautakin on vielä kunnolla testaamatta ja sieltä voi jotain pullahtaa pois. Pirullista kun ei oikein jää nyt sottohommille aikaa, mutta kun sen tietää, että jossain vaiheessa tulee taas enemmän soittoja. Sitten on kiva kun on kamat jo valmiina odottamassa.
LesPaul70
11.04.2014 13:38:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Rämppy: Mulle on käynyt riittävän usein niin, että olen myynyt pedaalin ja myöhemmin metsästänyt samanlaista pitkään ja hartaasti. Siksi en juurikaan myy pedaaleja, vaikka ko. purkki tuntuisi just nyt tarpeettomalta. Yleensä se tarve tulee heti, kun ko. pedaali on hävitetty ;-).
 
Tell me about it...
 
Nimimerkillä Myin pois parhaan koskaan tapaamani flangerin 25 vuotta sitten koska "...ttu mä mitään flangerilla tee, phaser sen olla pitää!"
 
Sen jälkeen sitten onkin koluttu ihan joka ikisen valmistajan flangerit läpi eikä vastaan ole tullut mitään, mitä olisi voinut verrata tuohon reliikkiin.
 
Saman virheen välttämiseksi en ole sittemmin myynytkään enää mitään speduja pois. Edes sellaisia, joilla ei ole mitään toivoa aktiivikäytöstä. Nytkin ylijäämäspeduja on sen verran laatikossa, että niistä voisi kasata laadukkaan ja erittäin monipuolisen kakkoslaudan. Olenkin jo luvannut pojalleni, että jos ja kun kitara alkaa pysyä hyppysissä, saa ottaa käyttöön niistä mitkä vain haluaa. (Mutta ei hukata/myydä pois.)
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
Kivijalka
11.04.2014 13:42:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Behringerin Ultra Metal löytyy kaapista. Ei siitä rahaa saisi vaikka haluttaisikin myydä. ;)
 
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
fox
11.04.2014 13:53:38
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

LesPaul70:
Nimimerkillä Myin pois parhaan koskaan tapaamani flangerin 25 vuotta sitten koska "...ttu mä mitään flangerilla tee, phaser sen olla pitää!"

 
Mikäs flangeri se oli, jos kysyä saa.. ;)
 
welcome to the twilight zone "A fox is a wolf who sends flowers." relic #1
LesPaul70
11.04.2014 16:58:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fox: Mikäs flangeri se oli, jos kysyä saa.. ;)
 
Juu, saa kysyä, mutta en aio vastata, en vielä. En ennenkuin olen saanut sellaisen uudestaan hyppysiini. Muuten joku joka lukee tämänkin keskustelun vie sen viimeisenkin nokkani edestä... ;)
 
Sen verran voin paljastaa, että kyseinen laite oli japsitekoa ja ilmeisesti 70-luvulta, käsittääkseni jonkinlainen "paranneltu" versio ADA:n klassikosta. Ostin yhdeltä kiipparistilta, jolla se oli jäänyt käyttämättä.
Hyvien jet-flangejen ohella jäänyt mieleen erlaiset persoonalliset "tuulen vonkuna" -tehosteet, joita pedaalista sai ulos, kun pedaalin pisti oskilloimaan kaakottamalla feedbackin. Niitä tuli joskus käytettyä tunnelmatehosteena basso+rummut-taustaan soittamatta itse mitään. Juuri tuota jälkimmäistä en ole paljon muissa flangereissa kuullut - niissä oskillointi kuulostaa yleensä pelkästään huonolta. Eikä se varsinainen flangetuskaan yhtä hyvältä.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
LaMotta
11.04.2014 17:08:37 (muokattu 11.04.2014 17:10:21)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mad Professor HW Mighty Red Distortion tuli kerran vaihdossa. Mihinkään en ole tarvinnut enkä käyttänyt.
 
Marshall BluesBreaker (se sinimusta) http://4.bp.blogspot.com/-bi7bM8h8p … shall%2BBlues%2BBreaker%2BPedal.jpg on alkuperäisessä laatikossaan vaatekomerossa. Eipä ole tuollakaan mitään käyttöä.
 
Eivät ole (nyt) myynnissä.
 
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
slapvete
12.04.2014 13:53:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ibanez TS-10, Vox Real McCoy, Wampler Euphoria...
 
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Laulava Kylätohtori
12.04.2014 14:33:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Näin on käynyt joka kerta. :) Olen yrittänyt ottaa opikseni, eli jos ei ole käyttöä niin torille. Kerran se vain kirpaisee mutta sitten kun ne itselle turhat ovat löytäneet hyviin uusiin koteihin ja päässeet kovaan käyttöön niin olo on parempi. Kyllä hyvät pedaalit on tarkoitettu käytettäväksi eikä laatikoihin. Niillä rahoilla voi ostaa sitten jotain oikeasti tarpeellista.
 
Näin olen itsekin yrittänyt ajatella. Mutta samanlaisia visioita kuin muillakin on myös siitä, että jossain kohtaa saattaa tarvita jotain. Nauhoituksissa tai jossain. Tosin eihän tässä ole tullut nauhoiteltua kuin treenivetoja Zoomilla, mutta jos jossain kohtaa saa viritettyä kotinauhoitusvehkeet kuntoon, niin ehkä sitten. Tai sitten ei. Toisaalta Soul-Benderin kaltaisista helmistäkään ei viitsisi luopua, koska eipä niitä helposti takaisin saa, jos joskus tulee katumapäälle...
 
Mutta ymmärrän tuskasi oikein hyvin, luopuminen voi olla hyvinkin raastavaa. :) Itse emmin Otsolan kanssa vaikka miten kauan, hyvä pedaali eikä olisi millään raaskinut luopua siitä... mutta kun ei ollut käyttöä. Meni muuten kaupaksi alle puolessa minuutissa, oma ennätys. Mitkäs purkit sulla on lähtöuhan alla?
 
Joo, itsellä tämä on enemmän henkistä ongelmaa kuin mitään muuta. :) Enkä ole oikeastaan mitään myymääni koskaan tarvinnut tai sen myyntiä oikeasti katunut, joten tiedä sitten, onko se myyminen välttämättä huono vaihtoehto.
 
En nyt oikein tiedä, mistä luopuisin. Fender tuli jo ostettua, joten jotain pitäisi myydä. Mutta kun ei haluaisi kitaroistakaan luopua. Valkoinen strato on kyllä loistokitara ja kaulakin on vähän muhkumpi, mikä on mukavaa vaihtelua toiselle stratolle. Toisaalta henkkatyylinen ote, jossa peukalolla soitetaan alimpia kieliä, on joissain tilanteissa helpompaa vähän pienemmällä kaulalla. Tuota tyyliä tulee nykyään käytettyä todella paljon. Tele on myös mainio, mutta tiedä sitten. Essi on myös loistava, mutta uhkaa jäädä koteloon pölyttymään. Ja pitäisihän sitä nyt yksi humpparikitara talossa olla. Toisaalta, miksi pitäisi, jos sille ei ole käyttöä. Ja voisihan sitä pistää pedaaleitakin torille. Mitä helvettiä tekee lähes kymmenellä od-pedaalilla, kun treeneissä ei käytä yhtään. Tämmöstä tämä, vaikeaa... :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Ziggy Bubba
12.04.2014 17:27:51
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Barber Tone Press on jäänyt käyttämättä nykyvahvarilla. Kompuran kun korvaa pieni ja hyvälaatuinen särö passelisti.
 
Osa säröpurkeista taas on jatkuvassa kierrossa. Vaihtelen vähän fiiliksen mukaan esim. OD-speduja. Kaapista löytyy toki näitä soittoa vaille jääviä purkkeja myös. Iso osa niistä on näitä parin kympin halpiksia, ei niitä jaksa myydäkään.
 
Rapeeta maalausrockia: CROOKMACHINE
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «