Aihe: Tarvittaisiin kommenteja ja vinkkejä tähän pakettiin
1 2 3
RaskasMielinen
10.04.2014 22:59:08 (muokattu 10.04.2014 23:21:31)

Laulava Kylätohtori: Toisaalta, jos vahvarilla on tarkoitus soitella kotona hiljaa, eikä muuta käyttöä ole, niin onko joku hirvittävä putkimörssäri, joka vaatii keinokuormat ja pelit sitten välttämättä se paras ja käyttökelpoisin ratkaisu? Varsinkin, kun tässä on kait kyse aloittelijasta, joten tarvitaanko sitä dynamiikkaa ym. välttämättä niin paljon?

En mä mitään mörssäriä (tällä kertaa) kotiin suositellutkaan, mutta tuollainen joku 15 wattinen, jossa on päätteessä jo joku EL84 opettaa nimen omaan sitä dynamiikkaa, joka ainakin itselleni on kitaran soittamisessa se juttu.

Itse olen soitellut vasta 2,5 vuotta. Okei, olen treenannut aika helvetisti alusta asti ja kitarakamaakin on kertynyt jonkusen verran eli olen käynyt nopeutetussa tahdissa sen syklin minkä joku vuosikymmenessä: sysipaskasta pikkutrankusta (10 wattinen Skuikka, okei hyvä kliini) mallintavan (Linja6 Spider, ylläri ylläri) ja hybridin (Marsun Valvestate, kuinkas muutenkaan) kautta pikkuputkariin (Vox lil' Nightrain) ja siitä sitten 100 wattisiin high gain -nuppeihin keinokuorman kanssa.

Niin ja takkahuoneesta löytyy se 15 watin Laney-combo, jota tässä suosittelen. Se ei ole todellakaan mikään "mörssäri", mutta etenkin kun jo siinä (putkarien) kokoluokassa ei oikein ole enää kuulokelähtöjä (ei ainakaan edullisimmissa), niin Koch Loadboxin se vaatii jo senkin takia. Toki ison kaapin kanssa sen mökä riittäisi vaikka keikalle. Sekin on siis hyvä, että siihen saa lisäkaapin (lisäkaappiliitäntä vaientaa Laneyn oman ämyrin) eli voi tulevaisuudessa kokeilla eri kaappeja vaikka kavereiden luona tai musaliikkeissä (Laney on 10" omalla elementillä pieni ja kevyt roudata). Lisäksi sen oma elementti on helppo vaihtaa, jos haluaa siten kokeilla. Koska kyseessä on oikea putkivahvistin, niin efektipedaalikokeilutkin tuottavat mielihyvää (Yojon hinta/laatu/hupi-suhteellaan erinomaisia pedaaleja saa käytettynä parilla kympillä). Laneystä löytyy efektilenkkikin sekä oma reverb.

Jos minä maksoin omasta Laneystani 200 € ja halvemmallakin on siis liikkunut, niin ei se käytetyn Kochin Loadboxinkaan (tehonkestomitoitus ei tarvitse olla 120 wattia, mutta kuulokeliitännän löytyminen on hyvä varmistaa) kanssa kovin paljoa enempää kustanna kuin se THR. Laneyssa on myös oma line out, eli kuulokeliitännän voisi ehkä toteuttaa jollain Kochia halvemmallakin pötkäleellä??? kun samalla nyppäsee johdot irti Laneyn omasta ämyristä (comboissa helppoa).

Putketkaan eivät 15 wattiseen paljoa maksa, eikä niitä nyt kulu samaan tahtiin kuin mitä murrosikäisellä pojalla maitoa vanhempiensa jääkaapista:D

Seuraavaksi varmaan hankin jonkun Axe FX:n tai Kemperin ja pyörrän kaikki tähänastiset puheeni mallintavista, tosin kehuvat niiden putkarimaista dynamiikkaa soittotatsin vaihteluille - ja maksavatkin sitten jo parin high gain -mörssärin verran:(

OT: on mulla ollut autotallivahvarina myös wanha 185 wattinen Fender. Se oli trankkupeli mutta erittäin hyvä kliini ja myös dynamiikka. Tosin ääntä lähti jo alle kolmosella enemmän mitä omat korvat kestävät siinä autotallissa. Jäätävä peli.

EDIT: sijoittaisin vaikka tuohon (on se kuulokeliitäntäkin) http://muusikoiden.net/tori/nayta.php?id=864028 - ja loput Japanin Fenderiin (jos tosin jenkkeihin on menossa, niin sieltä kait sellainen sitten, hyvä käytetty, soitettu eli hyväksi havaittu - mahdollinen nauhojen hiontakaan ei kauheita kustanna).
mopar
11.04.2014 14:02:45

Ei siihen thr:n mitään auxia tarvita. Kitara, kitarakaapeli ja rockrock.
RaskasMielinen
12.04.2014 09:37:07

alluuj: Tässä pitää nyt tietää että olen täysi aloittelija näissä vahvistinhommissa johtuen pelkästä akustisen soitosta eli tiedän suunnileen sen verran että THR:ään pitää laittaa vissiin AUX piuha että toimii.. Eli esim. combo tarkoittaa varmaan sitä että siinä on kaiutin ja säätönuppijuttu samassa paketissa, korjatkaa jos olen väärässä. Vähän vain mietityttää ostaa jokin kalliimpi vahvistin kun ei oikeasti tiedä niistä oikein mitään.

http://en.wikipedia.org/wiki/Guitar_amplifier Tämä ei ole mitään kettuilua kun sanon, että lueppa vaikka tuo artikkeli ensin ajatuksella läpi (googlettamalla löytyy hyviä yhteenvetoja myös härmän kielellä).

Nyt on vain niin, että koska kyseessä on nimen omaan sähkökitara, niin lopputuloksen eli soundin kannalta se vahvistin (joko erillisellä kaapilla kaiuttimineen tai combona eli vahvistin ja kaiutin/kaiuttimet samassa lootassa) on paljon määräävämpi kuin se mitkä puut tai mikrofonit siinä sähkökitarassa ovat (etsi toki myös joku hyvä yhteenvetävä artikkeli siitä aiheesta, ennen kuin säntäät ostoksille).

Ei maksa paljoa aikaa eikä vaivaa ottaa haltuun perusasiat. Joltain Thomannin sivuilta löytyy myös varsin laaja kirjo edes suuntaa antavia ääninäytteitä siellä myynnissä olevista kitaroista ja vahvistimista (valtava valikoima). Jos haluat tsekata tarkemmin jonkun kltaran tai vahvistimen, niin lähes kaikista löytyy demo/esittelypätkiä youtubesta.

Etenkin kun sinulla on mukavan kokoinen budjetti käytettävissäsi, niin kannttaa todella hieman perehtyä aiheeseen. Jos sitten innostut, niin tuskin jää viimeisiksi kitarakamahankinnoiksesi, mutta jo viikon päästä vikatikeille tuntuvia hankintoja ei kannata mennä tekemään.
Kefiiri
12.04.2014 09:48:06 (muokattu 12.04.2014 09:48:21)
Ekaa vahvaria hommatessa ei kuitenkaan ole oikein selvillä mistään, niin ei siitä valinnasta kannata kauheata stressiä ottaa.

Mutta se tosiaan on hyvä muistaa, että jos yhdistelmä sitten kuitenkin kuulostaa huonolta, tilanne ei parane kitaraa vaan vahvaria vaihtamalla.
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
12.04.2014 09:57:54 (muokattu 12.04.2014 10:09:04)
RaskasMielinen: En mä mitään mörssäriä (tällä kertaa) kotiin suositellutkaan, mutta...

Joo, olen täysin samaa mieltä, ei siinä mitään. Mutta pointtini oli lähinnä, että tuo on ehdan paatuneen kamarunkkarin puhetta (ei siis millään pahalla, kyllä sitä tulee itsekin 'puljattua' vähän liikaa noiden romujen kanssa), mutta ne kamarunkkarin unelmalelut (pedaalirumba+putkirumba+elementtirumba+keinokuormat ym.) saattavat muodostua harrastusintoa latistavaksi rasitteeksi aloittelevalle ei-kamarunkkarille, joka on tällä hetkellä kiinnostunut vain soittamisesta.

Edelleenkään en siis väittä vastaan, koska olet oikeassa, vaan ennemmin tuon toisenlaista aspektia keskusteluun. Minusta nyt olisi viisainta, kuten jo totesitkin, mennä johonkin kauppaan testailemaan. Sillähän se selviää, mikä on itselle se paras ratkaisu.

Ps. nettidemoissa kannattaa sitten muistaa vahvistinten osalta, että yleensä (ainakin paremmissa demoissa) niitä vahvareita on luukutettu kunnolla, joten kotona hiljaisella ei välttämättä pääse vastaaviin soundeihin...

Kefiiri: Ekaa vahvaria hommatessa ei kuitenkaan ole oikein selvillä mistään, niin ei siitä valinnasta kannata kauheata stressiä ottaa.

Oma ensimmäinen vahvistin oli Ibanezin 15 wattinen trankku ja voi pojat, että se oli loistava peli... :)
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
apexi89
13.04.2014 22:05:47
morjensta. kyselisin tällästä. mulla on tollane super 60 fenderin putkicompo ja lueskelin jostain et liittäneet 120w ja isompia 4x12" kaappeja toho kylkeen. onko se mahdollist? sitte toine kyssäri ku toi fenkku cleani puolella tekee välillä et ääni vaimenee ja välill kuuluu normaalisti. kun ostin tuon nii sitä oli modattu ottamalla ainakin toine plugi liitin pois.
novo
13.04.2014 23:01:06
RaskasMielinen: Tässä ollaan taas helposti syvissä vesissä ja korkkien haistelussa...;D

Khyl, vahvasti tämä. Kotona mulla on ollu Switchblade, Engl Thunder, TM 60, THR10, Blackstar HT-20, JetCity 20, joku pikkunen trankku-Marsu, Lil´ NightTrain...lieköhän muita? Joka tapauksessa hyvin erilaisia pelejä eri wattimäärillä. Aika nopeesti noista on kuullu mikä toimii ja mistä saa helposti sen mistä tykkää. THR on paras kompromissi enkä ottais kovin herkästi enää tilalle kaappia ja putkinuppia.
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
calluna
14.04.2014 11:06:01
apexi89: morjensta. kyselisin tällästä. mulla on tollane super 60 fenderin putkicompo ja lueskelin jostain et liittäneet 120w ja isompia 4x12" kaappeja toho kylkeen. onko se mahdollist? sitte toine kyssäri ku toi fenkku cleani puolella tekee välillä et ääni vaimenee ja välill kuuluu normaalisti. kun ostin tuon nii sitä oli modattu ottamalla ainakin toine plugi liitin pois.

Varmasti on mahdollista soittaa sitä isommalla kaiuttimella. Mahdollisesti löytyy takapaneelista jopa liitin "extension cabinet" johon voi kytkeä (kaiutinpiuhalla!) lisäkaapin, tai jos ei löydy, niin combon oma ämyri irti ja vahvistin kiinni kaappiin.
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
calluna
14.04.2014 11:09:18
alluuj: Tässä pitää nyt tietää että olen täysi aloittelija näissä vahvistinhommissa johtuen pelkästä akustisen soitosta eli tiedän suunnileen sen verran että THR:ään pitää laittaa vissiin AUX piuha että toimii.. Eli esim. combo tarkoittaa varmaan sitä että siinä on kaiutin ja säätönuppijuttu samassa paketissa, korjatkaa jos olen väärässä. Vähän vain mietityttää ostaa jokin kalliimpi vahvistin kun ei oikeasti tiedä niistä oikein mitään.

THR on combo.
THR:n AUX:iin laitat kiinni esim. tietokoneen (headphones out tms.), jolloin voit soitella mukavasti levyn mukana. Näin itselläni. THR toimii itse asiassa tietokonekaiuttimena meillä... joskus sit kytken siihen kitarankin :)
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
WeetM
14.04.2014 22:45:35

calluna: THR on combo.
THR:n AUX:iin laitat kiinni esim. tietokoneen (headphones out tms.), jolloin voit soitella mukavasti levyn mukana. Näin itselläni. THR toimii itse asiassa tietokonekaiuttimena meillä... joskus sit kytken siihen kitarankin :)

Jep, ja lisäksi THR:n saa koneeseen kiinni myös USB:lla, jolloin se toimii näppärästi audiointerfacena. THR:n todellinen potentiaali aukeaakin mielestäni vasta koneeseen kytkettynä kun vahvistimia ja efektejä pääsee säätämään huomattavasti monipuolisemmin kuin pelkillä vahvistimen nupeilla. Ja aukeaapa sieltä lisää efektejäkin, ainakin kompressori muistaakseni.
Kivijalka
15.04.2014 11:57:36
WeetM: Jep, ja lisäksi THR:n saa koneeseen kiinni myös USB:lla, jolloin se toimii näppärästi audiointerfacena. THR:n todellinen potentiaali aukeaakin mielestäni vasta koneeseen kytkettynä kun vahvistimia ja efektejä pääsee säätämään huomattavasti monipuolisemmin kuin pelkillä vahvistimen nupeilla. Ja aukeaapa sieltä lisää efektejäkin, ainakin kompressori muistaakseni.

Juurikin näin. Helkkarin kätevää säätää saundit kuntoon sillä editorilla.
"Every person with screen time knows some form of martial art, and most of them can solo like Van Halen. This is the way the world should be!"
tgynther
15.04.2014 12:58:57
Kotoa löytyy THR10 ja mielestäni se ei ole hehkutuksen arvoinen vahvistin

Soundi on liian kliininen, kylmä ja "tietokoneella" muodostetun kuuloinen. Puhdas soundi on hyvä mutta kaikki muu tökkii. Vaihtaisin sen heti johonkin 1w putkicomboon kun vaan löytyisi sopiva ehdokas
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)