Muusikoiden.net
24.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Gibson SG tallaongelma
1
Epävirtuoosi
10.04.2014 19:51:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisko joku neuvoa mitä on tehtävissä kun SG:n tallassa (vai onko se nyt silta) olevat intonaatioruuvit ottavat kieliin kiinni? Olen yrittänyt nostaa ja laskea molempia palikoita , mutta tatsista tulee liian löysä tai muuten vain outo. Haittaako tuollainen pieni kosketus ylipäätään? Entä voiko ton tallan kääntää, että ruuvit osoittavat kaulaan päin ja tämän jälkeen säätää tallapalat ja intonaation uusiksi?
 
Tässä vielä pari kuvaa, jotka toivottavasti auttaa. (Paskasta ja pölystä ei tarvitse välittää.)
 
https://www.dropbox.com/sc/b3c3ykxaiyoa1je/mk8e6qPEEv
https://www.dropbox.com/sc/xnqarm0bkgz2ujk/5jFHWiSUvy
 
jusu68
10.04.2014 19:56:13 (muokattu 10.04.2014 19:58:33)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Voisko joku neuvoa mitä on tehtävissä kun SG:n tallassa (vai onko se nyt silta) olevat intonaatioruuvit ottavat kieliin kiinni? Olen yrittänyt nostaa ja laskea molempia palikoita , mutta tatsista tulee liian löysä tai muuten vain outo. Haittaako tuollainen pieni kosketus ylipäätään? Entä voiko ton tallan kääntää, että ruuvit osoittavat kaulaan päin ja tämän jälkeen säätää tallapalat ja intonaation uusiksi?
 
Tässä vielä pari kuvaa, jotka toivottavasti auttaa. (Paskasta ja pölystä ei tarvitse välittää.)
 
https://www.dropbox.com/sc/b3c3ykxaiyoa1je/mk8e6qPEEv
https://www.dropbox.com/sc/xnqarm0bkgz2ujk/5jFHWiSUvy

 
Pitäisikö tuon olla toisin päin. Ainakin Les Paulissa on ruuvit mikkien puolella.
Eiköhän SG:ssä myös.
 
Ikään kuin noin:
 
http://www.bluesguitarsolo.com/Gibson_SG_Standard_1997.jpg
 
Izer
10.04.2014 20:03:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ottamatta kantaa varsinaisesti itse asiaan niin minulla on kyllä ollut kaikissa omistamissani Gibsoneissa aina ruuvit tuolla puolen kuten aloittajalla. En kyllä muista kiinnittäneeni huomiota tuohon osuvatko kieliin. Ainakin tässä kotona olevassa Explorerissa ruuvit ovat jopa aika kaukana kielistä.
 
Got a six-string heartbeat
kosoha-7
10.04.2014 20:31:02 (muokattu 10.04.2014 20:31:32)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on tuolla tavalla. Ittelle sopii hyvin, kun saa läskit lepäämään paremmin stop tailin ollessa ruuvattuna kokonaan alas. Eipä paljon kielet katkeile tallan päästäkään ja se on jotenkin erilainen myönteisesti. Noita ruuveja näkee kyllä sojottavan milloin minnekkin, ettei se nyt ihan jumalan säätämä ole, että miten mennään. Jos tuntuu, niin käännät vain ympäri ja säätelet kohdalleen.
 
http://images.gibson.com.s3.amazona … turesImages2010/string_top-wrap.jpg
 
JaaGeRMaisTeR
10.04.2014 20:32:53 (muokattu 10.04.2014 20:33:03)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Stopbarin nostolla selviää.
 
Vilpur1
10.04.2014 23:36:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hieno SG! Toisin kuin nykyisissä Speciaaleissa ja Standardeissa, 90-luvun SG:t on ABR-1 tallalla. Olisiko runkoon kiinnitetyt ruuvit kielten paineesta menneet niin vinoon että koko tuo silta niiaa?
 
I got myself a Cadillac But I can't afford the gasoline
Jeszse
11.04.2014 07:05:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Helpoin on stopparin nostaminen, jos ei nouse tarpeeks ni tallan voi tosiaan kääntää ympäri. Ilmeisesti Gibsonin tapa on pistää noin päin, itelle on kyllä useemmin osunu vastaan niitä malleja joissa ruuvit on mikkien puolella.
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Epävirtuoosi
11.04.2014 07:30:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jeszse: Helpoin on stopparin nostaminen, jos ei nouse tarpeeks ni tallan voi tosiaan kääntää ympäri. Ilmeisesti Gibsonin tapa on pistää noin päin, itelle on kyllä useemmin osunu vastaan niitä malleja joissa ruuvit on mikkien puolella.
 
Kiitoksia! Stopbarin nostamisesta seuraa tatsi luokkaa jousipyssy, jonka takia käänsin ensiavuksi tallan joka tuntuu olevan toimiva ratkaisu. On kyllä hyvinkin mahdollista että osia on vääntynyt kielten painostuksesta.
 
Kuinka paljon ton tallan pitäis olla kallellaan kaulaan päin?
 
Jeszse
11.04.2014 07:40:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Kiitoksia! Stopbarin nostamisesta seuraa tatsi luokkaa jousipyssy, jonka takia käänsin ensiavuksi tallan joka tuntuu olevan toimiva ratkaisu. On kyllä hyvinkin mahdollista että osia on vääntynyt kielten painostuksesta.
 
Kuinka paljon ton tallan pitäis olla kallellaan kaulaan päin?

 
Ei kaiketi yhtään? Fiksummat kertokoon, mulle toi TOM-talla ei oo juuri tän tutumpi, en tykkää ko. värkistä ollenkaan. :)
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Numb
11.04.2014 09:07:30
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Epävirtuoosi: Kuinka paljon ton tallan pitäis olla kallellaan kaulaan päin?
 
Olen ollut siinä käsityksessä, että t-o-m on kannen suhteen suorassa, eli ei yhtään. Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitat.
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
fxb
11.04.2014 09:12:36 (muokattu 11.04.2014 09:21:04)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Numb: Olen ollut siinä käsityksessä, että t-o-m on kannen suhteen suorassa, eli ei yhtään. Jos nyt ymmärsin oikein mitä tarkoitat.
 
Omassa Speciaalissa näyttäs olevan kaulan kanssa suorassa, ehkä hitusen kallellaan tailpieaceen päin(siis kaulaan verrattuna). Bodyyn verrattuna etukenossa kaulaan päin. Niin ja nuo ruuvit on kanssa tailpieaceen päin.
 
Vaikeeta tuo kirjottaminen :D
 
Jeszse
11.04.2014 09:19:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fxb: tailpeace
 
:D
 
Hipelius: Olet hieno mies, mutta sulla on aivan ällistyttävän huono maku. || The Jasser Arafats || Crimson Day
Numb
11.04.2014 09:26:35
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

fxb: Omassa Speciaalissa näyttäs olevan kaulan kanssa suorassa, ehkä hitusen kallellaan tailpieaceen päin(siis kaulaan verrattuna).
 
Tässäpä kuva siitä, miten t-o-m on suhteessa kanteen ja mikkeihin: http://kitarablogi.files.wordpress. … 12/05/ml-factory-e28093-pickups.jpg
 
Sävelet ja sanat, kitara ja laulu: Dunnet Head
Epävirtuoosi
11.04.2014 09:51:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ison maailman foorumeilta bongasin aiheen josta tuli infoa että vaikka tallan tolpat on porattu suoraan niin säätörinkulat on joskus väljät joka taas mahdollistaa tallan nojaamisen. Täytyy yrittää vekslata noiden kanssa kun pääsen kotiin.
 
J-P L
11.04.2014 17:50:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Izer: Ottamatta kantaa varsinaisesti itse asiaan niin minulla on kyllä ollut kaikissa omistamissani Gibsoneissa aina ruuvit tuolla puolen kuten aloittajalla. En kyllä muista kiinnittäneeni huomiota tuohon osuvatko kieliin. Ainakin tässä kotona olevassa Explorerissa ruuvit ovat jopa aika kaukana kielistä.
 
Perinteinen ABR-1-talla, jollainen aloittajan kitarassa näyttäisi olevan, on yleensä asennettu niin, että säätöruuvit ovat kaulan puolella.
 
Uudemman mallinen ja nykyään Gibsoneissa tavallisempi Nashville-talla on yleensä asennettu niin, että säätöruuvit ovat stop barin puolella. Nashville-tallan säätöruuvit ovat sen verran kaukana tallan yläreunasta, etteivät kielet voi osua niihin (mutta tallan yläreunaan kylläkin).
 
Rg505bk
11.04.2014 22:33:13 (muokattu 11.04.2014 22:34:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yksi ratkaisu tuohon on ns. top wrapping, jolla saa tallan ja stop barin välistä kulmaa vähän pienemmäksi.
 
Mulla on yksi Tokai, jossa toinen tallan kiinnitysruuvi on sen verran vinossa, ettei tallaa pysty tietyn pisteen jälkeen laskemaan. Tosin soitettavuuden kannalta ei tallaa tarvitsisikaan saada alemmaksi, mutta kun tuo omaan korvaan soi parhaiten silloin kun stop bar on kantta vasten, mikä taas aiheuttaa kielten osumisen tallaan. Olen tuon ratkaissut juurikin tuolla top-wrapilla. Liekö psyköakustiikkaa, mutta mun mielestä se myös soi paremmin ja tuntuma on parempi. Huonona puolena tuossa on, että kielet pikkuhiljaa kuluttavat stop bariin melkoiset urat. Tosin olen tuon kitaran kielet laittanut tuolla menetelmällä varmaan viimeiset 10 vuotta, eikä vielä ongelmia ole tulle kielten katkeamisen suhteen...
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «