Aihe: Toivelaulut - tanssimuusikon aarre
1 2 3 4 5 6
KoskPaavo
17.05.2004 21:00:37
Jess, se on Kultainen laulukirja, kävin keikkalaukusta tarkistamassa.
Soittaja selviää aina.
baron
17.05.2004 21:10:19

Jess, se on Kultainen laulukirja, kävin keikkalaukusta tarkistamassa.

"Uusi kultainen laulukirja", internetin mukaan hinta vaihteli 35-41 euroa, mistään en löytänyt sisällysluetteloa, mutta jos se kuuluu parin arvostamani kolleegan keikkavakiovarusteisiin niin pakko hankkia.

Viesti äkkiä bändin rahastonhoitajalle.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
snowballed
17.05.2004 22:44:21

Hmm... laitetaanpa vaikka minkämoinen tekijämies vetämään Topin "Sinun silmiesi tähden" originaalisoinnutuksen mukana korvalta, niin veikkaan ettei heti putoa...

EDIT: Tarkoitan originaalilla Olavi Virran esittämää levyversiota.

i second that, kokeiltu on. lopputuloksena pihalla kuin pihlaja korvat punaisena. toisaalta en kyllä olekaan mikään tekijämies :)
basistivitsitrilogia: I basisti käveli viinakaupan ohi - II basisti käveli - III basisti
isojussi
17.05.2004 23:48:58
"Ammattitaidottoman" analyysiä Toivo Kärjen Kohtalokas samba sovituksesta:

1. Sambasta ei tietoakaan, humppaa se on.

Niinhän se onkin.

2. Kappaleen voisi soinnuttaa aivan hyvin perussuomalaisena mollikansanlauluna, mutta Toivo Kärki ei ole voinut jazz-taustalleen mitään ja on edes "pikkujäyniä" pistänyt sekaan.

Musta sen toivelaulukirjaversio on soinnuiltaan tylsän kuulonen. Siinä ei oo paljoo eroo siihen versioon mitä mä käytän - mutta enhän mä sitä nyt näin kylmiltään muista. Muistan vaan sen, että hylkäsin toivelaulukirjan soinnutuksen jostain syystä aikoinaan.

Tarkistan, miksi.

3. RWP:n kritiikkiin bassosta oon samaa mieltä, tyhmä.
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
baron
18.05.2004 00:07:53

Kyllähän noi soinnut vielä menee,mutta bassolinja...alkupäräinen sovitus on varmaankin Kärjen mutta ei kai toi TL-versio??

Kyllä se TL versio on Topi Kärjen. Samaa mieltä bassolinjoista.
isojussi
18.05.2004 00:09:05
...alkupäräinen sovitus on varmaankin Kärjen mutta ei kai toi TL-versio??

Näin mäkin uskoisin.

Tuntuis oudolta, että Topi Kärki olis tehny yleensä mitään juuri toivelaulukirjaan.

En tietysti uskalla vannoa, mutta....
baron
18.05.2004 00:10:26

Musta sen toivelaulukirjaversio on soinnuiltaan tylsän kuulonen. Siinä ei oo paljoo eroo siihen versioon mitä mä käytän - mutta enhän mä sitä nyt näin kylmiltään muista. Muistan vaan sen, että hylkäsin toivelaulukirjan soinnutuksen jostain syystä aikoinaan.

Tarkistan, miksi.

Eipä se melodiakaan turhan häävi ole. Kyllä sen kappaleen pointsi on sanat.
baron
18.05.2004 00:12:17

Näin mäkin uskoisin.

Tuntuis oudolta, että Topi Kärki olis tehny yleensä mitään juuri toivelaulukirjaan.

En tietysti uskalla vannoa, mutta....

Kun mä heti himaan tultuani tarkistin. Osan 5 esipuheessa sanotaan, että nimimerkki T.K. on Toivo Kärki.
isojussi
18.05.2004 00:17:01
...Kyllä sen kappaleen pointsi on sanat.

Tai itse asiassa tulkinta.
vanhami
18.05.2004 08:25:23
se B-osan kvinttikierto kuuluu asiaan ainakin kertauksessa...siis oletko Mika muka soittanut noi bassot kuten TL-kirjassa???Kyllähän noi soinnut vielä menee,mutta bassolinja...alkupäräinen sovitus on varmaankin Kärjen mutta ei kai toi TL-versio??

Eipä noita bassoja tarvii bändikeikalla soittaa ja yksin en ole tuota juurikaan vetänyt, muutoin kun joskus juovuksissa nuotiolla ja silloin bassolinjoilla ei ole virkaa.

Pitääpä kaivaa laput tuosta kappaleesta ja muistella miten sitä on veivattu. Ei näet ole ollut kolmeen vuoteen tuo biisi setissä.

Mika
baron
18.05.2004 08:36:02

Jos jollakulla on paremmat soinnut kuin Kärjellä, olisi kiva, että pistäisi näytille.
isojussi
18.05.2004 11:10:04
Jos jollakulla on paremmat soinnut kuin Kärjellä, olisi kiva, että pistäisi näytille.

Jaa ettäkö Topi ei koskaan tehnyt mitää ultrayksikertaisilla soinnutuksilla?

Noh noh....

Mites olis koko Helismaan tuotanto?

Uskon, että tapa tehdä tietty rillumarei-osasto akuankkasoinnuilla oli Kärjelle tarkoituksellista.
vanhami
18.05.2004 11:45:45
Uskon, että tapa tehdä tietty rillumarei-osasto akuankkasoinnuilla oli Kärjelle tarkoituksellista.

Ilmankos. Ne on kuin tehty haitaille, ja ataitaa ollakkin. Ilmankos niitä on niin mukava kekkulissa nuotiolla mölytä.

Mika
isojussi
18.05.2004 11:59:35
...Ilmankos niitä on niin mukava kekkulissa nuotiolla mölytä...

Just näin mäkin sen ajattelen. Joihinkin tilateisiin passaa simppelimmät soinnut paremmin.
poppamies
18.05.2004 12:06:45 (muokattu 18.05.2004 12:08:07)

... Joihinkin tilateisiin passaa simppelimmät soinnut paremmin.

Aivan. Kun istuu nuotiolla ja juhlat on venyneet, ja venytetyllä haitarilla soitetaan venytettyja sointuja, niin eihän siinä kukaan pysy kärryillä mistä kappaleesta on kyse. Ei liian kalliita sointuja. Korkeintaan yks ylimääräinen kirjain ja numero perässä...
"G-strings are for strippers"
baron
18.05.2004 12:12:45

Aivan. Kun istuu nuotiolla ja juhlat on venyneet, ja venytetyllä haitarilla soitetaan venytettyja sointuja, niin eihän siinä kukaan pysy kärryillä mistä kappaleesta on kyse. Ei liian kalliita sointuja. Korkeintaan yks ylimääräinen kirjain ja numero perässä...

Mihin sitä numeroa tarvitaan?
baron
18.05.2004 14:24:02

WW vastasi haasteeseen ja pisti e-mailina omat nuottinsa:

1. Kappale on samba eikä humppa.
2. Kappaleessa on tosi kivan näköinen intro
3. Kappaleesta ei ole soinnutettu suomalaista mollikansanlaulua vaan erikoisesti choruksessa on tosi kivan näköiset soinnut.

- Kärki jää toiseksi
- Sormet syyhyy päästä soittamaan
- Ilman muuta otan oman bändini version pohjaksi ja toivelaulukopio saa jäädä mappi Ö:hön.
JK
18.05.2004 19:03:25
"Uusi kultainen laulukirja", internetin mukaan hinta vaihteli 35-41 euroa, mistään en löytänyt sisällysluetteloa, mutta jos se kuuluu parin arvostamani kolleegan keikkavakiovarusteisiin niin pakko hankkia.

Viesti äkkiä bändin rahastonhoitajalle.

Tuo opus on kulkenut jo muutamia vuosia keikkalaukussa (vanha 60-luvun matkalaukku) ja sieltä löytyy yllättävän usein apu..

Taitaapa olla peräti 400 biisiä opuksessa... Ja jotenkin mulla on kuva että siitä olis tulossa/tullut jo uusi painos.
Sarjaan taitaa kuulua "Uusi Kultainen Tangokirjakin" jos en ihan väärin muista.
"Ei pitäisi nikkelikielien haittaa jos on nikkeliallergikko. Niissä on sen verran vähän nikkeliä."- Niskamies
KoskPaavo
18.05.2004 19:27:08
Kultaisesta laulukirjasta puheen ollen, kyllä siinäkin tietysti on (mielestäni) korneja sovituksia, mutta eihän se olekaan "se" pointti, vaan se että turakainen saa toivebiisinsä ja äkkiä.
Soittaja selviää aina.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)