Aihe: Suuren Suuri Pedaali- ja Efektirupattelu
1 2 3 4 524 25 26 27 28164 165 166 167 168
Sarko
07.04.2014 20:00:23
Kertokaas mulle jotain MXR M117R Flangerista. Onko kellään kokemuksia kyseisestä pedaalista, joko reissuesta tai ihan alkuperäisestä pelistä?

Tässä post-punk päissäni olen kuunnellut runsaasti Siouxsie And The Banshees-yhtyeen levyjä Juju sekä Kaleidoscope, joilla John McGeogh viljelee erittäin herkullisia kitarajuttuja ja -soundeja kyseisen flangerin lävitse. Soundi kuulostaa eroavan aika merkittävästi Bossin BF-sarjalaisista sekä EHX:n Electric Mistresseistä.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
Stalkah
08.04.2014 10:46:48

Sarko: Kertokaas mulle jotain MXR M117R Flangerista...

Itselläni on juurikin tuo M117R, eli re-issue. Hirveästi ei ole muista flangereista kokemusta, mutta kyllä tämä on omaan tarpeeseeni kelvannut.

Se perus lentokone-swoosh -soundi on mielestäni kuohkea ja lämpönen. Perussoundissa on jotain samaa kuin Phase 90:n re-issuessa, joka löytyy myöskin omasta laudastani.

Pyyhkäisyn sävelkorkeutta (Manual -säätö) ei saa nostettua aivan hirveän ylös, mutta eipä ole tähän mennessä ollut tarvettakaan. Taajuuden säätöalue on siis mielestäni aivan hyvä. Width -säätö nollissa Manual toimii nimensä mukaan käsikäyttöisenä pyyhkäisysäätimenä, jonka voi asettaa mihin tiettyyn kohtaan tahansa tai melkutella menemään, jos vaikka studio-oloissa haluaa sekoilla.

Pyyhkäisyn nopeutta (Speed -säätö) käyttämällä tästä saa kunnon väpätyksetkin, jotka menee hieman mausta riippuen jopa leslie / vibe -tyyppisestä ehvektistä.

Pyyhkäisyn taajuuskaistan leveyttä (Width -säätö) käyttämällä saa normaalilla miedommalla nopeudella hyvää ja selkeää sweeppiä vielä sinne klo 13 tienoille, mutta sen jälkeen taajuuskaistan alapäässä rupeaa kuulumaan outoa soundin "muljahtelua". Nopeammilla pyyhkäisynopeuksilla tätä ei kuule (ja se itse asiassa taitaa olla olennainen osa sitä nopeampaa väpätyssoundia), mutta hitaalla asetuksella ainakin omasta mielestäni Width -säätö on käyttekelpoinen ainoastaan klo 13 asti. Niin kuin aiemmin mainittu, niin tämä säätö nollissa Manual toimii käsikäyttöisenä pyyhkäisysäätimenä.

"Takaisinsyöttö" (eli Regen -säätö, kun en typerämpää suomennosta keksinyt) vaikuttaa aika tehokkaasti efektin intensiteettiin ja hyökkäävyyteen. Tää säätö vaikuttaa myös jonkun verran muiden säätimien vaikutukseen, joten eri yhdistelmät on suositeltavia kokeilla. Nollissa efekti on todella laimea ja tapissaan taas kuin kaivossa / peltipurkissa soittaisit.

Tietyillä settareilla (mm. Regen nollissa ja Width melkein nollissa) tän purkin saa kuulostamaan aika chorus -efektin tapaiselta. Mielestäni kyseessä on aika pirun hyvä kompromissi, kun samasta purnukasta löytyy hyvä flange ja täydestä menevä chorus sekä (jos ei ihan studio-grade, niin) ainakin livekelpoinen vibe.

Tuossa vielä ihan hyvää demoa soundeista, joissa on myös haettu noita em. erikoissoundeja: http://www.youtube.com/watch?v=7JYyF97dZWI
"Naulat neljän tuumamitan lyöty pajavasaroin - haukan katse hanskojani vartioi"
Sarko
08.04.2014 11:34:38
Stalkah: Itselläni on juurikin tuo M117R, eli re-issue. Hirveästi ei ole muista flangereista kokemusta, mutta kyllä tämä on omaan tarpeeseeni kelvannut.

Se perus lentokone-swoosh -soundi on mielestäni kuohkea ja lämpönen. Perussoundissa on jotain samaa kuin Phase 90:n re-issuessa, joka löytyy myöskin omasta laudastani.

Pyyhkäisyn sävelkorkeutta (Manual -säätö) ei saa nostettua aivan hirveän ylös, mutta eipä ole tähän mennessä ollut tarvettakaan. Taajuuden säätöalue on siis mielestäni aivan hyvä. Width -säätö nollissa Manual toimii nimensä mukaan käsikäyttöisenä pyyhkäisysäätimenä, jonka voi asettaa mihin tiettyyn kohtaan tahansa tai melkutella menemään, jos vaikka studio-oloissa haluaa sekoilla.

Pyyhkäisyn nopeutta (Speed -säätö) käyttämällä tästä saa kunnon väpätyksetkin, jotka menee hieman mausta riippuen jopa leslie / vibe -tyyppisestä ehvektistä.

Pyyhkäisyn taajuuskaistan leveyttä (Width -säätö) käyttämällä saa normaalilla miedommalla nopeudella hyvää ja selkeää sweeppiä vielä sinne klo 13 tienoille, mutta sen jälkeen taajuuskaistan alapäässä rupeaa kuulumaan outoa soundin "muljahtelua". Nopeammilla pyyhkäisynopeuksilla tätä ei kuule (ja se itse asiassa taitaa olla olennainen osa sitä nopeampaa väpätyssoundia), mutta hitaalla asetuksella ainakin omasta mielestäni Width -säätö on käyttekelpoinen ainoastaan klo 13 asti. Niin kuin aiemmin mainittu, niin tämä säätö nollissa Manual toimii käsikäyttöisenä pyyhkäisysäätimenä.

"Takaisinsyöttö" (eli Regen -säätö, kun en typerämpää suomennosta keksinyt) vaikuttaa aika tehokkaasti efektin intensiteettiin ja hyökkäävyyteen. Tää säätö vaikuttaa myös jonkun verran muiden säätimien vaikutukseen, joten eri yhdistelmät on suositeltavia kokeilla. Nollissa efekti on todella laimea ja tapissaan taas kuin kaivossa / peltipurkissa soittaisit.

Tietyillä settareilla (mm. Regen nollissa ja Width melkein nollissa) tän purkin saa kuulostamaan aika chorus -efektin tapaiselta. Mielestäni kyseessä on aika pirun hyvä kompromissi, kun samasta purnukasta löytyy hyvä flange ja täydestä menevä chorus sekä (jos ei ihan studio-grade, niin) ainakin livekelpoinen vibe.

Tuossa vielä ihan hyvää demoa soundeista, joissa on myös haettu noita em. erikoissoundeja: http://www.youtube.com/watch?v=7JYyF97dZWI

Kiitoksia perusteellisesta vastauksestasi! Kattelen josko saisi moisen flangerin testiin jostain, itseäni viehättää tuo monipuolisuus ja "tyylikkyys", jota tossa soundissa tuntuu olevan. Ei ole samanlaista middle-voittoista tinapurkkisoundia kuin Bosseissa.
"You know the whole deal with tearing down the old to make room for the new? Well, music isn't city planning." - Grant Hart
s8na
08.04.2014 12:54:51

Onkos kellään vinkkejä overdrivelle, jolla sais sooloihin sellasen maksimaalisen läpileikkaavuuden. Sais tietty kuulostaa muutenkin hyvälle. Ihan tubeskriimeriäkö sitä pitäis kokeilla?
Muovinen
08.04.2014 13:28:33

s8na: Onkos kellään vinkkejä overdrivelle, jolla sais sooloihin sellasen maksimaalisen läpileikkaavuuden. Sais tietty kuulostaa muutenkin hyvälle. Ihan tubeskriimeriäkö sitä pitäis kokeilla?

No tubescreameria vois koettaa, mutta hallitummin ja leikkaavammin ton tekee Stone Deaf FX PDF-1:llä. Tubescreamer puskee aika laajaa middle-aluetta, mutta tolla PDF:llä voit vielä valita boostattavan taajuuden ja sille voimakkuuden. Toi ei ihan perinteinen särö ole, mutta sitäkin siitä namiskalla saa.

http://www.custom-sounds.com/stone- … er-p-1973.html?manufacturers_id=132
Muovinen
08.04.2014 13:52:09

s8na: Tänks, just joku tämmönen vois olla kova!

Ollos hjuva! Toi on todella hyvä purnukka varsinkin jos sulla on jo hyvä pohjasoundi, josta tiettyä osaa korostamalla/leikkaamalla saat soundin leikkaamaan läpi. Tuo kytkimen takana oleva särö on hyvin mieto.
A.O.K.
08.04.2014 13:58:57

Muovinen: Ollos hjuva! Toi on todella hyvä purnukka varsinkin jos sulla on jo hyvä pohjasoundi, josta tiettyä osaa korostamalla/leikkaamalla saat soundin leikkaamaan läpi. Tuo kytkimen takana oleva särö on hyvin mieto.

Joo, ja kohisee paljon. Eikä ole muutenkaan särönä ihmeellinen.

Mutta putkivahvistimen tuuppaamiseen särölle puhtaassa moodissa tuo on loistava peli, pystyy tosiaan tarkasti määrittämään mitä taajuutta korostaa. Saa tosiaan läpileikkaavan soundin.
Well by seventy-six we'll be A.O.K.
Gabe
08.04.2014 14:01:35
s8na: Onkos kellään vinkkejä overdrivelle, jolla sais sooloihin sellasen maksimaalisen läpileikkaavuuden. Sais tietty kuulostaa muutenkin hyvälle. Ihan tubeskriimeriäkö sitä pitäis kokeilla?

Komppaan Muovista, PDF-1 on oikein mainio.
s8na
08.04.2014 14:08:11

Muovinen: Ollos hjuva! Toi on todella hyvä purnukka varsinkin jos sulla on jo hyvä pohjasoundi, josta tiettyä osaa korostamalla/leikkaamalla saat soundin leikkaamaan läpi. Tuo kytkimen takana oleva särö on hyvin mieto.

Mulla on orangen särö perussoundina tai mieto futsi siinä tuomassa räkää, ongelma on se että en saa sillä oikein mitenkään sooloja koskaan kuuluviin 2 pändin hommassa. EQ:ta olen viimeeksi kokeillut loopissa ja ehkä johtuen siitä et se oli bossi, soundista hävis jotain. En muuteskaan jaksais liikaa piuhoja viritellä sinne looppiin, et 1-2 pedaalilla pitäis selvitä.

Voi olla et toikaan ei sit lopulta toimi, mut kamarunkkauksen nimissä vois ehkä kokeilla.
Muovinen
08.04.2014 14:34:31

s8na: Mulla on orangen särö perussoundina tai mieto futsi siinä tuomassa räkää, ongelma on se että en saa sillä oikein mitenkään sooloja koskaan kuuluviin 2 pändin hommassa. EQ:ta olen viimeeksi kokeillut loopissa ja ehkä johtuen siitä et se oli bossi, soundista hävis jotain. En muuteskaan jaksais liikaa piuhoja viritellä sinne looppiin, et 1-2 pedaalilla pitäis selvitä.

Voi olla et toikaan ei sit lopulta toimi, mut kamarunkkauksen nimissä vois ehkä kokeilla.

Mulla on kans Orange (Rockerverb 50) pohjalla sellasella crunch-säröllä ja siihen päälle 1 tai 2 OD:ta tai OD ja fuzz, sekä sitten soolohommissa vielä tuo PDF siihen päälle. PDF on loistokaveri fuzzeille jotka tahtoo monesti hukata just sitä leikkaavuutta. PDF:n säröä en tosiaan käytä ollenkaan, koska parempaa saa erillisistä säröpurnukoista, mutta kyllähän tuo tarpeen mukaan boostaa eli lisää säröä signaaliin.
Tomtom
08.04.2014 14:49:27
Apuva.

Boostin sijainti signaaliketjussa?

Mitäs mul on, siis mul on viritin, Boss AC-3 (harvoin ketjussa), akain analog delay, Line 6 MM4 ja Mooerin Flex Boost. Eikös buustin paikka oo kuitenkin just viiveiden jälkeen??
"Jos tämä jatkuu pahasti, joudutaan menemään instanssiin." - Lasse Mårtensson
Laulava Kylätohtori
08.04.2014 14:51:30
Tomtom: Apuva.

Boostin sijainti signaaliketjussa?

Mitäs mul on, siis mul on viritin, Boss AC-3 (harvoin ketjussa), akain analog delay, Line 6 MM4 ja Mooerin Flex Boost. Eikös buustin paikka oo kuitenkin just viiveiden jälkeen??

Nyrkkisäännön mukaan boost tulee ennen viiveitä, mutta makuasioitahan nämä.
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Tami
08.04.2014 15:22:36 (muokattu 08.04.2014 15:24:35)

Laulava Kylätohtori: Nyrkkisäännön mukaan boost tulee ennen viiveitä, mutta makuasioitahan nämä.

Juu ja tietysti vaikuttaa myös se mitä halutaan. Boosti viimeisenä nostaa volyymiä. Ennen esim kysyjän tapauksessa olevia polkimia se vaikuttaa myös siihen soundiin elielieli delayn, modulaatioiden volyymiin. Omassa käytössä mulla on boosti ennen muljuttimia ja viimeisenä ennen vahvistinta volyymipoljin jolla säädellään sitten volatasoa. Minun tapauksessa vahvistin on kliininä ja säröt + muut tulee purkeista...
En ole gynekologi, mutta voinhan minä katsoa...
Tomtom
08.04.2014 20:44:54
Mulla on sellanen ratkasu että säröt tulee pelkästään Voxin kahdesta eri kanavasta ja silloin kun säröä tarvitaan, viiveitä ei oikeastaan ole käytössä ja tuo vahvarille menevä signaali siis buustataan massiiviseen mittaan buustilla. Niinno, sinänsähän sillä ei kyllä ole mitään taivaan väliä missä välissä buusti on jos viiveitä ei käytä. En oikein tiiä mistä oon saanu päähäni että buusti olis viimeisenä, joten saa kyllä olla kernaasti eri mieltä perusteluiden kera.
Jucciz
08.04.2014 23:04:22 (muokattu 08.04.2014 23:05:55)
Laulava Kylätohtori: Nyrkkisäännön mukaan boost tulee ennen viiveitä, mutta makuasioitahan nämä.

Kas, minkä?

Mää ainakin haluan, että ketjun viimeinen pedaali nostaa ihan kaiken volumen halutessani soolotasolle, myös delayt. Joskus komppisoundissakin on mulla dilsaa.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
iec
08.04.2014 23:15:50

Jucciz: Kas, minkä?

Mää ainakin haluan, että ketjun viimeinen pedaali nostaa ihan kaiken volumen halutessani soolotasolle, myös delayt. Joskus komppisoundissakin on mulla dilsaa.

Komppaan. Näin ne on mullakin reverbin, dilsan ja tremolon jälkeen ja hyvin toimii, eli boosti kannattaa laittaa siis viimeiseksi efektiloopissa.

-iec
Ja niin päin pois...
Sarko
08.04.2014 23:41:23
Johtopäätös: boosti siis kannattaa laittaa.
Jucciz
09.04.2014 00:08:52
iec: Komppaan. Näin ne on mullakin reverbin, dilsan ja tremolon jälkeen ja hyvin toimii, eli boosti kannattaa laittaa siis viimeiseksi efektiloopissa.

-iec

Meillä samat, tosin '62 Princetonissa ei oo looppia, kehveli vieköön. :(
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Tomtom
09.04.2014 09:35:33
No niin, eli väkisinmuodostettu konsensus on saavutettu. Ei vaan, mä halusin itseasiassa kuulla juuri kommentteja puolesta ja vastaan, vaikka olen itse myös samalla kannalla eli että boostilla nostetaan volaa vasta ketjun loppupäässä. Mikään ei tietty estä tekemästä toisin ja kokeilu ei vie minuuttia enempää eli pikkujuttu. Välillä on hyvä hakea ideoita viisaammilta.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)