Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Tarvittaisiin kommenteja ja vinkkejä tähän pakettiin
1 2 3
alluuj
07.04.2014 21:47:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen testaillut Fenderin american standardia ja deluxea ashbodylla ja tykästyin molempiin oikein kunnolla ja säästän jompaan kumpaan. Minulla on ainoastaan akustinen tausta tähän mennessä perus yammulla jota olen soitellut noin vuoden.
 
Vahvariksi tarvitsen pienen, makuuhuoneharjoitteluun sopivan laatikon koska en pysty soittamaan kovaa usein. Eli kriteereinä on että kuulostaa hyvältä pienellä volumella ja tähän tarkoitukseen ajattelin Roland minicube rx:ää jossa on plugi kuulokkeissiin myös. Isommat vahvistimet voi rajata pois samantien vaikka olisivatki parempia sillä en keikkaile ja makuuhuonemeiningillä mennään. Vaikka kitara onkin hintava ja ehkä liian tyyris aloittelijalle niinkuin joku voisi ajatella, mutta haluan kuitenkin laadukkaan pelin ja olen valmis siihen sijoittamaan.
 
Olisiko tästä mielipiteitä, budjettia vähän yli 1500 ja esim. pääseekö kunnon strato oikeuksiinsa Rolandin kanssa? Olen sellaisen käsityksen saanut että cubesta lähtee hyvälaatuiset äänet varsinkin jos haluaa soittaa hiljaisella.
 
calluna
07.04.2014 21:54:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alluuj:
Olisiko tästä mielipiteitä, budjettia vähän yli 1500 ja esim. pääseekö kunnon strato oikeuksiinsa Rolandin kanssa? Olen sellaisen käsityksen saanut että cubesta lähtee hyvälaatuiset äänet varsinkin jos haluaa soittaa hiljaisella.

 
Hyvä kitara ei koskaan mene hukkaan. Ja Rolandillakin on hyvät tuotteet.
Vahvariksi itselle kotiin valikoitui monenlaisten kokeilujen jälkeen Yamahan THR-sarjan edustaja THR5. Mielestäni oikein mainiot hiljaisen kotisoittelun soundit saa siitä, ja riittävä monipuolisesti. Suosittelen tsekkaamaan sen malliston myös.
 
"B.B. King can make one note count for a million Malmsteen notes" -Yngwie Malmsteen
alluuj
07.04.2014 22:06:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisinpa melkein testata tuota THR:rää, hyvä hinta ja reviewit. Jotkut kuitenkin sanovat että straton ominainen ääni ei tule esille kuin fenderin omilla vahvareilla, onko tällä jotain perää? Itse luulen että paskapuhetta.
 
JaaGeRMaisTeR
07.04.2014 22:13:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Blackstarin ht-1 voisin suositella vahvistimeksi. Mitä kitaraan tulee. Fiksumpi jättää hintalapun tuijottaminen ja säästää siihen mistä itse tykkää.
 
WeetM
07.04.2014 22:35:01 (muokattu 07.04.2014 22:36:58)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alluuj: Voisinpa melkein testata tuota THR:rää, hyvä hinta ja reviewit. Jotkut kuitenkin sanovat että straton ominainen ääni ei tule esille kuin fenderin omilla vahvareilla, onko tällä jotain perää? Itse luulen että paskapuhetta.
 
Noh, puristit nyt on aina puristeja, mutta kyllä mielestäni THR:llä saa esiin straton ominaissoundin hyvinkin. Varauksetta voin suositella tuota Yamahaa, itselläni on tuo THR10 enkä voisi kotisoitteluun parempaa peliä toivoakaan. Aikoinaan mulla oli myös Micro Cube, mutta kyllähän tämä Yamaha on ihan toiselta planeetalta.
 
elsewhere
07.04.2014 22:51:43 (muokattu 07.04.2014 22:52:24)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alluuj: Voisinpa melkein testata tuota THR:rää, hyvä hinta ja reviewit. Jotkut kuitenkin sanovat että straton ominainen ääni ei tule esille kuin fenderin omilla vahvareilla, onko tällä jotain perää? Itse luulen että paskapuhetta.
 
Minä en antaisi tuollaisille puheille minkäänlaista painoarvoa. THR on huikean hyvä vahvistin kotisoittoon ja siinä on oikeasti hyvät puhtaat soundit. Jos haluaa panostaa Fender-henkisiin cleaneihin, niin kannattaa tsekata myös tuon rinnakkaismalli THR10C. Itse soittelen melkein pelkästään puhtailla soundeilla ja ihan perusmalli on riittänyt minulle mainiosti niin straton, telen kuin les paulinkin kanssa. Ja MicroCuben joskus omistaneena voin sanoa, että THR on aivan eri planeetalta kuin surinalaatikko.
 
~ Love broke out and I forgot it's war.
alluuj
07.04.2014 23:06:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

elsewhere: Minä en antaisi tuollaisille puheille minkäänlaista painoarvoa. THR on huikean hyvä vahvistin kotisoittoon ja siinä on oikeasti hyvät puhtaat soundit. Jos haluaa panostaa Fender-henkisiin cleaneihin, niin kannattaa tsekata myös tuon rinnakkaismalli THR10C. Itse soittelen melkein pelkästään puhtailla soundeilla ja ihan perusmalli on riittänyt minulle mainiosti niin straton, telen kuin les paulinkin kanssa. Ja MicroCuben joskus omistaneena voin sanoa, että THR on aivan eri planeetalta kuin surinalaatikko.
 
Juu tää THR laitetaan ehdottomasti harkintaan, mutta itse soittimesta, jos haluan laatusoittimen pitkäksi aikaa niin mitä eroja esim. meksikolaisesssa stratossa, american standardissa ja deluxessa noin suurinpiirtein on? Olen googletellut ahkerasti mutta omia kokemuksia olisi kiva lukea.
 
Gabe
07.04.2014 23:32:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alluuj: budjettia vähän yli 1500
 
Onko tuo 1500€ siis varattu kitaralle ja vahvistimelle yhteensä? Jos on niin ostaisin niin hyvän vahvistimen kuin suinkin ja suuntaisin katseen käytettyihin keskihintaisiin kitaroihin.. Niistäkin löytyy tosi hyviä yksiöitä. Omasta mielestäni hyvä vahvistin on soittonautinnon kannalta paljon oleellisempi.
alluuj
07.04.2014 23:41:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Onko tuo 1500€ siis varattu kitaralle ja vahvistimelle yhteensä? Jos on niin ostaisin niin hyvän vahvistimen kuin suinkin ja suuntaisin katseen käytettyihin keskihintaisiin kitaroihin.. Niistäkin löytyy tosi hyviä yksiöitä. Omasta mielestäni hyvä vahvistin on soittonautinnon kannalta paljon oleellisempi.
 
Niin no ajatuksena oli jenkeissä testailla ja mahdollisesti löytää käytettynä amerikkalainen strato ja sitten tommoinen THR kun nämä käänsivät pääni ja kuuntelin pari demoa (aion testata tämän kuitenkin).
Mutta toki jos löydän mieleisen kitaran ja se on meksikolainen niin miksipä ei. On kuitenkin eri asia ostaa hyvä kitara kuin hyvä tietokone kun ei arvo tipu samalla lailla. Eli koitan löytää mieleisen kitaran ja siihen olen varannut rahaa noin 1200-1500e.
Ja tosiaan varsin hiljaa joudun soittamaan niin se rajaa vahvariehdokkaat näihin pienempiin. Linkkaa ihmeessä jotain hyviä pienitehoisia vahvareita jos tiedät vaikka olisivatkin hieman kalliimpia.
 
Kefiiri
07.04.2014 23:59:11 (muokattu 07.04.2014 23:59:40)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kyllä se amerikan Strato kannattaa ostaa saman tien, mieluiten tosiaan käytettynä, niin ei arvokaan putoa. Jossain vaiheessa kuitenkin rupeaa miettimään, että olisiko se amerikkalainen sittenkin parempi. Ei se välttämättä ole kitarana sen kummempi, mutta tuo jahkailu on kuitenkin edessä, kunnes on amerikan kitara kädessä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
alluuj
08.04.2014 00:05:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kyllä se amerikan Strato kannattaa ostaa saman tien, mieluiten tosiaan käytettynä, niin ei arvokaan putoa. Jossain vaiheessa kuitenkin rupeaa miettimään, että olisiko se amerikkalainen sittenkin parempi. Ei se välttämättä ole kitarana sen kummempi, mutta tuo jahkailu on kuitenkin edessä, kunnes on amerikan kitara kädessä.
Tämä oli just mielessä, olen ollut aina sitä mieltä että hyvään soittimeen kannattaa laittaa rahaa kun pitää säästää vain muutama satanen lisää. No saa nähdä mitä löytöjä teen kun pääsen reissuun.
 
Gabe
08.04.2014 00:13:29 (muokattu 08.04.2014 00:14:59)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alluuj: Niin no ajatuksena oli jenkeissä testailla ja mahdollisesti löytää käytettynä amerikkalainen strato ja sitten tommoinen THR kun nämä käänsivät pääni ja kuuntelin pari demoa (aion testata tämän kuitenkin).
Mutta toki jos löydän mieleisen kitaran ja se on meksikolainen niin miksipä ei. On kuitenkin eri asia ostaa hyvä kitara kuin hyvä tietokone kun ei arvo tipu samalla lailla. Eli koitan löytää mieleisen kitaran ja siihen olen varannut rahaa noin 1200-1500e.
Ja tosiaan varsin hiljaa joudun soittamaan niin se rajaa vahvariehdokkaat näihin pienempiin. Linkkaa ihmeessä jotain hyviä pienitehoisia vahvareita jos tiedät vaikka olisivatkin hieman kalliimpia.

 
THR oli kyllä ihan ok, ei siitä kuitenkaan ollut pitopeliksi.
 
Laadukkaan keinokuorman kanssa ei tarvitse murehtia niistä wateistakaan. Weberin Mini Massin hankinnan jälkeen soittelen itse aivan huoletta noilla 20-25 wattisilla vahvistimilla samaan aikaan kun vauva nukkuu. Suosittelen lämpimästi tutustumaan keinokuormiin, voit ostaa sitten sellaisen vahvistimen kuin haluat watteihin juuri tuijottamatta.
 
Mutta onhan noita hyviä pikkuvahvistimiakin. Osaatko sanoa minkä tyylistä musiikkia ajattelit soittaa? Muuten voi tulla vähän pitkä ehdokaslista. :)
 
Äläkä ihmeessä unohda japanilaisia kitaroita. Omat jenkkipelit ovat vaihtuneet japanilaisiin enkä voisi olla tyytyväisempi.
Laulava Kylätohtori
08.04.2014 09:22:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

alluuj: Juu tää THR laitetaan ehdottomasti harkintaan, mutta itse soittimesta, jos haluan laatusoittimen pitkäksi aikaa niin mitä eroja esim. meksikolaisesssa stratossa, american standardissa ja deluxessa noin suurinpiirtein on? Olen googletellut ahkerasti mutta omia kokemuksia olisi kiva lukea.
 
Kalliimmissa on oletusarvoisesti parempia osia ja huolellisempi viimeistely, mutta koska kitarat ovat yksilöitä, niin hintalappua ei kannata liikaa tuijottaa. Eli halvempi voi olla parempi ja kaikkein tärkeintä on, että kaula ja tuntuma sopii itselle. Kitarasta ei kannata maksaa enemmän, jos testatessa ei tunne saavansa mitään lisäarvoa kovemmasta hintalapusta.
 
Fendereistä ei ole kokemusta (koska Tokai), mutta jos lavassa ei ole pakko lukea Fender, niin kannattaa testata japanilaiset Tokait. Ja jos lavassa on pakko lukea Fender, niin kannattaa testata japanilaiset Fenderit. Aivan viime aikoihin asti japanilaiset Tokait ja Fenderit taisivat tulla samasta tehtaasta, joten kovin suurta laatueroa ei pitäisi olla.
 
Jos nyt sijoitat isomman summan kitaraan, jonka pitäisi palvella pitkään, niin ei kannata tehdä kompromisseja. Ostat kerralla ja suoraan sen, joka tuntuu parhaalta ja josta tulee paras fiilis, vaikka se maksaisikin vähän enemmän. Muuten ne pienet asiat alkavat vaivata koko ajan yhä enemmän ja puolen vuoden päästä olet vaihtamassa sitä uuteen... :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gabe
08.04.2014 10:43:49 (muokattu 08.04.2014 10:45:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Samaa mieltä tohtorin kanssa. :)
 
Fendereistä ei ole kokemusta (koska Tokai), mutta jos lavassa ei ole pakko lukea Fender, niin kannattaa testata japanilaiset Tokait. Ja jos lavassa on pakko lukea Fender, niin kannattaa testata japanilaiset Fenderit. Aivan viime aikoihin asti japanilaiset Tokait ja Fenderit taisivat tulla samasta tehtaasta, joten kovin suurta laatueroa ei pitäisi olla.
 
Käytetty Tokai ei tosiaan kovin mahdottomia kustanna mutta on kuitenkin laadultaan tasokas, ei soiton pitäisi jäädä siitä kiinni. Tietty jos pistää vähän vielä lisää pätäkkää (650-900€) niin 80-luvun Japanissa valmistetut Tokait, Fenderit ja ESP:it ovat taatusti hyvä vaihtoehto. Minulla oli tuossa juuri lainassa kaverin jenkki Fender ja kyllä nuo Goldstarit pesivät sillä lattioita (omistajankin mielestä). Jos mennään USA akselille niin katsoisin itse käytettyjä Vintage sarjan keppejä, 1100-1200€ pintaan pitäisi jo löytyä.
 
puolen vuoden päästä olet vaihtamassa sitä uuteen... :)
 
Tosin tämähän saattaa olla edessä joka tapauksessa, taitaa aika harvalla napsahtaa ensimmäisellä kerralla maaliin. :) Omalla kohdallani esimerkiksi sopivan kaulan (profiili, otelaudan kaarevuus, nauhat... ) löytyminen vaati useamman erilaisen kitaran omistamisen. Eli käytettyjä kannattaa suosia tämänkin vuoksi.
Laulava Kylätohtori
08.04.2014 11:12:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Tosin tämähän saattaa olla edessä joka tapauksessa, taitaa aika harvalla napsahtaa ensimmäisellä kerralla maaliin. :) Omalla kohdallani esimerkiksi sopivan kaulan (profiili, otelaudan kaarevuus, nauhat... ) löytyminen vaati useamman erilaisen kitaran omistamisen. Eli käytettyjä kannattaa suosia tämänkin vuoksi.
 
Taitaa olla edessä joka tapauksessa. Itse ostin ensimmäisen kunnollisen kitaran 2001 (japanilainen Tokain strato), joka on edelleen paras kitara, jonka olen omistanut. Sitten tuli se 'onko ruoho vihreämpää aidan takana' olo ja piti ostella ja testailla kitaroita vain ymmärtääkseen, että se ensimmäinen olikin juuri itselle sopiva. Thank god, etten sitä hätäpäissäni myynyt missään vaiheessa...
 
Soittelin sillä hymyssä suin 10 vuotta vailla huolia ja murheita, kunnes erehdyin kirjautumaan Muusikoiden.nettiin. Helvetti, sen jälkeen mikään ei ole ollut enää hyvin... :)
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Arms
08.04.2014 13:31:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on Yamahan THR10C ollut jokusen kuukauden kotisoittovahvarina ja en oikeastaan voi kuin kehua sitä. Se soi hiljaisilla voimakkuuksilla mainiosti ja säätövaraa riittää, kun hakee sitä omaa soundiansa. Ja kun mieleinen soundi löytyy, pystyy sen tallentamaan yhteen viidestä muistipaikasta.
 
Tätä ennen kotona on ollut Blackstar HT-5, Fender Super Champ x2 ja Tech21 30W ja ainakin omassa kotisoittelussani tuo THR10C on osoittautunut parhaaksi tähän mennessä, niin soundinsa kuin kokonsakin puolesta. Ei ole enää tullut huomautuksia paremmalta puoliskolta rakkineen ulkonäöstä taikka liian suuresta koosta.
 
Suosittelen ainakin testaamaan tuota tai muita THR-variaatioita yhtenä vaihtoehtona. Hintakaan ei mielestäni ole paha.
 
ja nimenselvennys
Gabe
08.04.2014 14:13:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Taitaa olla edessä joka tapauksessa. Itse ostin ensimmäisen kunnollisen kitaran 2001 (japanilainen Tokain strato), joka on edelleen paras kitara, jonka olen omistanut. Sitten tuli se 'onko ruoho vihreämpää aidan takana' olo ja piti ostella ja testailla kitaroita vain ymmärtääkseen, että se ensimmäinen olikin juuri itselle sopiva. Thank god, etten sitä hätäpäissäni myynyt missään vaiheessa...
 
Soittelin sillä hymyssä suin 10 vuotta vailla huolia ja murheita, kunnes erehdyin kirjautumaan Muusikoiden.nettiin. Helvetti, sen jälkeen mikään ei ole ollut enää hyvin... :)

 
Heh... luulen että et ole ainoa jolla on käynyt näin. :) Noh, nyt on aidan toinenkin puoli koluttu ja voit rauhassa keskittyä nauttimaan hyvin palvelleesta kumppanista. Jos tuo sinun MIJ Tokai on palvellut moitteetta jo yli kymmenen vuotta niin en usko että tilanne merkittävästi paranee vaikka miten löisit tuohta pöytään. Jos se on hyvä niin ei muuta kuin kovaa soittoa ja vähemmän kamarumbaa.
Laulava Kylätohtori
08.04.2014 15:19:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Gabe: Heh... luulen että et ole ainoa jolla on käynyt näin. :) Noh, nyt on aidan toinenkin puoli koluttu ja voit rauhassa keskittyä nauttimaan hyvin palvelleesta kumppanista. Jos tuo sinun MIJ Tokai on palvellut moitteetta jo yli kymmenen vuotta niin en usko että tilanne merkittävästi paranee vaikka miten löisit tuohta pöytään. Jos se on hyvä niin ei muuta kuin kovaa soittoa ja vähemmän kamarumbaa.
 
Kyllä näin on, tuosta en luovu koskaan.
 
Yksi strato kuitenkin kuumottelisi vielä. Treenit on aina työpäivän jälkeen, joka tarkoittaa, että kitarakamat odottelevat aamusta iltapäivään autossa. Ei kovin hyvä asia talvipakkasilla tai kesähelteillä. Joten jos järjellä ajattelee, niin tarvittaisiin yksi strato treenikselle, toinen kotiin ja tele saa jäädä niitä hetkiä varten, kun tarvitaan puolisävelaskel alemmas viritettyä kitaraa.
 
Tuo valkoinen starto on myös hyvä, mutta pitää nyt katsoa jos kuitenkin rupukaulaisen hommaisi. Täytyy miettiä rauhassa, ei saa alkaa hätäilemään...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Durty
08.04.2014 17:56:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kannattaa vielä kokeilla Blackstarin 10-wattinen ID:Core. Vaikutti aika lupaavalta.
 
LesPaul70
09.04.2014 12:13:11 (muokattu 09.04.2014 12:14:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tää on tää ikuinen vääntö, kannattaako alussa panostaa pelimerkit mieluummin mahdollisimman hyvään kitaraan vai mahdollisimman hyvään vahvistimeen.
 
Pro kitaraan satsaaminen: Huonon kitaran soittaminen ja säätäminen on yhtä tappelemista, joka etenkin aloittelijoilla voi tappaa innostuksen heti alkuunsa. Hyvä kitara sen sijaan inspiroi soittamista ja voi kulkea mukana loppuelämän isommissakin ympyröissä. Vahvistimeen satsaaminen alkuvaiheessa sen sijaan voi olla vähän turhaa, jos ei vielä ole edes bändiä tai muuten vain soittelee kotioloissa.
 
Sitten taas toisaalta: Kyllä budjettihintaluokastakin löytyy, etenkin käytettynä, aivan käypäisiä kitaroita, jotka varsinkin aloittelijan näpeissä kuulostavat ihan samanlaiselta kuin vähän kalliimmatkin. Vahvistimissa ja niiden soundin perusluonteessa sen sijaan onkin jo sen verran dramaattisempia eroja, että ne kuulee helposti, vaikka olisi ihan aloittelija kyseessä. Täytyy myös muistaa, että ketju on yhtä vahva kuin sen heikoin lenkki. Mitä järkeä panostaa ammattitason kitaraan, jos sitten ostaa jonkin pienen trankkupurkin, jonka läpi kaikki kitarat kuulostavat aivan samanlaiselta? Vähän kuin laittaisi formula-autoon pikku-Fiatin moottorin.
 
Jos tuon budjetin suurin piirtein puolittaisi kitaran ja vahvarin kesken, alkaisi löytyä oikein hyvätasoisia keskihintaisia vaihtoehtoja, etenkin Torin tämänhetkisessä tilanteessa. Ja jos käytettynä hankkii, kitaran säädötkin voivat olla jo valmiiksi kohdallaan.
 
Jos kuitenkin haluat panostaa nyt kitaraan, ottaisin kuitenkin itse mieluummin jonkin pienen yksinkertaisen putkikombon kuin Rolandin. Ihan henk.koht. mieltymyksenä vain. Jos siihen sitten kaipaa soundeihin vaihtelua ja efektejä, jokin halpa mallinnuslaite väliin.
 
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2 3

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «