Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Kaiutinelementtien määrä kaapissa.
1
Korkki74
01.04.2014 04:48:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Olen suunnitellut ostavani uuden bassovahvistimen. Aikaisemmin minulla on aina ollut comboja, mutta nyt olen ajatellut hankkia vahvistimen ja kaapin erikseen.
 
Pikkuisen kuitenkin hämää tuo kaiutinelementtien määrä. Mitä eroa/merkitystä on sillä onko elementtejä 1, 2 vai 4. Olen kokeillut soittamista yhden ja neljän elementin kaapeilla, mutta mitään isompaa eroa en ole kuullut soundissa.
 
Olen suunnitellut tälläistä nuppia, http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bh_500.htm Millaista kaappia suosittelisitte sen kanssa? Nykyinen bassoni on Warwickin Rock Bass streamer(passiivimikeillä), mutta varmaan myös vanhalla Yamahan bassollani saatan soittaa.
 
Antti1
01.04.2014 05:00:46 (muokattu 01.04.2014 05:03:57)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korkki74: Mitä eroa/merkitystä on sillä onko elementtejä 1, 2 vai 4. Olen kokeillut soittamista yhden ja neljän elementin kaapeilla, mutta mitään isompaa eroa en ole kuullut soundissa.
 
Tää on vähän samaa kategoriaa, kuin kysyisi mitä eroa on autolla. Ei tohon voi vastata lyhyesti ja yleispätevästi. Jos sä et kuule eroja, niin perstuntumalla vaan ja mietit sit muita ominaisuuksia: koko, paino, impedanssi, tehonkesto jne.
 
Yleisestiottaen jos oletetaan elementin pysyvän samana jokaisessa kaapissa, niin tehonkesto lisääntyy. Elementit nyt kuitenkaan ei ole sama eri kaappimalleissa, joten toikin on hyvin häilyvä lausunto. Isommilla kaapeilla saatetaan saada aikaan enemmän matalia taajuuksia, mutta sekään ei pidä aina paikkaansa. Samaten voidaan sanoa myös herkkyyden suhteen, eli kuinka lujaa ko. kaappi antaa ääntä ulos teholla x. Sit on kaikki akustiset oikosulut, päin helvettiä suunnitellut kaappirakenteet yms. Ei vaan kykene, mä en ainakaan.
 
Mä heitän kuitenkin tämmöisiä ympäripyöreyksiä, jotka kumotaan seuraavassa viestissä:
-15" - jykevä alapääntoisto, pehmeä yläpää, tummahko.
-10" - kirkkaampi, napakampi ja ei niin alas ulottuva toisto.
-12" - aavistuksen harvinaisempi. Soundiltaan jotain noiden puolivälistä, usein ehkä vähän keskiäänipainotteisempia.
-8" - vieläkin harvinaisempi ja usein ehkäpä keskiäänitötterönä jakosuotimella varustetussa setissä. Toistaa usein ylimpiäkin kilinöitä kivasti.
 
Sit noista on niitä eri konfiguraatioita esimerkiksi 2 ja 4 elementin pöntöissä. Erot voivat olla kaapin suunnittelusta riippuen aivan mitä tahansa. Eri firmojenkin tekeleet kuulostavat erilaisilta, vaikka paperilla ovat lähes samankaltaisia. Ei oikein auta kuin testata ja koittaa löytää niitä eroja. Siihen auttaa, jos muuttujat pysyvät minimissään, eli sama nuppi, piuhat, soitin, soittaja ja tila testailua varten.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
MPU
01.04.2014 06:59:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korkki74: Olen suunnitellut ostavani uuden bassovahvistimen. Aikaisemmin minulla on aina ollut comboja, mutta nyt olen ajatellut hankkia vahvistimen ja kaapin erikseen.
 
Pikkuisen kuitenkin hämää tuo kaiutinelementtien määrä. Mitä eroa/merkitystä on sillä onko elementtejä 1, 2 vai 4. Olen kokeillut soittamista yhden ja neljän elementin kaapeilla, mutta mitään isompaa eroa en ole kuullut soundissa.
 
Olen suunnitellut tälläistä nuppia, http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bh_500.htm Millaista kaappia suosittelisitte sen kanssa? Nykyinen bassoni on Warwickin Rock Bass streamer(passiivimikeillä), mutta varmaan myös vanhalla Yamahan bassollani saatan soittaa.

 
Antti on osin oikeassa. Elementtien lukumäärä ja koko ei kerro juuri muuta kuin elementtien lukumäärän ja koon. Yleistykset niiden suhteen soundista on aika hankalia. Toki joillain perinteisillä kaappimalleilla on oma ominaissoundi mutta se johtuu juuri niistä ellementeistä juuri sen kokoisessa kaapissa, ei mistä tahansa samankokoisista elementeistä missä tahansa kaapissa. Elementin koko vs soundi- yleistys on mun mielestä niinikään ihan huuhaata. On niin monenlaista kymppituumaista niin monenlaisessa kaapissa.
 
Ite kun tekee saa sellasta kun tulee
tuquoque
07.04.2014 18:52:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kysymys taisi koskea vain elementtien määriä, ei erilaisten tai eri kokoisten elementtien välisiä eroja?
 
Periaatteessa kai 1x10" kuulostaa samalta kuin 4x10" ja 1x15" kuulostaa samalta kuin 2x15", jos muut tekijät pysyvät samoina. Ilmaa useampi elementti tietysti jaksaa siirtää paremmin ja eroja tuottaa tietysti myös kaapin rakenteiden suunnittelu.
 
m.
J.Nikkanen
07.04.2014 19:54:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Kysymys taisi koskea vain elementtien määriä, ei erilaisten tai eri kokoisten elementtien välisiä eroja?
 
Periaatteessa kai 1x10" kuulostaa samalta kuin 4x10" ja 1x15" kuulostaa samalta kuin 2x15", jos muut tekijät pysyvät samoina. Ilmaa useampi elementti tietysti jaksaa siirtää paremmin ja eroja tuottaa tietysti myös kaapin rakenteiden suunnittelu.

 
No ei näin.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
jappo121
07.04.2014 21:15:28 (muokattu 07.04.2014 21:17:10)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Korkki74: Olen suunnitellut ostavani uuden bassovahvistimen.
Olen suunnitellut tälläistä nuppia, http://www.thomann.de/fi/tc_electronic_bh_500.htm Millaista kaappia suosittelisitte sen kanssa? Nykyinen bassoni on Warwickin Rock Bass streamer(passiivimikeillä), mutta varmaan myös vanhalla Yamahan bassollani saatan soittaa.

 
Suosittelisin unohtamaan tuon TC:n nupin.Olin itse ostamassa samaa vehjettä, mutta tuuletin piti älytöntä hurinaa ja vehje tuntui jotenkin lelulta.
Soundi oli ihan OK musakauppa volumella, mutta jotenkin jäi paskanmaku suuhun.
Päädyin saman valmistajan Classic450:een, ja sillä on nyt kolmisen vuotta tahkottu menestyksekkäästi.
http://www.stpaulssound.fi/kauppa/i … _page=product_info&products_id=4731
 
EDIT: Ostohetkellä hintaero ei ollut noin suuri. Classic:ista oli jokin maahantuojan tarjous...(?)
 
Kaappeina kaksi kappaletta TC Electronicin BC212:a.
Helppo roudata, sopivan "vintage" soundi, pöhinää riittää...
Kokeilin myös RS4x10:ä, mutta soundi oli liian hifi minun makuun, ja lahje lepattaa 2 x (2x12) yhdistelmällä kun on enemmän kartiopinta-alaa..
 
Vastauksena esittämääsi kaappikysymykseen: TC Electronic. Löytyy 1x12, 2x10, 2x12, 4x10, (combona 2x8)
Osta aluksi vaikka yksi kaappi ja lisää sitten jos siltä tuntuu...
 
"En tunne, enkä tiedä hänestä henkilönä mitään, en halua häntä millään tavalla loukata tai muutenkaan kenenkään mieltä pahoittaa." Lause joka oikeuttaa kommentoimaan mitä vaan kenestä vaan...
Basismi
15.04.2014 23:03:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: No ei näin.
 
Kyllä se juuri näin on. Elementtien määrällä säädetään lähinnä vain ulostulevan maksimilöylyn määrää, muiden suunnitteluperusteiden pysyessä samana.
 
Hifistelijä voi sitten hifistellä suuntaavuuksilla ja kampasuodinefekteillä sun muilla.
 
Basso murisee kuin voissa paistettu pantteri.
Kefiiri
16.04.2014 07:45:03
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Kyllä se juuri näin on. Elementtien määrällä säädetään lähinnä vain ulostulevan maksimilöylyn määrää, muiden suunnitteluperusteiden pysyessä samana.
 
Hifistelijä voi sitten hifistellä suuntaavuuksilla ja kampasuodinefekteillä sun muilla.

 
Meinasin ensin väittää vastaan. Mutta kun ajattelee, millaista epämääräistä jurinaa livebändien bassosoundi yleensä on, niin taidan olla samaa mieltä.
 
En ole musiikin asiantuntija.
J.Nikkanen
16.04.2014 08:18:05 (muokattu 16.04.2014 08:26:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Basismi: Kyllä se juuri näin on. Elementtien määrällä säädetään lähinnä vain ulostulevan maksimilöylyn määrää, muiden suunnitteluperusteiden pysyessä samana.
 
Hifistelijä voi sitten hifistellä suuntaavuuksilla ja kampasuodinefekteillä sun muilla.

 
Lisää löylyä tulee läpi toistoalueen, joten 2 kpl elementtejä (jos ja kun myös kaapin koko tuplaantuu) tai 2 kpl kaappeja antaa jo korvinkuultavasti enemmän alapäätä. En osaa hifistellä, ihan vain näpertelen, rakentelen ja testailen, eli opettelen ns. kantapään kautta.
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
iso paha susi
16.04.2014 09:31:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Luulisi että jos halutaan tietty äänenvoimakkuus niin vaikka se onnistuisikin esim. 4x10 kaapilla niin se kuulostaisi erilaiselta 8x10 tai kahden 4x10:n kanssa. Näinhän kullekin elementille tulee vähemmän työtä tehtäväksi eikä ne heiluisi niin paljon. Eikös se olisi tiukempi soundi silloin vai kuvittelenko vaan?
 
tuquoque
17.04.2014 12:47:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Lisää löylyä tulee läpi toistoalueen, joten 2 kpl elementtejä (jos ja kun myös kaapin koko tuplaantuu) tai 2 kpl kaappeja antaa jo korvinkuultavasti enemmän alapäätä. En osaa hifistellä, ihan vain näpertelen, rakentelen ja testailen, eli opettelen ns. kantapään kautta.
 
Testaa: laita 4x10 kaappiin vain yksi 10" elementti ja samaan kaappiin kaikki 4x10". Pidä testissä desibelit samoina. Laita verhon taakse ja pyydä joku kytkemään nuppi puolestasi. Huomaatko eroa? Tuskin.
 
m.
J.Nikkanen
17.04.2014 16:54:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuquoque: Testaa: laita 4x10 kaappiin vain yksi 10" elementti ja samaan kaappiin kaikki 4x10". Pidä testissä desibelit samoina. Laita verhon taakse ja pyydä joku kytkemään nuppi puolestasi. Huomaatko eroa? Tuskin.
 
Kyllähän tuommonen testi pitäisi ehdottomasti tehdä, tosiaan näinhän se menee kun silmä näkee niin helposti pääkoppakin tekee omat korjauksensa miten saundin kuulee.
 
Suurin ero mitä on vastaan tullut, on ollut 12" kitarakaapissa. 1 kpl saundasi melko onnettomalta ja puhdas saundi melkoisen ohut, särösaundi aikas sirkkeliä. 2 kpl samanmoisia ja samalla elementillä teki sen, että masterista volumea pienemmälle ettei huuda niin helvetistes, puhdas saundi täyteläisempi ja särön kanssa sai irti jo ihan toimivaa jynkkyä ja EQullakin sai enemmän muutoksia saundiin. Näin nimenomaan korvat sen silloin kuuli, desibelimittaria eikä verhoja ollut mutta iltahan siinä kivasti vierähti ja kovastihan munstailua saattoi koko touhu olla. Tiedä sitten?
 
Bassoa, säröllä tai ilman.
Antti1
17.04.2014 16:59:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J.Nikkanen: Tiedä sitten?
 
Ei ollut, kyllähän toi on melko helposti laskettavissa mitenkä pöntön taajuusvastekin muuttuu elementtien määrän muuttuessa, siihen sit vielä kaikki muut ominaisuudet vaihetoistosta alkaen mukaan, niin lopputulos on hyvin erilainen elementtien lukumäärästä riippuen. Saa olla kyllä oikein maailmanluokan puukorva, jos vakavalla naamalla pystyy väittämään soundin pysyvän samana, kun ei se pysy edes mittarien mielestä ja usein jengi "kuulee" mittarilta havaitsematta jääneitä erojakin kamoissa. :)
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «