Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Puhaltimet »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Selvennystä suukappaleiden valintaan
1
Hiutale2014
05.04.2014 14:41:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Arvon asiantuntijat!
Olen vasta aloittamassa saksofonin soiton opiskelua ja olen ihmetellyt fonien suukappaleissa termiä "tip opening". Mitä se tarkoittaa ja mihin se vaikuttaa?
Lisäksi joissain mainitaan suukappaleen yhteydessä esim 5*. Mitä se tarkoittaa ja mihin se vaikuttaa?? Kiitollisena vastaustanne odottaen.
 
Murgo
05.04.2014 16:58:30 (muokattu 05.04.2014 17:00:11)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarkoittaa suukappaleen "aukon" suuruutta eli suukappaleen kärjen ja lehden väliin (olettaen että lehti on suora) tai asetettaessa suukappale tasaiselle pinnalle alapintansa varaan kärjen ja tason väliin jäävän raon suuruutta.
 
Tuo 5* tarkoittaa juurikin tätä aukon suuruutta, mitä isompi numero sitä isompi aukko. Tähti yleensä tarkoittaa samaa kuin puolikas eli vaikkapa 5* on yhtä kuin "viisi ja puoli" eli on aukoltaan vitosen ja kutosen välissä. Eri valmistajien numeroinnit eivät tosin ole ihan yksi yhteen eli samannumeroinen suukappale voi eri valmistajilla olla eri "kokoinen", googlaamalla vaikkapa saxophone tip opening chart löytyy vertailutaulukoita.
 
Aukon suuruus vaikuttaa yhdessä lehden jäykkyyden kanssa siihen miten helppo suukappale on saada soimaan, pienempi aukko ja löysempi lehti on kevytsoittoisempi mutta isommalla aukolla ja jäykemmällä lehdellä saa kovemman ja usein paremman äänen. Ääneen tietty vaikuttavat suukappaleen muutkin mitat sekä ennenkaikkea soittaja.
 
Aloitussuukappaleet kai yleensä pyörivät tuolla 4-5 paikkeilla ja lehdet jossain 2,5 hujakoilla, ansatsin kehittyessä voi sitten ruveta oman mieltymyksensä mukaan hakemaan "isompia".
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Hiutale2014
05.04.2014 20:00:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos Murgo selvennyksestä! Olin siis ihan kärryillä asiasta, mutta kun en ollut aivan varma kun jossain käytetään molempia merkintätapoja yhdessä.
Asiaa viisaampaa jatkan kiitollisena neuvosta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «