Aihe: Miten menee kama torilla kaupaksi? Käyttäjäkokemuksia
1 2 3 4 551 52 53 54 55444 445 446 447 448
klobasa
04.04.2014 13:27:08
Krice: Myyjän ilmoittaman hinnan pitäisi olla selkeä, paitsi silloin jos myyjä on laittanut siihen "tarjoa". Silloin voi lähteä mukaan tarjousleikkiin, ei muuten.

Meinaatko, että itse laitat aina myyjänä ilmoitukseen sen pienimmän mahdollisen summan millä voisit laitteen myydä?
jniska
04.04.2014 13:30:17
Krice: En tiedä. Myyjän ilmoittaman hinnan pitäisi olla selkeä, paitsi silloin jos myyjä on laittanut siihen "tarjoa". Silloin voi lähteä mukaan tarjousleikkiin, ei muuten.

Ostatko sä auton autokaupasta ilman neuvottelua hinnasta tai vanhan auton hyvityksestä. Suoraan vaan se, minkä myyjä ilmoittaa ??
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Laulava Kylätohtori
04.04.2014 13:33:52
Krice: En tiedä. Myyjän ilmoittaman hinnan pitäisi olla selkeä, paitsi silloin jos myyjä on laittanut siihen "tarjoa". Silloin voi lähteä mukaan tarjousleikkiin, ei muuten.

Minusta taas myyjän laittaa hinnan ja jos ei ole valmis tinkimään, niin voi ilmoitaa, että hinta on tiukka. Toki joku voi silti yrittää, mutta ne voi jättää huomiotta.

Itse pistän hinnan, jolla olen valmis myymän heti ilman miettimistä. Se ei tarkoita, ettenkö voisi tietyssä tilanteessa myydä vähän halvemmallakin. Ja joskus olen vain mielissäni, jos ostaja tekee tarjouksen tilanteessa, jossa on kiinnostunut, mutta ei ole valmis maksamaan pyytämääni summaa. Itse voin sitten päättää, olenko juuri sillä hetkellä valmis luopumaan myymästäni tuotteeta tarjottuun hintaan.

Ja tuolla, kun puhuttiin velvollisuudesta ottaa takkiin. Ei kai sitä velvollisuutta kenelläkään ole. Ei ole pakko myydä tarjottuun hintaan eikä ole pakko ostaa pyydettyyn hintaan. Jos päättää ottaa takkiin, niin se on oma valinta ja siitä on turha valittaa. Jos ei kumpikaan halua ottaa takkiin, niin silloin kauppa jää tekemättä...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Gary the pine
04.04.2014 14:34:45
Laulava Kylätohtori: Minusta taas myyjän laittaa hinnan ja jos ei ole valmis tinkimään, niin voi ilmoitaa, että hinta on tiukka. Toki joku voi silti yrittää, mutta ne voi jättää huomiotta.

Itse pistän hinnan, jolla olen valmis myymän heti ilman miettimistä. Se ei tarkoita, ettenkö voisi tietyssä tilanteessa myydä vähän halvemmallakin. Ja joskus olen vain mielissäni, jos ostaja tekee tarjouksen tilanteessa, jossa on kiinnostunut, mutta ei ole valmis maksamaan pyytämääni summaa. Itse voin sitten päättää, olenko juuri sillä hetkellä valmis luopumaan myymästäni tuotteeta tarjottuun hintaan.

Ja tuolla, kun puhuttiin velvollisuudesta ottaa takkiin. Ei kai sitä velvollisuutta kenelläkään ole. Ei ole pakko myydä tarjottuun hintaan eikä ole pakko ostaa pyydettyyn hintaan. Jos päättää ottaa takkiin, niin se on oma valinta ja siitä on turha valittaa. Jos ei kumpikaan halua ottaa takkiin, niin silloin kauppa jää tekemättä...

Meinasin ihan saman just kirjoitella. Jos lähdetään miettimään kenen velvollisuus on mikä kauppaa tehdessä, niin ei se ehkä ole sitten oikea laji.

Toteutunut kauppahan on kiinni siitä, mikä on myyjän takkiinottamisen sietokyvyn ja ostajan maksukyvyn ja -halun välinen suhde. Hyvä kommunikaatio usein pienentää tota kuilua välissä niin, että molemmille jää hyvä fiilis, varsinkin silloin, kun molemmat on jotenkin samoilla aalloilla. Mutta jos ihan vastakkaiset persoonat alkaa vääntämään kauppaa ja ollaan lähtökohtaisestikin kaukana, niin harvoin siitä hyvä tulee.
Tulin, näin, paskoin housuun.
Krice
04.04.2014 14:50:21

jniska: Ostatko sä auton autokaupasta ilman neuvottelua hinnasta tai vanhan auton hyvityksestä. Suoraan vaan se, minkä myyjä ilmoittaa ??

Autokaupasta? En tiedä. Mutta esim. kaupasta, tai nettikaupasta. Kuka alkaa tarjoamaan niistä hinnoista? Kassalla olisi hauska tarjota jugurttipurkista 90% hinnasta.
JaaGeRMaisTeR
04.04.2014 14:52:11
Gary the pine: Pedaalit kiertää mutta vahvistimet tuntuu olevan aikas toivotonta. Menee vaan siihen että ei itekkään osta kohta Bugeraa kummempaa. Sit kun haluu jotain muuta niin voi polttaa saunan takana ilman taloudellisia tappioita. Sorry kaikki Turenkilaiset ja Turkulaiset Bugeran omistajat...

Mut joo, en pidä tota mun Roadsteria ylihintaisena(Vs. muut torilla), saati Marsupinoa, mutta jotenkin tuntuu siltä, että jengi menee vaan noihin perkeleen kemppereihin ja muihin virtuaalikikottimiin enemmän ja enemmän.

No joo, eihän se tarvii ku sen yhden oikean ostajan...

Tuo on kyllä totta. Bugeraa kummempaa melkeen kannata myydä. Ei mene kyllä kaupaksi, kun budjetti vermeet.
freakingenius
04.04.2014 14:56:04
Krice: Autokaupasta? En tiedä. Mutta esim. kaupasta, tai nettikaupasta. Kuka alkaa tarjoamaan niistä hinnoista? Kassalla olisi hauska tarjota jugurttipurkista 90% hinnasta.

Kyllä täällä muistaakseni jokainen ostaja multa on kysynyt tiukkaa hintaa tai tarjonnut, ihan normaalia. Jos se tarjoominen niin paljon kismittää niin parempi olla myymättä sitten, mutta ei siinä mitään väärää ole ellei myyjällä lue ettei ota vastaan vaihtoja.
LesPaul70
04.04.2014 15:10:01
Krice: Autokaupasta? En tiedä.

Mistä voidaankin päätellä että kirjoittaja ei ole koskaan autoa ostanut.

Krice: Mutta esim. kaupasta, tai nettikaupasta. Kuka alkaa tarjoamaan niistä hinnoista?

Täh? Mitä tekemistä tällä esimerkillä on torin kanssa?
Laudoista takki päälle vaan, sitten sä kelpaat manalaan.
AngieRainbow
04.04.2014 15:39:09
freakingenius: Kyllä täällä muistaakseni jokainen ostaja multa on kysynyt tiukkaa hintaa tai tarjonnut, ihan normaalia. Jos se tarjoominen niin paljon kismittää niin parempi olla myymättä sitten, mutta ei siinä mitään väärää ole ellei myyjällä lue ettei ota vastaan vaihtoja.

Näin se menee. En ymmärrä, miksi täällä joku jaksaa valittaa tarjouksista. Eikös se ole hyvä, että tulee tarjouksia myytävästä tuotteesta? "Joka myyntiin ryhtyy se myynnin kestäköön." Jos joku ei halua tarjouksia, niin haluaako hän myydä kitaraansa ylipäätänsäkään?

Jos olen ostamassa kitaraa, niin kyllä minä aina teen tarjouksen, ellei ilmoituksessa selvästi sanota, että ei tinkausta. Usein siitä hinnasta kuitenkin aina vähän saa pois. Sama homma mulla. Jos haluan noin 1000 euroa maksavan kitaran myytyä ja se on pari kuukautta ollut torilla, niin varmasti annan 50-100 euroa alennusta sille, joka tulee ja lyö rahat kouraan.

Toi 0,7 x uuden hinta on mun mielestä ihan älytön kriteeri, että sillä pitäisi aina saada ostettua tai myytyä. Kuten joku jo aiemmin sanoi, niin kyllä se on kysynnän ja tarjonnan laki, mikä sen hinnan määrää.
What we've got here is... failure to communicate. Some men you just can't reach, so you get what we had here last week, which is the way he wants it. Well, he gets it! N' I don't like it any more than you men.
Osteri
04.04.2014 15:55:39
Kyllä nyt on selkeyden vuoksi pakko ottaa tiedeyhteisö avuksi:

Markkinahinta - Käypä hinta
Markkinahinta määräytyy sen rahamäärän mukaisesti, minkä ostaja on valmis maksamaan myyjälle hankinnastaan. Markkinahinta on vapailla markkinoilla tapahtuva kysynnän ja tarjonnan kautta määräytyvä hinta. Vapailla markkinoilla ostajat ja myyjät saavat vapaasti sopia hinnoista ilman ulkopuolisten tahojen puuttumista asiaan. Tällöin tavaroille muodostuu kysynnän ja tarjonnan perusteella markkinahinta. Markkinahinnasta käytetään myös nimeä käypä hinta.

Eli, jos Tokaille ja LTD:lle ei ole kysyntää niin markkinahinta muodostuu aika alhaiseksi. Myyjä ottaa rahan tai jättää myymättä.

http://www.e-conomic.fi/kirjanpito-ohjelma/sanakirja/markkinahinta
Kirjoitan.....siis ehkä en just nyt soita....
Gabe
04.04.2014 17:29:48
Krice: Autokaupasta? En tiedä. Mutta esim. kaupasta, tai nettikaupasta. Kuka alkaa tarjoamaan niistä hinnoista? Kassalla olisi hauska tarjota jugurttipurkista 90% hinnasta.

Olen minä kysynyt tarjousta nettikaupoista ja ihan kivijalkaliikkeistäkin jos hinta on ollut mielestäni liian korkea. Etenkin käytetyn tavaran kohdalla on yleensä hinta tippunut tai sitten olen saanut kohteliaan vastauksen että ei ole varaa laskea. Jos tinkaan uuden hinnasta niin se tapahtuu yleensä silloin jos jossain muualla on sama kaupan edullisempaan hintaan. Asiat voi esittää fiksusti puolin ja toisin, en näe miksi tästä pitäisi ottaa nokkiinsa.
Krice
04.04.2014 20:03:11

LesPaul70: Täh? Mitä tekemistä tällä esimerkillä on torin kanssa?

Miksihän ihmeessä tori-ilmoitukseen voi ylipäätään laittaa hinnan jos kyse olisi tarjouskilpailusta? Näitä vartenhan on erikseen sivustoja, käsittääkseni esim. huuto.net on sellainen. Sinne tarjoajat ja tarjousten laittajat.
Twinkle
04.04.2014 21:07:42
klobasa: Meinaatko, että itse laitat aina myyjänä ilmoitukseen sen pienimmän mahdollisen summan millä voisit laitteen myydä?

Ei varmaan kukaan laita nykymenossa, se tinkimisvara leivotaan siihen hintaan sisään ja hintakäsitys vääristyy vaan entisestään.
mopar
04.04.2014 21:45:41

Krice: Miksihän ihmeessä tori-ilmoitukseen voi ylipäätään laittaa hinnan jos kyse olisi tarjouskilpailusta? Näitä vartenhan on erikseen sivustoja, käsittääkseni esim. huuto.net on sellainen. Sinne tarjoajat ja tarjousten laittajat.

Ei tässä ole kyse tarjouskilpailusta. Käytetyn tavaran myyntiin on kautta aikojen liittynyt tinkiminen jossain muodossa. Ei kai siinä mitään ihmeellistä ole.
klobasa
04.04.2014 22:08:17
Twinkle: Ei varmaan kukaan laita nykymenossa, se tinkimisvara leivotaan siihen hintaan sisään ja hintakäsitys vääristyy vaan entisestään.

En kyllä keksi miksi ylipäänsä kukaan muu kuin rahapulassa oleva laittaa tavaran myyntiin heti sillä aivan minimihinnalla. Tai tietty jos haluaa maksimoida aina omat tappiot niin sit...
Myrkky Nuoli
04.04.2014 23:38:40 (muokattu 04.04.2014 23:40:19)
Krice: Miksihän ihmeessä tori-ilmoitukseen voi ylipäätään laittaa hinnan jos kyse olisi tarjouskilpailusta? Näitä vartenhan on erikseen sivustoja, käsittääkseni esim. huuto.net on sellainen. Sinne tarjoajat ja tarjousten laittajat.

Onkos tuttu semmoinen termi kuin pyyntihinta tai hintapyynti? Käytetyn kaupassa hinta tarkoittaa aina pyyntiä. Myyjä ilmoittaa mitä hän tavarasta pyytää ja ostajakandidaatti ilmoittaa mitä hän on valmis maksamaan. Sitten joko kaupat syntyy, tai ei. Näin se käytetyn kauppa toimii ja on aina toiminut. Tämä kun ei tosiaan ole kauppa. Jos haluaa klikkailla ostoskoreja, eikä osaa tai halua neuvotella ihmisten kanssa niin sitten ehkä kannattaa klikkailla niitä ostoskoreja. Tai sitten vaan kirjoittaa ilmoitukseen selkeästi, että ei tinkimisvaraa, eikä vaihtoja. Sillä siitä pääsee, ainakin enimmäkseen.

Mulle ainakin tulee pikaviestilootan täydeltä kaikennäkösiä viestejä aina DIY-pedaali jelppipyynnöistä kokemuksiin jostain kitaramikeistä. Ihan kivasti siinä menee vaihtotarjoukset ja tinkaajatkin sivussa ja jos en ole tinkimistuulella niin ilmoitan, että ei nyt valitettavasti pysty. Kiva se on ihmisten kanssa jutella, vaikka onki nakuttelua. Ei näistä asioista tartte suuttua.
Hynkel
04.04.2014 23:54:53
SG ollut vuorokauden torilla, ja osto- sekä vaihtotarjouksia tullut parikymmentä. Heti kärkeen vaihtari Martinin unelma-akkariin, ja huomenna hierotaan kauppoja :-)

Onhan toi SG kyllä rapsakka vehje, en odottanutkaan että kauan kestää...
Ukonete prosím výstup a nástup, dvere se zavírají.
freakingenius
05.04.2014 00:12:22
Mulla ollut kohta jokusen kuukauden Rocktron Voodu Valve myynnissä torilla eikä pahemmin oo osto, tinkaus tai vaihto pyyntöjä/ilmotuksia tullu, joten mun mielestä se että jengi heittää tarjouksia on vaan positiivista sille myyjälle kun huomaa että katos perkele, jotain ihmistä kiinnostaa tää tuote. Ei se oo kenenkään elämästä paljoo pois että kirjottaa sille tarjoajalle takasin että kiitos ei, jos ei kelpaa.
Ps. ostakaa hyvä etuaste!! (pakollinen)
sustain65
05.04.2014 08:23:10
klobasa: En kyllä keksi miksi ylipäänsä kukaan muu kuin rahapulassa oleva laittaa tavaran myyntiin heti sillä aivan minimihinnalla. Tai tietty jos haluaa maksimoida aina omat tappiot niin sit...

Sellainen joka ei halua kuluttaa aikaansa kaupankäynnissä, haluaa minimoida renkaanpotkijoiden määrän, jolle ero saatavassa rahamäärässä on "aivan sama"? Haluaa vaan ylimääräisestä kamasta eroon, eikä tarvetta talouden optimointiin ole. Aivan hyvin voisi olla muukin kuin persaukinen.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)