Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Peter Greenin "Supernatural" ; mistä pedaalista hirmu sustain
1
vahvistin2
03.04.2014 10:53:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Melko matalilla vahvistinvolyymeillä aina soittavana olen miettinyt ratkaisua vanhaan Fleetwood Mac -instrumentaaliin. Vahvari isolla, säröpedaali täysillä ja kitara vahvariin nojaten lähtee kierrot liikkeelle, mutta volat nousee kohtuuttomiksi. Green soittaa biisin kyseisen "long note" -kohdan itse erilailla nyt vanhempana miehenä; ilman hirmusustainia. Biisi on aika kiehtova ja antaa vapauksia improvisaatioon, mutta tuo yksi kohtakin olisi kiva soittaa "oikein". Oisko joku pedaali siihen sopiva? Biisissä on siis neljä varsinaista säkeistöä, joista jokainen alkaa yhdellä neljän tahdin mittaisella vedolla (äänet eri säkeistöissä F, A, C ja D). Sävellaji Dm.
 
Juurus (=Juarez, kts. kartta); pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan r&b -musaa ja välitetään.
aristoteles666
03.04.2014 10:58:18 (muokattu 03.04.2014 10:58:49)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

se on soitettu kovalla, kitara vahvistimessa kiinn alunperin, mutta kyllä olen soittanut sitä ihan kotonakin särön kanssa ongelmitta.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
HBM
03.04.2014 12:07:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse onnistuin saamaan vastaavanlaisen sustainin Les Paulin ja Marshallin 18 wattisen 1974x -combon kanssa ja vielä kohtuullisella volyymilla. Välissä oli ainoastaan Keeleyn Blues Driver tuomassa lisärosoa.
 
Yksikelaiset mikit saattavat vaatia vähän enemmän volyymia. Peter Greenillä on tuossa vielä aika voimakas kaiku, mikä tuo saundiin varmasti vielä oman mausteensa.
 
Swayne
03.04.2014 12:28:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jotkut lähteet väittävät Peter Greenin soittaneen "nupit kaakossa". Peter soitti sitten kitaran voluumit jollain pienellä asetuksella. Nämä brittiblues miehet kuten Clapton, Green, Taylor, Kossoff soittivat melkein samoilla kamoilla, mutta saivat erilaiset soundit voluumi- ja tone-kontrolleilla. Kaikilla edellä mainitsemillani soittajilla oli kuitenkin yhteistä se, että nupit olivat kaakossa.
 
antnis
03.04.2014 15:26:00 (muokattu 03.04.2014 15:27:23)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikös tuo Superi menny silleen , että Twini täysillä ja kaiku lisätty pöydästä.
Edit. Hmm vai olisko se ollut JTM45 half stacki nupit kaakossa, pitääkin tarkistaa.
 
blues guitar
03.04.2014 17:41:17
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://youtu.be/YMfXijjhPLQ
 
Seppo kertoi soittaneensa tän Orange AD15 nupit kaakossa. : )
 
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
J-P L
03.04.2014 18:20:15 (muokattu 03.04.2014 18:22:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Edit. tuplat.
 
J-P L
03.04.2014 18:22:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

antnis: Eikös tuo Superi menny silleen , että Twini täysillä ja kaiku lisätty pöydästä.
Edit. Hmm vai olisko se ollut JTM45 half stacki nupit kaakossa, pitääkin tarkistaa.

 
Ote Peter Greenin haastattelusta:
 
"Was your amp on A Hard Road a Marshall combo like Clapton had been using?
 
It was a Marshall with a 4x12 cabinet.
 
How did you get that incredible sustain on "The Supernatural"?
 
Stood near the speakers, using my Les Paul.
 
Was it studio reverb or a reverb unit connected to your amp?
 
It was studio plate reverb."
 
http://bla.fleetwoodmac.net/index.php?page=index_v2&id=6611&c=15
 
vahvistin2
04.04.2014 15:55:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista
Pulmahan itselläni on koko ketjun low-gain -meininki. Eli matalatehoiset stratomikit, "kesy" säröpedaali (MP Sweet honey ...) ja vanhoja Fenkkuvahvareita. Rikstonessa (AC 15 style) oisi master, jonka kanssa voisi tuota kiertoa kokeilla, mutta sekin on aika low gain peli. Tuo Valjakan veto oli komeaa kuultavaa. Noinhan se pitää soittaa. Toisaalta niissä herkissä kohdissa ei ole välttämättä hyvä, että pelit ovat noin isolla ja säröllä.
 
Toiveajatteluni meni niin, että olisi joku pedaali, joka antaisi sustainia joka vain jatkuisi ja jatkuisi. Toisaalta kuullostaisi varmaan paljon kesymmältä, kuin mitä on alkuperäisen biisin henki. Mulla on kyllä toisessa Deluxe Reverbissä niin hyvä kaiku, että siinä on melkein hajukin mukana; sillä voisi myös kokeilla :)
 
Juurus (=Juarez, kts. kartta); pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan r&b -musaa ja välitetään.
Laulava Kylätohtori
04.04.2014 16:06:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vahvistin2: Kiitos kommenteista
Pulmahan itselläni on koko ketjun low-gain -meininki. Eli matalatehoiset stratomikit, "kesy" säröpedaali (MP Sweet honey ...) ja vanhoja Fenkkuvahvareita. Rikstonessa (AC 15 style) oisi master, jonka kanssa voisi tuota kiertoa kokeilla, mutta sekin on aika low gain peli. Tuo Valjakan veto oli komeaa kuultavaa. Noinhan se pitää soittaa. Toisaalta niissä herkissä kohdissa ei ole välttämättä hyvä, että pelit ovat noin isolla ja säröllä.
 
Toiveajatteluni meni niin, että olisi joku pedaali, joka antaisi sustainia joka vain jatkuisi ja jatkuisi. Toisaalta kuullostaisi varmaan paljon kesymmältä, kuin mitä on alkuperäisen biisin henki. Mulla on kyllä toisessa Deluxe Reverbissä niin hyvä kaiku, että siinä on melkein hajukin mukana; sillä voisi myös kokeilla :)

 
Mitenköhän tuossa toimisi kompura?
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
vahvistin2
04.04.2014 16:55:06
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kompura ja tuimempi säröpedaali voisivat olla ratkaisuja tapauksessani, jossa haluaisin volan pysyvän kohtuullisena. Kerran olen vain kompuran omistanut ja siinä oli aika suppea se toiminta-alue; täysilläkin ollessa kompressio ei ollut kovin suurta. Kompuralla, toisenlaisella säröspedulla ja hyvällä putkikaiulla voisi kompensoida tuota alkuperäistä yliohjaus/kierto (+kaiku) -meininkiä. Tosin ihan samaan ei päästä, mutta olisi sitten minun juttuni se.
 
Juurus (=Juarez, kts. kartta); pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan r&b -musaa ja välitetään.
Laulava Kylätohtori
04.04.2014 17:03:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vahvistin2: Kompura ja tuimempi säröpedaali voisivat olla ratkaisuja tapauksessani, jossa haluaisin volan pysyvän kohtuullisena. Kerran olen vain kompuran omistanut ja siinä oli aika suppea se toiminta-alue; täysilläkin ollessa kompressio ei ollut kovin suurta. Kompuralla, toisenlaisella säröspedulla ja hyvällä putkikaiulla voisi kompensoida tuota alkuperäistä yliohjaus/kierto (+kaiku) -meininkiä. Tosin ihan samaan ei päästä, mutta olisi sitten minun juttuni se.
 
Mikä kompura sulla on ollut? Aika monesta kompurasta saa reilusti sustainia ja level-säädöllä vielä puskettua vahvaria kovemmalle särölle. Tosin se nostaa kyllä äänenpainetta...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
vahvistin2
04.04.2014 17:07:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se taisi olla T-Rexin Comp-Nova. Siitä on muutama vuosi aikaa ja ostin sen tasaamaan komppausta. Eli vähän eri tarkoitukseen. Oishan se voinut tähän passata tosin, vaikka on varmaan toisenlaisiakin, joissa vielä pitempi sustain.
 
Juurus (=Juarez, kts. kartta); pieni kylä Texasissa Parisin vieressä, jossa soitetaan r&b -musaa ja välitetään.
aristoteles666
04.04.2014 22:38:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

osta fernandesin skitta sustainerilla niin soi puhtaallakin, jopa ilman vahvistinta vaikka ensi viikkoon.
 
" mielestäni varmin merkki älykkään elämän olemassaolosta muualla maailmankaikkeudessa on se, että kukaan ei yritä ottaa meihin yhteyttä." lassi ja leevi.
Illu
04.04.2014 23:31:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

vahvistin2: Kompura ja tuimempi säröpedaali voisivat olla ratkaisuja tapauksessani, jossa haluaisin volan pysyvän kohtuullisena. Kerran olen vain kompuran omistanut ja siinä oli aika suppea se toiminta-alue; täysilläkin ollessa kompressio ei ollut kovin suurta. Kompuralla, toisenlaisella säröspedulla ja hyvällä putkikaiulla voisi kompensoida tuota alkuperäistä yliohjaus/kierto (+kaiku) -meininkiä. Tosin ihan samaan ei päästä, mutta olisi sitten minun juttuni se.
 
Kyl se Les Paul -tyylinen kitara & Deluxe Reverb yhdistelmäkin soi vaikka maailman tappiin miedommallakin säröllä ja kohtuu volalla, kun seisoo oikeassa paikassa ja vibraa sopivasti. Kokeiltu on. Ja saundikin on aika autenttinen. ;)
 
0101978
05.04.2014 17:21:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

aristoteles666: osta fernandesin skitta sustainerilla niin soi puhtaallakin, jopa ilman vahvistinta vaikka ensi viikkoon.
 
Vielä kun vaihtaa patterin tilalle jonkun pedalpowerin patteriklipsillä niin ei ole tuota patterihuoltakaan. "Ikuinen sustain?"
 
Les Paulin varastaminen vituttaa niin että vieterit lentelee päästä!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «