Muusikoiden.net
18.04.2024
 

Bassot »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 8 ohmin setistä 4 ohmiin (kaappiosaston päivitys)
1
Osmonautti
02.04.2014 10:59:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro,
 
Etsin jo aiheesta vanhoista keskusteluista, mutta en ihan napakymppivastauksia löytänyt. Kokeillaan siis kepillä jäätä uudella keskustelulla.
 
Mulla on ollut jo muutaman vuoden Ampegin aasiantuotannon 4x10 svt-he (8ohm) ja oon ollut suht tyytyväinen napakkaan soundiin. Kokonsa puolesta tuo on just passeli kun mahtuu autoonkin kätevästi. Nyt on alkanut vähän kuitenkin nakertaa tuon kaapin alakerran puuttuminen. Tuohan on suljettu komero eikä refleksi. Ostin aikoinaan tuon niiden puheiden tukemana että "osta 8Ohm kaappi tietenkin, että voit sitten myöhemmin ostaa toisen lisäksi"! Nyt kuitenkin tulee kierreltyä aika paljon pubikeikoilla ja lisäkaapin ostaminen nykyisen lisäks tuntuu ehkä vähän ylimitoitukselta niihin tiloihin. Oon yrittäny miettiä oisko järkevämpää ettiä 4x10 4Ohmin kaappi, joita ei muuten montaa ole, vai sitten jotakin tällaista:
 
2 x 2x10 (8Ohm)
2x12 (4Ohm)
2x10 (8Ohm) + 1x15 (8Ohm)
 
Roudaushommissa tetriksen pelaaminen esim jälkimmäisellä setillä luulis onnistuvan melko hyvin, mut onko tuo 2x10 + 1x15 millään tapaa järkevä?
 
Lisätietona kerrottakoon, että nuppina Markbassin Big Bang 500w 4 ohmiin ja vedetään bluesia ja rokettirollia - välillä ehkä vähän liiankin lujilla volyymeilla. Kuume tähän sai alkunsa kun sain treenailla Ampegin vastaavalla 4ohm refleksikaapilla eli svt-hlf joka on ku yö ja päivä kun vertaa tohon nykyiseen. Tuo ampegin hlf on vaan aika järkäle 4x10 kaapiks..
 
Kefiiri
02.04.2014 11:15:00
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En nyt ole varma tajusinko asian ydintä ollenkaan, mutta se toisen kaapin parempi sointi johtui varmaan siitä refleksirakenteesta eikä niinkään neliohmisuudesta.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Osmonautti
02.04.2014 11:17:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: En nyt ole varma tajusinko asian ydintä ollenkaan, mutta se toisen kaapin parempi sointi johtui varmaan siitä refleksirakenteesta eikä niinkään neliohmisuudesta.
 
Joo, ihan totta. Mut kyllä siinä myös tuntee, että on enemmän potkua käytettävissä. Eli varmaankin pitäisi täsmentää, että hyvää refleksikaappiratkaisua tässä etsitään, mutta jos jollain on hyviä kokemuksia myös joistain muista suljetuista kaapeista niin miksei.
 
dewfall
02.04.2014 11:17:52
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ymmärsin, ettei äänenvoimakkuus ole ollut ongelma nytkään, joten kaapin impedanssilla tuskin on merkitystä. Ei sillä, että 300 W -> 500 W erolla valtavaa merkitystä olisikaan, tehon tuplaaminenkin vaikuttaa paperilla äänvoimakkuuteen 3 dB verran.
 
En mä näe kauheasti muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä alemmas viritetty kaappi. 15" komero ei ole mikään automaattiratkaisu, ne on usein viritetty ylemmäs kuin 410:t tai jopa 210:t.
 
410HLF:stä tulee alapäätä joo - hieman suuri se on, mutta suht kevyt ja alla on pyörät. Napakkuutta, mistä tykkäät, siitä ei sitten saakaan ulos. Omani möin pari-kolme vuotta sitten pois, kun en saanut sitä hevirokkikontekstissa leikkaamaan läpi millään konstilla.
 
http://www.minutian.com/
Osmonautti
02.04.2014 11:38:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Ymmärsin, ettei äänenvoimakkuus ole ollut ongelma nytkään, joten kaapin impedanssilla tuskin on merkitystä. Ei sillä, että 300 W -> 500 W erolla valtavaa merkitystä olisikaan, tehon tuplaaminenkin vaikuttaa paperilla äänvoimakkuuteen 3 dB verran.
 
En mä näe kauheasti muuta vaihtoehtoa, kuin etsiä alemmas viritetty kaappi. 15" komero ei ole mikään automaattiratkaisu, ne on usein viritetty ylemmäs kuin 410:t tai jopa 210:t.
 
410HLF:stä tulee alapäätä joo - hieman suuri se on, mutta suht kevyt ja alla on pyörät. Napakkuutta, mistä tykkäät, siitä ei sitten saakaan ulos. Omani möin pari-kolme vuotta sitten pois, kun en saanut sitä hevirokkikontekstissa leikkaamaan läpi millään konstilla.

 
Nojoo, on harvassa ollu ne kerrat että voimakkuus ois kortilla. Silti, muutaman kerran kyllä joutunu ajamaan kaapin aika lujille hyvän PA:n puuttuessa ja silloin lähinnä ollu mielessä tuo 4Ohmiin pääseminen. Älkääkä sanoko että käske rumpalin vetää hiljempaa. Nuo kohdat on lähinnä tullu setin viimeisissä biiseissä joissa mielestäni pitääkin olla vähän räimettä. Joka tapauksessa, ilmeisesti noissakin tilanteissa enemmän hyötyä olisi siitä että kaappi on refleksi (vaikkakin 8Ohm) kuin että tuijottelisi vain ohmeja ja saisi käyttöön nupin kaikki tehot?
 
2541
02.04.2014 11:57:48
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Voisin luulla, että moni vaihtais mielellään HLF -kaappinsa tohon HE:hen, taitaa olla eka kerta kun kuulen jonkun kehuvan sitä.:)
 
EBS:llä on ainakin 4ohmista 4x10":iä, mm. Classic -sarjassa. Aika ajoin noita näkyy torilla, hyviä kaappeja.
Osmonautti
02.04.2014 16:41:32 (muokattu 02.04.2014 16:42:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

2541: Voisin luulla, että moni vaihtais mielellään HLF -kaappinsa tohon HE:hen, taitaa olla eka kerta kun kuulen jonkun kehuvan sitä.:)
 
No kappas :) Yhtäkään keikka sillä en oo vetäny mut ainakin meidän treeniksellä sillä on mukava vedellä. Saatan olla jäävi kertomaan totuutta..
 
dewfall
02.04.2014 17:08:47
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osmonautti: No kappas :) Yhtäkään keikka sillä en oo vetäny mut ainakin meidän treeniksellä sillä on mukava vedellä. Saatan olla jäävi kertomaan totuutta..
 
On HLF äänekäs ja sietää paljon siihen syötettyjä tehoja, mutta siitä tulee tosiaan ulos aikamoista hymynaamaa. Alapää on iso ja pillillä yläpää, mutta niitä middlejä, jotka bassossa oikeasti kuuluu, ei juuri ole. Mut hyvä kaappi, jos tykkää.
 
Melkein kaikki bassokaapit taitaa kai nykyään olla mallia refleksi, mulla ei tule suljettuja mieleen kuin tuo sun ja sitten rantasauna. Mut spekseistä voi katsella kaapin herkkyyttä, jos lisää ääntä haluaa. Ja sit tietty kaiutinpinta-alaa, mutta isompia kamojahan et halua.
 
Toinen vaihtoehto on suunnata katse isojen valmistajien perinteisistä komeroista pienempiin tai DIY-tavaraan, linjalle fEARful - Barefaced. Itse ratkaisin HLF-ongelman BF:n Super Twelvellä, painaa 18 kg ja mölyää niin paljon kuin sitä haluaa polkea.
 
http://www.minutian.com/
Osmonautti
03.04.2014 18:20:40 (muokattu 03.04.2014 18:21:48)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toinen vaihtoehto on suunnata katse isojen valmistajien perinteisistä komeroista pienempiin tai DIY-tavaraan, linjalle fEARful - Barefaced. Itse ratkaisin HLF-ongelman BF:n Super Twelvellä, painaa 18 kg ja mölyää niin paljon kuin sitä haluaa polkea.
 
Eipä kuulosta pahalta tuokaan idea. Mut kukaan ei oo vielä sanonu tuosta 1x15 + 2x10 yhdistelmästä mitään? Oon käsittäny et se on aika yleinen ja omaa jotakin etuja kuten helpon roudattavuuden, suht tasapainosen soundin yms, mutta onko sillä mielestänne jotakin selviä miinuksia? Eikös teho jakaudu kuitenkin suht tasan noiden eri kaappien kesken?
 
Osmonautti
03.04.2014 18:20:58 (muokattu 03.04.2014 18:22:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

edit: kämmäilyä, tuli sama teksti jostain syystä kahdesti.
 
dewfall
03.04.2014 20:24:30
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Osmonautti: Eipä kuulosta pahalta tuokaan idea. Mut kukaan ei oo vielä sanonu tuosta 1x15 + 2x10 yhdistelmästä mitään? Oon käsittäny et se on aika yleinen ja omaa jotakin etuja kuten helpon roudattavuuden, suht tasapainosen soundin yms, mutta onko sillä mielestänne jotakin selviä miinuksia? Eikös teho jakaudu kuitenkin suht tasan noiden eri kaappien kesken?
 
Teho tietty jakaantuu tasan kaappien kesken, mutta 15" saa tuplat siitä mitä yksittäinen 10". Toki parempi kuin 410+115, jossa viistoistanen rutisee nelinkertaisen tehon alla kymppeihin nähden.
 
Yleisesti konsensus lienee, että varmempi ratkaisu on lisätä samanlaisia kaappeja kuin sotkea erilaisia. Erilaiset saattaa soida hyvin yhteen, tai sitten eivät. Itse laittaisin mieluummin 2*115 tai 2*210. Kaks hyvää 210-kaappia päädyillään pystyyn pinottuna vois olla aika hyvä, ääni lähempänä soittajan korvaa ja parempi dispersio kun ei rinnakkaisia kaiuttimia.
 
http://www.minutian.com/
Dropped C
03.04.2014 20:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

dewfall: Toki parempi kuin 410+115, jossa viistoistanen rutisee nelinkertaisen tehon alla kymppeihin nähden.
 
Onko tällä oikeasti jotain väliä? Yleensä siinä viistoistatuumasessa ämyrissä on sitäpaitti paljon kovempi tehonkesto, kuin yhdessä kymppituumasessa ja liikerata, yms. arvot on paljon isompia.
 
Osmonautti
03.04.2014 22:06:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Dropped C: Onko tällä oikeasti jotain väliä? Yleensä siinä viistoistatuumasessa ämyrissä on sitäpaitti paljon kovempi tehonkesto, kuin yhdessä kymppituumasessa ja liikerata, yms. arvot on paljon isompia.
 
Noin minäkin on tän jotekin käsittäny. Mutta joka tapauksessa nyt tuntus eniten kiinnostavan nuo modulaariset 1x15 + 2x10 setit tai sitten just kaks tollasta 2x10. Ilmeisesti nuo TC electronicin BC210 on saanu aika hyvää palautetta, varsinkin yllättävän tuhdista alakerrasta? Tehonkestoksi niille ilmoitetaan 250w mikä luulis olevan ok(?), vaikka nuppi tuuttaa 300w 8ohmiin - kunhan ei vedä nupit kaakossa. Hinta about 300€ kipale.
http://www.tcelectronic.com/bc210/
 
Kokemuksia näistä tai muista vastaavista, suurinpiirtein saman hintaluokan ratkaisuista?
 
okabass
04.04.2014 00:01:29 (muokattu 04.04.2014 00:13:51)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hanki siihen Ampegin päälle hyvä 2x10" tai 2x12" (8 ohm). Silloin voisit valita tilanteen mukaan 2, 4 tai 6 kaiutinta.
Mä olen tykästynyt 10" soundiin . Se ei suttaa bändin kokonaissoudia, vaikka vähän huonompi aukustiikka olisikin. Lisäksi pidän jotenkin sen tiukemmasta, napakammasta soundista.
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «