Aihe: Toivelaulut - tanssimuusikon aarre
1 2 3 4 5 6
baron
13.05.2004 20:39:56

mulla on aina ollu semmonen filosofia että jos vaikk 400 ihmisestä ykski ihminen saa jotain fiiliksiä siitä musasta mitä tehdään niin se on ajanut asiansa. Se on ihan sama tanssiiko joku kieroon tai mieroon.

Tossa mä oon samaa mieltä. Mä kun saan/joudun soittamaan aika paljon taustoja silloin kun ihmiset tekee jotain tärkeää niinkuin esimerkiksi syö tai juo, jos huomaa, että siellä joku, joka kuuntelee ja on jotain mieltä, se riittää. Tietysti jos näyttää siltä, että se tykkää, on kivampaa, mutta pääasia, että on jotain mieltä.
Children of Baron - The Ultimate Keyboard Academy "mulla on korvat sulla ei"
R.W. Piuha
14.05.2004 09:43:15 (muokattu 14.05.2004 09:44:23)
Pahin muistoni toivelaulukirjoista on yks keikka missä pianoesa kantoi lauteille sellasen vakuuttavan pinon kyseisiä teoksia .. kyllä siinä saa basisti soittaa ihan omasta elämästään,jotkut harvat nuotit sisältävät suoraan kelvollisia bassolinjoja,suurin osa on sitten raivostuttavankin epäloogisia basistin kannalta.

Ja jos puikoissa on "oikea"pianisti joka soittaa yks yhteen nuottien mukaan,niin menee vaan aina vaikeemmaksi,pitäs periaatteessa huomioida se pianistin bassopuoli+soittaa sitten mukaellen jotain järjellistä siihen sekaan?

Hyvä esimerkki on esmes nuotti biisistä "Kohtalokas samba"!Aivan järjetön bassolinja soitti sen sitten millä vehkeellä tahansa,eli kyllä noissa sovituksissakin on toivomisen varaa!Auta armias jos vaikka joku sointumerkeistä bassopuolta soittamaan kykenemätön midikurtisti/pianisti vetäsee tosta suoraan ton bassopuolen,tunnelma on pilalla, totaalisen pilalla ;-D

Saati jos basisti soittais niinkun nuotissa on ..
baron
14.05.2004 09:55:44

Saati jos basisti soittais niinkun nuotissa on ..

Siinä mä oon samaa mieltä RWP kanssasi, että osa sovituksia on vain "viitteellisiä" ja että soolopianolle tarkoitettuja sovituksia ei voi soittaa sellaisenaan bändissä.
toyopet
14.05.2004 12:54:24
Puolet viesteistä lukematta mutta kommentoin silti.
Toivelaulukirjoista on hyvä apu mutta ei niitä orjallisesti kannata noudattaa. Sama myös muiden nuottien kanssa. Ne on vain apuvälineitä ei niitä oikeasti tarvita. Niihin vaan kirjataan oma näkemys asiasta niin, että muutkin ymmärtää.

Ihan sama mitkä nuotit tai sanat on painettu, niin yksikään levytys tai live-artisti ei 100% samanlailla esitä kappaleita, kuin ne ovat nuoteissa. Musiikin pitää tulla ihmisestä ei nuoteista.

Meidän bändillä ollaan lähes samalla kokoonpanolla soiteltu 10 vuotta ja kansiossa on kyllä nuotteja mutta myös pelkkiä sanoja sointumerkinnöin tai pelkkiä komppilappuja eli sointuja peräkkäin.
Nuotit kaivetaan siinä vaiheessa, jos kappale on uusi. Sitten kuunnellaan jos mahdollista ja tehdään oma sovitus jostain siitä välistä niin, että jokainen hoitaa oman hommansa. Tuuraajille tietysti hankalaa mutta minä ainakin mieluummin kuuntelen ja opettelen kappaleen sitä kautta ja jos joku kohta ei aukea, niin sitten vilkaistaan nuottia.

Vaikka kyllä tässä 5 bändin tuurausloukussa joutuu pakosti nuotinlukutaidon ylläpitämään.
breppuli
14.05.2004 23:11:31 (muokattu 28.10.2005 00:36:55)
Minä olen soitellut Toivelaulukirjoja läpi täsmälleen siitä hetkestä saakka, kun ensimmäinen osa noin kolmekymmentä vuotta sitten ilmestyi. Niiden perusteella opin aikoinaan ymmärtämään senkin, mitä sointumerkinnät oikeastaan tarkoittavat.

Tätä nykyä käytän Toivelaulukirjoja myös oppimateriaalina piano-oppilailleni. Olen sitä mieltä, että ko. kirjat ovat kaikkinensa suuri kulttuuriteko, ja niitä voi eri tavoilla soveltamalla käyttää omaksi hyväkseen kuka tahansa muusikko.

EDIT: Eipä mennyt kuin puolitoista vuotta ennen kuin huomasin kirjoitusvirheeni. No, nyt se on korjattu.
"En voi muuta sanoa kuin että taikuri on itekin hämmästyny."
Sandy
14.05.2004 23:35:50
Kato, Ope!! Mitä kuuluu? Millois opetat mua?

Mitäs sulle nyt pitäis opettaa? Tsääs-tiluja vai? ;)
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
baron
15.05.2004 16:22:14

Tätä nykyä käytän Toivelaulukirjoja myös oppimateriaalina pianoppilailleni. Olen sitä mieltä, että ko. kirjat ovat kaikkinensa suuri kulttuuriteko, ja niitä voi eri tavoilla soveltamalla käyttää omaksi hyväkseen kuka tahansa muusikko.

Mulla on täydellinen sarja ja esimerkiksi sen ooppera/operettiosastoa soittelemalla olen kyllä lisännyt yleissivistystäni sillä puolella ja vähän kiinnostustakin herännyt.
Fuzzy Boner
15.05.2004 16:28:06
Mitäs sulle nyt pitäis opettaa? Tsääs-tiluja vai? ;)

Mul oli ihan muut ku tsäässit mielessä...
"krapula on paheen aiheuttama" Hello Brothers; My name is Baron, Fuzzy Baron! SlowBlind, This is 4 U!
Sandy
16.05.2004 18:05:11

Aika yllättävää! :)
Oi kunpa tietäisitkin, miten valtateitä pitkin, täällä juhlitaan ja täällä lauletaan. (M. Haavisto)
Eddy
17.05.2004 02:45:00

Ei tarvii kertoo kaikkii yksityiskohtia,ellet välttämättä halua...
Koskettelen soittimia...
isojussi
17.05.2004 11:50:22
...Hyvä esimerkki on esmes nuotti biisistä "Kohtalokas samba"!...

Se onkin muuten Toivelaulukirjassa soinnutettu päin....
Muistakaa, millä soittimella Jerikon muurit murrettiin!
vanhami
17.05.2004 13:37:37

Tuotanoin, tarvitaanko siinä muuta kuin tuo ihan topi & junnufilosofinen 6-8 sointua.

(joka ei tiedä mitä tuo filosofia tarkoittaa, opettele pari kolmekymmentä topi kärjen sekä junnu vainion biisiä ja sitten ymmärrät)

Mä oon ainakin vetäny sen ihan kylmilteen niin.

Mika
baron
17.05.2004 13:41:42 (muokattu 17.05.2004 13:42:33)

Tuotanoin, tarvitaanko siinä muuta kuin tuo ihan topi & junnufilosofinen 6-8 sointua.

(joka ei tiedä mitä tuo filosofia tarkoittaa, opettele pari kolmekymmentä topi kärjen sekä junnu vainion biisiä ja sitten ymmärrät)

Mä oon ainakin vetäny sen ihan kylmilteen niin.
Mika

Äh, ei oo kuulunut ohjelmistoon, mutta varmaan täytyy ottaa, että pystyy osallistumaan keskusteluun.

Sit pannaan sointuskabat pystyyn, kellä parhaat. RWP saa olla tuomarina.
Rantsu
17.05.2004 13:57:22

On muuten yllättävän monenlaisia soinnutusvaihtoehtoja tarjoava biisi tuo Kohtalokas Samba. Jos pannaan bändi hatusta arpoen vetämään ilman lappuja, niin veikkaan että pahoja rysähdyksiä tulee...
Suomi soittaa humppaa.
Rantsu
17.05.2004 14:00:48 (muokattu 17.05.2004 14:11:04)

Hmm... laitetaanpa vaikka minkämoinen tekijämies vetämään Topin "Sinun silmiesi tähden" originaalisoinnutuksen mukana korvalta, niin veikkaan ettei heti putoa...

EDIT: Tarkoitan originaalilla Olavi Virran esittämää levyversiota.
Suomi soittaa humppaa.
Rantsu
17.05.2004 14:30:32

No mikäs siinä on vikana? Varsin samantyyppinen soinnutus kuin monessa muussakin ko. kirjan nuotissa, ja todennäköisesti ihan riittävä niille, jotka tätä kirjaa käyttävät.
Suomi soittaa humppaa.
baron
17.05.2004 16:42:58 (muokattu 17.05.2004 17:02:08)

No mikäs siinä on vikana? Varsin samantyyppinen soinnutus kuin monessa muussakin ko. kirjan nuotissa, ja todennäköisesti ihan riittävä niille, jotka tätä kirjaa käyttävät.

Syyllinen löytyi!
Toivelaulujen Kohtalokkaan samban on sovittanut tunnettu musiikista mitään ymmärtämätön diletantti, Toivo Kärki.

Että kehdannutkin mennä pilaamaan Malmstenin hienon kappaleen.

(Edit: Onks siinä nyt sitten mitään kummallista? Muutama A7 pois ja muutama Gm lisää, niin kuulostaa ihan tavanomaiselta, nyt ei)
KoskPaavo
17.05.2004 19:04:08
Minä olen pitänyt tätä Kultaista laulukirjaa mukanani jo varmaan 10 vuotta, uudempaa painosta nykyään.Suomalaisen kuppilamuusikon Fake-book.
Siitä on löytynyt apu moneen paikkaan.
Soittaja selviää aina.
baron
17.05.2004 20:48:25

Minä olen pitänyt tätä Kultaista laulukirjaa mukanani jo varmaan 10 vuotta, uudempaa painosta nykyään.Suomalaisen kuppilamuusikon Fake-book.
Siitä on löytynyt apu moneen paikkaan.

Sivistäkää mua, onko virallinen nimi Kultainen laulukirja vai mikä?

Tunnen, että mulla olisi tarvetta siihen, kun en koko Toivelaulujen 17 osaa jaksa/viitsi kuljettaa keikoilla mukana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)