Muusikoiden.net
28.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Floyd Rose ensimmäiseen itse tehtyyn kitaraan?
1
kalakukko
31.03.2014 22:47:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Pitkään on kiinnostanut sähkökitaran teko ja ensi syksynä tämä saattaa lopulta toteutua. Aikomus on siis lukea vähän kirjallisuutta aiheesta ja sitten mennä kansalaisopiston kurssille.
 
Mulla ei ole ikinä ollut käytössäni floikalla varustettua kitaraa, joten tuon tyylisten tallojen säätämisestä ei ole mitään kokemusta. Kysynkin kannattaisiko ensimmäinen itse tehty kitara olla kuitenkin kiinteällä tallalla eli onko floikallisen kitaran tekeminen haasteellista vai onko kyse loppupeleissä vain siitä hankkiiko laadukkaan floikan?
 
Vaatiiko itse kitara mitään muita erityistoimenpiteitä floikkaa varten kuin että bodyyn pitää tehdä jonkinmoinen tila sille?
 
Ajatuksia?
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Old Joe
01.04.2014 00:36:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ensin miettisin kitaran tyyppiä ja sitten vasta siihen soveltuva tallaa.
Jos olet floikkaa ajatellut, olet jo ilmeisesti kitaran tyypinkin valinnut.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
kalakukko
01.04.2014 01:48:52 (muokattu 01.04.2014 02:03:08)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Ensin miettisin kitaran tyyppiä ja sitten vasta siihen soveltuva tallaa.
Jos olet floikkaa ajatellut, olet jo ilmeisesti kitaran tyypinkin valinnut.

 
Hmm... Edellyttääkö floikkatalla sitten jotain tietyn tyyppistä kitaraa vai? Noita kun tuntuu olevan kaikennäköisiä yhdistelmiä niin oon ollut siinä uskossa, että minkätahansa malliseen sähkökitaraan voi laittaa millaisen tahansa tallan? Kunhan sen tallan sijoittaa siten, että otelaudan 12. nauha on tasan puolivälissä satulan ja tallan välillä. Tuleeko muuta muistaa mitata/tsekata?
 
Ei oo mitään tarkkaa vielä mielessä siis. Sormet vaan syyhyää päästä tekemään ite skittaa.
 
Toinen asia on se, että floikka on viime aikoina alkanu kiinnostaa - sillä sais makeen kuulosia mausteita soittoon. Lisäks mitä mikkeihin tulee niin tuo EMG ALX / ABQ EQ/Boost eli siis passiivihumbucker eq:lla ja säröbuustilla houkuttais. Jonkin sortin hevikeppihän siitä noilla vermeillä tulis.
 
Ensisijainen tarkoitus olisi kuitenkin saada hyvä vireessä pysyvä soitin aikaiseksi ni mututuntuma on, että voisi olla varmempi vaihtoehto tehdä vaikka joku stratotyylinen peli kiinteellä tallalla ja pulttikaulalla. Neck thru taitaa olla myöskin melkolailla vaativampi vai kuinka? Näistä kun ei kuitenkaan ole kokemusta niin mietin, että mahtaako FR:llä varustettu kitara olla sittenkin yhtä helppo tehdä kuin kiinteällä tallalla oleva siitä huolimatta että FR-kitara vaatii sitten itse soittamisen lomassa ja kieltenvaihtojen yhteydessä enemmän ylimäärästä säätöä niiden jousten sun muiden takia.
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
JPHe
01.04.2014 07:05:57
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos menet kurssille jossa on osaava opettaja, niin asiat kyllä selviävät. Ei floikka montun tekeminen itsessään tee tekemisestä hankalampaa. Floikassa tärkein juttu on blokin korkeus, jotta se on sopiva suhteessa bodyn paksuuteen. 45 mm stratoon voi siis laittaa korkeamman blokin kuin 33 mm sg: hen. Kitaran mallista riippuva kaulaliitos pitää suunnitella myös sopivaksi, jotta kielet tulee sopivalle korkeudelle tallassa. Neckthru on mielestäni helpompi tehdä kuin set-neck, mutta tätä lausuntoa ei voi yleistää.... Aina suositellaan tekemään tele tms ekana soittimena, jotta tutustuu itse tekemiseen. Oikeastaan kyse voi olla myös ajasta, joka rakenteluun menee ja sitä harrastajalla on loputtomasti.
 
kalakukko
03.04.2014 23:03:42
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jees, kiitos. Enpä nyt sitten sulje vielä mitään neck-thru ja/tai floikka -vaihtoehtoja pois, mutta kassellaan syssymmällä :)
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Solex
04.05.2014 22:58:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämä on minun mielipiteeni mutta menkööt:
 
Jos et ole koskaan omistanut lukkotallallista kitaraan niin en menisi tekemään sitä siihen maagiseen ensimmäisen omatekeleeseen. Perustelen:
- Floydissa kieltenvaihto on aikaa vievää ja vaatii että on kuusiokoloavaimet käsillä. Keikalla saattaa tulla kunnon tauko jos ei varakeppiä ole käsillä
- Jos ei ole tremsetteriä tai muuta vastaavaa viritystä niin kielen poikkeaminen vetää koko vireen perseelleen, tosin koskee kaikkia kelluvia talloja
- Floyditallan säätö just eikä melkein vaatii kunnon perehtymistä. Usein näkee että yksittäisten kielten korkeus on kehno tai ei vastaa ollenkaan radiusta.
- Floydin rakenne jonkin verran ohentaa saundia verrattuna hyvään kiinteään, erityisesti bassoja. Mitä kovemmat säröt niin sen vähemmän huomaa tätä.
- Joillain soittajilla oikean käden tekniikka on sellainen että palm mutella soitettuna vire heiluu kun käsi heiluttaa tahattomasti tallaa, koskee jälleen kaikkia kelluvia talloja
- Laadukas lukkotalla on kallis, helposti yli 200e, halvat taas ovat niin kehnoja ettei niitä kannata ostaa
 
En tarkoita että lukkotalla olisi yleisesti huono ratkaisu mutta kannattaa tarkkaan miettiä onko valmis näihin kompromisseihin että pääset kammella kikkailemaan. Myönnän että on soittotyylejä joissa Floydi on yksinkertaisesti pakollinen.
 
Basso on jalo soitin
homunculus_0
05.05.2014 00:36:55 (muokattu 05.05.2014 12:54:44)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kalakukko:
 
Ajatuksia?

 
On.
 
Oletko miettinyt muita vaihtoehtoja kuin vaan kiinteä talla tai Floyd Rose? Jos et mitään käsittämättömän järjetöntä vemputusta aio välttämättä harrastaa, niin mitenkäs olisi hieman yksinkertaisempi ratkaisu, siis perinteinen straton talla tai joku moderni versio siitä? Tulee myös halvemmaksi kuin aito FR tai laadukas vastine.
 
Esim. Wilkinsonin VS-100 on paljon käyttäjäystävällisempi kuin floikka, mutta asennustavasta ja säädöistä riippuen sillä saa aikaan *melkein* samanlaista kikkailua. Virekin pysyy ilman kielilukkoja hyvin, jos nyt ei ihan villiksi heittäydy. Löytyy niitä kai muitakin vastaavia, mutta tuosta on omaa kokemusta, joten voin suositella.
 
Ja sitten on tietysti myös Bigsby ja muut kitaran kanteen asennettavat, kuten Les Trem ja Stetsbar. Noissa kahdessa viimeisessä on vielä se hyvä puoli, että jos se vemputus ei innostakaan, niin tallan voi muuttaa kiinteäksi helposti.
 
http://www.the-4th-floor.net
homunculus_0
05.05.2014 13:02:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Ei floikka montun tekeminen itsessään tee tekemisestä hankalampaa.
 
Onhan se nyt vähän hankalampaa tehdä suurehkot jyrsinnät tarkasti kitaran molemmille puolille ja porata reiät tolpille, kuin porata reiät kanteen Tune-o-maticia varten. Enemmän tekemistä, enemmän tarkkoja mittauksia.
 
http://www.the-4th-floor.net
joseplluissans
05.05.2014 15:10:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

homunculus_0: Onhan se nyt vähän hankalampaa tehdä suurehkot jyrsinnät tarkasti kitaran molemmille puolille ja porata reiät tolpille, kuin porata reiät kanteen Tune-o-maticia varten. Enemmän tekemistä, enemmän tarkkoja mittauksia.
 
Sapluunat, anyone? Hyvät sapluunat pelastaa monelta sydänkohtaukselta!
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
homunculus_0
05.05.2014 15:44:15 (muokattu 05.05.2014 16:01:07)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Sapluunat, anyone? Hyvät sapluunat pelastaa monelta sydänkohtaukselta!
 
No eihän niitä kammioita nyt tietenkään silmämääräisesti käsin jyrsitä, vaan laakerilla esim. MDF-levyyn ajetun muodon mukaan, mutta pitää ne jyrsinnät silti siihen tehdä ja mittailla tallan paikka tarkasti, ja itse ainakin koen helpommaksi Tune-o-maticin paikan mittauksen ja sijoittelun. Eri juttu tietysti, jos teet suoran kopion jostain perusmallista ja olet ostanut sapluunasetin, jossa kaikki on jo valmiiksi mitattu. Ilmeisesti siis sellaisesta nyt puhut?
 
http://www.the-4th-floor.net
joseplluissans
06.05.2014 14:03:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

homunculus_0: No eihän niitä kammioita nyt tietenkään silmämääräisesti käsin jyrsitä, vaan laakerilla esim. MDF-levyyn ajetun muodon mukaan, mutta pitää ne jyrsinnät silti siihen tehdä ja mittailla tallan paikka tarkasti, ja itse ainakin koen helpommaksi Tune-o-maticin paikan mittauksen ja sijoittelun. Eri juttu tietysti, jos teet suoran kopion jostain perusmallista ja olet ostanut sapluunasetin, jossa kaikki on jo valmiiksi mitattu. Ilmeisesti siis sellaisesta nyt puhut?
Valmiista tai itsetehdystä. Kaikkeen voi tehdä sapluunan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja maltti on valttia. Kliseitä, mutta pätee hyvin kuitenki...
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
JPHe
06.05.2014 15:14:04 (muokattu 06.05.2014 15:15:35)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Siis toki kiinteän tallan tallan roiskaisee kahvitunnilla paikalleen ja floyd rosen routtailuun menee enemmän kuin ruokarunnin verran. Itse en koe kitaranrakentelun olevan aikakysymys. Jos muutoin kitaran saa itse tehtyä, niin kyllä siihen saa minkä tahansa tallankin laitettua. Se on kuitenkin vain työtä ja aikaa saattaa joissain ratkaisuissa mennä enempi. Samoin aikaa palaa valmisteluun, esim mittailuun ja ohjeiden lukemiseen. Itselle kun tekee, niin miksi ihmeessä tyytyisi johonkin erinlaiseen kuin itse haluaa.
 
Vielä helpommalla pääsee, kun menee kauppaa ostamaan valmiin.
 
homunculus_0
06.05.2014 16:16:18
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JPHe: Siis toki kiinteän tallan tallan roiskaisee kahvitunnilla paikalleen ja floyd rosen routtailuun menee enemmän kuin ruokarunnin verran. Itse en koe kitaranrakentelun olevan aikakysymys. Jos muutoin kitaran saa itse tehtyä, niin kyllä siihen saa minkä tahansa tallankin laitettua. Se on kuitenkin vain työtä ja aikaa saattaa joissain ratkaisuissa mennä enempi. Samoin aikaa palaa valmisteluun, esim mittailuun ja ohjeiden lukemiseen. Itselle kun tekee, niin miksi ihmeessä tyytyisi johonkin erinlaiseen kuin itse haluaa.
 
Vielä helpommalla pääsee, kun menee kauppaa ostamaan valmiin.

 
Kaikki tuo pitää paikkansa. Ihan nyt selvennyksenä, että en tuossa väittänytkään, että pitäisi päästä helpolla tai että kitara pitäisi saada rakennettua nopeasti. Kiistin vaan sen, että kiinteän tallan ja floikan asennus olisi tismalleen yhtä helppo homma, kun keskustelun aloittaja tuossa kyseli, että pitääkö johonkin varautua.
 
http://www.the-4th-floor.net
homunculus_0
06.05.2014 17:38:36
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Valmiista tai itsetehdystä. Kaikkeen voi tehdä sapluunan. Hyvin suunniteltu on puoliksi tehty ja maltti on valttia. Kliseitä, mutta pätee hyvin kuitenki...
 
Tietysti voi. Ja varsinkin jos on ostanut sellaisen ohuen pleksisapluunan, niin kannattaa ehdottomasti tehdä siitä paksumpi MDF-kopio. Mutta kun tässä nyt oli tarkoituksena vertailla floikan ja kiinteän tallan asennuksen eroja, niin eihän valmiiden tai itse väsättyjen mallineiden käyttö muuta sitä, että floikan asennus on lievästi hankalampi operaatio. Ilman mallineita noita jyrsintöjä ei tietenkään tehdä, joten armottomana perspurilaisena en oikein tajunnut, miksi heitit sapluunakommentin minun tekstini jatkoksi.
 
http://www.the-4th-floor.net
joseplluissans
07.05.2014 09:48:18
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

homunculus_0: Tietysti voi. Ja varsinkin jos on ostanut sellaisen ohuen pleksisapluunan, niin kannattaa ehdottomasti tehdä siitä paksumpi MDF-kopio. Mutta kun tässä nyt oli tarkoituksena vertailla floikan ja kiinteän tallan asennuksen eroja, niin eihän valmiiden tai itse väsättyjen mallineiden käyttö muuta sitä, että floikan asennus on lievästi hankalampi operaatio. Ilman mallineita noita jyrsintöjä ei tietenkään tehdä, joten armottomana perspurilaisena en oikein tajunnut, miksi heitit sapluunakommentin minun tekstini jatkoksi.
Tarkoitus oli lähinnä rohkaista, niinkuin varmaan JPHe:lläkin. Totta on että mitä monimutkaisempi talla, sitä vaikeampi kiinnitys, mutta tosiaan ku itselle tekee, niin kandee tehdä semmosen ku haluaa. Sapluunoista puhuin sen takia, että liian usein näkee noita sinnepäin roiskaistuja poteroita. Niin mikkien kuin tallojenkin (ja jopa kaulataskujen) kohdalla. Ihmisen perusluonteeseen ku kuuluu se mahdollisimman nopeesti ja pienellä vaivalla :/
Mun perusajatus on: valmistele työ kunnolla ja tee se oikeilla vehkeillä. Taltalla saa vain röydettyä poteroa aikaan.
 
Basisti, ei siitä mihinkä pääse...
JPHe
07.05.2014 10:12:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuolta saa schallerin laatu floikkia edullisesti.
http://www.stewmac.com/shop/Bridges … challer_Locking_Tremolo_System.html
Vielä kun tilaa 3, niin vielä halvemmalla saa. Itse tarvitsen mustan, haluaako joku muukin?
 
Samoin sieltä saa routtaustemplated. (Mulla on nuo)
http://www.stewmac.com/shop/Tools/T … tes.html?actn=100101&xst=1&xsr=1270
 
Sieltä löytyy myös hyvät ohjeet setin mukana.
 
homunculus_0
07.05.2014 18:50:07
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

joseplluissans: Tarkoitus oli lähinnä rohkaista, niinkuin varmaan JPHe:lläkin. Totta on että mitä monimutkaisempi talla, sitä vaikeampi kiinnitys, mutta tosiaan ku itselle tekee, niin kandee tehdä semmosen ku haluaa.
 
Juu, eikä niistä hankalammista työvaiheista kannata missään nimessä lannistua jo etukäteen. Oman kokemukseni mukaan on vaan parempi tietää täysin, mihin on ryhtymässä. Jos olettaa projektin olevan helpompi kuin se oikeasti on, niin silloinhan sitä vasta lannistuukin kun homman vaikeus selviää vasta kun sitä käy tekemään. Ja silloin myös saattaa epätoivoissaan tehdä typeriä ratkaisuja.
 
http://www.the-4th-floor.net
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «