Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 4x12" vai 2 kpl 2x12" ?
1
teukka
10.01.2014 20:13:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eli ajatus tämän suuren kysymyksen takana on yhden ison kaapin kuljetuksen vaikeus keikkatilanteessa.
Pärjäisikö esim klubitilanteessa 2x12" kaapilla vai onko 4x12" ehdoton vaatimus?
Voiko yhden ison korvata kahdella pienemmällä ja onko kaksi pienempää ylipäätään sama asia käytännössä kuin yksi iso? Kahden pienemmän kaapin tilavuus saattaa olla btw enempi kuin yhden ison kaapin..
Ja kysehän on death/thrash -matskusta. Tämäkin vaikuttaa varmasti.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
Jeszse
10.01.2014 20:32:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Yhdellä 2x12 pärjää ihan mainiosti sekä keikalla että reeniksellä.
 
Korvaukseksi tarjoan valloittavan hymyn ja hetken verran paskaa. || The Jasser Arafats
Myrkky Nuoli
11.01.2014 09:54:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teukka: Eli ajatus tämän suuren kysymyksen takana on yhden ison kaapin kuljetuksen vaikeus keikkatilanteessa.
Pärjäisikö esim klubitilanteessa 2x12" kaapilla vai onko 4x12" ehdoton vaatimus?
Voiko yhden ison korvata kahdella pienemmällä ja onko kaksi pienempää ylipäätään sama asia käytännössä kuin yksi iso? Kahden pienemmän kaapin tilavuus saattaa olla btw enempi kuin yhden ison kaapin..
Ja kysehän on death/thrash -matskusta. Tämäkin vaikuttaa varmasti.

 
Vaikka tässä on muuta puitu välillä niin väitän edelleen, että ei voi korvata. Mutta 4x12 ei missään nimessä oo välttämättömyys. 2x12 on aivan hyvä missä vaan metallihommissa.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
teukka
11.01.2014 10:22:24 (muokattu 11.01.2014 10:25:41)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä lähinnä pähkäilen että kun 4x12 on tällä hetkellä, mutta niin pirun iso voisin hankkia 2 tyhjää kaappia ja heittää elementit päittäin noihin. Sitten sais helpommin kuljetettua joko yhden tai molemmat kaapit tarpeen mukaan. Mutta mitenkähän se äänen puolesta eroaa kun 1 onkin 2?
 
Tai sitten tosiaan vain yksi 2x12" kaappi keikkakäyttöön mut en sitten tiedä. Ehkä alkaa olemaan jo liikaa kappeja. Kyllä siitäkin ääntä lähtee.
 
Nupista ei potku lopu kesken jos joku miettii miksi sitä ei mainittu.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
Myrkky Nuoli
11.01.2014 10:59:47 (muokattu 11.01.2014 10:59:56)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teukka: Mä lähinnä pähkäilen että kun 4x12 on tällä hetkellä, mutta niin pirun iso voisin hankkia 2 tyhjää kaappia ja heittää elementit päittäin noihin. Sitten sais helpommin kuljetettua joko yhden tai molemmat kaapit tarpeen mukaan. Mutta mitenkähän se äänen puolesta eroaa kun 1 onkin 2?
 
Tai sitten tosiaan vain yksi 2x12" kaappi keikkakäyttöön mut en sitten tiedä. Ehkä alkaa olemaan jo liikaa kappeja. Kyllä siitäkin ääntä lähtee.
 
Nupista ei potku lopu kesken jos joku miettii miksi sitä ei mainittu.

 
Loppuviimeeks 2x 2x12 vs 4x12 menee vähän korkinhaisteluksi, että jos et kauhean tarkka oo näistä jutuista niin tuskin se sua häiritsee, varsinkaan keikkatilanteessa. Ite oon niin kamala korkinhaistelija, että alta pois, mutta nykyinen kaappi on onneks niin täydellinen omaan käyttöön, ettei tartte funtsia. Yhdellä undersized 2x12 skopella keikkailin pitkään ja kyllä sieltä mökää tulee ihan varmasti, ei tartte huolia. Noita 2x12 kaappeja oon pyöritellyt eniten ja niissä tuntuu jotenkin korostuvan käppästen kaappien ongelmat. Esim. Framuksen kaappi oli ihan kiva, mutta alapää oli niin vetelä ja puuroutuva, ettei voi suositella esim. hevihommiin ensinkään.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
Tympee Huttunen
11.01.2014 11:08:36 (muokattu 11.01.2014 11:11:05)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myrkky Nuoli: Loppuviimeeks 2x 2x12 vs 4x12 menee vähän korkinhaisteluksi, että jos et kauhean tarkka oo näistä jutuista niin tuskin se sua häiritsee, varsinkaan keikkatilanteessa. Ite oon niin kamala korkinhaistelija, että alta pois, mutta nykyinen kaappi on onneks niin täydellinen omaan käyttöön, ettei tartte funtsia. Yhdellä undersized 2x12 skopella keikkailin pitkään ja kyllä sieltä mökää tulee ihan varmasti, ei tartte huolia. Noita 2x12 kaappeja oon pyöritellyt eniten ja niissä tuntuu jotenkin korostuvan käppästen kaappien ongelmat. Esim. Framuksen kaappi oli ihan kiva, mutta alapää oli niin vetelä ja puuroutuva, ettei voi suositella esim. hevihommiin ensinkään.
 
Itse pohdin myös tuota 4x12" vs 2x12" asiaa. Niillä ei tosiaan hirveästi ole eroa, vielä kun kaappi hyvin usein mikitetään.
 
Sitten aloin miettimään, että miksei ennemmin kantaisi 1x12" kaappia keikoille. Ostin sitten sellaisen. Vaikka elementti olisi 75W tjsp, ei sitä tulisi luukutettua millään rikki. Periaatteessa voisi ostaa myös toisen 1x12" kaapin. Silloin hoituisi helposti oma monitorointi myös ja tehonkesto varmasti riittäisi. Tarpeen tullen saisi hyvin levitettyä suuntausta jne.
 
JohnPatrick
11.01.2014 11:57:09
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Myös "korkinhaistelua" harrastaneena voisin kuvailla eroja omiin kuulokokemuksiin perustuen. Nämä ovat siis yleistyksiä niiden kaappien osalta, joita mulla on ollut ajansaatossa (5kpl 2x12, 3kpl 4x12). Elementit vaikuttavat paljon, mutta yritän pohtia tässä kaapin rakenteen puolesta niitä eroja,
 
4x12
- pehmeämpi soundi
- alataajuudet vähän löysemmät
- toistaa matalammalle
- soundi on SUURI
- suljettuna pirun suuntaavia
 
2x12
- soundi on hieman kovempi, kirkkaampi, "kirpsakampi"
- alataajuudet eivät toistu niin matalalle, mutta pysyvät tiukempina (punchia enemmän)
- kaapista kiinni paljon, mutta usein taajuusvaste on tasaisempi
- suljettuna myös suuntaava, ehkä vähemmän kuin 4x12
 
Omistan itse 4x12 kaapin, jota olen vaihtamassa juurikin kahteen 2x12 kaappiin. Suurimmat syyt lienee suuntaavuus ja monipuolisuus. Yhden suljetun kaapin ärsyttäviä piirteitä on se, kun treeniksellä seisot kaapin edessä, soundi on korvia raastava. Hieman sivussa se on täydellinen, mutta reilusti sivussa taas mene tumpuksi ja yläpäät katoaa. Oman treeniksen tilat on ahtaat ja muidenkin soittajien vuoksi kaappia ei voi aina käännellä oman mielensä mukaan ja löytää sitä optimaalista sijaintia. Sama ongelma tulee vastaan monesti pienillä keikkapaikoilla, vaikka olisi pienempikin kaappi matkassa.
 
Suuntaavuuden kannalta siis ehdottomasti kaksi kaappia, koska se antaa mahdollisuuksia erilaisille variaatioille suuntaavuusongelmiin. Toiseksi, pidän 2x12 kaapin tiukemmasta bassontoistosta etenkin rokki- ja hevijuttuihin. Alavirejutuista en osaa sanoa.... Kolmanneksi, itse haluan suljetun ja avoimen kaapin yhdistelmän monipuolisuuden vuoksi, mutta riippuu tietenkin minkälaista musaa soittelee, onko tällaisesta monipuolisuudesta hyötyä.
 
Soundillisesti 4x12 ja 2x2x12 eivät kuulosta samalta ilmeisesti johtuen kotelotilavuus/elementti -suhteesta, vaikka kokonaiselementtimäärä onkin sama. Sanoisin yhteenvetona suurimman eron olevan siinä, että 4x12 toistaa matalampia taajuuksia ja yleissoundi on pehmeämpi/tummempi. Mun mielestä soundi voi olla yhtä iso kahdella 2x12 kaapilla, mutta sitten tullaan siihen, miten kukin käsittää ison soundin? Mulle se ei ole vain bassontoistoa....
 
Myrkky Nuoli
11.01.2014 12:15:14
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JohnPatrick: Myös "korkinhaistelua" harrastaneena voisin kuvailla eroja omiin kuulokokemuksiin perustuen...
 
Omat kokemukset vastaa täysin luettelemiasi ominaisuuksia kaikkien muiden paitsi suuntaavuuden osalta. Mun kokemus on, että 4x12 alakaappi (slanted) on suuntaavuuden osalta loistava ja sen saundi on melkeinpä parhaimmillaan kun on vähän sen vieressä, eikä suoraan eessä. 2x12 kaapit mun piti taas aina saada rinnan korkeudelle about suoraan päin tai muuten se ei kuulostanut miellyttävältä. Keikkatilanteessa oli vähän ärsyttävää aina pinota sitä millon minkäkin päälle kun taas fillareilla oleva slanted 4x12 tyydyttää meikäläistä ihan vaan lattialla vähän sinnepäin. Pelkästään tuo pyörien päällä oleminen tuntuu vähän poistavan sitä kumisevuutta, mikä on riskinä kun on iso pönttö lattialla ilman korokkeita.
 
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
J_Mantyla
12.01.2014 01:52:38
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Testatkaas Genz Benz G-Flex 2 x 12 ...
 
Ellei tänään niin sitten huomenna
teukka
12.01.2014 11:02:25
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

J_Mantyla: Testatkaas Genz Benz G-Flex 2 x 12 ...
 
Kerros lisää? Tämä äkkiä vaikutti aika perkeleen asialliselta.
Hyviä arvosteluja tälle on annettu.
Tosin näitähän ei yllättäen pääse testaamaan tässä Suomi-nimisessä perlävessä missään. Ihan normaalia. Aina sama juttu....
Tosin tossa olis yksi käytetty ihan nurkilla myynnissä mutta juuri nyt ei ole aika ostaa kaappia.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
PJS
12.01.2014 17:34:46
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mites, eiks tossa tilanteessa kandeis harkita 2x2x12 systeemin sijaan esim. 2x12 + 1x15 tai 2x12 + 2x10 tyylistä hommaa, jolloin sais 12 tuumaisten tuomaa asiaa + sit omista saundipreferensseistä riippue korostettua ikäänkuin jompaa kumpaa ääripäätä joko 10 tai 15 tuumaisten elementtien avulla.
 
15 tuumaisella lähtee ainakin todella jykevästi botneasiat. 10 tuumaiset taas on hyvinkin napakoita saundiltaan juurikin siltä alueelta jolla kitara noin niinkuin perinsteisesti soutelee.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
Antti1
12.01.2014 18:04:07
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

PJS: 15 tuumaisella lähtee ainakin todella jykevästi botneasiat. 10 tuumaiset taas on hyvinkin napakoita saundiltaan juurikin siltä alueelta jolla kitara noin niinkuin perinsteisesti soutelee.
 
Dödistä ja rässiä kun on musana, niin lisääntynyt alapää on lähinnä ongelma ja 10" ovat mun kokemuksen mukaan kuulostanut siihen hommaan poikkeuksetta vaan paskalta. Tosin en mä nyt oo kauhean montaa pikkutötteröä kitaralla koittanutkaan, eli ehkä jotain löytyy. Mut ihan tämmöinen pieni näkökulma vaan tuohon.
 
Imo lähes poikkeuksetta kaikkein paras soundi metallin junttaamiseen lähtee niistä 4x12" torneista, jopa lähimikitettynä. Akustinen oikosulku, kotelon kokonaistilavuus, mittasuhteet jne. Vaikuttavia asioita on paljon. Silti mä veivasin käytännön syistä pitkään 2x12" lootalla, kun satuin löytämään hyvän, eli Matampin pystymallisen vinolla etulevyllä. Se oli kelvollinen kompromissi roudattavuuden, soundin ja kuuluvuuden väliltä.
 
NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!
delarco
31.03.2014 23:02:04
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

teukka: Kerros lisää? Tämä äkkiä vaikutti aika perkeleen asialliselta.
Hyviä arvosteluja tälle on annettu.
Tosin näitähän ei yllättäen pääse testaamaan tässä Suomi-nimisessä perlävessä missään. Ihan normaalia. Aina sama juttu....
Tosin tossa olis yksi käytetty ihan nurkilla myynnissä mutta juuri nyt ei ole aika ostaa kaappia.

 
Oliko meikäläisen G-Flex?
Se etsis edelleen uutta kotia. Wink, wink ;)
 
teukka
31.03.2014 23:17:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

No eipä ollut. Kiinnostava silti, mutta taitaa olla tulevaisuuden juttuja uudet laapit kunnes tulee oikeesti tarve.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
novo
31.03.2014 23:24:34
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miulla oli tuommottinen GB Switchbladen alla. Hirmusesti en aiheesta muista, mutta botnee oli kyllä reippahasti ja hyvin pysy soundi läjässä. Olihan se tuhdin kokonen, mutta niin on tuo nykynenkin 212 joka on reippaasti isompi ja painavampi.
 
Landstr: "En kuitenkaan osaa selittää asioita niin, että ne tuntuisivat järkeviltä, joten annan olla." vvaltsu:"Mä teen koko loman duunia ja luen siinä samalla kolmeen syksyn YO-kokeeseen. Kun on selkärankaa ja kanttia, niin.."
JoeHans
03.04.2014 10:12:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Suosittelen tsekkaamaan myös Matrixin NL212.
 
http://uk.matrixamplification.com/nl212.html
 
Painaa naurettavan vähän ja soundi on kuulemma iso. Myöskään suuntaavuus ei pitäisi olle yhtä puukko, kuin mitä suljetuissa 4x12" lootissa. Omakohtaista kokemusta ei valitettavasti löydy.
Socialite
03.04.2014 14:27:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kertoilin tästä jo tuossa toisessa 2x12 -ketjussa mutta laitetaan vielä tännekin. On hyviä kaappeja:
http://portcityamps.com/products/cabinets/2x10-2x12-and-2x12-os-wave/
 
teukka
04.10.2014 14:37:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nyt sitä keikkaa alkaa sitten jo pukkaamaan ja olen edelleen risteyksessä asian suhteen. Nyt on vaihtoehtoina seuraavat: Pienempi 4x12 slanted kaappi jonne paiskaan nykyisestä ylikokoisesta DIY kaapista tötteröt (V30) tai sitten 2x12 kaappi WGS-retroilla.
 
Voishan tuon omatekeleenkin pistää lihoiksi vähitellen joko kokonaisena tai sitten diilaan noi elementit irtona. Vaikka tuo omatekele kaappi on nätti kuin sika pienenä se ei ehkä kiinnosta ketään.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
teukka
06.10.2014 15:54:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jepulis. Päätökseen taivuttiin ja tyhjä 4x12 kaappi lähti tulemaan Lean-busineksestä.
Tuon omatekeleen modaan johonkin muuhun muotoon joskus, ajattelin jos siitä tekisi esimerkiksi jonkun kalusteen johon ymppää pari elementtiä sisään.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «