Aihe: Mitä kieliä käytät kitarassasi?
1 2 3 4 525 26 27 28 2974 75 76 77 78
LaMotta
21.12.2013 21:09:43 (muokattu 21.12.2013 21:15:42)

ADEHD: Koko tän foorumin anti ja hyöty ei ole mulle viidessä vuodessa oikein auennut.

Kitarakamat-alueella on toisinaan jotain varsin hyvääkin tietoa tarjolla.

Funkånaut: Mä olen pitkään miettinyt, että onko sulla ollut mitään antia millekään ketjulle?

Teikäläisen anti keskittyykin enemmän Kauniita Naisia Vuodelle XXXX ketjuihin.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
ReBeat
21.12.2013 21:15:08

Suunnittelin että strato-skaalaisissa pitäis alkaa käyttämään jotain tollasta 8-settiä. Alkanut olla sellainen kutina että 8 olis itelle sopiva ohuin kieli. Valmiissa 8-seteissä vaan näyttää olevan bassopää jotain 38-40. Sais olla vähän enemmän ja pientä kompensaatiota muutenkin, ehkä. Daddarion taulukosta siis noi kireysvoimat.

PL008__e_10,4
PL011__h_11,0
PL015__g_12,9
NW022_d_13,3
NW032_A_15,8
NW042_E_16,6
Myrkky Nuoli
22.12.2013 21:45:04
Onks tää niinku joku valtio, jossa ollaan pää kiinni jos ei oo mitään konkreettista tarjottavaa yhteisen hyvän alttarille? Ihan sama oikeesti..
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
klobasa
24.02.2014 10:45:05
Tulipa kokeiltua vihdoin Elixir kieliä. Niitä alkuperäisiä, eli Polywebejä, joissa on paksumpi kerros sitä muovia päällä. Kuulema kestävät moninkertaisesti pidempään kuin Nanowebit. Polyt tuntuivat tuoreina aivan samalta kuin kaikki muutkin suoraan pakasta vedetyt kielet. Sellaiset liukkaat ja raikkaat. Jotku vihaa sitä uusien kielten tatsia, jotku tykkää. Itse ehdottomasti tykkään. Soinnissa en huomannut mitään muutosta aikaisempaan, vaikka jotku väittää polyjen olevan yläpäätoistoltaan hieman tunkkaisempia kuin päällystämättömät kielet.

Kielet on olleet nyt kitarassa jokusen päivän ja on tullut soiteltua melkoisen paljon. Ja tarkoituksella soitellut vieläpä pesemättä käsiä muun askartelun välissä. Ihan vain testatakseni miten kielet menee tukkoon. Hyvin toimii, sillä soundi tai tatsi ei ole muuttunut _yhtään_. Tuntuu ja soundaa aivan kuin tuoreina. Normaalit kielet olisivat jo saman käsittelyn jälkeen aivan tukossa. Annan itselleni plussan.
RaskasMielinen
24.02.2014 13:07:04 (muokattu 24.02.2014 13:10:29)

klobasa: Tulipa kokeiltua vihdoin Elixir kieliä. Niitä alkuperäisiä, eli Polywebejä, joissa on paksumpi kerros sitä muovia päällä. Kuulema kestävät moninkertaisesti pidempään kuin Nanowebit.

Täytyypä kokeilla. Käytän Elixirin Nanowebejä tällä hetkellä. Päädyin niihin kaikelaisten kokeilujen jälkeen. Tykkään soundista ja tuntumasta. Lisäksi pitkä käyttöikä on mulle plussaa, sillä kitaroita on kertynyt niin paljon, että joku tai jotkut saattavat olla pitkään soittamatta, kunnes taas innostun jostain jo vähän unhoon jääneestä kepukasta. Lisäksi hyvä saatavuus on seikka joka merkitsee minulle.

Käytän vain ja ainostaan normivirettä. Muut vireet vaan kuulostavat omaan korvaan "väärälle".

Olen noudattanut sellaista kaavaa, että kiinteätallaisiin kielisetiksi 10-52 ja superstratoihin 9-42. Ynkässä mulla tosin on 8-setti enkä voisi edes kuvitella siihen mitään muuta. Nyt olen alkanut laittelemaan myös les pauleihin ja muihin kiinteätallaisiin tuota 9-42 -settiä.

Lueskelin Tony Iommin Iron Man -elämänkertaa ja aloin perehtymään hänen soittotyyliinsä. Samalla soittelin Black Sabbathin biisejä nimen oman tuolla Ynkkä-stratolla. Huomasin että olen jo pidempään alkanut tekemään kielillä pientä vibraa aikaisempaa enemmän. Tykkään soittaa kaikenlaisia melodioita nuotti kerrallaan ja saadakseni hommaan enemään ilmettä ja soundia isommaksi olen siis alkanut vibraamaan enemmän ja enemmän. Siihen hommaan toki ohuemmat kielet ovat omiaan.

Yksi kitara mihin olen viime aikoina mieltynyt on Fender Deluxe 72 Telecaster (reissue, MIM), siis kahdella humpparilla ja vaahteraotelaudalla. Kokeilin siihen 10-52 -settiä, joka mielestäni teki siitä tunkkaisen. Laitoin kiinni 9-42 setin ja nyt olen tyytyväinen. Jos haluan tummempaa soundia, niin sitä varten mulla on yksi seinällinen les pauleja.

Perus-stratossa (Fender American Special) sen sijaan on 10-52 -setti ja pysyy.

Kaiken kaikkiaan mun pointtini on se, että mulla on monta kitaraa, jotta olisi mahdollismman monta soundia. Valitsen niihin kielet, jotka mielestäni parhaiten erottavat ne muista kitaroistani. Kaiken kaikkiaan soittotyylini on kehittynyt ja kehittymässä edelleen siihen suuntaan, että suosin entistä ohuempia kieliä. Toki, aika aikansa kutakin. Kohta oletettavasti taas mennään toiseen suuntaan:D
klobasa
24.02.2014 13:41:40
RaskasMielinen: Täytyypä kokeilla. Käytän Elixirin Nanowebejä tällä hetkellä.

Tämä pitkä raivoaminen vakuutti minut kokeilemaan polyjä :) http://www.youtube.com/watch?v=NQAmtG5TzEw

Ainoa huono puoli toistaiseksi on se, etteivät enää valmista paksumpia kuin 10-46.
KUNU
25.02.2014 12:46:42
ReBeat: Suunnittelin että strato-skaalaisissa pitäis alkaa käyttämään jotain tollasta 8-settiä. Alkanut olla sellainen kutina että 8 olis itelle sopiva ohuin kieli. Valmiissa 8-seteissä vaan näyttää olevan bassopää jotain 38-40. Sais olla vähän enemmän ja pientä kompensaatiota muutenkin, ehkä. Daddarion taulukosta siis noi kireysvoimat.

PL008__e_10,4
PL011__h_11,0
PL015__g_12,9
NW022_d_13,3
NW032_A_15,8
NW042_E_16,6

Eipä tuohon oikeasthaan auta ko ostaa kaks eri settiä ja sekottaa paksuuksia. Onhan Daddariolla myös tuo 8.5 setti ja siihen sitten vaikka paksumpaa settiä punotuille. Taikka sitten ostat suoraan Dunlopin kieliä, jäykkyyksilthään selvästi Daddariota löysemmät.
The Ultimate HorseFace
Metalkallo
25.02.2014 23:12:17 (muokattu 27.02.2014 22:31:50)
On tullut kokeiltua Addariot ja DR sekä muita merkkejä, mutta nyt olen käyttänyt Duesenberg merkkisiä kieliä 10-50 koolla. Ihan ok kielet kestonsa puolesta ja ei edes pahan hintaiset. Niitä tosin ei löydä kovin monesta paikasta. Duesenberg kieliä löytää ainakin siis F-musiikista yleensä.

Soittelin ennen 10-52 koon DR kielillä, mutta kun on tuo rasitusvamma vasemmassa ranteessa niin piti mennä hiukan takapakkia, ja 10-52 tuntui muutenkin normi E vireellä hieman liian tiukalta, kuin junaradalta. Eb vireellä tosin 10-52 koko sopii paremmin kuin hyvin ja jännite vastaa 10-50 kielien jännitettä E vireessä.

10-46 settikin on ihan mukava, mutta se tuntuu jotenkin omaan käteen turhan lerpulta, varsinkin kun kielet venyvät ajan mittaan lisää soittaessa.

10-50 setti on kuitenkin osoittautunut minulle siksi oikeaksi valinnaksi jännitteensä puolesta että soundinsa. Aina kielten vaihdon jälkeen ne on hiukan tiukat, mutta soittaessa sitä jännitettä katoaa ja ne asettuu sopiviksi pikku hiljaa.

10-52 settihän on tunnettu siitä, että moni käyttää niitä saadakseen lisää puhtia soundiinsa, ja itse olin vähän epäileväinen sen suhteen kuinka paljon alaspäin mentäisiin, mutta onneksi epäilyt osoittautuivat vääriksi sillä eipä se soundi niin paljoa muuttunut 10-50 setillä. Eipä sitä mentykään kuin 2 askelta alaspäin.

Kannattaa ihmeessä tutustua 10-50 settiin jos haluaa hieman keveyttä jännitteeseen muttei halua menettää liikaa sitä "mojoa" tonessaan.
Järki joskus jäässä, mutta tukka yhä päässä :)
Blain
27.02.2014 18:08:20
Stratossa D'addario 11-49, telessä saman puljun 9-42. Mietin hieman halvempiin Martinin Darco-sarjan kieliin siirtymistä, sillä kieliä kuluu paljon.
One ding = a tragedy 1000 dings = a relic
gunner
07.03.2014 12:38:33
Kieliin liittyen tuli sellainen kysymys, että miten eri valmistajat ovat pakanneet kielet paketteihin?

Joskus ainakin GHS ja DR pakkasivat jokaisen kielen erikseen paperiin, jolloin yksittäisen kielen valitseminen paketista on huomattavasti helpompaa kuin jos kielet olisi sullottu kaikki yhteiseen pussukkaan.

D'Addario sen sijaan suosi ainakin joskus yhtä pussukkaa, josta yksittäisen kielen kaivaminen on työn ja tuskan takana. Kaikki on keritty yhteen kerään ja värikoodin perusteella joutuu arpomaan oikean kielen solmusta. Tämä on ärsyttävää etenkin keikkatilanteissa, kun tarkoitus olisi vain vaihtaa uusi kieli katkenneen tilalle.

Erityisesti siis kiinnostaa tietää, mitkä valmistajat laittavat kielet erikseen pakettiin.
Gary the pine
07.03.2014 13:29:04
Mä tykästyin hiljattain noihin Rotosoundin keltaisiin, 10-46, lyhyt skaala ja normi E-vire, oikein hyvät. Erillispakattuna ovat kielet tuossa.
uusiipe
07.03.2014 17:12:29
gunner: ...D'Addario sen sijaan suosi ainakin joskus yhtä pussukkaa, josta yksittäisen kielen kaivaminen on työn ja tuskan takana. Kaikki on keritty yhteen kerään ja värikoodin perusteella joutuu arpomaan oikean kielen solmusta...

Yhä edelleen on näin. Juu, melko ykköstä on keikalla värivalojen alla värejä tihrustaa.
Lauluääni kuin perskarva - ohut ja epäpuhdas.
taz_
24.03.2014 19:28:15
Toikan japsi les paulissa 11-48 ja LTD Viper 300:ssa 12-52, merkistä ei ole varmuutta mutta varmastikkin D'Addariot, pitää kyllä saman paksusiin mutta Boomersseihin vaihtaa
LaMotta
24.03.2014 19:36:49

Kokeilin ties kuinka monennen kerran GHS Boomereita. On ne vaan jäykät kielet soittaa D-Addarioihin verrattuna.
(Lausutaan elämään kyllästyneellä äänellä): "Jos ei kiinnosta niin ei tiällä mikkää pakko oo olla. Työ tiijättä missä on ovet."
souless
25.03.2014 22:17:08
Perus D'addariot http://kitarankielet.fi/tuote/dadda … l-110-s%C3%A4hk%C3%B6kitaran-kielet on kaikissa kolmessa kitarassa..

Vois ehkä joskus vaihtaa. Kattelin noita päällystettyjä, onko niistä oikeesti mitään hyötyä?
Epi
26.03.2014 16:06:32

Elixir, jos on vähänkin hikoilemaan tuppaavat näpit. Kaikki muut kielet on shittiä - yhdet reenit ja vaihtoon.

Tämä, jos jaksatte katsoa: https://www.youtube.com/watch?v=NQAmtG5TzEw
Kun miehet rumenee niin soitto kovenee!
ReBeat
26.03.2014 18:05:28

Onko kellään kokemuksia musikstoren brändistä elikkä Fame kielistä??

http://www.musicstore.de/en_EN/EUR/ … 9-42-Round-Wound/art-GIT0013707-000

Kohtuullisen hintaisia, mutta paskaavatko sormet kiinalaisella myrkkylyijyllä ja miten on soinnin laita.
Funkånaut
27.03.2014 01:42:47

11-49 sähköisissä ja vire on E. Strato-mensuuri.

Akkareissa sitten jonninverta paksumpia, en jaksa tarkistaa. Tietty Nashville-vireisessä ohuempaa.
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
Little Savage
27.03.2014 17:43:03
Stratossa ja les paulissa 0.11 setti E vireessä. Vaihdoin hiljattain kieli settien kokoa isompaan kun tuntu 0.10 setit makaroonilta käsissä. Saundikin tuntuu vähän paremmalta paksummilla kielillä.
ÄÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄKÄ TÄÄ. Anna sakkoa saatana.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)