Aihe: 1x10" VS 1x12"
1 2
Wesgu
26.03.2014 10:20:16 (muokattu 26.03.2014 10:21:39)
Kefiiri: En ole W, mutta varmaan porttauksella tarkoitetaan tässä yhteydessä koteloa, joka on muuten umpinainen, mutta johon on tehty sopivasti mitoitetut refleksiaukot matalien taajuuksien toiston parantamiseksi.

Juurikin näin... kaapin kokoon, materiaaliin ja tietysti kaiuttimeen hyvin suhteutettu refleksiaukko (kaapin etupuolella). Eniten tällä on tietysi vaikutusta bassopuoleen, mutta vaikuttaa toki muuhunkin sointiin. Itse olen tykännyt... ei sovi kaikille! Parastahan tässä on se, että saadaan isosti soiva kaappi, jonka paino ja koko on "siedettävä".
Life's too short for bad tone!
Wesgu
26.03.2014 10:29:36
Interwebbi on täynnä sivustoja ja ilmaisia ohjelmistoja, joilla pystyy laskeskelemaan erilaisia taajuusvasteita, erilaisissa ympäristöissä (lähinnä kaapin mitat yms.). Onhan siinä kyllä omat jipponsa.. myönnettäköön. En minäkään näitä itse ole "keksinyt" vaan apua on tullut kavereilta, jotka ymmärtävät tätä "salatiedettä" paremmin kuin minä ;)

Hifi ja bassokaappi puollella nämä jutut ovat arkipäivää. Ihmettelen suuresti, että kitarapuolella mennään edelleen "suljettu tai takaa-avoin" linjalla. Onhan näitä portattujen kaappien tekijöitä toki maailmalla, mutta vähissä ovat.
Life's too short for bad tone!
Antti1
26.03.2014 12:46:30
Pelkän refleksiaukon vaikutus toistoon on kuitenkin hyvin minimaalinen kunnollisiin refleksivirityksiin verrattuna ja haluttaessa noi on melko helposti muutettavissa suljetuiksi. Mut se mikä mua noissa refleksiportillisissa kaapeissa usein mietityttää on se, että minkä periaatteen mukaan se toisto on laskettu. Lisäksi se on sit aina kaapille ja kyseiselle elementille naitettu yhdistelmä, elementin vaihtaminen pilaa (ainakin oikein tehdyn) virityksen.
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
Volle
26.03.2014 14:10:56
Antti1: Mut se mikä mua noissa refleksiportillisissa kaapeissa usein mietityttää on se, että minkä periaatteen mukaan se toisto on laskettu. Lisäksi se on sit aina kaapille ja kyseiselle elementille naitettu yhdistelmä, elementin vaihtaminen pilaa (ainakin oikein tehdyn) virityksen.

Riippuu varmaan laskennan periaatteet suunnittelijasta. Muiden puolesta hankala sanoa, mutta hakisin toistokäppyrän mieleiseksi laskemalla ja parametrejä muuttamalla. Toki vähän hankala tietty arvioida pelkän winISD-käyrän avulla milloin toisto valmiissa kaapissa on mieleen ja milloin ei, mutta jotakin osviittaa siitä saa kuitenkin. Yhden 1*10-bassokaapin tein näin ja lopputulos oli ihan ok. Ruma kylläkin, kun kotelo oli vanha hifikaiutin.

Elementin vaihto tietenkin muuttaa toistoa ja siitä voi tosiaan tulla kehno, jos koteloon laitetaan ihan sokkona uusi erilainen elementti. Tai ainakin laskennallisesti niin käy. Parametreja muutellessa ruudulle voi tulla aika erikoisiakin käppyriä.

Sama ilmiö on muuten olemassa myös suljetuilla ja takaa-avoimilla kaapeilla, niilläkin kotelo voidaan passata sopimaan paremmin elementtiin.
VeKrio
02.04.2014 02:58:39

Volle: Kotikäyttöön joku sopiva ehkä 4-6-tuumainen tötterö sopivassa refleksikotelossa vois olla näppärä. Ulkomitoiltaan pömpeli jäisi melko pieneksi, mutta toiston sais luullakseni ulottumaan helposti niin alas kun kitaralla nyt on tarvetta.

Mulla olis ekan kitaravahvarin hankinta edessä. Mallintava houkuttelee, mutta kun tuntuu että niitä saundeja saa sit purkeilla vaihdeltua jos haluaa. Mieluummin yks hemmetin hyvä. Olis tommonen Vox AC4TV Mini kiikarissa. Watteja siis max 4 W ja tötterö nimenomaan semmonen pieni, 6,5". Pystyykö sen 16 ohm ulostulosta esimerkiksi 1 x 12" kaapilla saamaan riittävän metelin rokkitreeneissä? Vai onko luukutus sitä osastoa, että pitää kuukauden välein vaihtaa putkia?

Olkkarisoittoa tulee olemaan varmaan aluksi 90 % kaikesta soitosta ja täs vaihees vahvarin pieni fyysinen koko on suuri plussa.
"Tuon väristä meillä on." -Kailis
Laulava Kylätohtori
02.04.2014 08:25:59
VeKrio: Mulla olis ekan kitaravahvarin hankinta edessä. Mallintava houkuttelee, mutta kun tuntuu että niitä saundeja saa sit purkeilla vaihdeltua jos haluaa. Mieluummin yks hemmetin hyvä. Olis tommonen Vox AC4TV Mini kiikarissa. Watteja siis max 4 W ja tötterö nimenomaan semmonen pieni, 6,5". Pystyykö sen 16 ohm ulostulosta esimerkiksi 1 x 12" kaapilla saamaan riittävän metelin rokkitreeneissä? Vai onko luukutus sitä osastoa, että pitää kuukauden välein vaihtaa putkia?

Olkkarisoittoa tulee olemaan varmaan aluksi 90 % kaikesta soitosta ja täs vaihees vahvarin pieni fyysinen koko on suuri plussa.

Itse väitän, että ei riitä treeneissä, mutta joku varmasti väittää päinvastaistakin. Nämä watti-asiat ovat niin tilannesidonnaisia, että on vaikea sanoa, mikä riittää ja mikä ei. Muuttujia on liikaa. Itsellä esim. 20 wattia ei riitä treeniksellä, jos tarvitaan puhdasta soundia...
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Kefiiri
02.04.2014 09:18:55 (muokattu 02.04.2014 09:35:46)
Laulava Kylätohtori: Itse väitän, että ei riitä treeneissä, mutta joku varmasti väittää päinvastaistakin. Nämä watti-asiat ovat niin tilannesidonnaisia, että on vaikea sanoa, mikä riittää ja mikä ei. Muuttujia on liikaa. Itsellä esim. 20 wattia ei riitä treeniksellä, jos tarvitaan puhdasta soundia...

Juu, 20W 12" kajariin ei välttämättä riitä, jos tarvitaan "rautalankacleania". Vaikka rumpalikin soittaisi verrattain hiljaa.

Vahvarin sijoittelu toki on olennainen juttu. Jos kaapin saa nostettua tai kallistettua niin, että ääni kajarista tulee suoraan korviin, niin silloin riittää vähempikin.

Ja olenhan mä itse asiassa nähnyt ulkoilmakeikan jossa oli kitaravahvarina mikittämätön Fenderin silverface Champ, ja puhdasta sointia riitti vaikka kuinka.
En ole musiikin asiantuntija.
VeKrio
02.04.2014 16:41:15

Laulava Kylätohtori: Itse väitän, että ei riitä treeneissä, mutta joku varmasti väittää päinvastaistakin. Nämä watti-asiat ovat niin tilannesidonnaisia, että on vaikea sanoa, mikä riittää ja mikä ei. Muuttujia on liikaa. Itsellä esim. 20 wattia ei riitä treeniksellä, jos tarvitaan puhdasta soundia...

Kiitti. Musa on enimmäkseen hard-rock-pop osastoa, ei todellakaan ehdottomasti tarvi puhdasta cleania. Mutta pitää miettiä. Tommonen Uraltonen Palmer-kotelo, johon saisi just tohon Voxiin sopivan elementin, voisi olla tosi hyvä yhdistelmä.
g.a.scotch
12.04.2014 14:19:54

Fender Champion 600(5w putkipeli)+ Uraltonelta Palmer 1x10-kaappi Jensen C10Q 4ohm.-kaiuttimella tuottaa yllättävän ison äänen. Päihittää volumeltaan selvästi kaksi Champion 600:aa, joita ajetaan rinnan aby-switchin kautta. Soundi myös ihan eri luokkaa kuin 2x6,5''(Championin omat) kaiuttimissa.
slapvete
13.04.2014 13:48:38
Volle: Kotikäyttöön joku sopiva ehkä 4-6-tuumainen tötterö sopivassa refleksikotelossa vois olla näppärä. Ulkomitoiltaan pömpeli jäisi melko pieneksi, mutta toiston sais luullakseni ulottumaan helposti niin alas kun kitaralla nyt on tarvetta.

Kitarakäytössä en ole vielä törmännyt mihinkään pienempään kuin 10" elementtiin josta saisi järkevän tonen pihalle. 12" lienee ihan syystä standardi kitarakamoissa. Erikoishuvitushommissa Pigtonet ja 8" högäimellä varustetut kombot on tietty jees ja blues ja retro ja robertjohnson ja tunnelmallinen roots-slidekitara-asia, mutta... joo.
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
73nd3r
13.04.2014 17:49:42
slapvete: Erikoishuvitushommissa
Fender "narrow panel" Champ..?
slapvete
13.04.2014 21:30:56
73nd3r: Fender "narrow panel" Champ..?

EMG LOL

Virhe! Tyhjä tai liian lyhyt kirjoitus!
"There's something both hysterically funny and totally great about SUCKING at something and REFUSING TO GIVE UP... It really irritates the fuck outta some people." - Slipperman
Volle
14.04.2014 16:06:41
slapvete: Kitarakäytössä en ole vielä törmännyt mihinkään pienempään kuin 10" elementtiin josta saisi järkevän tonen pihalle. 12" lienee ihan syystä standardi kitarakamoissa. Erikoishuvitushommissa Pigtonet ja 8" högäimellä varustetut kombot on tietty jees ja blues ja retro ja robertjohnson ja tunnelmallinen roots-slidekitara-asia, mutta... joo.

Joo, en ole minäkään törmännyt. Tosin en ole ikinä nähnyt refleksikoteloitua pikkukaiutinta kitarakäytössä. "Tavalliseen" tapaan koteloituna eli umpikaapissa tai takaa avoimessa kombossa pikkukajarit on yleensä - kuten totesit - kehnoja kitarahommissa. Mutta joo, jätän tämän vielä kehittelyyn. Itsehän tuollainen pitää tehdä, kun ei niitä kaupasta tietääkseni saa.
VeKrio
15.04.2014 17:10:32

Kefiiri: Juu, 20W 12" kajariin ei välttämättä riitä, jos tarvitaan "rautalankacleania". Vaikka rumpalikin soittaisi verrattain hiljaa.

No nyt löytyi ja ostin pois! Ibanezin TSA15H putkinuppi siihen kotikonstein tehdyllä 10" ja 12" elementit sisältävällä kaapilla.
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)