Aihe: Keinokuorma
1 2 3 4 5 6 7 8 9
Jucciz
25.03.2014 11:02:00
the-Antero: Meinaa kuinka lyhyttä piuhaa? Mulla on metrin mittasia. Saako jostain lyhyempiäkin?

Itsehän voi tehdä niin lyhyen kuin vain ikinä tahtoo. Metrinen piuha on oikein jees.

Esim. 50-wattinen Marshall voi tuutata täydellä säröllä ulos jopa 90 wattia, eli kannattaa tosiaan suosiolla ylimitoittaa keinokuorman tehonkesto, jos jarrutellaan isosti.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
the-Antero
25.03.2014 11:17:41

Jucciz: Itsehän voi tehdä niin lyhyen kuin vain ikinä tahtoo. Metrinen piuha on oikein jees.

Esim. 50-wattinen Marshall voi tuutata täydellä säröllä ulos jopa 90 wattia, eli kannattaa tosiaan suosiolla ylimitoittaa keinokuorman tehonkesto, jos jarrutellaan isosti.

Ok. No idea tuon kyseisen käytölle on tosiaan hieman tiputtaa volaa treeniksellä ja kotioloissa aattelin kokeilla että miten menee Orangen Micro Terrorin kanssa. Micron vola on sitä tyyppiä jossa "vola on yhtäkkiä aivan liian lujaa"

No mutta kattellaan :) kiitos näistä
Musiikki ei tunne rajoja, eivätkä kitaristit tunne nuotteja.
Jucciz
25.03.2014 12:05:53
Seba: Jos tunnet tarvetta 50W käyttämättömälle massille tone stackilla niin pikis tavoittaa. Espooseen kiikutus ei ole ongelma.

Se tone stack tosin vaikuttaa vain linjaulostuloon, ei kaiutinsignaaliin.
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Seba
25.03.2014 12:52:50 (muokattu 25.03.2014 12:54:22)

Jucciz: Se tone stack tosin vaikuttaa vain linjaulostuloon, ei kaiutinsignaaliin.

Jep. Tämä on tiedossa kyllä. The Anterolla myös :)
Mainitsin siksi, että silloin kun tuon ostin, niin se oli ainakin silloin erikseen ostettava lisäominaisuus. Se ei ollut oletuksena noissa.
the-Antero
25.03.2014 14:25:40

Jucciz: Se tone stack tosin vaikuttaa vain linjaulostuloon, ei kaiutinsignaaliin.

Joo tänks tästä huomautuksesta :)
the-Antero
28.03.2014 08:33:56

Kerrotaas tässä hieman käyttökokemusta.

Sain siis Sebalta nyt testiin Weberin Mass:in. Suuret kiitokset siitä.

Kotosalla kokeilin Micro Terrorin kanssa. Kokemus oli lievä pettymys, mutta toisaalta mitä mä sitten oikeastaan odotin Micro Terrorilta? Jumalaista päättärisäröäkö? No en kai sentään kun päättäri tuossa on trankku. Micro Terror siis ei sovellu keinokuorman kanssa soitettavaksi, ainakaan omilla kaapeillaan.

Tänään lähdin sitten ajoissa töihin jotta kerkiän kokeilemaan studiossa OR15 ja 2x12 kanssa tuota. Weber kiinni ja putket lämpeämään. Weberistä vola hiljaiselle ja OR15:ta nupit kaakkoon. Oho, täähän kuulosta törkeän hyvältä! Vertailuksi kokeilin myös OR:ää ilman Weberiä ja hiljaisella, ei se nyt huonolta kuulostanut mutta kun putkia pääsi käyttämään tosissaan niin johan lähti.

Ainoa asia mikä ihmetytti oli se että tuosta kuului korkeaa ininää kun treble boosti oli joko nollassa tai +3db asennossa. +6db taas kadotti sen. Ininä myös ilmeni jos vahvarin gainia laittoi yli klo 14. Onko ideoita mistä tämä johtuu?

Toinen ihmettelyn aihe oli myös se että erotin putkista käytön jälkeen jonkin moisen tuoksun. Toki en tiedä että tuoksuvatko putket aina kun vahvistinta käyttää täysillä. Ei siis ollut mikään sähköpiirikärähdys haju... ideoita?

No nyt odotellaan keskiviikkoa niin pääsee treenikselle kokeilemaan AD30 nuppia.

Kaikin puolin putkarin kanssa positiivinen kokemus.
tommiot
28.03.2014 08:44:35
the-Antero:
Ainoa asia mikä ihmetytti oli se että tuosta kuului korkeaa ininää kun treble boosti oli joko nollassa tai +3db asennossa. +6db taas kadotti sen. Ininä myös ilmeni jos vahvarin gainia laittoi yli klo 14. Onko ideoita mistä tämä johtuu?

Keinokuorma oli varmaan vahvistimen päällä? Tulee mieleen että Massissa oleva dummy-kajari (ainakin joissain malleissa on sellanen?) voisi luoda induktiivisen takaisinkytkennän joka ajaa vahvistimen oskilloimaan. Jos keinokuorman sijainti ei vaikuta asiaan niin sitten syy on joku muu.
the-Antero
28.03.2014 08:46:57

tommiot: Keinokuorma oli varmaan vahvistimen päällä? Tulee mieleen että Massissa oleva dummy-kajari (ainakin joissain malleissa on sellanen?) voisi luoda induktiivisen takaisinkytkennän joka ajaa vahvistimen oskilloimaan. Jos keinokuorman sijainti ei vaikuta asiaan niin sitten syy on joku muu.

Aivan, siellä sisällähän on tuollainen. Ei ollu vahvarin päällä vaan vieressä. Johdot olivat myös lyhkäsiä. Toinen oli se about metri ja toinen hieman lyhkäsempi.
Jucciz
28.03.2014 10:44:27
Se on todennäköisesti Weber, joka siellä haisee. Määkin oon saanut omastani lievää "palaneen käryä" kun kunnolla kurittaa. Vielä en silti oo omaani saanut rikki.
the-Antero
28.03.2014 10:50:07

Jucciz: Se on todennäköisesti Weber, joka siellä haisee. Määkin oon saanut omastani lievää "palaneen käryä" kun kunnolla kurittaa. Vielä en silti oo omaani saanut rikki.

Haistoin vaffarin takaa ja sieltä se tuntui tulevan. Tosin tupakoitsijana hajuaisti ei ole se kaikkein paras. Ja näinhän myös Weberin sivulla mainitaan

"Rheostats are made of vitreous ceramic, nichrome wire (like your toaster), and are coated with a hard coat epoxy paint. Therefore, when new, rheostats can emit a slight smell and even a little smoke until the rheostats are aged."
the-Antero
28.03.2014 11:01:54

Tulipa mieleen vielä että mites keinokuorma käyttäytyy jos vahvaria ruokitaan pedaaleilla? Esim säröä ja wahia? Toimiiko samalla tavalla edelleen? Nyt ei ole ollut mahista testata spedujen kanssa.
StJerky
28.03.2014 11:22:41
Jucciz: Se on todennäköisesti Weber, joka siellä haisee. Määkin oon saanut omastani lievää "palaneen käryä" kun kunnolla kurittaa. Vielä en silti oo omaani saanut rikki.

Sama juttu.
Jucciz
28.03.2014 11:48:14
the-Antero: Tulipa mieleen vielä että mites keinokuorma käyttäytyy jos vahvaria ruokitaan pedaaleilla? Esim säröä ja wahia? Toimiiko samalla tavalla edelleen? Nyt ei ole ollut mahista testata spedujen kanssa.

Ei keinokuormaa kiinnosta, mitä vahvarin edessä on. :)
the-Antero
28.03.2014 11:49:48

Jucciz: Ei keinokuormaa kiinnosta, mitä vahvarin edessä on. :)

Niin mä aattelin. Ei se mikään älypuhelin oo :D no ei sitäkään kiinnosta.
Seba
29.03.2014 09:37:45

Kyllähän putkistakin melkein savu nousee kun oikein kunnolla kurittaa ja jos niitä ei ole ennen pistetty koville :)
Bad catin virtanapistakin melkein tupakin sytyttäisi treenien jälkeen :)
zapateados
04.05.2014 00:07:32 (muokattu 04.05.2014 00:11:27)
Lainaan vanhaa ketjua; onko kenelläkään käytännön kokemuksia Weber MiniMASSiin optiona saatavasta kuulokeliitännästä? Tai vaihtoehtoisesti Weber Headphone Tapista, koska ilmeisesti nuo molemmat on toteutettu samalla tekniikalla(?) Googlettamalla ei löydy kovinkaan paljon tietoa tai kommentteja ja se vähän mitä löytyy onko joko todella positiivista tai erittäin negatiivista (liian suuri hajonta, että noista pystyisi oikeasti päättelemään jotain).

Ilmeisesti tuo Weberin kuulokelähtö ei ole kaiutinsimuloitu(?), joten lähinnä mietin, että kuinka "luonnollisen" kuuloista ääntä tuolla saa kuulokkeiden kautta. Kaiutinsimulointi ei tietty yksistään mikään maailmanpelastaja ole ja toisaalta MiniMASSin kanssa signaali tulee etu- ja päätevahvistimen putkien läpi ennen kuulokeliitäntää.

Mietin ajatuksen tasolla, että jos vihdoinkin hankkisi putkivahvistimen myös himaan ja käytännössä se vaatisi keinokuorman sekä mahdollisuuden soittaa kuulokkeilla. Putkivahvistimet ja kuulokesoittaminen ei vaikuta olevan mitenkään yksinkertainen tai suoraviivainen yhtälö. Olen testannut useampaa 1/4 - 1 wattista putkivahvistinta ja niistä lähtee yksistään aivan liian paljon ääntä pahviseinäiseen 60-luvun kerrostaloon. Eniten mietityttää, että saako MiniMASSin kautta mitenkään riittävän hyvää ääntä ilmoille kuulokkeiden kautta (kaiutin on tietty oleellinen osa soundia, joten en kuvittele, että kuulokkeilla saa samanlaista ääntä irti kuin kaiuttimen kautta).

Kommentteja?
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
hallu
04.05.2014 00:52:46
zapateados: Lainaan vanhaa ketjua; onko kenelläkään käytännön kokemuksia Weber MiniMASSiin optiona saatavasta kuulokeliitännästä? Tai vaihtoehtoisesti Weber Headphone Tapista, koska ilmeisesti nuo molemmat on toteutettu samalla tekniikalla(?) Googlettamalla ei löydy kovinkaan paljon tietoa tai kommentteja ja se vähän mitä löytyy onko joko todella positiivista tai erittäin negatiivista (liian suuri hajonta, että noista pystyisi oikeasti päättelemään jotain).

Ilmeisesti tuo Weberin kuulokelähtö ei ole kaiutinsimuloitu(?), joten lähinnä mietin, että kuinka "luonnollisen" kuuloista ääntä tuolla saa kuulokkeiden kautta. Kaiutinsimulointi ei tietty yksistään mikään maailmanpelastaja ole ja toisaalta MiniMASSin kanssa signaali tulee etu- ja päätevahvistimen putkien läpi ennen kuulokeliitäntää.

Mietin ajatuksen tasolla, että jos vihdoinkin hankkisi putkivahvistimen myös himaan ja käytännössä se vaatisi keinokuorman sekä mahdollisuuden soittaa kuulokkeilla. Putkivahvistimet ja kuulokesoittaminen ei vaikuta olevan mitenkään yksinkertainen tai suoraviivainen yhtälö. Olen testannut useampaa 1/4 - 1 wattista putkivahvistinta ja niistä lähtee yksistään aivan liian paljon ääntä pahviseinäiseen 60-luvun kerrostaloon. Eniten mietityttää, että saako MiniMASSin kautta mitenkään riittävän hyvää ääntä ilmoille kuulokkeiden kautta (kaiutin on tietty oleellinen osa soundia, joten en kuvittele, että kuulokkeilla saa samanlaista ääntä irti kuin kaiuttimen kautta).

Kommentteja?

En osaa sanoa MiniMassista mitään kun en ole kokeillut, mutta keinokuorman kuulokeliitäntä on ihan hyvä juttu. Olen käyttänyt kuulokkeita paljon omassa Koch LB120 kuormassa ja toimii kyllä hyvin. Ero vahvistimen omiin kaiuttimiin on olemassa, mutta ei ole ihan niin suuri kuin luulisi. Kannattaa huomata, että kuulokkeiden kautta soittaessa ne kuulokkeet vaikuttaa myös paljon siihen soundiin. Itse olen kokeillut käyttää halvempia ja kalliimpia hifiluureja kunnes sain päähäni hankkia parit kunnolliset studioluurit kotiin ja nyt olen aivan myyty noihin AKG K271 kuulokkeisiin, jotka ovat ihan häkellyttävät ollakseen umpikuulokkeet.

Kuulokkeen rakenne Umpi tai avoin tai puoliavoin vaikuttaa yleensä tosi paljon kuulokkeen sointiin ja tietenkin niiden vuotamiseen. Itse suosin umpinaisia kuulokkeita kitaransoitossa siksi, että kitaran akustinen ääni ei pääse vuotamaan niin paljoa (varsinkin akustisella sähkökitaralla soittaessa). Avoimissa taas on yleensä ilmavampi soundi.

Tuossa käyttämässäni Kochissa taitaa olla kaappisimulointi (ainakin linjalähdöissä on), mutta eihän se homma siitä tarvitse jäädä kiinni. Voithan aina ottaa miniMassista sen signaalina ja kierrättää vaikka tietokoneen kautta ja lisätä ne kaappisimulaatiot tietsikalla.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
johanssen
04.05.2014 08:48:36

hallu: sain päähäni hankkia parit kunnolliset studioluurit kotiin ja nyt olen aivan myyty noihin AKG K271 kuulokkeisiin, jotka ovat ihan häkellyttävät ollakseen umpikuulokkeet.

Komppia noille kuulokkeille. Olen havainnu just nuo kyseiset luurit itelle parhaiks moneen hommaan ja himassa vetelen sähkistä aina niillä.

Keinokuormaan ei löydy kommentteja.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
zapateados
04.05.2014 10:33:22 (muokattu 04.05.2014 10:38:46)
hallu: En osaa sanoa MiniMassista mitään kun en ole kokeillut, mutta keinokuorman kuulokeliitäntä on ihan hyvä juttu. Olen käyttänyt kuulokkeita paljon omassa Koch LB120 kuormassa ja toimii kyllä hyvin. Ero vahvistimen omiin kaiuttimiin on olemassa, mutta ei ole ihan niin suuri kuin luulisi. Kannattaa huomata, että kuulokkeiden kautta soittaessa ne kuulokkeet vaikuttaa myös paljon siihen soundiin. Itse olen kokeillut käyttää halvempia ja kalliimpia hifiluureja kunnes sain päähäni hankkia parit kunnolliset studioluurit kotiin ja nyt olen aivan myyty noihin AKG K271 kuulokkeisiin, jotka ovat ihan häkellyttävät ollakseen umpikuulokkeet.

Kuulokkeen rakenne Umpi tai avoin tai puoliavoin vaikuttaa yleensä tosi paljon kuulokkeen sointiin ja tietenkin niiden vuotamiseen. Itse suosin umpinaisia kuulokkeita kitaransoitossa siksi, että kitaran akustinen ääni ei pääse vuotamaan niin paljoa (varsinkin akustisella sähkökitaralla soittaessa). Avoimissa taas on yleensä ilmavampi soundi.

Tuossa käyttämässäni Kochissa taitaa olla kaappisimulointi (ainakin linjalähdöissä on), mutta eihän se homma siitä tarvitse jäädä kiinni. Voithan aina ottaa miniMassista sen signaalina ja kierrättää vaikka tietokoneen kautta ja lisätä ne kaappisimulaatiot tietsikalla.

Tuo Kochin keinokuorma vaikuttaa kyllä varsin mielenkiintoiselta laitteelta. Tuossa olisi samassa paketissa kaikki ominaisuudet, jota olen etsimässä, mutta budjetti (käytettynäkin) venyisi aika paljon Weberiin verrattuna. Ominaisuudet ja laatu maksaa, siitä ei tietty pääse mihinkään. Kuulokelähdön kaiutinsimuloinnista sanotaan Kochin manuaalissa näin:

"8 PHONES OUTPUT : Provided for the connection of a set of headphones. The signal is frequency compensated in order to simulate the sound of a guitar speaker or speaker cabinet.
NOTE: a set of normal quality headphones will often give the best results. High quality headphones may sound shrill with distortion sounds as a result of their extended high frequency response."

Kaiutinsimuloinnin lisääminen tietokoneella ei ole oikeastaan oleellinen juttu mulle. Tarkoituksena olisi enemminkin saada reaaliajassa mahdollisimman "luonnollisen" kuuloista ääntä ulos kuulokkeista. Nauhoittelut ja plugarijutut menee erikseen.

Kiitos hallu vinkistä. Pitänee tutustua tuohon Kochiin vielä tarkemmin. Custom Soundsilta löytyy noita näemmä hyllystä, joten sitä pääsisi testaamaan kunnolla.
"Ain't nobody now can play the blues that I play" - Junior Kimbrough
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)