Aihe: Bassoille ansaa
1 2 3
AcLAc
20.03.2014 23:02:54

hallu: Miksauskäyttöön sopisi mielestäni parhaiten avoimet luurit (tuo sinun AKG K271 on kuitenkin suljettu luuri, joka on hyvä äänityskäytössä) joita AKG:la on ainakin K702 (näistä tykkään itse) sekä puoliavoimet AKG K240.

Itselläni olisikin juuri hakusessa äänityskäyttöön suljetut luurit ja tuo sinun AKG K271 on ollut vaihtoehtona. Vaimentavatko ne tehokkaasti ympäristön/ vuotavatko pahasti mikrofoniin lauluja äänitettäessä?

HEI. Näistä voidaan olla montaa mieltä, mutta itselläni K240 painaa korvaan kipeästi pidemmällä sessiolla. Luurin alapää ja alamidle on mielestäni liian tunkkainen neutraalia soundia haluavalle.

K702 on lähes sama, kuin K701, josta voisin väittää, että mukavan ilmava soundi, mutta bassot liian laimeat totuutta etsivälle.

Itse tykkään, että tuo K271 mkII on näistä paras musiikin miksaamiseen ja äänittämiseen. Soundi on näistä kolmesta tasapainoisin. Klikki voi vuotaa mikrofoniin esim. rumpuja äänittäessä (kun joutuu pitää melko kovalla), mutta lauluissa ei vuodot ole olleet ongelma.
Minä kuljen, Herra ohjaa!
hallu
21.03.2014 00:02:36
AcLAc: HEI. Näistä voidaan olla montaa mieltä, mutta itselläni K240 painaa korvaan kipeästi pidemmällä sessiolla. Luurin alapää ja alamidle on mielestäni liian tunkkainen neutraalia soundia haluavalle.

K702 on lähes sama, kuin K701, josta voisin väittää, että mukavan ilmava soundi, mutta bassot liian laimeat totuutta etsivälle.

Itse tykkään, että tuo K271 mkII on näistä paras musiikin miksaamiseen ja äänittämiseen. Soundi on näistä kolmesta tasapainoisin. Klikki voi vuotaa mikrofoniin esim. rumpuja äänittäessä (kun joutuu pitää melko kovalla), mutta lauluissa ei vuodot ole olleet ongelma.

Alkaa vaikuttaa siltä, että nuo K271 mk2 on minunkin valintani. Kiitoksia vain kommentista, tuo vuotohomma oli se tärkein mikä mietitytti ja on se keskeisin syy miksi haluan vielä suljetut luurit näiden muiden jatkoksi.
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
rintapek
21.03.2014 18:44:03

Asuinkämpässä mennään asumisen ja mahdollisen hellasärön ehdoilla.

Noi avaamattomat villapaalit toimii, mut ei lie kiva asua kämpässä joka näyttää rakennustarvikevarastolta. Peittämättömän lasi- tai kivivillan käyttö asuintilassa taas pitäis olla rikoslaissa kielletty.

Ensimmäinen niksipirkkaniksi on sohva. Budjettisohvat on usein melko onttoja ja ottamalla taustakankaan irti niihin saa sullottua paalillisen villaa. Sit vaan taustakangas söpösti takaisin kiinni. Toinen on vuode. Vuoteenalus säilytystilana ei o kiva juttu, koska hankaloittaa imurointia ja ennemmin tai myöhemmin alkaa kaipaamaan vuodetta ekstrakorkein jaloin. Mut pienenkin vuoteen alla on kuution verran tilaa.

Jos oma kämppäni tarttis "akustoida", niin mulla ei o ainuttakaan nurkkaa jost voisin "leikata" mitään. Joko ikkuna peittyis tai sänky ei sopis tms. Sit ei auttais muu kuin kiivetä katonrajaan. Jos olis joku nurkka hukkakäytössä, niin äkkiäkös siihen byggais 2x2:sta, runkoleijonasta ja pellavaeristeestä kämpän sävyyn maalatun/tapetoidun kolmionurkkatrapin, jonka etupinta ei menis "hukkaan", vaan tukirimojen kohdalle vois propata vaik hyllyt. Ei näyttäis ollenkaan pahalta ja vois olla jopa ihan toivottua. Siis asumisenkin kannalta.

Työväenopistoissa on monasti puutyö- tms. kursseja jois voi käydä byggaamassa ittelleen juttuja kurssi- ja tarvikemaksuin ihan opastuksen kera. Jos itteltä puuttuu paikka tai taito, niin tommoisissa voi duunailla kaikenlaista.

Sit tarttee kysyä, et mikä estää kiinnittämisen kattoon? Kattoon kiinnitetään mm. lamppuja, eikä siin o mitään ihmeellistä. Jos proppaat jokusen koukun kattoon ja laitat sielt roikkumaan akustiikkapaneleja tai nurkkatrappeja, niin ketä se kiusaa? Vaik olis vuokrakämppä, niin kyl sä saat seinille ripustaa tauluja. Ei se katto o yhtään kummempi juttu.

Ihan mainiosti voi muutamalla koukulla ripustaa katon ja seinän rajaan vaik kolmionmalliset diy- basstrapit ja samantyyppisesti voi ripustaa vaik yhteenliimattua runkoleijonaa parikytsenttisinä viipaleina roikkumassa öööh... pystysuorassa katosta x- välein tappamassa kattoheijastuksia, kunhan viipaleiden alapinta on ylempänä kuin kattolamppujen alapinta, ettei häiritte asumista. Taas kivasti maalattuna tai tapetoituna, niin ei kiusaa silmääkään.

Onks toi akustointia? Ei. Yksiö ei akustoiduksi studioksi muutu. Mut ihan asumismukavuuden kannalta voipi olla kiva juttu jos satunnainen yskäisy ei kaiu kämpässä seuraavat puoli tuntia.

Mut ton lasi- tai kivivillan kans mä suosittelisin varovaisuutta. Ne ei peittämättöminä kuulu huoneilmaan. Suosittelisin käyttämään sellu- ,puukuitu- tai pellavaeristeitä- ja - levyjä. Turvallisempaa. Ei sil akustiikalla ole mitn merkitystä jos et voi kämpässäsi olla.
epeli
23.03.2014 14:46:23

Joo-o. Montaa vinkkiä tullu ja olen vähän harkinnu ja hyppiny ympäri kämppää mitan kanssa. Päädyin siihen, että ainakin kokeilen rakentaa jotain itte. Eipähän mene sitten paljoa rahaa hukkaan jos ei toimikkaan hyvin.

Nurkkiin ei kovin syvää kolmiota mielellään rakentais. Tila on sen verran vammanen että vaan yhteen nurkkaan saa tungettua ihan minkä kokosta ansaa haluaa, muuten peittyy ovi takapihalle tai kaappiin. Joten jos näihin vammanurkkiin tekee vähän pienemmät kolmion malliset värkit lattiasta kattoon (40cm*40cm) ja katonrajaan jotain kevyempää. Miten hyvin ton kokonen muoviin ja kankaaseen kääritty villakolmio toimii? Seinille ajattelin tehdä jonkin kokoset ruudut samankaltasella tekniikalla. Ja mites olis järkevää toteuttaa noi katonrajaan sijotettavat hommelit? 10-15cm paksua levyä vai samanlaista kolmioasiaa ku nurkkiin?

Ja K-271 MKII:n tilalle/kaveriksi tahdon jotku toiset. Esim ne K-702.
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
epeli
23.03.2014 14:54:04

AcLAc: Jos olet päättänyt, että et halua mitään isoja, eli rumia akustointiratkaisuja, niin mites olisi pienemmät monitorit? Nykyiset sulla toistaa niinkin alas, kuin 48 Hz... jos monarit yltäisi vaan 80 Hz, niin voisipa ongelmatkin olla pienemmät. Jos saat vaikka lainaan jostain, niin kokeile ihmeessä, se ei maksa mitään...

Olen suuri matalien taajuuksien ystävä. Mun mielestä noi KRK:t ei mee tarpeeks alas. Subbaria tekis mieli.

Kuuntelin siniaallolla ja korvalla nopeesti että ongelmat alkais jo siinä 125Hz ja siitä alaspäin. Saatan olla väärässäkin.
"Squint your eyes to see clearly. Blur reality to make it real"
hallu
23.03.2014 16:35:32
epeli: Joo-o. Montaa vinkkiä tullu ja olen vähän harkinnu ja hyppiny ympäri kämppää mitan kanssa. Päädyin siihen, että ainakin kokeilen rakentaa jotain itte. Eipähän mene sitten paljoa rahaa hukkaan jos ei toimikkaan hyvin.

Nurkkiin ei kovin syvää kolmiota mielellään rakentais. Tila on sen verran vammanen että vaan yhteen nurkkaan saa tungettua ihan minkä kokosta ansaa haluaa, muuten peittyy ovi takapihalle tai kaappiin. Joten jos näihin vammanurkkiin tekee vähän pienemmät kolmion malliset värkit lattiasta kattoon (40cm*40cm) ja katonrajaan jotain kevyempää. Miten hyvin ton kokonen muoviin ja kankaaseen kääritty villakolmio toimii? Seinille ajattelin tehdä jonkin kokoset ruudut samankaltasella tekniikalla. Ja mites olis järkevää toteuttaa noi katonrajaan sijotettavat hommelit? 10-15cm paksua levyä vai samanlaista kolmioasiaa ku nurkkiin?

Ja K-271 MKII:n tilalle/kaveriksi tahdon jotku toiset. Esim ne K-702.

Jos AKG:t on mieleen, niin K702 luureja saa nyt sikahalvalla kun ovat poistuva malli ja sieltä mistä vielä löytyy niin menee ulosheittohinnoilla. Niiden seuraaja K712 on juuri nyt sikakallis ja sitä saa varmaan vuoden päästä suht normihintaan. Itse himoitsen noita K271 MKII luureja äänityskäyttöön (suljetut -> ei vuoda).
johanssen
23.03.2014 17:11:08

hallu: Alkaa vaikuttaa siltä, että nuo K271 mk2 on minunkin valintani. Kiitoksia vain kommentista, tuo vuotohomma oli se tärkein mikä mietitytti ja on se keskeisin syy miksi haluan vielä suljetut luurit näiden muiden jatkoksi.

Hommaa noi vaan. Mullakin ne on ykkösvalinta kaikkeen ääniduuniin eikä vuodot oo ollu ongelmana ja lisäksi toisinpäinkin eristää ihan hyvin. Mulla on noita neljät, kun ne kerta toimii. Kuunteluun ja referenssiksi on sitte toisia luureja kyllä.
asialliset hommat hoietaan, muuten ollaan ku ellun kanat...
miffe
23.03.2014 20:53:46
epeli: Olen suuri matalien taajuuksien ystävä. Kuuntelin siniaallolla ja korvalla nopeesti että ongelmat alkais jo siinä 125Hz ja siitä alaspäin. Saatan olla väärässäkin.

Suurinpiirtein tossa kohtaa alkaa myös kyseisten pönttöjen diskopassojumpjumpkorostus, eli niissä on jo vapaakenttävasteessa korostusta matalilla (yläbassoilla). Normaalissa huonetilassa tuo aiheuttaa vain ja ainoastaan ongelmia. Eikä ne sit mene oikeesti alas.
entinen turkulainen
villeh
24.03.2014 08:31:43

Laitetaanpa nyt tähän kirjoitukseen vähän noista bassoansoista suomen olosuhteissa, eli mikäli bassoansa on nurkassa jonka toinen tai molemmat seinät on ulkoseinää vasten niin bassoansan ja seinän väliin tulee jättää vähintään 5cm ilmarako.

Muuten seinään tulee ns vääränlainen passiivirakenne ja homehtuu aika huolella ja nopeesti. Linkkinä kuva kohteesta johon remontoin akustiikan. Tämä ei koske ns lämpimiä nurkkia jossa kaikki seinät sisäseiniä. Eli ulkomaalaiset tungetaan villaa nurkkaan ja rätti päälle kannattaa täällä suomessa unohtaa ulkoseinien osalta ja tehdä noihin kylmiin nurkkiin irralliset koteloidut ansat joisssa ilmarako seinää vasten.

https://www.dropbox.com/s/9ie1cm7vg1wxqbt/2013-10-17%2014.08.01b.jpg
www.upsidecrown.net www.hautaluoma.com
Sotahippi
30.03.2014 14:57:19

hallu: Lainaanpa tätä ketjua kun minulle tuli villi idea bassoansaksi kotiin sopiva DIY hommeli. Kaikessa lyhykäisyydessään ajattelin laittaa huoneen nurkkaan vinottain kirjahyllyn (noin 80cm leveä ja pari metriä korkea) niin että hyllyn taakse jää tyhjä kolmio nurkkaan, jonka sitten täyttäisin sopivalla materiaalilla. Hyllyyn kirjoja (vähän niinkö diffuusoriksi) ja hyllyn takana oleva villa tms. nielisi niitä alataajuuksia. Kirjoilla täytetty kirjahylly nurkassa takanaan täyteainetta olisi painava, joustava ja hajoittava rakennelma. Mitä sanotte? onko hyvä idea ... täh?

Toki olen näistä akustoimisketjuista oppinut ymmärtämään sen etten tajua akustoinnista yhtään mitään. Ja jos haluaa oikeasti vaikuttaa, niin tarvittaisiin mittamikrofonilla varustettu asiantuntija suunnittelemaan homma ja läjä timpureita tekemään varsinaiset työt ja itse saattaa vain huonontaa tilannetta kaikenmaailman turaamisella, mutta toisaalta kun systeemit on helposti purettavissa, niin eikä DIY jutskista isompaa haittaakaan ole.

Kuulostaa hyvältä. Kaksi olisi tietysti parempi, mutta kyllä yksikin vaikuttaa tuossa koossa. Käytät vain sopivan kevyttä villaa (joku 8kPa*s/m^2). Ihan höttöisin lasivilla (5k) vaatisi kyllä vielä isomman kolmion. Parocin eXtra on tuohon kokoon passeli. Ja villaa lattiasta kattoon vaikkei hylly yltäisikään.
Rakenteena voisi olla vaikka puurunko ja kangas sisällä, puurunko ja kangas ulkona, tai pelkkä kangastyyny. Mikäli hyllyn päälle ei ole tulossa mitään, voit myös suunnitella sinne huipulle jonkin paksunnoksen, niin vaikuttaisi maximaalisesti katon ja seinien kulmassa.

Hyöty diffuusorina voi jäädä aika marginaaliseksi, mutta tila tulisi kyllä käytettyä hyödyksi siellä kulmassa.

Kannattaa viiltää/rei'ittää villapaali auki ja pihalle pariksi päiväksi, niin pahimmat hajut haihtuvat. Sitten vasta käyttöön. Aiempiin pölykammoisiin viesteihin viitaten itselläni on ollut villaa (Paroc COS5, eXtra, Knauf lasivilla) vuosien ajan pelkässä Ikean kankaassa, eikä mitään ongelmia. Jotkut voivat toki olla herkempiä, mutta puu/sellukuidut eivät ainakaan ole yhtään parempia keuhkoihin jouduttuaan, ne kun hajoavat elimistössä paljon hitaammin kuin mineraalikuidut. Voi sen halutessaan kuitenkin kääriä ohuehkoon muoviin (jätesäkki etc.), joka joidenkin mukaan itse asiassa vähän parantaa matalien taajuuksien absorptiota. Kannattaa silti tuulettaa se villa ennen käyttöä.

Luureista: Itse en tykkää AKG:n 271 mkII kuulokkeista, koska soundi on ohut, nenäkäs ja piuhaäänet kuuluvat voimakkaasti. Referenssinä pidän avoimella osastolla Sennheiserin HD600, ja HD280 on suljetun osaston kingi. :) Mukavia kuulokkeita en ole löytänyt.
Todellisuudessa ei ole ristiriitoja.
hallu
30.03.2014 15:55:06 (muokattu 30.03.2014 15:55:27)
Sotahippi: Kuulostaa hyvältä. Kaksi olisi tietysti parempi, mutta kyllä yksikin vaikuttaa tuossa koossa. Käytät vain sopivan kevyttä villaa (joku 8kPa*s/m^2). Ihan höttöisin lasivilla (5k) vaatisi kyllä vielä isomman kolmion. Parocin eXtra on tuohon kokoon passeli. Ja villaa lattiasta kattoon vaikkei hylly yltäisikään.
Rakenteena voisi olla vaikka puurunko ja kangas sisällä, puurunko ja kangas ulkona, tai pelkkä kangastyyny. Mikäli hyllyn päälle ei ole tulossa mitään, voit myös suunnitella sinne huipulle jonkin paksunnoksen, niin vaikuttaisi maximaalisesti katon ja seinien kulmassa.

Hyöty diffuusorina voi jäädä aika marginaaliseksi, mutta tila tulisi kyllä käytettyä hyödyksi siellä kulmassa.

Kannattaa viiltää/rei'ittää villapaali auki ja pihalle pariksi päiväksi, niin pahimmat hajut haihtuvat. Sitten vasta käyttöön. Aiempiin pölykammoisiin viesteihin viitaten itselläni on ollut villaa (Paroc COS5, eXtra, Knauf lasivilla) vuosien ajan pelkässä Ikean kankaassa, eikä mitään ongelmia. Jotkut voivat toki olla herkempiä, mutta puu/sellukuidut eivät ainakaan ole yhtään parempia keuhkoihin jouduttuaan, ne kun hajoavat elimistössä paljon hitaammin kuin mineraalikuidut. Voi sen halutessaan kuitenkin kääriä ohuehkoon muoviin (jätesäkki etc.), joka joidenkin mukaan itse asiassa vähän parantaa matalien taajuuksien absorptiota. Kannattaa silti tuulettaa se villa ennen käyttöä.

Luureista: Itse en tykkää AKG:n 271 mkII kuulokkeista, koska soundi on ohut, nenäkäs ja piuhaäänet kuuluvat voimakkaasti. Referenssinä pidän avoimella osastolla Sennheiserin HD600, ja HD280 on suljetun osaston kingi. :) Mukavia kuulokkeita en ole löytänyt.

Kiitos hyvästä kommentistasi:-). Varmaan alan tuolta pohjalta mallailemaan tuotaa omaa kirjahyllybassoansaani.

Noista kuulokkeista sen verran, että ehdin jo ryhtyä tuumasta toimeen ja nyt on kahdet AKG:n luurit hankittuna. Itse tykkään AKG:n studioluureista tosi paljon juurikin sen neutraalin toiston takia. Sitä botnea alapäästä tosiaan uupuu, mutta alapää on noissa tosi erotteleva ja informatiivinen. Itseasiassa yllätyin kuinka ilmavasointiset nuo K271 mkII luurit ovat ollakseen suljetut. Verrokkina oli Byerdynamiksin luureja suunnilleen koko musafasun tarjonta joita pääsi koekuuntelemaan ja AKG miellytti minua enemmän melkein jokaisella osa-alueella (Byerdynamicsiltä ainoastaan DT990 tarjosi hiukan neutraalimpaa toistoa). Sennheisereitä en sitten ole kuullut lainkaan, mutta ehkä joskus tarjoutuu siihenkin tilaisuus. Sennheiserin HD-sarjan luureja tunnutaan kovasti kehuttavan vähän joka paikassa. AKG K271 luureissa kieltämättä johdon käsittelyääni kuuluu nyt kun asian mainitsit. Toisaalta nuo K271 luurit olisivat riittäneet minulle yksistäänkin ihan miksaamiseenkin. Toistoltaan K271 ei minusta juurikaan häviä K702 luureille, muuten kuin K702 luurit ovat vielä ilmavammat ja yläpää ei niissä kihise ihan niin paljoa ja ne ovat jos mahdollista vielä hiukan tasapainoisemmat, mutta se ero on niin vähäinen ettei sillä ole itselleni enää merkitystä.

Senheisereitä tekisi mieleni jossakin vaiheessa päästä testaamaan ihan omilla kamppeillani uteliaisuuttani jos ei muuten. AKG:n studioluurit kyllä ovat muuten olleet itselleni ihan nappihankinta ja olen tyytyväinen että maltoin mieleni ja tutustuin asiaan hiukan enemmän ennen hankintapäätöstä.
JAV
03.04.2014 16:08:31 (muokattu 03.04.2014 16:18:51)
Tein itse ikean kirjahyllyistä bassoansat nurkkiin. 29e maksaa halvin valkoinen. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40085709/#/40085709

Parocin extraa leikkasin sitten sopivan kokoiseksi, päällystin sen varalta jätesäkillä ja työnsin hyllyyn. Noin paali meni yhteen. Viimeistelin virityksen vetämällä kankaan vielä päälle. Kun villa on sopivan jämäkästi leikattu, se pitää kangasta paikallaan ilman muita kiinnityksiä. Edullinen ja liikkuva ratkaisu. Sotahippi tuossa edellisessä kirjoituksessa puhuikin täyttä asiaa, kannattais myös miettiä joku laajennus tuohon katon ja hyllyn väliin jäävään pieneen tilaan. Mitä kuulokkeisiin tulee, niin itse olen mieltynyt senkun hd-600 luureihin. Aika moni ammattilainen tuntuu noista tykkäävän.

Tuossa vielä kuva yhdestä:
http://uppaa.net/9926a
Daunt
07.04.2014 09:21:08
JAV: Tein itse ikean kirjahyllyistä bassoansat nurkkiin. 29e maksaa halvin valkoinen. http://www.ikea.com/fi/fi/catalog/products/40085709/#/40085709

Itse olen rakennellut vastaavia Ikean Ivar-sarjan (Lundia-kopio) palikoista ja vetänyt kankaan ympäri.
Aggressive Drums - The Recording Guide (eBook) | Saatavilla nyt! Maksa mitä haluat!
‹ edellinen sivu | seuraava sivu ›
1 2 3
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)