Muusikoiden.net
23.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Halpa ja vielä halvempi mikrofonietuaste
1
hallu
19.03.2014 20:28:11
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moi, ostin tänään heräteostoksena uuden mikkietusen kaksikanavaisen Behringer ultragain pro mic 2200. Laite tarttui mukaan musafasun löytönurkasta jossa etsiskelin täydennystä äänitystarpeistooni (lähinna ktaselin josko olisi joku kompressori sattunut halvalla silmiini). Laite oli näyttävän isossa paketissa ja paljon nappuloitaja valoja joten luulin sen olevan hienompikin koje ja viidenkympin hintaan se lähti jota luulin suorastaan vitsiksi, mutta kotona selvisi ettei tämä alkujaankaan mikään ylettömän kallis laite ole. Tuo hinta oli kuitenkin varsin hyvä siitä huolimatta, koskapa esimerkiksi thomannilla tuo maksaa reilut parikymppiä enemmän.
 
Testailin laitetta ja se kyllä vaikuttaa oman vajavaisen ymmärrykseni perusteella varsin hyvältä ja fiilikseni on ensimmäisen testirupeaman jälkeen kerrassaan loistava. Minulla en ennestään pari ART TUBE-MP putkietusta jotka toimivat verrokkina. Tämä laite toimii samalla tavalla kuin nuo tube-mp:kin ja tästä löytyy samat ominaisuudet ja lisäksi vielä taajuuskorjain sekä bassoleikkuri jotka voidaan kytkeä tarvittaessa käyttöön tai pois käytöstä.
 
Ensimmäinen tuntuma on, että etuasteen soundi on lämmin ja puhdas ja erityisesti huomio kiinnittyi häiriöttömyyteen eli ei minkäänlaisia hurinoita eikä pörinöitä tai surinoita, mikä oli todella positiivinen yllätys. Tämän laitteen käyttö vaikuttaa myös riittävän yksinkertaiselta meikäläisellekin. Tube-mp:kin soundaa lämpimältä, mutta siinä piti olla tarkkana ettei ääni mennyt särölle (tai se tuntui menevän helpommin särölle) lisäksi joillakin mikrofoneilla tube-mp sirisi. En ole aivan varma onko häiriöissä kyse omasta käyttövirheestäni vai aiheuttaako virtalähdejärjestelyni häiriötä, mutta tässä behkussa ei häiriöitä ole vielä tullut esille joten fiilis on hyvä.
 
Tämä Behringeri mainostaa olevansa putkietunen, mutta aloin hiukan epäilemään asiaa, koska putki on asetettu näyttävästi esille etupaneeliin ikkunan taakse ja se on erillisillä ledeillä taustavalaistu ja itse putki ei näytä hehkuvan lainkaan. Tube.mp:sä putket eivät ole näkyvillä ja vain jäähdytys raot kielivät niiden olemassa olosta. Pohdiskelinkin, että tube-mp:sä huonolaatuinen alkuperäisputki voi olla mainitsemani häiriön syypää ja täytyy vielä kokeilla vaihtaa niihin laadukkaat putket. Tässä behkussa luulen, että putki on vain koristeena. Tietääkö joku oikeasti miten on asian laita?
 
En ole vielä enempää laitteita testaillut ja täytyy tosiaan kokeilla noita putkia vaihdella ainakin noihin arteihin. Näillä näkymin saattaa nuo artit jäädä joutilaiksi ja saatan harkita niiden myymistä koska joku kaltaisen harrastelija niitä saattaa käyttää (parikymppiä tsibale lienee käypä hinta alle vuoden ikäisistä laitteista?).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Heikki
19.03.2014 22:01:00 (muokattu 19.03.2014 22:01:35)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Halvoissa "putki"etuasteissa tai muissa halvoissa "putki" studiolaitteissa ne putket kyllä yleensä on siellä jossain välissä oikeasti signaalia vahvistamassa. Yleensä näissä laitteissa putkiaste toimii aika matalilla jänniteillä, jotta niistä sadaan "putkisoundia". Näin ainakin ART tube mp:ssä ja monissa behringerin laitteissa. En ole nähnyt ultragain pro mic 2200 kytkentäkaaviota, mutta kyllä se putki siellä aika varmaan jotain tekee.
 
tomboarmageddon
20.03.2014 12:57:47
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Oon kuullu kokeneemmiltakin kehuja behringerin etusista ja kompuroistakin. Miinuksina on se , että voi pienestä kolahaduksesta mennä paskaks tai alkaa toimimaan oudolla tavalla.
No ei pro kamoja kuitenkaan millään.
Samoin nuo mikserit. Oon nähny ja rämpänny kahtakin eri ihan ilman minkäänlaista logiikkaa toimivaa mikseriä, vaikka eivät ollu digipöytiä, niin tuntuu että osat on sisällä menny eri paikkoihin. Siis että esim kaikua tulee lisää jostain ihan muusta napista kun siitä fx systeemistä...?:)
 
Klezberg
20.03.2014 14:15:33
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tomboarmageddon: Oon kuullu kokeneemmiltakin kehuja behringerin etusista ja kompuroistakin. Miinuksina on se , että voi pienestä kolahaduksesta mennä paskaks tai alkaa toimimaan oudolla tavalla.
No ei pro kamoja kuitenkaan millään.
Samoin nuo mikserit. Oon nähny ja rämpänny kahtakin eri ihan ilman minkäänlaista logiikkaa toimivaa mikseriä, vaikka eivät ollu digipöytiä, niin tuntuu että osat on sisällä menny eri paikkoihin. Siis että esim kaikua tulee lisää jostain ihan muusta napista kun siitä fx systeemistä...?:)

 
No siis, sitä kaikua per kanava säädetäänkin sieltä kanavan auxista. Siis säädetään paljonko sitä kanavaa menee sinne efektisysteemiin. Sorry, jos kysymys oli jostain muusta, en voi tietää.
 
Itsellä oli Behringerin mikseri kotiäänityshommissa lähes kymmenen vuotta. Täytti tehtävänsä ihan hyvin, kunnes ei vain enää mennyt päälle ollenkaan. Tilalle tuli Yamaha ja vähän myöhemmin mikseritön systeemi, äänenlaatu taisi parantua mutta kelpasi se aikasempikin.
 
huomasin tässä että mun klarinetinsoitto kuulostaa aika luonnonmukaiselta... lähinnä niinkuin sorsalta.. siksi siirryinkin haitariin
tomboarmageddon
20.03.2014 15:05:09 (muokattu 20.03.2014 15:06:36)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Klezberg: No siis, sitä kaikua per kanava säädetäänkin sieltä kanavan auxista. Siis säädetään paljonko sitä kanavaa menee sinne efektisysteemiin. Sorry, jos kysymys oli jostain muusta, en voi tietää.
 
Itsellä oli Behringerin mikseri kotiäänityshommissa lähes kymmenen vuotta. Täytti tehtävänsä ihan hyvin, kunnes ei vain enää mennyt päälle ollenkaan. Tilalle tuli Yamaha ja vähän myöhemmin mikseritön systeemi, äänenlaatu taisi parantua mutta kelpasi se aikasempikin.

 
Joo se oli joku sub group liuku. Sitä katto monta tyyppiä, kun itse luulin tulleeni hulluks. Masterliusta tuli muistaakseen diskanttia lisää muttei volaa...
Toisessa oli joku että tuli monona kajareista vaikka teki mitä ja siis kummastakin kajarista kuului.
niin ja kun sitä kaiku liukua nosti tuli volaa tms
 
hallu
20.03.2014 16:13:52
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okei, kiitoksia vastauksista:-). Kyllä tuo Behringeri tuntuu vielä tänään ihan hyvältä ja voin tietenkin raportoida jos se jotakin yllättävää tekee jossakin vaiheessa. Jos niillä putkillä on merkitystä oikein signaalinkin kannalta niin pitänee perehtyä miten se tuohon laitteeseen vaihdetaan. Noihin ART.eihin ajattelin putket vaihtaa kun ovat orkkisputkilla ja tuli mieleen että saattaa huonot putket aiheuttaa häiriötä. Tuo Behku kuulostaa ihan hyvältä tuolla omalla putkellaankin joten siihen ei varmaan ainakaan heti sitä tarvitse vaihtaa.
 
Täytyypi perehtyä tuon equttimen käyttöön äänitettäessä. Laitteen ohjekirjassa suositeltiin että taajuutta korjattaisiin vain kun se on välttämätöntä. Pitää selvittää mitä sillä voi saavuttaa ja koska se on välttämätöntä. Tässähän on kai äänittäjillä erilaisia koulukuntia miten näitä käytellään (lähdetäänkö mikrofonikauppaan vai väännetäänkö taajuuskorjaimesta asetuksia).
 
Se kompressori nyt edelleen on hankkimatta ja olen tuumaillut jotta sellainen varmaan olisi hyvä olla etenkin kotiäänittäjällä tasaamassa niitä huippuja äänitysvaiheessa. Osaisiko joku sanoa miten sellainen kompressori asennetaan tällaiseen järjestelmään? meinaan, että tuleeko kompura mikrofonin ja etuasteen väliin vai etuasteen ja äänikortin väliin vai johonkin äänikortin inserttiin? voiko tuollaista ulkoista kompressoria korvata softakompressorilla?
 
Nyt minun äänikorttisuunnitelmat saivat vaan uuden käänteen kun mietin sitä Rolandin äänikrottia sen automaattisen tasosäädön takia, niin sen äänikortin etuasteilla ja tasosäädöillähän ei taidakaan olla mitään virkaa, kun tasot ja gainit säädellään etuvahvistimesta. Säästin siis rahaa tuhlaamalla rahaa:-D ja toisaalta tällä foorumilla se rolandin automaattinen tasosäätö sai aika yksiselitteisen tylyn tuomion joten saapi nyt sitten sekin jäädä.
 
Torilla näin pari kompuraa tässä ihan lähellä aika edullisestikin, mutta katsotaan nyt.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
mhelin
20.03.2014 16:50:40 (muokattu 20.03.2014 16:53:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse asiassa se Rolandin systeemi vaikutti erittäinkin fiksulta olettaen että se toimii siten kuin lupaa. Se ei ole kompressori eikä sen korvike, se vain asettaa tasonsäädön nappia painettaessa (näkemättä laitetta oletan että se ei ole tarkoituskaan olla koko ajan aktiivisena).
 
Äänitettäessä voi käyttää kompressoria, mutta pitää muistaa että sen tekemisiä äänityksessä ei voi peruuttaa, eli sen käytössä on oltava varovainen. Jos haluaa olla tosi varovainen niin laittaa sen kompuran vain monitorointiin (luureille) pienen kaiun kera (siis laulun tai akkarin äänittämiseen lähinnä). Parempi olisi kyllä opetella soittamaan tai laulamaan ilman noita dynamiikan kuristajia, toisaalta se inspiroiva juttu voi löytyä sieltäkin.
 
Pitäisi varmaan laittaa omakin Behringerin Autocom torille kun niillä alkaa nyt olla kysyntää...
 
hallu
20.03.2014 18:03:56
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

mhelin: Itse asiassa se Rolandin systeemi vaikutti erittäinkin fiksulta olettaen että se toimii siten kuin lupaa. Se ei ole kompressori eikä sen korvike, se vain asettaa tasonsäädön nappia painettaessa (näkemättä laitetta oletan että se ei ole tarkoituskaan olla koko ajan aktiivisena).
 
Äänitettäessä voi käyttää kompressoria, mutta pitää muistaa että sen tekemisiä äänityksessä ei voi peruuttaa, eli sen käytössä on oltava varovainen. Jos haluaa olla tosi varovainen niin laittaa sen kompuran vain monitorointiin (luureille) pienen kaiun kera (siis laulun tai akkarin äänittämiseen lähinnä). Parempi olisi kyllä opetella soittamaan tai laulamaan ilman noita dynamiikan kuristajia, toisaalta se inspiroiva juttu voi löytyä sieltäkin.
 
Pitäisi varmaan laittaa omakin Behringerin Autocom torille kun niillä alkaa nyt olla kysyntää...

 
Okei kiitoksia vaan. ehkä tutkin vielä tilannetta ennen kompuran hankintaa. Ööö... osaatko sano atuleeko se kompressori mikkietusen ja äänikortin väliin vai mikrofonin ja mikkietusen väliin, vai kukaties johonkin äänikortin inserttiin?
 
Mulla on tuossa kyllä yksi kitarakompressori (ehx whitefinger), jossa on kylläkin erinimiset säätimet kuin studiokompurassa, mutta valo/ledi vastuksella sekin toimii. Saa sillä ainakin käsityksen mitä se kompura siinä tekee, vaikka ei muutoin hyvä olisikaan.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
Henri Henri Olavi
20.03.2014 18:47:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

hallu: Okei kiitoksia vaan. ehkä tutkin vielä tilannetta ennen kompuran hankintaa. Ööö... osaatko sano atuleeko se kompressori mikkietusen ja äänikortin väliin vai mikrofonin ja mikkietusen väliin, vai kukaties johonkin äänikortin inserttiin?
 
Mä laittaisin sen inserttiin.
 
Edes tätä yhtä ei ole olemassa.
anapena
20.03.2014 19:17:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Lähtökohtaisesti kompura laitetaan inserttiin, mutta jos sitä ei ole, niin kahden linjatasoista signaalia kuljettavan laitteen väliin. Eli ei mikrofonin ja etarin väliin.
Jotta sä saisit mielekkäästi kompuroitua omaa soittoa taikka laulua, niin sen vehkeen pitäisi sijaita siinä ihan näkö-ja näppituntumassa. Varsinkin omaa laulua voi olla vaikeaa kompuroida äänittäessä. Sullahan soi se ääni myös pääsi sisällä, kun yrität kuuntelemalla säätää sitä kompressoria...Vaikeaa on, en suosittele. Ihan mittareiden mukaan voisi säädellä, mutta se vaatii jo kokemusta.
 
Istu ja pala!
hallu
20.03.2014 20:29:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

anapena: Lähtökohtaisesti kompura laitetaan inserttiin, mutta jos sitä ei ole, niin kahden linjatasoista signaalia kuljettavan laitteen väliin. Eli ei mikrofonin ja etarin väliin.
Jotta sä saisit mielekkäästi kompuroitua omaa soittoa taikka laulua, niin sen vehkeen pitäisi sijaita siinä ihan näkö-ja näppituntumassa. Varsinkin omaa laulua voi olla vaikeaa kompuroida äänittäessä. Sullahan soi se ääni myös pääsi sisällä, kun yrität kuuntelemalla säätää sitä kompressoria...Vaikeaa on, en suosittele. Ihan mittareiden mukaan voisi säädellä, mutta se vaatii jo kokemusta.

 
Okei, siis kompura on järkevämpi laittaa jälkikäteen ohjelmasta. Siinä on sekin hyöty, että softa kompura käy eikä tarvitse ostaa ulkoista laitetta (uskoisin, että sellaiset halvat laitteet jotka minulla on mielessä eivät tarjoa sen parempaa soundia kuin softakompurakaan).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
jpjanhun
23.03.2014 18:19:26
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

-eikö noissa halvoissa putkietuasteissa ole mm. se että ääni on hitusen tunkkainen (vain hitusen, niin vähän ettei sitä välttämättä äkkiseltään huomaa jos ei asiaa ajattele.. mulla on tuo art tube mp ja mun mielestä siinä asia on juuri näin). kai tää voi sitten olla etu tai haitta, tapauksesta riippuen ja kuinka hifiä tallennusta haluaa?
 
-mun mielestä noi halvat xenyx-mikserit (esim. 802, hinta 55 euroa) on yllättävän hyviä ja käytän itse paljon mielummin tuollaista kuin tube mp:tä tai maudio dmp3:a jotka molemmat mulla on. ainakin mun käyttöön (huom. vain harrastelijakäyttöön) tuo xenyx 802 on niin hyvä etten tunnu tarvitsevan parempaa ja esim. tilan akustiikan puutteellisuus kaiketi kohoaa suuremmaksi ongelmaksi kuin tuo xenyx. kaiketi noissa ei ole yhtä suuri dynamic range tms. kuin joissain suuren rahan etuasteissa mutta minua ei ole tuo haitannut.
 
http://www.thomann.de/fi/behringer_xenyx_802.htm
 
-osaako joku sanoa miten xenyx häviää laadussa jollekin kalliille etuasteelle (siis jos ei nyt puhuta mistään characterista vaan enemmän hifi-ominaisuuksista). onko esim. suuri dynamic range, tapa millä säröytyy, tms. se juttu mikä noissa kalliissa kamoissa on parempaa vai miten ne tuosta eroaa? kysyn vain ymmärtääkseni lisää kun ei mulla ole mahdollisuutta kokeilla mitään kalliita etuasteita vertailua varten.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «