Aihe: Bilebändit tulevat
1 2 3 4
kouho
13.03.2014 18:49:55
Kirjoitus osin asiaakin, hieman ironinen sävy, ei niin mustavalkoinen kuten joku jo kirjoittikin.
Covereiden esittäminen ei ole itseisarvo, jos ei ole biisiin mitään omaa näkökulmaa tai annettavaa, on tuotos yleensä nk. "kökömpi" versio alkuperäisestä (vieläpä ylitempolla lopullisesti sutattu).
jos esitys yrittää olla kopio alkuperäisestä, olisiko edullisempaa soittaa niitä sitten orginaalina cd:ltä DJ:tä käyttäen?
Omilla biisellä on paikkansa, niiden pitää olla koukuttavia jos bileosastosta on kyse.
Oli biisit sitten omia tai covereita, niin persoonallisuus on kantava voima.
ÄM
13.03.2014 22:08:33

Hyvää vuodatusta.

Mutta eihän oman musan luonti/tuottaminen ole juurikaan sama asia, kuin bilehutun myrkyttäminen yleisön viihdyttämiseksi. Eikä ne toisiaan pois sulje. Livenä soitetulle bilemusalle nyt vaan on tilausta.

Voidaanhan toki ajatella, että se on ikävää, miten nykyään ehkä varsin niukka joukko, esim ravintoloissa karkeloivasta kansasta, on kiinnostunut uudesta, jonkun tuntemattomammankin yhtyeen musasta. Mutta kenen syy se sitten on, että halutaan baarissa hörppäilyn lomassa, jorata tuttuja hittejä, cover-bändin tahdissa? Bändinkö syy, vai yleisönkö, joka ei vaan innostu, tuntemattomasta originaalimusasta? Onko meininki mennyt tähän, tarjonnan ajamana, vai kysynnän mukaan, vai molempien ruokkiessa toisiaan?

Jos kiinnostusta olisi, nauttia laajemmin, originaali musasta, illan vieton huumassa, innostuen sen tahdissa jopa joraamaan, kyllä varmasti omaa tuotantoa tuotaisiin enemmän tarjolle. Vai kasvaisiko kiinnostus, jos omaa tuotantoa tupuutettaisiin enemmän, mene tiedä.

Liekö kuitenkin kyse laajemmasta kokonaisuudesta, ihmisten ollessa kyllästetty, helposti pureskeltavalla hittimusalla, radion ja television tuuttaamana. Onko livemusiikki vain osa samaa vyyhtiä. Oli miten oli, jos katsotaan vaikka kuuntelija lukuja, moniko kuuntelee, radion mainstream-soittolista-kanavia ja moniko, marginaalimpaa kanavaa, mitä voidaan havaita? En ihmettelisi, jos prosentit menisi about samoin, kuin ravintolaillan ohjelman valinnassa; moniko menee hotelli Vantaaseen jorailemaan, bilebändin tahtiin ja moniko innostuu, että sielä olis Semifinalissa joku mielenkiintoinen ska-bändi.

Valtaosa väestä nyt vaan diggailee kaikkea helppoa ja valmista, mistä muutkin pitää. Uusi ei kiinnosta, ennen kuin siitä tykätään laajemmin, siitä se lumipallo sitten lähtee kierimään.

Jos pitää soittaa, kuluneita covereita, yks-yhteen levyversioina, niin miksei sitten voi olla vaan dj sielä, levyjä pyörittämässä?
Itse näen siinä kuitenkin selkeän eron.
Aistin yleisön yleensä nauttivan tilanteesta, jossa karkeloidessa, on kuitenkin joku dominoiva, konkreettinen elementti (bändi), jota pitää huomion keskipisteenä ja joka ikäänkuin liidaa, karkelointia. Kontakti yleisöön (yleisön huomioivat ja mukaan, samaan tilanteeseen vetävät välispiikit, katseet, eleet). Dj on yleensä kasvoton elementti, joka vain pitää musan soimassa, katkeamattomana virtana. On toki hyvinkin artistimaisesti esiintyviä ja yleisöön kontaktia ottavia tapauksia, mutta perus baari-dj monasti vaan soittaa. Toki dj:n tapa soittaa musaa ja hallita iltaa on oma taiteenlajinsa ja syvemmälle siinä mentäessä, oma keskustelun aiheensa. Mutta karkeasti näin, miten itse koen livebändin ja perus-dj:n välillä selkeän eron.

Ja on niitä soittajia, jotka ihan tykkää, soittaa, viihtyvälle yleisölle, bilemusaa. Biisien ollessa vain työkaluja, itse esiintymis tilanne, tunnelman luominen ja vuorovaikutus, yleisön kanssa, on se, josta tekemisen ilo voi syntyä.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
bossguitar
13.03.2014 23:46:24
kouho: Covereiden esittäminen ei ole itseisarvo, jos ei ole biisiin mitään omaa näkökulmaa tai annettavaa, on tuotos yleensä nk. "kökömpi" versio alkuperäisestä

Humppabändit ei vissiin soita covereita?
Anonymous-jazz
14.03.2014 01:10:12

ÄM:

Ja on niitä soittajia, jotka ihan tykkää, soittaa, viihtyvälle yleisölle, bilemusaa. Biisien ollessa vain työkaluja, itse esiintymis tilanne, tunnelman luominen ja vuorovaikutus, yleisön kanssa, on se, josta tekemisen ilo voi syntyä.

Naulan kantaan. Se on juurikin näin.
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
johnsmith1
14.03.2014 13:55:06
Joku kysyi musiikkinäytettä kirjoittajalta. Olisihan tuossa tekstinäyte arvosteltavaksi. Tavallaan sujuvaa, mutta kliseistä, ei juuri omaperäisiä ajatuksia.

Leipääntyneistä keharaakeista valittamisen ohella voisi ajatella positiivisia mahdollisuuksia. Joistakin muusikoista on paljastunut melkoinen humoristi esimerkiksi, luovuudelle on löytynyt tilaa uudella pelikentällä; Martti Innanen, Heikki Silvennoinen..Ja ne monet jotka ei halua huomion keskipisteeksi, keulakuvaksi, mutta tykkää tehdä keikkaa - monenlaisissa yhteyksissä.

Kirjoittaja kaihoaa koulupoika-ajan unelmia. Sorsakosken biisi Nuoruuteni tulee mieleen. Sehän on käännös biisistä jota hän itse varmaan soitti nuorena, Kalle Kiwes-aikoina. Hän vetää rajaa laulussa, muistot muistona ja nyt on nyt.
EP
14.03.2014 14:04:03 (muokattu 14.03.2014 14:04:28)
ÄM: Hyvää vuodatusta.

Liekö kuitenkin kyse laajemmasta kokonaisuudesta, ihmisten ollessa kyllästetty, helposti pureskeltavalla hittimusalla, radion ja television tuuttaamana. Onko livemusiikki vain osa samaa vyyhtiä.

Valtaosa väestä nyt vaan diggailee kaikkea helppoa ja valmista, mistä muutkin pitää. Uusi ei kiinnosta, ennen kuin siitä tykätään laajemmin, siitä se lumipallo sitten lähtee kierimään.

Tämä, juurikin näin sen itse ajattelen.

Joo, ehkä bilemusaa on vaikeampi sovittaa mielenkiintoisemmaksi?
Tai voiko sitä edes sovittaa 'biletyksen' kärsimättä?
ÄM
14.03.2014 16:46:45

EP:

Niin no,
Mun henk koht mielipide on se, et pidän vähän outona sitä, että kun soitetaan vaikka esim bilemusaa, ni miks siinä pitäis kärvistellä, et tää musa ei oo tarpeeks mielenkiintoista. Tai että pitäis jotenkin väkisin sovitella sitä "jazziks", että huvittaa soittaa. Luulis sen ongelman olevan jossain syvemmällä, kuin musassa, jos ei pysty asennoitumaan, olosuhteiden vaatimalla tavalla.
Oma asiansa on sit se, et mielellään ja ihan syystäkin, sovittelee biisejä, omanlaisiksiin, esim korostetun viihdyttävyyden, tanssittavuuden tms. nimissä tai, omalle bändille, toimivimmiksi. Sitä kautta tulee kyllä piristystä siihen soittamisen mielekkyyteenkin, ei siinä mitään.

Onhan sitä muissakin töissä niitä, jotka, vuodesta toiseen, vaan puurtaa, nuristen et vittu tää on paskaa, pääsispä kunnon hommiin. Kannattaisko sit vaan tehdä jotain, elämälleen.

On se tietysti vaikka musan saralla, varmaan niin, että jos sen oman musan tekemisellä, toimeentuleminen, yhteiskunnassa on harvojen herkkua, ni aika paljon pitää pistää eforttia asian, että saa jalansijaa. Voihan sitä tietty vaan soittaa jotain vastentahtoista ja itkeä omaa surkeuttaan. Itse koen kuitenkin, et mitä vaan on mukavampi tehdä, hyvällä fiiliksellä ja siihen vaikuttaa aikalailla asennoituminenkin, jota voi sentään jonkin verran justeerata.

Ja en nyt siis puhu minkään pitkän linjan humppajyrän syvällä rintaäänellä, vaan tekemisestä laajemminkin.
Mieluummin rohkeesti metsään, kuin arasti paskaan!
sampsa007
14.03.2014 18:12:46

Sopivassa kännissä ihan mukiinmenevää hommaa...jos ei oo muuta.Saa olla pois kotoo ja siit saa rahaa...musiikillinen anti on sit jotain muuta.Pääsee jätkien kans ryyppäämään.
Timi
14.03.2014 18:49:19
bossguitar: Humppabändit ei vissiin soita covereita?

Heh!Kaikkihan me soitetaan covereita.Ellei ole omaa tuotantoa?Oli sitten perinteinen "Humppabändi"Joita taitaa olla aikas vähän?Oletan jotta tarkoitat sellaista.Tango.valssi,humppa,valssi,humppa,beguine,tango.Ja parittain esitettynä?Tuo oli tuttua tohinaa jotain 70-80 luvulta.Ei nykyään taida ihan riittää.Monipuolinen ohjelmisto ja hyvin esitettynä.Jeesaa kovasti.Ja kun myy bändiä.Tyyli ja biisilista on ensiarvoinen,Jotta ei tuu sitten niitä.Eiks tää vedä jaksonia,madonnaa,jukkapoikaa,teräsniskaa,abbaa?
Vaikea.Mutta varma!
jazzbass-73
14.03.2014 20:57:14 (muokattu 14.03.2014 20:57:48)
Tavallaan ymmärrän avaajan pointin ... mutta kaikissa bändeissä ei vaan ole Lennon/McCartney , Jagger/Rickhards - tyyppisiä biisintekijöitä , joten hyvien lainabiisien soittaminen on ihan jees vaihtoehto jos sillä saapi leipää pöytään ja laskut maksettua.
Toki voihan sitä jäädä sohvalle makaamaankin jos ei keikkailu satu kiinnostamaan ... ' kun kukaan ei niiku hiffaa näit mun hienoi omii biisei ... tai niiku sillai ... tiätsä '
Epämuusikko
14.03.2014 21:49:09 (muokattu 14.03.2014 21:49:42)
EP: Tämä, juurikin näin sen itse ajattelen.

Voi. Sitten joku linkittää Dirty Loopsia ja saadaan samanlainen soppa kuin siinä "Osaako kaveri laulaa" -pätkässä eli nähdään metsät puilta ja osataan suhtautua oman mukavuusalueen reuna-alueiden ilmiöihin ajamukaisesti ja ammattitaidolla. not.

Tavallaan ymmärrän avaajan pointin ... mutta kaikissa bändeissä ei vaan ole Lennon/McCartney , Jagger/Rickhards - tyyppisiä biisintekijöitä , joten hyvien lainabiisien soittaminen on ihan jees vaihtoehto jos sillä saapi leipää pöytään ja laskut maksettua. Missäs soitat omia biisejä hä?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
EP
14.03.2014 21:56:08
Epämuusikko:

Missäs soitat omia biisejä hä?

Tämä oli vastaus "jazzbass" nimim. kirjoitukseen.
Jos lainaa tekstiä kannattaa myös merkitä lainatun tekstin kirjoittaja, eikös niin?
palle3
16.03.2014 20:48:16
Hahaa ! Lol lol lolloti !
Eiköhän se oo ollu koht kymmenen vuotta, et jos sä haluut keikkaa tehdä, niin sullon bilebändi. Eikai enää edes häihin oteta Sulamith-foxahtavaa soittavaa trioa... ?? ;)
tarmo
16.03.2014 21:01:02
palle3: Hahaa ! Lol lol lolloti !
Eiköhän se oo ollu koht kymmenen vuotta, et jos sä haluut keikkaa tehdä, niin sullon bilebändi. Eikai enää edes häihin oteta Sulamith-foxahtavaa soittavaa trioa... ?? ;)

Kiva kun kävit kertomassa. Sullontopicit hallussa änd souoon....
Epämuusikko
16.03.2014 21:02:32
EP: Tämä oli vastaus "jazzbass" nimim. kirjoitukseen.
Jos lainaa tekstiä kannattaa myös merkitä lainatun tekstin kirjoittaja, eikös niin?

Helvetin hyvä homma. Vastaappa sinä minun kysymykseen. Vai teetkö keikkoja yleensäkään?
"Thank you for the music, white boy". 6-stroke troll #1
palle3
16.03.2014 23:30:07
sori tarrrrmo,
jaa-a kukas se tän toupikin mahtoi aloittaa :)
EP
17.03.2014 08:28:10 (muokattu 17.03.2014 09:06:43)
Epämuusikko: Helvetin hyvä homma. Vastaappa sinä minun kysymykseen. Vai teetkö keikkoja yleensäkään?

Mikäs nyt alko närästämään? Pistin mielestäni asiallisen kommentin, ettei mene kirjoitukset sekaisin, kuka mitäkin kirjoittaa, häh?

En tee tällä hetkellä keikkoja, kuinka niin?

Missäs soitat omia biisejä hä?

Säveltelen, kun löytyy hyviä tekstejä ja lähettelen eri kilpailuihin, ym. musiikkiin liittyvää.
strophe
17.03.2014 22:28:33
Mä oon vääntänyt nyt nelisen vuotta bilekeikkaa ja vaikka osan noista aloittajan pointeista allekirjoitankin, niin osa menee vähän (ehkä provokaatiotarkoituksessa) överiksi. Vaikka sitä onkin tullut väännettyä omaa musaa maailman sivu, niin ei covereiden soittaminen nyt ainakaan pois ole siitä. Pikemminkin se on niin, että parinsadan eri biisin haltuunotto on tuonut reippaasti lisää elementtejä omaan soittoon ja sävellykseen.

Bilebändin ja originaalibändin esiintymisissä on melkoisen iso ero. Kun mä menen katsomaan vaikka Haloo Helsinkiä (en mene, mutta toimikoon esimerkkinä), niin mä silloin katson Haloo Helsinkiä (tai lähinnä sitä laulajatarta). Kun coverbändi soittaa, niin juhlaväki keskittyy lähinnä toistensa vokotteluun. Metallican keikalla rintamasuunta on yleisöllä lavalle päin, hääkeikoilla kohti lähintä kihlaamatonta kaunista neitoa. Tietyllä tapaa se on ihan hauskaa, että on se anonyymi soittaja, jolle isketään rahat tiskiin ja joka tarjoaa muutaman tunnin hauskanpitoa.

Jos mä en pääsisi ruokkimaan mun esiintymishaluani bilekeikoilla, tekisin todennäköisesti sellaista musaa, jolla pääsee keikoille. Nyt mä teen sellaista musaa, mitä haluan oikeasti tehdä. Täysin epäkaupallista taidepaskaa. And I love it.
Rontti mikä rontti.
Anonymous-jazz
18.03.2014 04:07:18 (muokattu 18.03.2014 04:07:51)

strophe: Mä oon vääntänyt nyt nelisen vuotta bilekeikkaa ja vaikka osan noista aloittajan pointeista allekirjoitankin, niin osa menee vähän (ehkä provokaatiotarkoituksessa) överiksi.

Edelleenkään teksti ei ollut minun kirjoittamani. Vaan se oli kopsattu netistä yhden Riihimäkeläisen muusikon blogista.

Lähde: http://synthimmeanteeksi.blogspot.fi/2014/03/bilebandit-tulevat.html
"In a time of universal deceit, telling the truth becomes a revolutionary act" - George Orwell
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)