Muusikoiden.net
29.03.2024
 

Elektroniikka ja soitinrakennus »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Juotoskäryn poisto - kärynimurit ja muut konstit
1
kalakukko
15.03.2014 21:06:46 (muokattu 15.03.2014 21:30:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

En löytänyt haulla keskustelua aiheesta, mutta jos tällainen on jo niin pistäkää ihmeessä linkkiä kiitos :)
 
Asiaan. Tarkoitukseni olisi alkaa harrastaa pienimuotoista elektroniikkanäperrystä ja kolvaamista kotosalla. Juotoskäryjen hengittely ei kuitenkaan houkuttele, joten jonkinlainen ratkaisu käryjenpoistoon/tuuletukseen täytyisi varmaankin järjestää.
 
Aikanaan töissä kolvatessa oppi arvostamaan kunnollista kärynimuria, jonka imuputken päätä sai helposti siirreltyä aina juuri haluttuun kohtaan. Pikavilkaisulla tuommoiset kärynimurit ovat kuitenkin kallista lystiä. Käryihin kuitenkin sisältyy jos jonkinmoisia haitta-aineita, joka varmaan asettaa jotain edellytyksiä myös mahdolliselle suodattimelle.
 
Mites olette ratkaisseet käryjen poiston?
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Tympee Huttunen
15.03.2014 21:55:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joskus olen kolvaillut liesituulettimen alla. Toimii hyvin. Mielessä on käynyt poistopuhaltimen väsäys ilmapatjan sähköpumpusta. Ei muuta kuin liittää pari letkunpätkää, joista toinen ikkumasta ulos.
 
KoskPaavo
15.03.2014 21:56:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä olen satunnaisesti n. 40 vuoden ajan , mm. n 10 putkivahvistinta tehneenä , kymmeniä televisioita korjanneena, satoja tunteja "käryjä" haistelleena en ole tottapuhuen miettinyt koko juttua.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
KoskPaavo
15.03.2014 21:58:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Mä olen satunnaisesti n. 40 vuoden ajan , mm. n 10 putkivahvistinta tehneenä , kymmeniä televisioita korjanneena, satoja tunteja "käryjä" haistelleena en ole tottapuhuen miettinyt koko juttua.
Edit. Tietysti työtila on ollut jokin muu kuin olohuone, mh, tms. Autotallin seinustan työpöytä on ollut yleisin.
 
"Quidquid Latine dictum sit, altum videtur."
Murgo
15.03.2014 22:29:04 (muokattu 15.03.2014 22:33:03)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Joo, tuskin harrastelija niin paljon käryjä ehtii hengittää että terveydellistä haittaa tulisi, etenkin jos edes jonkinlainen ilmanvaihto on eikä ihan suoraan sitä savua kärsäänsä vedä vaan pitää naaman hiukan sivussa sankimmasta katkusta. Työkseen 8 tuntia päivässä ja 5 päivää viikossa kolvaava on tietty sitten erikseen.
 
Nimim. keittiön pöydän ääressä tinaava.
 
Pölynimuri varmaan ainakin siirtäisi käryn muualle ja taitaa nykyisissä olla aika hyvät suodattimetkin. Meteli tietty hiukan haittaa. Tuollainen imuri: http://www.petrisimolin.net/gallery … /images/mettasika-051021_181057.jpg oli aiemmassa työpaikassa hitsauskäryjä varten, puikkohitsauksesta sitä savúa kun syntyy hiukan eri lailla kuin tinajuotoksista.
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Alex_K
15.03.2014 22:49:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Se tervainen käry on aika kivan hajuista :)
 
okabass
15.03.2014 23:42:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuossahan nuita on.
 
http://www.google.com/search?q=sold … wDg&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=981&bih=647
 
In porto perse vitulus est. Käännös: "Satamassa on vasikka".
Murgo
16.03.2014 06:26:00 (muokattu 16.03.2014 06:31:45)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

okabass: Tuossahan nuita on.
 
http://www.google.com/search?q=sold … wDg&ved=0CAkQ_AUoAA&biw=981&bih=647

 
Tuo tietokonetuuletinhan on aika hyvä idea, niitä kun saa vanhoista koneista ilmaiseksi ja virtalähteeksikin kelpaa melkein mikä tahansa. Suodattimenkin voinee askarrella vaikkapa liesituulettimeen tai pölynimuriin tarkoitetusta jos sellaisen katsoo tarpeelliseksi, tosin harrastekolvailussa varmaan käryn määrä tosiaan on senverran pieni että sen siirtäminen pois nenän alta riittää.
 
Tuolla on myös edullisia joskaan ei ehkä kovin käyttömukavia ratkaisuja: http://www.varusteleka.fi/fi/group/kaasunaamarit/1183 :)
 
Niin vähän aikaa,niin paljon puuhasteltavaa!
Kefiiri
16.03.2014 08:57:33
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alex_K: Se tervainen käry on aika kivan hajuista :)
 
Löysin pätkän vanhaa 70-luvun tinaa ja jestas että se haisi hyvältä kun kolvasi. Nuorruin oitis monta kymmentä vuotta. Nykytinat eivät haise yhtä hienolta!
 
En ole musiikin asiantuntija.
anapena
16.03.2014 11:55:30 (muokattu 16.03.2014 11:56:27)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselle tulee mieleen nämä usb-ropelit ja läppärin viilentäjät.
Monesti kun tulee kolvailtua koneen ääressä, netin tutoriaaleja katsellen.
Mutta jonkinlainen poisto huoneesta ulos pitäisi järjestää...
 
Istu ja pala!
kojones
16.03.2014 12:16:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

KoskPaavo: Mä olen satunnaisesti n. 40 vuoden ajan , mm. n 10 putkivahvistinta tehneenä , kymmeniä televisioita korjanneena, satoja tunteja "käryjä" haistelleena en ole tottapuhuen miettinyt koko juttua.
 
Itse mietin kymmenen vuoden käryjen haistelemisen jälkeen tekeväni asialle jotain ja vaihdoin laadukkaaseen lyijyttömään tinaan. Ei käryä.
 
Old Joe
16.03.2014 15:06:39
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Itse mietin kymmenen vuoden käryjen haistelemisen jälkeen tekeväni asialle jotain ja vaihdoin laadukkaaseen lyijyttömään tinaan. Ei käryä.
 
Mites tuo lyijytön toimii elektroniikka juotoksissa? Itse en ole kymmenien alalla vietettyjen vuosien aikana / jälkeen, löytänyt Multicore 60/40 tinan voittanutta. Hyvä tuoksu, mutta ei kannata kaikkea savua nenään imaista :) Ei ne "savuttomat" juuri savuttomampia ole olleet, eikä haju sieltä miellyttävimmästä päästä.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
tommiot
16.03.2014 17:32:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Itse mietin kymmenen vuoden käryjen haistelemisen jälkeen tekeväni asialle jotain ja vaihdoin laadukkaaseen lyijyttömään tinaan. Ei käryä.
 
Minulle taas Yleiselektroniikan myyjä sanoi että lyijyttömät tinat on paljon myrkyllisempiä niille jotka niitä joutuu juottaa.
 
kojones
16.03.2014 22:04:24 (muokattu 16.03.2014 22:08:13)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Mites tuo lyijytön toimii elektroniikka juotoksissa? Itse en ole kymmenien alalla vietettyjen vuosien aikana / jälkeen, löytänyt Multicore 60/40 tinan voittanutta. Hyvä tuoksu, mutta ei kannata kaikkea savua nenään imaista :) Ei ne "savuttomat" juuri savuttomampia ole olleet, eikä haju sieltä miellyttävimmästä päästä.
 
Hyvinhän se toimii, asema pitää vaan säätää vähän kuumemmalle.
 
tommiot: Minulle taas Yleiselektroniikan myyjä sanoi että lyijyttömät tinat on paljon myrkyllisempiä niille jotka niitä joutuu juottaa.
 
No johan ny :D
Asiasta täytyy ottaa selvää, halvat lyijyttömät tinat on miullakin kyllä kärynneet mutta toi 40€ / 500g ei.
 
E. siinähän siitä:
 
https://www.solderconnection.com/sp … crease_Need_for_Fume_Extraction.pdf
 
parempi varmaan lopettaa koko juottaminen.
 
Old Joe
16.03.2014 22:33:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

kojones: Hyvinhän se toimii, asema pitää vaan säätää vähän kuumemmalle.
 

 
Tarkoitinkin juotoksen ominaisuuksia, en juottamisen. Lyijytön on hauraampaa, joten luulisi sen olevan alttiimpi ns. kylmäjuotoksille. Lohkeaa tärinästä jne.
 
E. siinähän siitä:
 
https://www.solderconnection.com/sp … crease_Need_for_Fume_Extraction.pdf
 
parempi varmaan lopettaa koko juottaminen.

 
Näin taitaa olla, tai sitten jättää kaikki, myös ne omat, tutkimukset huomiotta. Pieni tuuletin juotosaseman vieressä, voisi ehkä itsellekin olla kuitenkin ihan hyvä ajatus.
 
Kyllä minä tiedän etten tiedä, mutta ethän sinä sitä tiedä.
kalakukko
17.03.2014 00:48:17
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyviä pointteja :)
 
kojones:
https://www.solderconnection.com/sp … crease_Need_for_Fume_Extraction.pdf
 
parempi varmaan lopettaa koko juottaminen.

 
Kiinnostava teksti - olen harkinnut alkavani käyttää lyijytöntä tinaa, mutta enpä enää tiedäkään kannattaako se välttämättä. Aiemmin oon juottanut pääasiassa lyijyllisellä tinalla ja homma kyllä sujunut sillä helpommin. Ehkä kolvi olisi saanut olla vähän kuumemmalla lyijyttömällä juotellessa.
 
Asettaako lyijyttömän käyttö muuten lämpötilan lisäksi jotain muita erityisvaatimuksia itse kolville tai sen kärjille? Olen nimittäin vasta hankkimassa kolvia ja olen harkinnut hakevani vaikkapa Uraltonelta tuommoisen Xytronic LF-1600 juotosaseman: http://www.uraltone.com/xytronic-lf-1600-juotosasema.html
 
Kokemusta tuollaisesta ei ole, mutta ainakin sopisi budjettiin. Mietin vain, että mahtaako tuollainen passata yhtä hyvin sekä lyijylliselle että lyijyttömälle juotostinalle?
 
Ei ole. Parilla kolmella hullulla vaan, ja sitten ne vaihtelee niitä aina että vaikuttaisi että olisi monta.
Kefiiri
17.03.2014 07:50:41 (muokattu 17.03.2014 07:51:25)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten se menikään, sekoittuvatko lyijytön ja lyijyllinen huonosti keskenään? Pitääkö lyijyttömien tinausten korjailussa käyttää aina lyijytöntä tinaa? Sehän on aivan vihonviimeinen keksintö.
 
En ole musiikin asiantuntija.
kojones
17.03.2014 08:29:53
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Old Joe: Tarkoitinkin juotoksen ominaisuuksia, en juottamisen. Lyijytön on hauraampaa, joten luulisi sen olevan alttiimpi ns. kylmäjuotoksille. Lohkeaa tärinästä jne.
 
Hyvien juotosten tekeminen on jonkin verran hankalampaa kuin lyijyllisellä, mutta lyijyttömiäkin on erilaisia, huonoja ja hyviä. On tuon kanssa tullut vähän kiroiltuakin, mutta vähenevissä määrin.
 
Näin taitaa olla, tai sitten jättää kaikki, myös ne omat, tutkimukset huomiotta. Pieni tuuletin juotosaseman vieressä, voisi ehkä itsellekin olla kuitenkin ihan hyvä ajatus.
 
Tulis kesä niin vois laittaa pöytätuulettimenkin pöhisemään.
 
JPHe
17.03.2014 08:51:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse käytän töissäkin lyijyllistä tinaa, vaikka protot onkin lyijyttömällä tehty. Varsinkin isojen maatasojen kanssa joutuisi muutoin käyttämään hitsauspilliä, eli 400 astettakin kovissa tuntuu välillä tehottomalta. Sekottuminen ei siis ole ongelma. Kuumailmapuhalin on kyllä hyvä irroituksessa.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «