Muusikoiden.net
20.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: ORTF-mikitystä varten adapteria?
1
ganesha
15.03.2014 20:23:30
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

jou.
 
pitäisi nauhoittaa tässä piakkoin jousikvartettia, ja mietin että ns. orft-metodi voisi olla toimiva ratkaisu, mutta ei tunnu löytyvän mistään minkäänlaista patenttiratkaisua mikkien asettamiseksi oikeaan kulmaan. oon jossain kuvissa kuitenkin nähnyt jonkinlaisia adaptereita, pitääkö sellainen tehdä itse? vai löytyiskö jonkunlaista stereo-adapteria jota vois sitten viivottimen kanssa taivutella oikein?
 
vai pitääkö vain tyytyä nauhoittamaan normi stereopuomin kanssa?
 
Antti1
15.03.2014 20:28:55 (muokattu 15.03.2014 20:30:18)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Iso geokolmio mukaan, jos niin tarkkaa kulman ja etäisyyden kanssa on. ;)
 
E: Pienille mikeille mä oon käyttänyt tämän kaltaista vekotinta: http://www.thomann.de/fi/k+m_235-50.htm Omassani taitaa olla vielä 2 pidennystä, joita saa käänneltyä.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
ganesha
15.03.2014 20:38:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

tuollaisen puomin kanssa on joskus tullut akkaria nauhoitettuakin. jos tuohon saa käänneltäviä jatkokappaleita niin sithän se vörkkis! ei kai sen tarvii ihan millintarkasti olla just 110 asteen kulmassa :D
 
Antti1
15.03.2014 20:50:21 (muokattu 15.03.2014 20:53:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: tuollaisen puomin kanssa on joskus tullut akkaria nauhoitettuakin. jos tuohon saa käänneltäviä jatkokappaleita niin sithän se vörkkis! ei kai sen tarvii ihan millintarkasti olla just 110 asteen kulmassa :D
 
Jos löydät sellaisen jostain, omani löysin Thomannilta, niin voithan sä mitata ja raapustaa siihen ne tarkat kulmatkin (90, 110 jne.). Siten ainakin ko. vekotin on oikeassa kulmassa, mikkiadapterit sit on toinen tarina.
 
E: Tossa on jonkinmoinen: http://www.thomann.de/fi/km_2351.htm Omassani muistaakseni toi keskiosa on leveämpi ja noi mikkiadapterien kiinnitysruuvit liikkuvat tohon metalliin jyrsityssä hahlossa. Sellaista en löytänyt K&M:n valikoimista enää.
 
"NYT ÄMMÄ KELLOT LYÖ!" Hevimusaa vuodelta 2014
anapena
15.03.2014 21:21:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä en todellakaan haluaisi mitään kiinteää kulmaratkaisua itselleni. Mielestäni ne 110/90 astetta ovat vain lähtökohta. Sopiva kulma riippuu äänilähteen etäisyydestä, leveydestä, halutusta stereokuvasta, onko sulla vaikka AB-pallopari vielä lisänä jne?
Okei, jos mulle tarjotaan aitoa Schoepsia, niin sitten joo, mutta muuten ei...;)
 
Istu ja pala!
varakeef
16.03.2014 10:09:37 (muokattu 16.03.2014 10:10:09)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ganesha: tuollaisen puomin kanssa on joskus tullut akkaria nauhoitettuakin. jos tuohon saa käänneltäviä jatkokappaleita niin sithän se vörkkis! ei kai sen tarvii ihan millintarkasti olla just 110 asteen kulmassa :D
 
Mitä jatkokappaleita tuohon tarvitsisi, kääntyväthän ne mikit adaptereissaan tuon jatkopalan päissä? 110 astetta ja herttakapselien etäisyys 17 cm on kai edelleen tuo ORFT:n määritelmä.
 
"Käytös siivo ja hillitty sopii lehmälle" - Laura Latvala
ganesha
16.03.2014 10:25:45
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

varakeef: Mitä jatkokappaleita tuohon tarvitsisi, kääntyväthän ne mikit adaptereissaan tuon jatkopalan päissä? 110 astetta ja herttakapselien etäisyys 17 cm on kai edelleen tuo ORFT:n määritelmä.
 
totta tosiaan. enpäs tullut ajatelleeksi, että ne mikkiadapterithan voi(nee) taivutella oikeaan kulmaan ilman ylimääräisiä jatkeitakin. siitä on jo aikaa kun on viimeksi tarvinnut mitään stereonauhoituksia tehdä...
 
jos tuollaiseen "stereopuomiin" löis kaksi KM184:sta, niin niillä luulisi saavan talteen kaiken tarpeellisen ääni-informaation. jousikvartetti tulee kuitenkin olemaan vain osa isompaa sovitusta (piano ja kontrabasso hoitaa varsinaisen bassline-osaston, sello tuossa klasarisetupissa vain maustaa) - eli tuolla ORTF-metodilla sais sen orkesterisoundin hyvässä tilassa talteen. tai sit jos soundi ei miellytä, voin lyödä tulille vielä isokalvoisen konkan (C414). Niin tai näin, soundi tulee joka tapauksessa olemaan valovuosia parempi kuin mikään virtuaaliorkesteri!
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «