Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: soittaminen »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Käyttämäsi vire ja kielten paksuus? Miksi?
1 2
Chimera
14.03.2014 22:11:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tulipa tässä Devinin Retinal Circusta katsellessa mieleeni tiedustella, että mitä viritystä muut (pääasiallisesti) käyttävät? Asiayhteys syntyi siitä, että Devin käyttää avoimia virityksiä ja muita variaatioita jos jonkunlaisia. Itse olen mieltynyt niinkin omaperäiseen ratkaisuun kuin drop-D, eli D-A-D-G-B-E, toisessa kitarassa puoli sävelaskelta alemmaksi. Tosin yksinomaan Kotiteollisuus-coverointia varten. Pakko myöntää, että helpottaa nopeiden kvinttikuvioiden soittamista.
 
Jos on samanlainen soittohistoria kuin minulla, että liikkelle on lähdetty Ivan Putilinin sointutaulukoiden kanssa isän Landolalla sillä "perusvireellä" niin kuvittelisin (joskin kokeilematta), että aiemmin opeteltujen skaalojen hallinta ottaa hieman enemmän aikaa, mikäli vaihtaa avoimeen. .011-setti on osoittautunut useiden vaihtoehtojen jälkeen ylivoimaisesti parhaaksi, Ernie Ballin kielet. Otteita varten saa nopeassa soitossa painaa otelautaa varten juuri sen verran kun on mukavaa. Vertailun vuoksi kokeilen kerran .013, eikä siitä tullut minun poloisen rannevoimilla mitään.
 
Jos tähän nyt joku jaksaa vastatakin ja (se, mitä gallupista poiketen haluaisin tietää) kertoa päätymisestä juuri kyseiseen vireeseen niin vapaavalintainen vaihtoehto on ykköskitaran merkki und malli. Itselläni Ibanez GRG270b.
 
Se on ihan hyvä :: THV-klubi #25 (ps. sääh)
freakingenius
14.03.2014 23:43:45 (muokattu 14.03.2014 23:44:31)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Alotin oikeestaan melkeen heti kun olin oppinu basic jutut skeballa, soittamaan droppi d:ssä, josta se siirtyi myöhemmin drop c:hen, eli ei oo pahemmin standardi vireessä tullu soiteltua. Nyt kuitenkin pari vuotta sitten bänditoiminnan hiivuttua kun alkoi enemmän soittamaan niin aloin käyttämään ensin d-virettä ja sitten e-virettä, koska niin on helpompi treenata itekseen. Ennen toinen kitara Jackson rr3 oli droppi vireessä, yleensä 10-52. Ja toinen kitara e-vireessä, 9-46(tai 42) kielisetillä. 11 - joku kielisetin olen havainnut liian paksuksi jopa drop c:ssä. Soundi on tietenkin paksumpi ja tummempi, mutta esim. bendaaminen tuotti sormenpäihin kipuja, joten nyt molemmat kitarat e:ssä 9-46 paksuuksilla ja soitto tuntuu melkein kusetuksen kevyeltä paksumpien kielien jälkeen. Vielä kun Jaskassa on scallopit 12-22, ilman sormienkidutusta saa bendattua 6 nauhaväliä, kun taas 10 tai 11 kielisetillä noin 3 väliä. Siksi ja jatkuvien sormikipujen takia päädyin 9-46 settiin.
 
och kakkoskitara on Cort EVL-X4.
 
Kampela77
15.03.2014 01:43:26
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

11-millisillä lähtee hyvät blues-soundit.
 
Interviewer: "So Frank, you have long hair. Does that make you a woman?" Frank Zappa: "You have a wooden leg. Does that make you a table?"
Funkånaut
15.03.2014 01:55:21
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: 11-millisillä lähtee hyvät blues-soundit.
 
Itse käytän 11-settiä Stratoissani ja vire on E. Ihan messevä blues-soundi, ja jos haluaa avovireitä kokeilla niin ei mene liian spagetiksi sävelaskeen pudotuksesta. Akkarissa sit paksumpaa samassa vireessä.
 
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
freakingenius
15.03.2014 02:23:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Miten teillä nakit kestää?
 
Funkånaut
15.03.2014 02:25:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Guitarist2: Miten teillä nakit kestää?
 
Menee poikki kun haukkaa. Sinapin kanssa vallan hyvää.
 
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
freakingenius
15.03.2014 14:57:04
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Funkånaut: Menee poikki kun haukkaa. Sinapin kanssa vallan hyvää.
 
Näin arvelinkin.
 
Zeeboo
16.03.2014 12:57:51
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Nykyisin tulee soitettua sähköillä normaalivireellä 10-46 setillä, ja akustiset 12-56. Yhdessä stratossa pidän 11-49, ja Eb virettä. Se vaan soi mukavan murakasti.
 
Straton kanssa joskus oli meininki, että soundi paranee kun settiä paksuntaa - ja pitäähän se paikkansa edelleen. Silloin käytin 12-56 settiä, tuli kokeiltua vielä pykälää paksumpiakin, mutta silloin ei oikein löytänyt sellaista settiä, jossa olisi ollut punomaton G-kieli. Eipä silti, ei kyllä tahtoneet näpitkään kestää venytyksiä. Soundi oli kyllä rouhee.
 
White men can't Monk
Kefiiri
16.03.2014 17:00:22
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Zeeboo: Nykyisin tulee soitettua sähköillä normaalivireellä 10-46 setillä, ja akustiset 12-56.
 
Jotakuinkin sama.
 
En ole musiikin asiantuntija.
balanced1
16.03.2014 18:45:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kampela77: 11-millisillä lähtee hyvät blues-soundit.
 
Voi olla aika jäykät soittaa ;)
 
antnis
16.03.2014 19:15:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Hyvät blues-soundit lähtee vaikka yseillä, kantsii opetella soittamaan se helpottaa.
 
Krice
16.03.2014 19:46:02 (muokattu 16.03.2014 19:46:55)
Kotisivu       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vaihtelee 9- ja 10-setin välillä. Eli sama juttu kuin Steve Vailla, välillä 9-setti tuntuu liian löysältä ja 10-setti taas liian tiukalta. Vire on E standardi, eli nk. kitaravire.
 
Burn
17.03.2014 10:00:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

3 kitaraa, 3 eri virettä. Yks seiska E:ssä setillä 10-46 + 56, 6-kielinen Eb:ssä setillä 11-49 ja toinen seiska D:ssä setillä 11-52 + 64.
 
Perzzza: vitsit se on kovaa kamaa kun varaanit syo lihaa metsassa. LATAA NEREUS VELOITUKSETTA!
Tawsky
17.03.2014 10:11:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Setti on 9,5 ja vire Eb. Ysisetillä tuo tuntuu liian löysältä joten on harmi että noita 9,5-settejä on todella vähän myynnissä.
 
7 sekuntia. Never forget.
Chunga
17.03.2014 10:24:44 (muokattu 17.03.2014 10:25:50)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itellä on thinline telessä ja iban 335-mallin artcoressa bottom heavy .10-.52 setit ja isompikoppaisessa jatsilootassa .12 - setti. Oon huomannu että pidempikaulainen jatsiloota on .12 setillä noista kevyin soittaa. Noilla paksummilla kielillä ei kauheasti tule tilut läpi, mutta pikattu linja ja sointukomppaus kuulostaa hyvältä.
 
Edit: vire jokaisessa standardi a440 ja jatsihommissa a442
 
We've gone full circle.
GiovanniDiRondo
17.03.2014 10:43:33
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

ADEHD: Setti on 9,5 ja vire Eb. Ysisetillä tuo tuntuu liian löysältä joten on harmi että noita 9,5-settejä on todella vähän myynnissä.
 
Tämä on minustakin todella huono juttu. Ainakin ohuempia kieliä pitäisi olla saatavissa 0,01 mm:n välein.
 
Vedossa on ihan järjetön hyppäys kun mennään 0,009 tuumasta 0,01 tuumaan, joten hyvä että edes noita "välikokoja" yleensä valmistetaan.
 
qak
17.03.2014 21:33:07 (muokattu 17.03.2014 21:35:43)
Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on yleensä sähkikset E-vireessä 10-46 kielillä ja Eb:ssä 11-49. H-vireessä baritoniskaalainen kitara taas 13-56. Akkari E:ssä 11-52. Toisaalta viimeksi kun ostin kitaran (sähkö), se oli säädetty E:hen 10-52 kielille ja hyvin toimii sekin.
 
Kovin matalia vireitä en lähtisi perusskaalaisella kitaralla vetämään vaikka kuinka paksut narut olisi. Tatsi menee huonoksi, eikä niitä tahdo saada (hieno)vireeseen kunnolla.
 
EDIT: Kitaroita kun kysyttiin, niin niitä on jokunen: kaks PRS:ää (+yks kopio), Schecterin baritoni, Epiphone SG plus Tanglewoodin ja Ibanezin akkarit.
 
__ Ostetaan romua, myydään antiikkia.
hallu
19.03.2014 17:47:07 (muokattu 19.03.2014 17:52:38)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itse olen tykännyt käyttää kaikissa kitaroissa (myös akustisessa) ,011 -,049 settiä napakan soittotuntuman vuoksi. Noihin tremolo kitaroihin sittemmin vaihdoin ,010 -,046 setit siksi, että ohuempi kieli mahtuu liikkumaan satulaurassa paremmin ja aiheuttaa vähemmän painetta satulaan jolloin se ei takeltele ja pitää viereen hyvin. Tuntuma oli aluksi aika veltto, mutta siihen tottua ja ainakin venytykset lähtee rennosti kun on noihin paksumpiin tottunut. Ai niin ihan perus e-virettä käytän koska osaan soittaa siitä vireestä ja kitarani toimii parhaiten e-vireellä. kokeilin kerran laskea straton virettä puolisävelaskelta koska Hendrix ja SRV, mutta se alkoi kuulostamaan epävireiseltä pierulta, niin palasin takaisin tuohon mihin olen tottunut.
 
Varmaan muihinkin vireisiin tottuisi, mutta en vain ole keksinyt mitään syytä lähteä pelaamaan viritysten kanssa.
 
E: niitä kitaroita kyseltiin, niin voisin sanoa ettei minulla ole numeroituja kitaroita, vaan kaikki ne ovat ykkökitaroita:-). Gibson LesPaul std. -95, Fender Stratocaster -79 (tai jotain), Fender Telecaster baja 2011, Carvin DC400T 2001, Samick Lasalle2 (jazzloota), blueridge br160 (akkari).
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
jvv00
19.03.2014 20:27:54
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Vakiovire: 9 setti
Puoli askelta alas: 9.5 setti
Drop D: 9.5, mutta paksuin kieli 52
 
Noissa on kaikissa skaala 25.5. Noilla kolmella kitaralla voi soitella aika monen artistin biisejä. Monet D standard biisitkin on soitettavissa aika hyvin drop D virityksellä.
 
Sitten on vielä yks noin 28 skaalainen skitta, jossa nyt C standard vire jollain ihan omalla 11 - 56 setillä.
 
Robert FIN
19.03.2014 20:59:10
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tuli mieleen, että laittaako ne liikkeessä kitaroihin 10-setin valmiiksi vai mikähän mahtaa olla. Ostin tuossa 1kk ekan sähkokitaran (soittanut akustisella yli 1v.), joten mietin, että minkälaiset kielet sitten laittaisi, kun tarvitsee. Kun katsoo jotain kitaravideota niin näyttää, ettei niiden tarvitse painaa kieliä yhtään. Olisikohan mukava aloittaa soittamaan ohuemmilla kielillä esim. 9-setti? Ja mikä merkki on hyvä? Mun mielestä Ernie Ball kielet kuulostaa hienolle, koska kaikki omat suosikkikitaristit soittavat niillä, ja ne värikkäät kotkankuva-pakkaukset on vaan niin hienot :)! Mitä mieltä tästä? F-Musiikissa olisi Rotosound kieliä 3 kahden hinnalla. Jos ostaisikin 9-, 10- ja 11 kielisetit? Ehdotan, että tästä lähtien kirjattaisiin viestiin myös kielten valmistaja :)!
 
Omat kitarakamat: Squier Classic Vibe 60s Stratocaster (ei modattu) Yamaha THR10-X
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «