Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Studiotyöskentely »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Sähkörumpujen ja synan äänitys midinä
1
master plan
14.03.2014 10:25:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Terve.
 
Kesällä on tarkoitus ruveta työstämään erään yhtyeen levyä, kevyttä musaa esim Juha Tapio tyyliä. Kyse on siis laadukkaasta levystä, ei demosta yms. Rumpalilla on sähkörummut Roland-TD9 ja akustisilla hän ei haluaisi soittaa. Tarkoitus on saada jokainen rumpu omalle raidalleen. En ole aiemmin äänittänyt midinä mitään, eli olen tietämätön näiden asioiden kanssa ja tässä muutamia stupid kysymyksiä:)
 
Laitteistona on ProTools 10 ja 003+Factory rack. Kysymys kuuluu, miten midi toimii?
 
Tuleeko ProToolsiin midin kautta kaikki rumpulyönnit omille raidoille, ja tuleeko pt:iin sähkörumpujen oma soundi, vai pelkkä midiraita?
 
Soundi sähkörummuissahan ei ole kovin hyvä, joten kannattaisiko hankkia esim jotain plugaria ja mitä? Mikä toimii hyvin pt:n kanssa, turhaan säätämiseen ei ole oikein aikaa?
 
Rumpali saattaa olla hankkimassa uutta sähkösettiä. Roland td-30 tai Yamahan paras malli. Onko näissä malleissa soundit levylle tulemisen arvoiset?
 
Myös on piano/syna ongelma. Laitteisto ei välttämättä ole hyvä, joten varmaan järkevintä olisi vetää midinä ja hakea soundit plugareista,varsinkin piano soundi on tärkeä. Mitä suosittelette?
 
Master Plan
eleeton
14.03.2014 12:00:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Googleen kun laittaa "recording midi to protools 10" tulee useampi video ja artikkeli vastaan. Niistä aloittaisin.
 
dewil
14.03.2014 12:09:32
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"turhaan säätämiseen ei ole oikein aikaa"
 
Sitä turhaa säätämistä jota tapahtuu uusien asioiden äärellä, kutsutaan opetteluksi.
 
Dont Clone The Beat. Own The Beat.
freakingenius
14.03.2014 12:39:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Eikse oo ihan niin vaan että rummuista midipiuhalla interfaceen ja protoolsiin midiraidalle ja nidiraidalle joku rumpusofta lukee midinä. Ite kokeilin näin rolandin setillä ja parilla rumpusoftalla. Varmaan joutuu jotain ohjelmointia tehä että rummut ja softa on samalla aaltopituudella niin ettei virveliä lyödessä kuulu vaikka pelti vaan virveli. Ja varmaan multitrackille saa sähkörummutkin. Youtubessa on varmaan hyviä videoita.
 
eleeton
14.03.2014 12:49:58
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

master plan: Kysymys kuuluu, miten midi toimii?
 
Ystävällisyyttäni voin hieman valottaa periaatetta.
 
Midi on yksinkertainen ja hyvä juttu joka kannattaa opetella. Omaisuudet löytyvät jokaisesta merkittävästä DAW ohjelmistosta kuten Pro tools.
 
Midi sisältää nuottitiedot, ei ääntä. Lähinnä nuotin, oktaavin ja voimakkuuden esim C-3 voimakkuus 128. Lisäksi lähettävästä päästä päätetään MIDI-kanava jolla tieto kulkee. Samassa johdossa voi siis kulkea useampia midi-kanavia eli useamman soittimen MIDI-data.
 
Tämä tieto viedään laitteeseen tai plugariin joka tuottaa tiedon perusteella äänen.
 
Syntikoissa ja sähkörumpujen "aivoissa" tuotetaan Midi-data ja niissä yleensä on samassa myös se laite joka tuottaa Midi datan perusteella äänen. Midi laitteiden ollessa kyseessä kannattaa sekä tuotettu ääni että Midi data tallentaa.
 
DAW:issa kuten pro tools luodaan asianmukainen midi-raita ja valitaan midi input sekä midi-kanava mitä kuunnellaan. Ja nuotit tallentuvat.
Se raita ei itsessään kuulosta miltään.
 
Nykyään helpointa on ohjata se data sitten plugariin eli softainstrumenttiin.
 
Kuten aiemmin jo mainittu, miten tämä tehdään kannattaa aloittaa googlesta. Ja säätämistä on luvassa. Nämä asiat opetellaan ENNEN äänityssessioita.
 
Sähkörummut toimivat midinä seuraavasti:
Tieto tulee samanlaisina nuotteina kuten muukin midi, yhdellä midi-kanavalla. Esim. virvelin isku on leikisti E-4. Ja voimakkuus sen mukainen kuinka kovaa sähkörumpua lyötiin. Basari on sitten jokin toinen nuotti, leikisti vaikka C-4.
 
Haasteen sähkörummuissa tuo että minkä mukaan määritellään se että virveli on C-4 vai onko se sittenkin E-3. Drummap on termi jonka olen kuullut. Itse en tarkemmin tuosta tiedä. Mutta tulee varmasti vaikuttamaan tässä tapauksessa, pitää tietää tai jotenkin määritellä että se C-4 mikä tulee sieltä sähkörummusta kuulostaa sitten virveliltä siinä plugarissa.
 
Rumpuplugineita on esim. EZdrummer, superior drummer ja Steven Slate. Hintaa on sadasta eurosta ylöspäin, millä saat softan ja jotain soundeja. Ja niitä soundivaihtoehtojahan riittää, kaikki valittavissa erikseen.
 
Syntikkasoundeihin on sitten omat plugarinsa mitä on satoja ja taas satoja.
Pelkille Pianosoundeillekin on useita joista varmasti löytyy mielipiteitä suuntaan jos toiseen.
 
En tiedä mitä plugareita Pro toolsissa tulee mukana vai tuleeko mitään. Muissa softissa kuten Cubase ja Logic pro tulee ihan mukava valikoima jo ohjelman mukana millä pääsee alkuun eikä tarvitse ostaa mitään.
 
eleeton
14.03.2014 12:56:28
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Seuraavaksi etsit jonkin Midilaitteen jostain lainaan, vaikka koskettimet, kokeilet tehdä kytkennät ja tutkit miten Midi raidalle äänitys toimii. Ei maksa mitään jos et lainaamisesta joudu maksamaan.
 
Ja pakkohan se oli tarkistaa. Esitteen mukaan pro tools 10 mukana tulee seuraavia virtuaali-instrumentteja:
 
Boom_drum machine and sequencer
DB-33tonewheel organ with rotating
speaker
Mini Grandacoustic grand piano
Structure_ Freesample player
Vacuummonophonic tube synth
Xpand!_2synth and sample workstation
Big Fish Audio 8 GB sound library
 
Niillä vaan kokeilemaan ensin!
 
Kallekorvola
14.03.2014 14:37:50
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tiedän, tää ei nyt suoraan vastaa esitettyihin kysymyksiin, mutta hyppää ohi, jos sisältö on mielestäsi väärää ja off-topic.
 
master plan: Kyse on siis laadukkaasta levystä, ei demosta yms. Rumpalilla on sähkörummut Roland-TD9 ja akustisilla hän ei haluaisi soittaa. En ole aiemmin äänittänyt midinä mitään, eli olen tietämätön näiden asioiden kanssa
Kysymys kuuluu, miten midi toimii?

 
Jos proggis on kesällä, niin NYT on hyvä aika alkaa perehtyä MIDIn saloihin. Vaikkei se tekniikkana olekaan kovin kummallinen viritys, niin se että sen saa toimimaan musikaalisesti, vaatii jo vähän käyttäjältä kokemusta. Tässäkään hommassa treenin määrää ja vaikutusta ei saa aliarvioida. Tietoa MIDIn toiminnasta löytyy googlaamalla vaikka kuinka paljon.
 
Soundi sähkörummuissahan ei ole kovin hyvä, joten kannattaisiko hankkia esim jotain plugaria ja mitä?
 
Roland td-30 tai Yamahan paras malli. Onko näissä malleissa soundit levylle tulemisen arvoiset?

 
Jos se sähköpannujen soundi on huono, niin älkää nyt ainakaan niillä sellaisenaan äänittäkö.
 
Mun suhde sähkörumpuihin on vieläkin aika synkkä, vaikka kehitys onkin vienyt niitä parempaan suuntaan. Mä yhdistän vieläkin sähkörumpuihin sellasen elottoman, nyanssittoman ja yksiulotteisen soundin. Lienee sanomattakin selvää, että ainakaan itse en käyttäisi sähkörumpuja levyllä. Mieluusti en demollakaan.
 
Nykyään on saatavilla jo aika hyviä plugareita sähkörumpujen soundipankeiksi, mutta niitä vaivaa musta ym. asiat. Niissä soundeissa on helposti sama yksiulotteisuus ja nyanssittomuus. Joissain metallin genreissä tämä ei ole niin häiritsevää (ja saattaa olla joskus jopa toivottua), mutta orgaanisemman genren kanssa niihin soundeihin tulee helposti sellainen konemainen meininki. Taitavan käyttäjän käsissä noita ongelmia saadaan mittavan työstämisen ja ajan kanssa muokattua aina vähemmälle, mutta en vieläkään pidä sitä soundillisesti parempana vaihtoehtona. Sekin, että asioita (esim. soundeja ja soittotapaa) voidaan muuttaa jälkeenpäin, on musta enemmän ongelma kuin hyvä ominaisuus. Itse käyttäisin tuonkin editointiin ym. säätämiseen tarvittavan ajan sovittamiseen ja kunnolliseen soundcheckiin akustisten rumpujen kanssa. Toisekseen väitän, että tohon kunnolliseen checkaamiseen menee huomattavasti vähemmän aikaa kuin siihen että nyanssit rakennetaan käsityöllä sähkörumpuraitaan.
 
Jos haussa on sellainen luomumpi ja orgaanisempi soundi, johon mä J.Tapion ja sen suunnan genren yhdistän, niin en lähtökohtaisesti lähtisi sähkörummuilla edes kokeilemaan. Onko sillä rumpalilla joku järkevä syy sille miksi se nittä sähköpannuja haluaa käyttää?
 
Työtapoja on yhtä paljon kuin tekijöitä, eikä kukaan ole enemmän oikeassa kuin toinen. Oon mä joskus noita sähköpannujakin kokeillu, mutta tällasessa proggiksessa ja genressä mun tapa olis tällanen.
 
turhaan säätämiseen ei ole oikein aikaa?
 
Ei meillä kellään, nykyisten budjettien puitteissa. Ja turhana säätämisenä pidän tässä kohtaa esim edellä mainittua nyanssien väsäämistä. Juuri siksi mä unohtaisin noi sähköpannut kokonaan, varsinkin jos MIDIn jouheva käyttäminen on vielä työn alla.
 
Myös on piano/syna ongelma. Laitteisto ei välttämättä ole hyvä, joten varmaan järkevintä olisi vetää midinä ja hakea soundit plugareista,varsinkin piano soundi on tärkeä. Mitä suosittelette?
 
Tässä pianon kanssa on vähän sama homma kuin yllä, mutta tietyin rajaehdoin. Riippuu siis pianon roolista biisissä. Jos osa on tärkeä, ja piano tulee miksauksessa kovalle, mä satsaisin oikean pianon käyttämiseen. Jos se on enempi taustalla ja pienemmässä roolissa, niin sit voinee tehdä mallinnoksellakin... Riittävän hyviä (tm) mallinnoksia alkaa olla jo aika paljon. PT:ssa esim. se Mini Grand. Se on ihan OK.
 
Synahommat on sit vähän iisimpi pala, koska niiden rooli lienee enemmän sitä "taustamattoa" ym. siihen rinnastettavaa. Noita teen itsekin toisinaan plugareilla, varsinkin jos muuten toivottavaa soundia ei saada jostain fyysisestä soittimesta kunnolla irti.
 
Palatakseni niihin rumpuihin... Mun mielestä kaikessa rytmimusassa rumpujen rooli, ja siten myös niiden soundin rikkaus, on todella tärkeässä osassa. Siksi tekisin akustisilla rummuilla.
 
www.5by5.fi
hallu
14.03.2014 16:16:29
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tarvitset Superior Drummer plugarin siihen protoolsiin (ainakin Logiciin sopii joten luulisi, että se toimisi Protoolsissakin). Superiordrumerin käytöliittymässä on mikseri jossa jokainen rumpu on omalla raidallaan ja voit miksata ne rummut samaan tapaan kuin tavallisestikin ja lisäksi siinä on mahdollisuus valita käytettävä rumpu ja mikki ja olikohan peräti mikin sijaintiakin mahdollista säätää (joka tapauksesssa ihan perkuleesti siinä on mahdollisuuksia luoda midiraidalle ihan oma yksilöllinen miksaus.
 
Soundi on sitten oma juttunsa, jotkut tykkää että Superior Drummer soundaa vähän "muoviselle", mutt aomasta mielestäni hyvälle nesoundaa enkä itse niitä erota normaaleista rumpuraidoista (mikä ei tietekään kerro muusta kuin ettäminulla ei ole korvia). Enintään se voi kuulostaa vähän liiankin hyvältä tai silleen sliipatulta.
 
Varmaan muitakin blugeja on, mutta tuosta on itselläni vähän kokemusta.
 
Ei onni tule ostamalla. Onni tulee soittaen ja lauluja tehden
freakingenius
14.03.2014 17:47:02
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

EZDrummer ja Addictive Drummer on myös hyviä.
 
master plan
15.03.2014 10:34:37
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos hyvistä vastauksista. Youtubesta löytyy hyviä juttuja. Tarkoitus tosiaan on opetella midimaailmaa ennen äänityksiä, jotta äänitys sujuisi jouhevasti. Akustiset rummuthan olisi must, mutta tässä tapauksessa mennään sähkörummuilla ja yritän niistä luoda mahdollisemman aidon soundin.
 
Uusissa sähkörummuissa saa myös kahdeksan direct-out ulostuloa. Yamaha DTX-950 mallissa ainakin. Yamahassa on tehty sample soundit oikeista rummuista, ja soundit on kyllä valovuosia edellä muita. Muissahan taitaa olla synteettisesti tehdyt soundit. Saattaa olla, että kokeillaan rumpujen kohdalla Yamahan settiä, mutta ei vielä varmaa.
 
Master Plan
Mikael
15.03.2014 10:43:26
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

http://muusikoiden.net/keskustelu/posts.php?c=33&t=7472
 
Fuzz is Clean!
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «