Aihe: Karmein saundi
1 2 3 4 517 18 19 20 21 22
BigPapa
13.03.2014 12:58:57 (muokattu 13.03.2014 13:10:45)

Jucciz: Hitto, bluesia oli kauan ennen ensimmäisenkään sähkökitaran keksimistä. Miksi joku tietynlainen otelautakäden vibratotekniikka olisi jokin ehdoton bluesmusiikin perusedellytys?

Miten arvioisit banjonsoittajan otelautakäden tekniikkaa tässä levytyksessä:
http://www.youtube.com/watch?v=pgogFa_46D8

Banjo ei ole kitara, eikä kitara banjo.

...vai kelpaako bluesiksi ollenkaan?

Mahtaako kelvata edes tzääzziksi kun on noita bendejä.
Ja soundi ei oo ollenkaan karmee.

http://youtu.be/dQbViWWawTU

Se nyt on kuitenkin fakta, että EVH ei ole blueskitaristi, eikä mun mielestä ees tarvii yrittää olla. Sillä on oma juttunsa ja thät's it. Täällä voidaan mussuttaa vaikka mitä siitä mitä kukin on, mut tuskin nää jätkät siitä välittää. Ne duunaa sitä omaa meininkiänsä anyways.
joku muu sikko
13.03.2014 13:00:32 (muokattu 13.03.2014 14:50:18)
Liian lyhyt, tai asiaton kirjoitus
blues guitar
13.03.2014 16:50:55

Soundistahan tässä oli alunperin kyse? Mielestäni tuollainen esim. noissa EVH klipeissä käytetty soundi on sellainen helppo soundi, paljon säröä ja kompressiota.
Kitara soi miltei itsestään eikä dynamiikkaa juurikaan ole.
Ei sovi mielestäni bluesiin ollenkaan.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Funkånaut
13.03.2014 17:50:21

M.nettiä tyypillisimmillään. Valkoiset suomalaiset väittelevät aidon bluesin sisällöstä ja soundista.
Devatero remesel, desátá bída. Kuuntelen tämmöistä
blues guitar
13.03.2014 17:57:42

Funkånaut: M.nettiä tyypillisimmillään. Valkoiset suomalaiset väittelevät aidon bluesin sisällöstä ja soundista.

Ei me mitään väitellä...kerrotaan vain oma mielipiteemme. Sitä vartenhan tää palsta on.
...ajan H-D:llä pitkin suomee...antaa kitaran laulaa vaan...juomaksi kelpaa vain Scotch Single Malt...
Kefiiri
13.03.2014 18:25:25
jpjanhun: pätkä oli kyllä niin järkyttävän huono että mahtaako tuo olla edes aito, ettei vain ollut pilaa?

Luin keskustelun, kuuntelin esityksen ja joudun miettimään samaa. Joku rajahan sillä on, miten huonosti ja tyylitajuttomasti kaksi ammattilaista pystyy soittamaan. Tuon täytyy olla taitavasti tehty pila :)
En ole musiikin asiantuntija.
jpjanhun
13.03.2014 20:47:38

-joo, mä nimenomaan väitän ettei evh todennäköisesti koskaan.. toistan: ei koskaan .. olisi oppinut soittamaan slaidia samalla tasolla kuin trucks vaikka olisi harjoitellut sitä koko ikänsä. toisaalta, on toki mahdollista että olisi oppinut, lottovoittojakin voi joskus tulla, mutta mä en sitä usko evh:n kohdalla. trucksin slaidisoitto on sitä tasoa ettei siihen pysty kuka vain vaikka kuinka harjoittelisi.

-samaten tosiaan eddien soitto on paljon enemmän "synansoittoa" ilman dynamiikka kuin monen bluessoittajan. mä arvelen ettei evh ole myöskään hyvä hallitsemaan soundia jossa dynamiikkaa on paljon, toisin kuin monet bluessoittajat.

-tällä kaikella tekniikan esiintuomisella haluan sanoa seuraavaa: evh:lla ei ole mitään erityisosaamista SELLAISEN tekniikan saralla joka voisi tehdä evh:n bluessoitosta jotenkin erityistä (vrt: SRV, trucks, ym.) ja itseasiassa evh:n tekniikka bluessoiton saralla on ennemminkin huono. Kuten clipistä kuulee evh:lla ei ole myöskään mitään sanottavaa nuottien valinnan tms. suhteen (vrt. esim. carlton, ford ym. jotka löylyttävät evh:n tällä saralla mennen tullen ja aivan varmasti tuonkin pohjan päälle soitettaessa vaikka kuinka huonona päivänä). Kaikenkaikkiaan siis evh:lla ei näytä olevan juuri millään saralla mitään bluesissa hyödynnettäväksi kelpaavia ominaisuuksia jotka tekisivät tästä bluessoittajana jotenkin erityisen kiinnostavan. EVH voisi varmaan oppia keskinkertaiseksi blueskitaristiksi mutta henkilökohtaisesti mä en usko että evh:stä olisi ikinä tullut mitään maailmanluokan blues-osaajaa vaikka tämä olisi harjoitellut genreä koko ikänsä.

-repikää siitä. väitän että tilutus ja hitaasti soittaminen ovat aivan eri asioita ja evh:n bluessoitossa ei yksinkertaisesti ole mitään kiinnostavaa sisältöä. silkkaa paskaa mun mielestä. se ei vaan osaa. parempi soitella sitä heviä, mikä on toki hienoa se, ei siinä mitään.. tää oli paljolti suunnattu niille jotka kuvittelevat että joku hevi-virtuoositeetti muka tekee hyväksi kaikessa soittamisessa.. väitän että asia ei todellakana ole näin.
Myrkky Nuoli
13.03.2014 20:53:44
Huhhuh.. Tässä vaiheessa lienee parasta hakee popcornit
Kun kissat on hiiriä, mummot hyppii pöydillä.
joku muu sikko
13.03.2014 21:01:12
Minusta on kummallinen lähestymistapa asiaan tämä tekninen osaaminen ja että oppisiko kuka soittamaan ja mitä. EVH:n ja muidenkin vastaavien nerojen lähtökohta minun mielestä on se, että kaveri on taiteilija, jonka sisältä haluaa tulla ulos taide nimeltään EVH soundi, tyyli ja biisit. Tekniikka on siinä apuväline eikä itse tarkoitus. Uskon että sama koskee näitä blueshemmojakin.
Tekniikan kautta asiaa lähestymme me lahjattomat kopioijat, jotka emme osaa luoda mitään uutta sellaista joka jäisi historian kirjoihin. Me voimme ostaa samanlaiset kamat kuin idoileillamme on, istua kitara sylissä youtuben ääressä ja veivata noiden biisejä tuntikausia ja sitten lopulta sanoa että HAH eihän tuo ole mitään, minäkin osaan tuon nyt. Ihan niinkuin muka se toisen juttujen oppiminen olisi SE juttu.
YarZoo
13.03.2014 21:24:33 (muokattu 13.03.2014 21:31:39)
Myrkky Nuoli: Huhhuh.. Tässä vaiheessa lienee parasta hakee popcornit

Luulen että tässä on viikonlopun alla tämän aiheen tiimoilta pienen tsunamin elkeet ilmoilla. Taidan laittaa huomenissa rosvopaistin kuoppaan, keissin olutta kylmään ja turvavyöt tietsikkatuoliin. Antaa palaaaa HUiiiiiii!
S.N.A.F.U
Laulava Kylätohtori
13.03.2014 21:34:50
Kefiiri: Luin keskustelun, kuuntelin esityksen ja joudun miettimään samaa. Joku rajahan sillä on, miten huonosti ja tyylitajuttomasti kaksi ammattilaista pystyy soittamaan. Tuon täytyy olla taitavasti tehty pila :)

Jätkät nauraa partaansa, kun jengi kinaa netissä. Niin minäkin tekisin, jos olisin tuon tason kaveri. Harmi, että minun luokattoman huonot esitykseni eivät ole pilaa, vaan totista totta....
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
jpjanhun
13.03.2014 23:25:24 (muokattu 14.03.2014 07:09:24)

-niinno, en mä tätä kyllä näe mitenkään kinaamisena vaan keskusteluna. mä nyt tässä esitin oman näkemykseni. tää yritti olla analyysi joka yritti nojautua joissakin kohdissa ainakin jollakin tavalla joihinkin faktoihin eikä siten ollut kaikilta osin pelkkä "se ja se on hyvä" tai " se ja se on ihan paska" eipä-juupas keskustelu. voi olla että tuo ns. analyysi oli silkkaa paskaa, korjatkaa toki mun väärät käsitykset ja voin ehkä ymmärtää asiaa vähän paremmin.

-eihän näiden puheenvuorojen kanssa ole mitenkään pakko olla samaa mieltä, kuten monet eivät olekaan. esim. jucciz. tuollaisten vastakommenttien kuuleminen juccizelta on mun mielestä vaan kiinnostavaa ja tuo keskusteluun sisältöä.. ehkä itse ymmärrän asiaa paremmin niiden kautta (tai jonkun mielestä ehkä saattaisin niiden kautta ymmärtää edes jotain, vai?). en mä ainakaan ota tätä mitenkään henkilökohtaisesti.

-kuten sanottu, keskustelua vartenhan tämä palsta on. täällä on kuultu jos jonkinlaisia mielipiteitä ja tässä on niistä yksi. ei tässä ole mitään henkilökohtaista ketään vastaan enkä mäkään ota muiden kommentteja mitenkään henkilökohtaisesti. tää keskusteluhan on käsittääkseni ollut aivan asiallista eikä ketään ole solvattu tms. evh:ta tuskin voisi tämä keskustelu vähempää kiinnostaa ja miksipä kiinnostaisi. mutta eihän keskuteluita käydä aina sillä perusteella kiinnostavatko keskustelut niiden kohdetta vai ei.

tässä muuten aika karmea soundi.. soittajalle nimittäin .. kun ei ole soittajalla voimaa soittaa. soittajana muuten evh. siitä vaikka 2:40 lähtien räpellyssoolo. pitäisi olla se 08-setti ja hevisäröt että toimisi. veikkaanpa että kun evh joutuisi oman comfort zonen ulkopuolelle soittamaan vaikka melko vähäisellä pääteastesäröllä bluesia niin soitto ei olisikaan kovinkaan kummoista kuultavaa.. ellei olisi peräti räpellystä.. se kun olisi vähän enemmän tämän akustisen tatsin suuntaan..:

https://www.youtube.com/watch?v=Pu6WpRG-tBc

siinä sitten SRV akustisella. voimaa on ainakin himpun enemmän.
https://www.youtube.com/watch?v=FQ_DdgxRSak

ja sitten gary moore akustisella ja sähkökitaralla. jälleen aivan toinen voimataso evh:hon verrattuna. olisi kiva kuulla noitakin lickejä evh:n soittamana. ei meinaan onnistuisi. etenkään vanhanaikaisella rock-soundilla. moorelta sensijaan onnistuu.
https://www.youtube.com/watch?v=trGx1tZo7-4
https://www.youtube.com/watch?v=mCvgE6yzoAM

-näihin jätkiin verrattuna evh on kitaranhiplaaja ja synansoittaja. mitenhän olisi jos evh soittelisi bluesia tai rokkia 70-luvun gary mooren soundilla? no soitostahan ei tulisi todennäköisesti juuri mitään. tästä vaikka gary mooren soundiesimerkkiä 70-luvulla:

https://www.youtube.com/watch?v=ZhdKZjjIei0

-ja mitä tähän 70-luvun bluessoittoon tulee.. niin evh ei varmasti soittaisi bluesia 70-luvun gary moore tasolla.. ja noilla soundeilla evh tuskin yleensäkään pystyisi soittamaan mitään muuta kuin jotain räpellystä.

mutta kaikella kunnioituksella, kun van halen on omalla mukaavuusalueellaan.. eli hevisoitossa.. niin onhan se komeaa kuultavaa, tykkään.
Kefiiri
14.03.2014 08:37:41 (muokattu 14.03.2014 08:38:02)
Jossain juutuubissa on se kun Eddie soittaa Claptonin Crossroads-soolon nuotti nuotilta Cläbän Cream-aikojen soundilla. Sehän on sitä nuorena treenannut. Ei kyllä jätä mitään kysyttävää. Fraseeraus on kohdallaan.

http://www.youtube.com/watch?v=fxHP_dxB8rs
Myrkky Nuoli
14.03.2014 09:03:23
Kefiiri: Jossain juutuubissa on se kun Eddie soittaa Claptonin Crossroads-soolon nuotti nuotilta Cläbän Cream-aikojen soundilla. Sehän on sitä nuorena treenannut. Ei kyllä jätä mitään kysyttävää. Fraseeraus on kohdallaan.

http://www.youtube.com/watch?v=fxHP_dxB8rs

Ei oo kyllä soittotaidossa arvosteltavaa, mutta tuo saundi oli ihan osuva tähän ketjuun.
jniska
14.03.2014 09:12:24
jpjanhun:in jutuista paistaa läpi aika selkeästi se, että EVH:n tuotantoon ei olla syvällisesti tutustuttu tai ainakin tällainen mielikuva kirjoituksistasi tulee. Niissä, varsinkin 70-luvun ja 80-luvun alu, tuotannossa on kyllä bluesia sisällä hyvinkin paljon. Tsekkaileppa huviksesi muutamien biisien soolot ja muutkin kitarariffit vaikka Women and Children First-levyltä.

Tai sitten vaikka juutuupin maailmasta niiitä taltiointeja, jotka on tehty ennen Van Halenin ekaa levyä.

Harmittaa, että pistin tuon May/EVH-bluesin esille, kun moisen myrskyn aloitti. Eipä ole vastaan tullut Juccizta lukuunottamatta yhtä kovaa EVH-fania, mitä itse olen.

Mutta hyvää keskustelua jokatapuksessa, pysyy asialinjalla. Jatketaan.
Tarkkoa hommoa, melekein ku lietteen ajo iliman perälautoa.
Kefiiri
14.03.2014 09:19:32
Myrkky Nuoli: Ei oo kyllä soittotaidossa arvosteltavaa, mutta tuo saundi oli ihan osuva tähän ketjuun.

Älä ny viitti! Ette te nykynuoret vissiin osaa arvostaa seuraavaakaan soundia, itseänikin alkuun hirvitti Claptonin vanha "Snake Drive":

http://www.youtube.com/watch?v=YBERTG_hXoY
Myrkky Nuoli
14.03.2014 09:24:24
Kefiiri: Älä ny viitti! Ette te nykynuoret vissiin osaa arvostaa seuraavaakaan soundia, itseänikin alkuun hirvitti Claptonin vanha "Snake Drive":

http://www.youtube.com/watch?v=YBERTG_hXoY

Tä? Toihan oli aivan erinomainen saundi.
Myrkky Nuoli
14.03.2014 09:31:53
Kefiiri: No hö. Mikäs vika siinä Crossroads-soundissa oli? Mun mielestä se olis istunut bändisoiton sekaan just kuten alkuperäinenkin.

Jotenkin imakan kasari. Ei oo mun leipää. Ei EVH kyllä oikein muutenkaan.
Kefiiri
14.03.2014 09:38:23 (muokattu 14.03.2014 09:40:36)
Myrkky Nuoli: Jotenkin imakan kasari. Ei oo mun leipää. Ei EVH kyllä oikein muutenkaan.

No okei. Clapton oli sitten aikaansa edellä kun se veti tolla soundilla jo 60-luvulla :D
"Imakan kasari" kuvaa Eddien perustatsia hyvin, mutta tuossa Crossroadsissa oli mun mielestä haettu tahallaan eri sointia.
Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (vaatii kirjautumisen)