Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Työ musiikkialalla »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: Soittajan kramppi
1
Okka
16.02.2014 20:36:15
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Moro! Olen 33-vuotias muusikko ja olen soittanut kitaraa yli kaksikymmentä vuotta.
Noin kymmenisen vuotta sitten sain diagnoosin, että minulla on soittajan kramppi. Tämä ilmenee oikean plektra käden puutumisella vähäisen soiton jälkeen. Onko kellään samanlaisia kokemuksia/neuvoja miten ongelma voitaisiin korjata?
 
nisumaka
19.02.2014 14:41:41 (muokattu 19.02.2014 14:42:50)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mä uskon, että tämä ei ole "trolli", eli kysyt ihan asiaa. En paljasta nimiä, mutta tätä esiintyy silloin tällöin ja kyseessä on ääreisverenkierron häiriö. Lääkäri on oikea osoite. Laihduttaminen, tupakan polton lopettaminen jne. jeesaa. Kyseessä voi myös olla tietysti perinnöllinen ongelma, mutta sekin liittynee verenkieroon. Toistan siis, että lääkäriin, se mistä puhut, ei ole mitenkään ainutlaatuinen juttu.
 
Jos lisäksi sinulla on sellainen ilmiö, että aamuyöstä (sanotaan 04:00 - 05:00 välillä) sinulla tuntuu puutumista käsissä, käy ehdottomasti kertomassa tästä lääkärille. Tää vastaus siis ei ole myöskään mikään vitsi. EDIT: Ja joo, siis olen tietoinen, että kaverit ovat saaneet tähän elämäntapaohjeiden lisäksi myös kevyttä lääkitystä.
 
Okka
20.02.2014 00:11:40
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ok. Kiitos paljon vastauksestasi! Oon tosiaan käynyt enmg-tutkimuksissa ja siellä on todettu lievä/kohtalainen rannekanava oireyhtymä. Olen ajatellut varata akupunktio ajan kyseisen ongelman hoitamiseksi. Vähä kyllä jännittää,että miten homman käy,mutta pysyn silti optimistisena. :)
 
JAV
20.02.2014 17:52:27
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Okka: Ok. Kiitos paljon vastauksestasi! Oon tosiaan käynyt enmg-tutkimuksissa ja siellä on todettu lievä/kohtalainen rannekanava oireyhtymä. Olen ajatellut varata akupunktio ajan kyseisen ongelman hoitamiseksi. Vähä kyllä jännittää,että miten homman käy,mutta pysyn silti optimistisena. :)
 
Meillä oli perheenjäsenellä vastaava ongelma, leikkauksessa avarrettiin rannekanavaa. Se auttoi.
 
Haipuma
03.03.2014 15:21:14 (muokattu 03.03.2014 15:23:02)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Itselläni on ollut hiukan saman tyyppisiä ongelmia ranteissa ja niihin auttoi yksinkertaisesti oman soittoasennon tietoinen muuttaminen. Oletko kokeillut nostaa tai laskea kitaraa mikäli soitat seisaallaan? Itse en käynyt lääkärissä, koska ongelma ehti hävitä, joten ei tietysti ole sanottua että kyseessä on sama diagnoosi.
 
Mikäli kyseessä on selvä sairaus tms. kannattaa tietenkin lääkärin ohjeistusta noudattaa asian suhteen.
 
"Älkää soittako enää tätä paskaa, soittakaa jotain hyvää välillä."
baron
10.03.2014 14:00:30 (muokattu 10.03.2014 14:03:09)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

"Soittajan kramppi" on kansanomainen nimitys muusikon dystonialle ja sillä ei ole mitään tekemistä verenkierron tai muun sellaisen kanssa. Siinä sormet tai suu tai kurkku, mitä nyt muusikko musisoidessaan käyttää, jännittyvät toimintakyvyttömiksi soittamisen/laulamisen yhteydessä, ei milloinkaan muulloin.
Rannekanavaoireyhtymä taas on ihan eri tauti, siinä keskihermo on puristuksissa ranteen alueella ja tyypillinen oire 1-3(4) sormien puutuminen ja se ilmenee ilman soittamistakin.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
nisumaka
10.03.2014 14:21:05
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Totta. Kun luin tuon alkuperäisen kirjoituksen, siinä sain hieman vaikutelman, että tässä voisi olla toi dystonia kyseessä.
 
JAV
13.03.2014 21:45:31
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

baron: "Soittajan kramppi" on kansanomainen nimitys muusikon dystonialle ja sillä ei ole mitään tekemistä verenkierron tai muun sellaisen kanssa. Siinä sormet tai suu tai kurkku, mitä nyt muusikko musisoidessaan käyttää, jännittyvät toimintakyvyttömiksi soittamisen/laulamisen yhteydessä, ei milloinkaan muulloin.
Rannekanavaoireyhtymä taas on ihan eri tauti, siinä keskihermo on puristuksissa ranteen alueella ja tyypillinen oire 1-3(4) sormien puutuminen ja se ilmenee ilman soittamistakin.

 
Alkuperäinen kuvaus sopii myös tuohon ranteeseen. Sen voi laukaista myös fyysinen rasitus.
 
baron
13.03.2014 21:50:19 (muokattu 13.03.2014 21:56:06)
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

JAV: Alkuperäinen kuvaus sopii myös tuohon ranteeseen. Sen voi laukaista myös fyysinen rasitus.
 
Joo, jos rannekanava on ahdas niin tietyt ranteen asennot ahtauttavat sitä entisestään ja aikaansaavat oireen.
Testlnä muutama minuutti hyperekstensiota tai hyperfleksiota ja jos oire ilmenee niin viite diagnoosiin.
Noilla testeillä on jotkut hienot keksijän mukaiset nimet mutta oon unohtanut ne.
 
Mä vain yritin kritisoida sitä että alkuperäisen kirjoituksen "soittajan kramppi" vaikutti virhediagnoosilta.
 
You can play any note on any chord. If it sounds "right", then it is (Mark Levine)
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «