Muusikoiden.net
25.04.2024
 

Kitarat: kitarakamat »

Keskustelualueet | Lisää kirjoitus aiheeseen | HakuSäännöt & Ohjeet | FAQ | Kirjaudu sisään | Rekisteröidy

Aihe: 1x10" VS 1x12"
1 2
b8236
13.03.2014 09:13:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Tämän hetkinen setuppini on 2x12" ja stereona. Olen miettinyt setin pienentämistä ja näppäröittämistä vähän logistisesti iisimpään toteutukseen. Mutta nyt askarruttaa, että onko tuosta 10 tuuman elementistä mihinkään. Lähimikityksellä tietenkin mennään ja lavakuuntelu hoidetaan myös In-Eareilla, eli käytännössä kaikki kuulevat vain mikitettyä soundia.
Jos jollain on asiasta kokemusta/näkemystä niin heittäkäähän kommentteja tulemaan.
 
Soundimaailma on vahvasti sellaista VOX AC30 -crunch kuulaita delaysoundeja.
 
Kiitos avustanne jo etukäteen!
 
Vladi
13.03.2014 09:27:48
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on ollut viime kesästä lähtien käytössä Bluetone 2x10" WGS Veteraneilla ja ennen sitä oli 2x12":sia ja 1x12":sia käytössä. Ehkä merkittävin ero 10-tuumaiseen elementtiin siirtyessä on erilainen soittotatsi. Pienempi elementti tuo napakamman soittotuntuman ja kaappi sekä vahvistin reagoi nopeammin soittoon. Soundillisesti ero riippuu tottakai paljon myös itse kaapista. Tuo mun 2x10" on mielestäni huomattavasti isosoundisempi kuin edeltäjänsä Zilla 1x12.
 
Mikittäessä 10-tuumainen on tottakai myös vähän erilainen, eli botnea on vähemmän, mutta eipä se kitara mikään bassosoitin olekaan.
 
1x10" voi olla aivan näppärä ratkaisu, jos kaappi itsessään on hyvin tehty ja soi isosti. :)
 
Harashoo tovaarish!
73nd3r
13.03.2014 11:52:20
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Mulla on samantapainen ongelma, tosin haussa 8" kaiutin kotisoittoon. Kysymykseen hyvästä kasituumaisesta saa jatkuvasti vastauksia että kymppi soi kunnolla...
Näiden perusteella siis siirtyminen 12->10 ei olisi ongelma :)
 
Valikoimaa kympeissä riittää, monella valmistajalla on suoraan tuonne Vox/British-äänimaailmaan tehty tuutti.
 
PS: Samaan aikaan kun kasituumaisia dissataan, ihaillaan varauksetta äärimmäisen vanhoja vintagevahvistimia, joista monessa oli kasi, jopa kutonen tai 6x9 vakiona - vanhat Gibsonit, Silvertonet, Kayt, Suprot jne...
Ei ymmärrä miksi nykyisin kasit tehdään niin huonoina...
 
Kefiiri
13.03.2014 12:08:24
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Ei ymmärrä miksi nykyisin kasit tehdään niin huonoina...
 
Kai ne kasit laitetaan niin huonoihin vahvareihin, että maine menee sen takia.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
13.03.2014 12:14:01
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: Kai ne kasit laitetaan niin huonoihin vahvareihin, että maine menee sen takia.
 
Tai niitä yritetään käyttää väärässä kontekstissa. Haetaan 12" botnea 8":lla ja sitten haukutaan, miten 8" on paska....
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
klobasa
13.03.2014 13:03:11 (muokattu 13.03.2014 13:03:44)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

73nd3r: Mulla on samantapainen ongelma, tosin haussa 8" kaiutin kotisoittoon. Kysymykseen hyvästä kasituumaisesta saa jatkuvasti vastauksia että kymppi soi kunnolla...
Näiden perusteella siis siirtyminen 12->10 ei olisi ongelma :)

 
Tulee sellainen bon voyage fiilis kun samoja kommentteja voisi toistaa monessa ketjussa...tässä tulee taas: mulla on kotona pari vahvaria. 12", 10" ja 8" kaiuttimet. Ainoa mitä käytän kotona on 8", koska se vaan soi ja soundaa parhaalta kotivoimakkuuksilla. 8" ja pienempi kaappi kuulostaa paremmalta ja isommalta _kotivoimakkuuksilla_ kuin mun 12" isommassa kaapissa. Kymppi on siinä välimaastossa, mutta isoin etu siinä kasiin verrattuna on isompi volumetaso. Eikä sekään kotona soitellessa ole etu.
 
Hyvä ja halpa 8": WGS G8C
 
teukka
13.03.2014 15:31:49
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jos sitä himaan askartelis jonkun pienen kaapin minkähän kokoinen sen pitäs olla?
Elementti tietty vaikuttaa asiaan mutta jotenkin tuntuu että aikamoisia eroja noissa kaapeissa on.
12" on jo kokemuksen kautta liian iso, mut jos 10" tai 8"? Joku yleispätevä suunta jos löytys... Ajatus olisi jo rakentaisin ns. lipaston tapaisen yhdelle elementille ja siihen vaikka viinpullotelineen kylkeen. Olis samalla osa sisustusta vain satunnaiseen kotisoitteluun.
 
Siis onko muita kuin V-mäisiä kitaroita?
73nd3r
13.03.2014 16:32:59
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Toi WGS G8C taitaa olla hankala löytää, lopussa monesta paikkaa - eikä torillakaan usein näy. Itellä on sympatioita Jensenin C8R suuntaan - siinä on hyvä kirkas yläpää.
 
Kitaralle tehdyn kaapin koko-ohjeita on netti pullollaan, jopa calculator-versio.
Perusjutut on, ettei ole kuutio (eri mittaiset sivut toimii paremmin), kaiutin ei saa ottaa kiinni seiniin, ja sopivan tukeva rakenne. Avoin/suljettu/portattu, jokaiselle on suosijansa.
 
Sattuuko joku tietämään mistä saa kromattua 1/4-pyöreää (= putken neljännes) kulmalistaa koossa (about) 20x20 mm, (terästä, tai vastaavaa alumiinista)?
 
b8236
19.03.2014 10:18:55
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kiitos kommenteista. Olen tässä konsultoinut alan kovimpien "hirmujen" kanssa ja näkemys alkaa vahvistumaan, että 10" kaiutin saattaisi toimiakin.
Seuraavaksi kysymys olisi tehonkestosta. Eli jos kaapin tehonkesto on esim. 30W rms, niin onko kuinka riskiä ajaa sitä 50W putkivahvistimella? Koskaan ei vahvistin ole läheskään täysillä, mutta kuitenkin. Mitä olette mieltä?
 
PJS
19.03.2014 10:26:41
Kotisivu Musiikkinäyte       Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

b8236: Kiitos kommenteista. Olen tässä konsultoinut alan kovimpien "hirmujen" kanssa ja näkemys alkaa vahvistumaan, että 10" kaiutin saattaisi toimiakin.
Seuraavaksi kysymys olisi tehonkestosta. Eli jos kaapin tehonkesto on esim. 30W rms, niin onko kuinka riskiä ajaa sitä 50W putkivahvistimella? Koskaan ei vahvistin ole läheskään täysillä, mutta kuitenkin. Mitä olette mieltä?

 
Ihan hyvin kestää jos et tosiaan luukuta koko ajan täysillä.
 
Skip Zone: Soundcloudissa ja Faceboogiessa! Peace!
73nd3r
19.03.2014 20:13:23
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

b8236: jos kaapin tehonkesto on esim. 30W rms, niin onko kuinka riskiä ajaa sitä 50W putkivahvistimella?
Mutta miksi pitäis, kympeissä on kyllä tehonkestäviäkin.
 
Ai niin, millainen on valittava kaiutin?
Uraltonen poistomyynnistä löytyy semmonenkin:
http://www.uraltone.com/palmer-cabinet-1-x-12.html
 
Jucciz
19.03.2014 20:35:12
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Ois kyllä ihan hauska tehdä jossain vaiheessa joku pienimuotoinen vertailu 10- ja 12-tuumaisista nyt kun on hyvä käsintehty kaappi ja adapterirengas, jolla saa myös kymppituumaiset tuohon samaan kaappiin. Olisi vähemmän muuttujia.
 
Ehkäpä kevään/kesän aikana, kuka tietää.
 
Jos kevyen musiikin nuotinkirjoitus ja komppilaput kiinnostavat, tutustu ihmeessä sivustooni: Lappu soimaan!
Laulava Kylätohtori
20.03.2014 19:26:41
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ois kyllä ihan hauska tehdä jossain vaiheessa joku pienimuotoinen vertailu 10- ja 12-tuumaisista nyt kun on hyvä käsintehty kaappi ja adapterirengas, jolla saa myös kymppituumaiset tuohon samaan kaappiin. Olisi vähemmän muuttujia.
 
Ehkäpä kevään/kesän aikana, kuka tietää.

 
Tämä olisi kyllä mielenkiintoista. Tähän vielä saman elementin 10- ja 12-tuumaiset versiot, niin vaikea testiä enää paremmaksi saada...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Wesgu
21.03.2014 08:45:21
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Jucciz: Ois kyllä ihan hauska tehdä jossain vaiheessa joku pienimuotoinen vertailu 10- ja 12-tuumaisista nyt kun on hyvä käsintehty kaappi ja adapterirengas, jolla saa myös kymppituumaiset tuohon samaan kaappiin. Olisi vähemmän muuttujia.
 
Ehkäpä kevään/kesän aikana, kuka tietää.

 
Niin. Tuommoinen testi ei sitten juuri kerro muuta kuin sen, että kumpi kaiutin sattuu olemaan sopiva tuohon koteloon. Kaapin ja kaiuttimen yhdistelmään kun vaikuttaa niin moni asia... kaapin litrat, materiaali, porttaukset, pehmusteet, kaiuttimen teho, arvot (thielet) yms.. ja viimenään asian ratkaisee kuulijan korva!
 
Itse olen tykännyt kovasti hyvin portatusta 1x10 kotelosta, jossa litrat noin 40L luokkaa. Soundi on miltei yhtä "iso" kuin 12" kaapissa, mutta mukaan tulee 10" heleys ja napakkuus. Rakenteilla on nyt vastaavalla tavalla toteutettu 1x12" kaappi, johon tulee neo magneetilla oleva kaiutin. Iso soundi kevyessä boksissa :)
 
Life's too short for bad tone!
Laulava Kylätohtori
21.03.2014 08:56:46
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesgu: Niin. Tuommoinen testi ei sitten juuri kerro muuta kuin sen, että kumpi kaiutin sattuu olemaan sopiva tuohon koteloon. Kaapin ja kaiuttimen yhdistelmään kun vaikuttaa niin moni asia... kaapin litrat, materiaali, porttaukset, pehmusteet, kaiuttimen teho, arvot (thielet) yms.. ja viimenään asian ratkaisee kuulijan korva!
 
Itse asiassa kaikki testithän kertovat vain, miltä testattava vehjas kuulostaa juuri sillä yhdistelmällä, siinä tilassa, ko. soittajan soittamana jne. Tästä syystä en anna demoille tai clipeille yleensäkään oikeastaan mitään arvoa ostopäätöksiä tehdessä. Olen monta kertaa ostanut jotain, vaikka clipit ovat kuulostaneet huonolta (hyvin tehdyt clipit siis, muita en edes kuuntele: PGS, Prymaxe Vintage, Svilo, ym.), mutta omilla kamoilla vehjas on kuulostanut mahtavalta. Ja toki myös toisinpäin...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Wesgu
21.03.2014 09:43:08
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Laulava Kylätohtori: Itse asiassa kaikki testithän kertovat vain, miltä testattava vehjas kuulostaa juuri sillä yhdistelmällä, siinä tilassa, ko. soittajan soittamana jne..
 
Eikä edes kerro sitä (ellet seiso itse vieressä) koska nauhoitukseen käytetyt mikit ym. kamat voivat muuttaa soundia melko paljonkin. Puhumattakaan kamoista joilla näitä nauhoituksia sitten kuunnellaan.
 
Life's too short for bad tone!
b8236
25.03.2014 22:40:35
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Wesgu!
 
Tarkoittaako tuo porttaus mitä tässä yhteydessä?
 
Kefiiri
26.03.2014 06:39:16
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

b8236: Wesgu!
 
Tarkoittaako tuo porttaus mitä tässä yhteydessä?

 
En ole W, mutta varmaan porttauksella tarkoitetaan tässä yhteydessä koteloa, joka on muuten umpinainen, mutta johon on tehty sopivasti mitoitetut refleksiaukot matalien taajuuksien toiston parantamiseksi.
 
Bassokamoissa moinen on yleistä, kitarakaapeissa harvinaisempaa.
 
En ole musiikin asiantuntija.
Laulava Kylätohtori
26.03.2014 08:16:32 (muokattu 26.03.2014 08:17:15)
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kefiiri: En ole W, mutta varmaan porttauksella tarkoitetaan tässä yhteydessä koteloa, joka on muuten umpinainen, mutta johon on tehty sopivasti mitoitetut refleksiaukot matalien taajuuksien toiston parantamiseksi.
 
Bassokamoissa moinen on yleistä, kitarakaapeissa harvinaisempaa.

 
Henkilökohtaisesti ajatellen tuo bassotaajuuksien korostaminen kuulostaa huonolta asialta. Siis itselle omassa soitossa omalla soundilla. Tosin, ehkä se 10" tapauksessa voi olla ihan hyväkin asia...
 
Gyl sunkka maar oikke met trasikoittim bisi Vanha Rauma iha vaa aikanguluks.
Volle
26.03.2014 09:51:13
      Linkitä kirjoitukseen Tulosta  

Kotikäyttöön joku sopiva ehkä 4-6-tuumainen tötterö sopivassa refleksikotelossa vois olla näppärä. Ulkomitoiltaan pömpeli jäisi melko pieneksi, mutta toiston sais luullakseni ulottumaan helposti niin alas kun kitaralla nyt on tarvetta.
 
« edellinen sivu | seuraava sivu »
1 2

» Lisää uusi kirjoitus aiheeseen (Vaatii kirjautumisen)

Keskustelualueet «
Haku tästä aiheesta / Haku «
Säännöt «